Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-04, 18:58
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om de uppseendeväckande händelserna med WT-tester i olika affärer i Skandiahuset samma dag har med MOP att göra så var planeringen mer omfattande än vad vissa teorier gör gällande.

Även om de inte kunde förutsätta att OP skulle gå just där, så kunde den sträckan vara en av många alternativ för vilka det förbereddes för WT-kommunikation.

Personalen i affärerna tyckte att personerna uppträdde så arrogant och störande att de ringde polisen som dock aldrig kom. Efter mordet menade polisen att dessa personer inte kunde ha något med mordet att göra eftersom ingen kunde veta att OP skulle gå just där.

Vill minnas att om man plottar WT-observationer på en karta innan paret lämnat bion, så centreras de runt blivande mordplatsen. Om jag minns rätt säger det väldigt mycket om sannolikheten för "mötesscenariot"

Men jag reserverar mig för att minnet är lite luddigt
Senast redigerad av heheho 2016-07-04 kl. 19:07.
Citera
2016-07-04, 21:21
Medlem
Citat:
Om det nu var någon övning denna kväll? Det finns väl bara anonyma källor som säger det?

Den övning som den förmodade PU-polisen Håkan Ström hintade om på CompuText 1987 gäller kanske den kupp-försvarsövning som inleddes några dagar efter MOP, då busslaster med Stockholmspoliser tränades på I1:

Kuppövningar eller så kallade "larmövningar" inleddes ofta för Hemvärnet med att Hv-staben i området mobiliserades som ett resultat av nationell beredskapshöjning. Under fredagen kunde det alltså inledningsvis gälla "förhöjd stabsberedskap" i landet varvid det spelades upp att tex. Milostaber och vissa Fo-staber kallades in. Snart utsändes rapporter till staben om fientliga sabotageaktioner i landet följt av order att kalla in stabens Hemvärnsförband för bevakning och skydd av förbestämda viktiga anläggningar/förråd. På fredagskvällen kundet tex. en Hemvärnsgrupp samlas vid staben och få order att framrycka till sitt objekt och försvara detta. Ofta hade en B-styrka (fiender) placerats där i förväg eller så kom de under natten när Hemvärnsgubbarna fått upp sina tält och övergått till bevakning och fått posteringstjänsten att fungera.

På lördagen bröts därefter det fientliga krigsspelet och förbanden övergick till att under lördag och söndag genomföra övningar och skarpskjutningar.
Det kan altså varit dessa som åsyftas när man talar om att man övades ute på I1 några dagar efter MOP. Söndag em ägnades åt materielvård och återlämning av övningsmateriel och ammunition. På måndag skulle ju alla vara utvilade och tillbaka på sina ordinarie arbeten igen.

Det kan altså vara dessa skarpskjutningsövningar man genomförde "några dagar efter
MOP" ute på I1 där skjutterrängen fanns.
Det hela utesluter inte alls utan tvärsom styrker att övningen startat fredag em/kväll då staben övades att direkt kunna agera vid överraskande anfall. Dahlgrens resa med olika personer under eftermiddagen kan ha varit en del i denna mobiliseringsövning. Kanske var det självaste militära Högkvarteret som övades eller kanske Fo-staben i Stockholm? Ju hemligare organisation som övades, desto mindre skulle det synas utåt gentemot allmänheten och alla öst-ambassader som var nyfikna på hur det hela utfördes och vilka som ingick som övade.

Förmodligen var aldrig Hemvärnet engagerat eftersom det då skulle funnits många som sett folk i uniform på stan.

Så här gick det till i hela landet under kalla kriget inom varje Försavarsområde (=län).
Citera
2016-07-04, 22:19
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Personalen i affärerna tyckte att personerna uppträdde så arrogant och störande att de ringde polisen som dock aldrig kom.

Kan ju ha berott på att dom som testade radioförbindelse var just poliser...

Citat:
Efter mordet menade polisen att dessa personer inte kunde ha något med mordet att göra eftersom ingen kunde veta att OP skulle gå just där.

Logik a'la Holmér. Och ingen hade vid tidpunkten stake nog att ifrågasätta detta. Det går ju inte att bevisa något, eftersom man inte vet vilka personer det var som testade sina radioapparater.

1-2, etta fyra? Hallå? Hörbarhet nolla, 1-2?

Men, alltså, det var ju ett jävla bra ställe att se över närmare om man nu intresserade sig för OP. Han var ju inte bara statsminster utan även Partiordförande. Och Partiet hade då som nu sitt högkvarrter på sveavägen 68, så OP rörde sig i det här området förhållandevis ofta. Knappast någon slump att hans favoritekiperingsaffär låg just i dom här krokarna; han hade läge att smita in där ofta.
Men det var ju fler som kunde ha intresse av radiokontakt i området: både narkotikapolisen och sedlighetsroteln hade ju en hel del "kunder" i området.
Citera
2016-07-04, 22:46
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Vill minnas att om man plottar WT-observationer på en karta innan paret lämnat bion, så centreras de runt blivande mordplatsen. Om jag minns rätt säger det väldigt mycket om sannolikheten för "mötesscenariot"

Knarkspan är aktiva i det området under kvällen.
Citera
2016-07-05, 00:38
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Är inte knarkspaning den perfekta "täckmanteln" om en spaningsgrupp skulle bli påkommen i sitt uppdrag? De flesta inser direkt att det är hemligt och de flesta är samtidigt emot knark. M a o fortsätt gärna, no more questions... Det officiella beskedet är som du säger att knarkspan var aktiva i området och inga följdfrågor ställs.

Även om nu spaningsgruppen består av säkerhetstjänsten, Barbro/Leon, Stay Behind/AGAG etc tror jag att alla gärna sätter på sig knarkspanarhatten i sådana lägen. Det sägs ju bl a att Barbro ofta spanade för FMNs räkning...

Misstanke om knarkhantering kan ju också legitimera olovlig avlyssning/buggning/spaning.

Det jag vill komma till är att knarkspaning inte alltid behöver innebära just knarkspaning. Jag tror att det är en bra täckmantel för att kunna bedriva verksamhet som annars kanske inte går under radarn.
Senast redigerad av Slut 2016-07-05 kl. 00:41.
Citera
2016-07-05, 01:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Är inte knarkspaning den perfekta "täckmanteln" om en spaningsgrupp skulle bli påkommen i sitt uppdrag? De flesta inser direkt att det är hemligt och de flesta är samtidigt emot knark. M a o fortsätt gärna, no more questions... Det officiella beskedet är som du säger att knarkspan var aktiva i området och inga följdfrågor ställs.

Även om nu spaningsgruppen består av säkerhetstjänsten, Barbro/Leon, Stay Behind/AGAG etc tror jag att alla gärna sätter på sig knarkspanarhatten i sådana lägen. Det sägs ju bl a att Barbro ofta spanade för FMNs räkning...

Misstanke om knarkhantering kan ju också legitimera olovlig avlyssning/buggning/spaning.

Det jag vill komma till är att knarkspaning inte alltid behöver innebära just knarkspaning. Jag tror att det är en bra täckmantel för att kunna bedriva verksamhet som annars kanske inte går under radarn.

Du har en poäng såtillvida att knarkspanare ofta gick vidare till SÄPO. Just i fallet runt MOP fanns det en frustration inom gruppen för den avbrutna spaningen på Sigge. Återstår att hitta en hållbar koppling som isf länkar knarkspan till händelser runt MOP. Det hela brukar falla på att inte ens paret Palme var säkra på att man skulle passera dekorimakorsningen när dom kom ut från "Bröderna Mozart"

För mig är fortfarande Sten Anderssons namngivna trio med kumpaner den mest konkreta gruppen av palmebevakare.
Citera
2016-07-05, 07:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Eller så visar dessa observationer att det förekom verksamhet som inte hade med mordet att göra. Vilket enligt mig är mycket troligare än ett mötesscenario.

Där det bevisligen pågick knarkspaning. Där Donald och Dahlsten började prata om andra grupper strax innan Dag sade att PU skulle börja utreda identiteten på WT-bärarna.

Där enbart en grupp är skyldig till mordet. Men där de andra oskyldiga grupperna inte ens idag vill träda fram. Och där det med stor sannolikhet är så att dessa har gjort observationer som man inte får prata om.

Där det dessutom är väldigt svårt att komma längre i resonemanget så länge inte Dahlgrens historia kan bekräftas eller avfärdas.

Hoppet står alltså idag till att vi får veta identiteterna på de som sprang omkring med WT. Där säkert knarkspanarna står för en del. Det går inte att dra någon annan slutsats. För de som hållit tyst i 30 år lär knappast själva börja att läcka öppet idag.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-05 kl. 08:04.
Citera
2016-07-05, 08:03
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det är vad jag vet inte klarlaggt vilka som var in i butiken och testade radiosamband.

Det kan ha varit:
- poliser
- civilister (radioentusiaster, folk som lekte tarzan och ägnade sig åt att spana på t.ex narkotikalangare)
- militär personal som testade inför den kuppövning som påstås ha ägt rum
- andra, t.ex. ett mordkomando.

Själv ser jag det inte som troligt att walkie talkie observationerna har koppling till gärningsmannen. Möjligen till någon form av supportgrupp som tillhandahåller flyktbil eller motsvarande.

Det kan även varit tjuvar som senare skulle baxa något ställe och ville kolla mottagningen i samma eller liknande fastighet.

Tror det kan var viktigt att inte glömma sådant också , då folk om de får reda på att det var ett inbrott samtidigt och att deras utkik hade walkie-talkie, så kan de tänka att "jaha de var dessa" och glömma de övrig WT observationerna.

Det kan varit ett par poliser som kollade samma kanaler också i stan då det greps en person med WT på sig dagen/ dagarna innan i området.
Citera
2016-07-05, 10:37
Medlem
Sluts avatar
Citat:
Du har en poäng såtillvida att knarkspanare ofta gick vidare till SÄPO. Just i fallet runt MOP fanns det en frustration inom gruppen för den avbrutna spaningen på Sigge. Återstår att hitta en hållbar koppling som isf länkar knarkspan till händelser runt MOP. Det hela brukar falla på att inte ens paret Palme var säkra på att man skulle passera dekorimakorsningen när dom kom ut från "Bröderna Mozart"

För mig är fortfarande Sten Anderssons namngivna trio med kumpaner den mest konkreta gruppen av palmebevakare.

Spaningen mot Sigge bedrevs väl kring hans lägenhet och kanske kring Oxen? Kanske även längs Luntmakargatan? Finns det någon rimlig anledning till att den sker kring mordplatsen?

Jag skulle verkligen vilja få reda på anledningen till att spaningen avbröts. Tidpunkten känns inte rimlig, vilket även frustrationen du pratar om borde bekräfta. Skulle de bara bort från området? För att minimera riskerna att en "kollega" blir igenkänd? Eller var det någon/några ur knarkspan som snabbt skulle byta spanobjekt med sina WTs? En civil syssla för spanare inom kuppförsvaret kan ju lämpligen vara inom knarket.

Håller med dig att Säpotrion har det trovärdigaste utpekandet, men tror du att de var de själva som spanade eller höll de sig med fotfolk?

Med tanke på hur många olika grupper som påstås bedriva spaning kring mordplatsen borde de nästan snubbla på varandra...

Jag tror mer på att en och samma spanare kan ha olika uppdragsgivare.

Frågan är om flera olika uppdragsgivare samtidigt trodde att spaningen leddes av dem, fast det egentligen var en helt annan? Det skulle kunna förklara en del...
Citera
2016-07-05, 12:19
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slut
Spaningen mot Sigge bedrevs väl kring hans lägenhet och kanske kring Oxen? Kanske även längs Luntmakargatan? Finns det någon rimlig anledning till att den sker kring mordplatsen?

Jag skulle verkligen vilja få reda på anledningen till att spaningen avbröts. Tidpunkten känns inte rimlig, vilket även frustrationen du pratar om borde bekräfta. Skulle de bara bort från området? För att minimera riskerna att en "kollega" blir igenkänd? Eller var det någon/några ur knarkspan som snabbt skulle byta spanobjekt med sina WTs? En civil syssla för spanare inom kuppförsvaret kan ju lämpligen vara inom knarket.

Håller med dig att Säpotrion har det trovärdigaste utpekandet, men tror du att de var de själva som spanade eller höll de sig med fotfolk?

Med tanke på hur många olika grupper som påstås bedriva spaning kring mordplatsen borde de nästan snubbla på varandra...

Jag tror mer på att en och samma spanare kan ha olika uppdragsgivare.

Frågan är om flera olika uppdragsgivare samtidigt trodde att spaningen leddes av dem, fast det egentligen var en helt annan? Det skulle kunna förklara en del...
Jag misstänker att det är vanligt med den sortens "otrohet" i spegelvärlden.

Jag tror att det finns tekniska metoder utarbetade för den här sortens aktioner med flerdubbel ledning. För underrättelseorganisationer är det perfekt att agera inom legala organisationer som polis och militär.
Citera
2016-07-06, 20:51
Medlem
hehehos avatar
Citat:

Ja, det är sant, det är mest en fråga om hur sannolikt man bedömer det som ett sammanträffande att det hände just runt det som blev mordplats.
Det är ju också ett bra sätt att röja området på "bus" etc. + en massa andra fördelar.
Citera
2016-07-06, 22:34
Medlem
mvagrippas avatar
Bra artiklar om dagarna efter MOP. Intressanta intervjuer med Lars jeppsson och, konstärinnan på smala gränd,Sanna Törneman

https://s32.postimg.org/omlkhxrg3/palme18.jpg

https://s32.postimg.org/6l2fk4xf7/palme19.jpg

https://s32.postimg.org/3s9803x2r/palme20.jpg

https://s31.postimg.org/hp24jv249/palme21.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här