Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Basfakta är följande.
CP är den mest undersökta personen i hela Sveriges historia. Polisens alla resurser i tio år lades på honom. Som under Ölvebros tid handlade om hundratals poliser. Ändå kunde man inte sätta dit honom. Och där HD 1998 riktade kritik mot åklagaren som ville ha resning på sitt magra material. Ett faktum som alla CP-skadade väljer att bortse ifrån. Eftersom det enbart handlade om juridikens utmarker.
Sanningen är att utan Lisbets utpekande hade det inte ens blivit en Tingsrättsförhandling. Vilket Almblad var mycket väl medveten om. Alltså måste han ge en ledtråd till LP så hon inte av misstag pekade ut en nykter välklädd figurant. Sällan har väl en person med en agenda blivit så avklädd. En nakenkejsare i maktens sold. Hur var det med din yrkesskicklighet och juridiska kunnande nu igen Jörgen.
Samtidigt är det tragiskt att skribenten Mohave kallar en grovkalibrig revolver för en pistol upprepade gånger av ren okunskap. Vilket för mig visar att skribenten är totalt borta. Men ändå anser sig presentera en sanning. En uppenbar tomhylsa i vetskapens värld.
Vilket då leder mig till tron att vederbörande inte är en seriös mörkläggare. Eftersom alla initierade vet att en sådan måste ligga så nära sanningen som möjligt för att kunna lyckas med sitt uppsåt. Och kunna lura insatta. Och inte skicka fram en representant som alla skrattar åt. Den nakna pistolen del 4.
Om det nu är en slump eller inte i tiden så talar trådhistorien om vad som snart händer. Man tröttnar till slut och hörs aldrig mera av. Precis som Flygare och hans hovnarrar.
Ja, jag överreagerade. Sorry Mohave, självklart kan du tro vad du vill om mordet utan att någon, i det här fallet jag, undrar om du fått betalt. Det var en dum fråga, den tar jag tillbaka.
Jag är bara så innerligt trött på tvärsäkra personer som säger att den ende person som kan ha mördat Palme är CP eftersom LP är så pålitlig.
Har nyligen i ett annat sammanhang varit involverad i en diskussion med en person som var precis lika tvärsäker som Mohave.
Man orkar liksom inte hur länge som helst. Det finns ett slags mystiskt hänvisande till "ovedersägliga fakta" som jag vänder mig emot hos dessa tvärsäkra personer. De menar att polisen ju utrett allting och funnit att den ende riktigt misstänkte är CP. De menar att polisen "varit nere på Sveavägen" och ägnat sig åt "riktiga polisiära undersökningar" och då funnit CP. De menar att alla vi andra är skrivbordsteoretiker som aldrig varit i närheten av att förstå hur "riktigt polisarbete" går till.
Jag är inte polis. Men jag kan samla in fakta, granska fakta, värdera fakta och dra logiska slutsatser.
Det har jag ägnat mig åt i hela mitt vuxna liv och för det mesta hamnat rätt.
Att polisen skulle ha "undersökt allt" är ju inte sant visar det sig. Inte förrän 30 år efter mordet säger spaningsledningen att de ska granska WT-männen. 30 år!
Att polisen reagerade försent på mordnatten, inledde eftersöket för sent, spärrade av mordplatsen för dåligt, inte hittade mordkulorna, förföljde PKK, fokuserade endast på spontant agerande ensamma gärningsmän i flera år, övervärderade LP:s förmåga att identifiera mördaren etc etc tycks inte vara fakta som intresserar personer som är övertygade om att CP var mördaren.
Hovrätten bedömde att CP var, efter att ha vägt samman alla fakta, helt fel slags människa som gärningsman. Han var en momentant uppblossande våldsverkare. Hovrätten menade att Palmemordet var ett "planerat våldsdåd".
Säpo berättade i sin rapport i april 1986 att Palme var övervakad från bostaden till Grand och vidare till mordplatsen. Säpo hade granskat 1200 vittnesmål och särskilt fokuserat på 400 av dem som visade att det fanns signalementsmässig överensstämmelse hela vägen. Attentatsgruppen bestod, menade Säpo (inte jag), av 3 personer + GM. Varför är en sådan rapport ointressant?
Flera mordplatsvittnen berättade ju klart och tydligt att LP var svårt chockad och inte var kontaktbar, att hon var hysterisk, att hon försökte slita bort folk som försökte rädda livet på hennes man. Hur kan en person i det upprörda sinnestillståndet göra korrekta iakttagelser? Hon trodde ju att skotten sköts från långt håll? Hon beskrev ju vittnet AB - bullig täckjacka, kort hals, kompakt kropp? Hon började ju inte prata om GM:s anletsdrag förrän hon sett Fantombilden? Innan hade hon ju inte sett GM annat än snett bakifrån?
Varför kände inte vittnet LJ igen CP om det nu var CP som sprang förbi honom på 5-7 meters avstånd?
Såna saker. Jag är genuint intresserad av att veta hur man tänker när man vet allt detta och ändå så hårt framför åsikten att det var CP som mördade Palme.
Mohave, slår det aldrig dig att hela CP-historien kan vara ett falsarium i syfte att dölja polisiär inkompetens? En ihoprafsad "lösning" som skulle visa att polisen varit duktig? Ett sätt att försöka avsluta utredningen så att politikerna blev nöjda?
Granskar du aldrig saker kritiskt?
Även om människor har akademisk utbildning och är skickliga psykologer, jurister mm så kan även sådana personer i vissa lägen i sina liv hamna i sådana fruktansvärda livskriser att de reagerar som alla andra. Hur hade du själv reagerat i LP:s situation? Hon är ju en människa som alla andra. Att hon helt tappade koncepterna när hennes man blev ihjälskjuten förstår alla människor.
Hon drabbades av en fasansfull händelse. Mordet skedde dessutom bakom hennes rygg. Hon kastade sig ner över sin man. Hon stod inte lugnt och metodiskt och granskade alla personer med psykologisk skärpa. Hur kan du tro det?