2016-08-14, 10:27
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om PU hade haft syftet att få Christer Pettersson dömd för MOP, hade de knappast läckt ut uppgifter om hans alkoholism och genomdrivit en konfrontation utan juridiskt värde. Sånt är rutin och vill åklagaren ha någon fälld så agerar denne på ett betydligt mer korrekt sätt. För att inte agera medhjälpare till försvarsadvokaten!

Om PU och förundersökningsledare velat ha ett juridiskt hållbart utpekande hade man inte i förväg informerat LP och hennes söner om att en av tre misstänkta var en alkoholist i Sollentuna.

Något man gjorde i god tid före konfrontationen.

Samtidigt hade aldrig en av landets högsta jurister och åklagare uppträtt som en amatör precis innan Lisbets utpekande. Om han inte haft en agenda.

Hur man beter sig i samband med en vittneskonfrontation lärs ut på grundkurserna i juridik. Och där Jörgen inte ens lärt sig någonting under sin mångåriga praktik i ämnet på vägen mot en av de mest kunniga och betrodda. Misstag i sammanhanget är uteslutet enligt mig. Det var all in på CP som gällde och ingenting annat. Där inga medel skyddes på vägen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-14 kl. 10:36.
Citera
2016-08-14, 13:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Basfakta är följande.

CP är den mest undersökta personen i hela Sveriges historia. Polisens alla resurser i tio år lades på honom. Som under Ölvebros tid handlade om hundratals poliser. Ändå kunde man inte sätta dit honom. Och där HD 1998 riktade kritik mot åklagaren som ville ha resning på sitt magra material. Ett faktum som alla CP-skadade väljer att bortse ifrån. Eftersom det enbart handlade om juridikens utmarker.

Sanningen är att utan Lisbets utpekande hade det inte ens blivit en Tingsrättsförhandling. Vilket Almblad var mycket väl medveten om. Alltså måste han ge en ledtråd till LP så hon inte av misstag pekade ut en nykter välklädd figurant. Sällan har väl en person med en agenda blivit så avklädd. En nakenkejsare i maktens sold. Hur var det med din yrkesskicklighet och juridiska kunnande nu igen Jörgen.

Samtidigt är det tragiskt att skribenten Mohave kallar en grovkalibrig revolver för en pistol upprepade gånger av ren okunskap. Vilket för mig visar att skribenten är totalt borta. Men ändå anser sig presentera en sanning. En uppenbar tomhylsa i vetskapens värld.

Vilket då leder mig till tron att vederbörande inte är en seriös mörkläggare. Eftersom alla initierade vet att en sådan måste ligga så nära sanningen som möjligt för att kunna lyckas med sitt uppsåt. Och kunna lura insatta. Och inte skicka fram en representant som alla skrattar åt. Den nakna pistolen del 4.

Om det nu är en slump eller inte i tiden så talar trådhistorien om vad som snart händer. Man tröttnar till slut och hörs aldrig mera av. Precis som Flygare och hans hovnarrar.

Ja, jag överreagerade. Sorry Mohave, självklart kan du tro vad du vill om mordet utan att någon, i det här fallet jag, undrar om du fått betalt. Det var en dum fråga, den tar jag tillbaka.

Jag är bara så innerligt trött på tvärsäkra personer som säger att den ende person som kan ha mördat Palme är CP eftersom LP är så pålitlig.

Har nyligen i ett annat sammanhang varit involverad i en diskussion med en person som var precis lika tvärsäker som Mohave.

Man orkar liksom inte hur länge som helst. Det finns ett slags mystiskt hänvisande till "ovedersägliga fakta" som jag vänder mig emot hos dessa tvärsäkra personer. De menar att polisen ju utrett allting och funnit att den ende riktigt misstänkte är CP. De menar att polisen "varit nere på Sveavägen" och ägnat sig åt "riktiga polisiära undersökningar" och då funnit CP. De menar att alla vi andra är skrivbordsteoretiker som aldrig varit i närheten av att förstå hur "riktigt polisarbete" går till.

Jag är inte polis. Men jag kan samla in fakta, granska fakta, värdera fakta och dra logiska slutsatser.
Det har jag ägnat mig åt i hela mitt vuxna liv och för det mesta hamnat rätt.

Att polisen skulle ha "undersökt allt" är ju inte sant visar det sig. Inte förrän 30 år efter mordet säger spaningsledningen att de ska granska WT-männen. 30 år!

Att polisen reagerade försent på mordnatten, inledde eftersöket för sent, spärrade av mordplatsen för dåligt, inte hittade mordkulorna, förföljde PKK, fokuserade endast på spontant agerande ensamma gärningsmän i flera år, övervärderade LP:s förmåga att identifiera mördaren etc etc tycks inte vara fakta som intresserar personer som är övertygade om att CP var mördaren.

Hovrätten bedömde att CP var, efter att ha vägt samman alla fakta, helt fel slags människa som gärningsman. Han var en momentant uppblossande våldsverkare. Hovrätten menade att Palmemordet var ett "planerat våldsdåd".

Säpo berättade i sin rapport i april 1986 att Palme var övervakad från bostaden till Grand och vidare till mordplatsen. Säpo hade granskat 1200 vittnesmål och särskilt fokuserat på 400 av dem som visade att det fanns signalementsmässig överensstämmelse hela vägen. Attentatsgruppen bestod, menade Säpo (inte jag), av 3 personer + GM. Varför är en sådan rapport ointressant?

Flera mordplatsvittnen berättade ju klart och tydligt att LP var svårt chockad och inte var kontaktbar, att hon var hysterisk, att hon försökte slita bort folk som försökte rädda livet på hennes man. Hur kan en person i det upprörda sinnestillståndet göra korrekta iakttagelser? Hon trodde ju att skotten sköts från långt håll? Hon beskrev ju vittnet AB - bullig täckjacka, kort hals, kompakt kropp? Hon började ju inte prata om GM:s anletsdrag förrän hon sett Fantombilden? Innan hade hon ju inte sett GM annat än snett bakifrån?

Varför kände inte vittnet LJ igen CP om det nu var CP som sprang förbi honom på 5-7 meters avstånd?

Såna saker. Jag är genuint intresserad av att veta hur man tänker när man vet allt detta och ändå så hårt framför åsikten att det var CP som mördade Palme.

Mohave, slår det aldrig dig att hela CP-historien kan vara ett falsarium i syfte att dölja polisiär inkompetens? En ihoprafsad "lösning" som skulle visa att polisen varit duktig? Ett sätt att försöka avsluta utredningen så att politikerna blev nöjda?

Granskar du aldrig saker kritiskt?

Även om människor har akademisk utbildning och är skickliga psykologer, jurister mm så kan även sådana personer i vissa lägen i sina liv hamna i sådana fruktansvärda livskriser att de reagerar som alla andra. Hur hade du själv reagerat i LP:s situation? Hon är ju en människa som alla andra. Att hon helt tappade koncepterna när hennes man blev ihjälskjuten förstår alla människor.

Hon drabbades av en fasansfull händelse. Mordet skedde dessutom bakom hennes rygg. Hon kastade sig ner över sin man. Hon stod inte lugnt och metodiskt och granskade alla personer med psykologisk skärpa. Hur kan du tro det?
Senast redigerad av Basfakta 2016-08-14 kl. 13:45.
Citera
2016-08-14, 13:45
Medlem
Det finns mycket som talar MOT CP som GM och en massa uppdiktade scenarior som talar FÖR CP. Jag vill fråga er som följt det hela längre tid vad talar MOT VG som GM? Det finns en massa som talar FÖR VG det vet jag men som sagt vad talar MOT VG?
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-08-14, 13:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Det finns mycket som talar MOT CP som GM och en massa uppdiktade scenarior som talar FÖR CP. Jag vill fråga er som följt det hela längre tid vad talar MOT VG som GM? Det finns en massa som talar FÖR VG det vet jag men som sagt vad talar MOT VG?
Med vänlig hälsning, MB
Att han var en enstöring samtidigt som en stor mängd sammanvägda vittnesrapporter och till och med SÄPO menar att det var en konspiration med ett antal inblandade.
Citera
2016-08-14, 15:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag överreagerade. Sorry Mohave, självklart kan du tro vad du vill om mordet utan att någon, i det här fallet jag, undrar om du fått betalt. Det var en dum fråga, den tar jag tillbaka.

Jag är bara så innerligt trött på tvärsäkra personer som säger att den ende person som kan ha mördat Palme är CP eftersom LP är så pålitlig.

Har nyligen i ett annat sammanhang varit involverad i en diskussion med en person som var precis lika tvärsäker som Mohave.

Man orkar liksom inte hur länge som helst. Det finns ett slags mystiskt hänvisande till "ovedersägliga fakta" som jag vänder mig emot hos dessa tvärsäkra personer. De menar att polisen ju utrett allting och funnit att den ende riktigt misstänkte är CP. De menar att polisen "varit nere på Sveavägen" och ägnat sig åt "riktiga polisiära undersökningar" och då funnit CP. De menar att alla vi andra är skrivbordsteoretiker som aldrig varit i närheten av att förstå hur "riktigt polisarbete" går till.

Jag är inte polis. Men jag kan samla in fakta, granska fakta, värdera fakta och dra logiska slutsatser.
Det har jag ägnat mig åt i hela mitt vuxna liv och för det mesta hamnat rätt.

Att polisen skulle ha "undersökt allt" är ju inte sant visar det sig. Inte förrän 30 år efter mordet säger spaningsledningen att de ska granska WT-männen. 30 år!

Att polisen reagerade försent på mordnatten, inledde eftersöket för sent, spärrade av mordplatsen för dåligt, inte hittade mordkulorna, förföljde PKK, fokuserade endast på spontant agerande ensamma gärningsmän i flera år, övervärderade LP:s förmåga att identifiera mördaren etc etc tycks inte vara fakta som intresserar personer som är övertygade om att CP var mördaren.

Hovrätten bedömde att CP var, efter att ha vägt samman alla fakta, helt fel slags människa som gärningsman. Han var en momentant uppblossande våldsverkare. Hovrätten menade att Palmemordet var ett "planerat våldsdåd".

Säpo berättade i sin rapport i april 1986 att Palme var övervakad från bostaden till Grand och vidare till mordplatsen. Säpo hade granskat 1200 vittnesmål och särskilt fokuserat på 400 av dem som visade att det fanns signalementsmässig överensstämmelse hela vägen. Attentatsgruppen bestod, menade Säpo (inte jag), av 3 personer + GM. Varför är en sådan rapport ointressant?

Flera mordplatsvittnen berättade ju klart och tydligt att LP var svårt chockad och inte var kontaktbar, att hon var hysterisk, att hon försökte slita bort folk som försökte rädda livet på hennes man. Hur kan en person i det upprörda sinnestillståndet göra korrekta iakttagelser? Hon trodde ju att skotten sköts från långt håll? Hon beskrev ju vittnet AB - bullig täckjacka, kort hals, kompakt kropp? Hon började ju inte prata om GM:s anletsdrag förrän hon sett Fantombilden? Innan hade hon ju inte sett GM annat än snett bakifrån?

Varför kände inte vittnet LJ igen CP om det nu var CP som sprang förbi honom på 5-7 meters avstånd?

Såna saker. Jag är genuint intresserad av att veta hur man tänker när man vet allt detta och ändå så hårt framför åsikten att det var CP som mördade Palme.

Mohave, slår det aldrig dig att hela CP-historien kan vara ett falsarium i syfte att dölja polisiär inkompetens? En ihoprafsad "lösning" som skulle visa att polisen varit duktig? Ett sätt att försöka avsluta utredningen så att politikerna blev nöjda?

Granskar du aldrig saker kritiskt?

Även om människor har akademisk utbildning och är skickliga psykologer, jurister mm så kan även sådana personer i vissa lägen i sina liv hamna i sådana fruktansvärda livskriser att de reagerar som alla andra. Hur hade du själv reagerat i LP:s situation? Hon är ju en människa som alla andra. Att hon helt tappade koncepterna när hennes man blev ihjälskjuten förstår alla människor.

Hon drabbades av en fasansfull händelse. Mordet skedde dessutom bakom hennes rygg. Hon kastade sig ner över sin man. Hon stod inte lugnt och metodiskt och granskade alla personer med psykologisk skärpa. Hur kan du tro det?
Det finns de som är säkra på att CP sköt OP och gjorde det på eget bevåg. Och de finns de som är säkra på att det inte var CP och att mordet var en konspiration. Jag är övertygad om att det var en konspiration och utesluter inte att CP befann sig i närheten av platsen och blev sedd av LP.

Varför känns min ståndpunkt som den förnuftiga? Vad har ni egentligen i ryggsäcken? Skygglappar för folk med röntgensyn?
Senast redigerad av iesho 2016-08-14 kl. 15:09.
Citera
2016-08-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Att han var en enstöring samtidigt som en stor mängd sammanvägda vittnesrapporter och till och med SÄPO menar att det var en konspiration med ett antal inblandade.
Jo han var en enstöring (spm CP) men med en massa kontakter. Att Säpo bestämde sig för att det var en komplott talar alltså inte heller MOT VG som GM.
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-08-14, 16:51
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Detta mantra, detta mantra, suck.

Kan du en gång för alla redogöra för hur en psykologutbildning påverkar LP:s minne. Vad i utbildningen gör att den utbildade får ett bättre minne?

Jag lever i villfarelsen att kunskap och förståelse inte har en direkt koppling till en mänsklig egenskap, till exempel förmågan att minnas och återberätta.

I det konkreta fallet, exakt vad gör att LP är ett bättre vittne, hur fick hon ett bra minne?

LP:s vittnesmål blir inte trovärdigare bara för att du tycker att hon är ett bra vittne om du inte samtidigt berättar hur hennes minne kan vara bättre än någon annans.

Att LP pekade ut CP på antydan från polisen/åklagaren , kan berott på hennes utbildning . Hon visste att minnet kan ha spelat henne ett spratt i chocken och nu när åklagaren som hon bör kunna lita på säger att han är alkoholist så pekar hon ut den med med en mörkare uppsyn än de väl friserade poliserna i mörka skor ( Ecco skor ?).
I stället för att säga att att hon är osäker så säger hon det åklagaren antyder då hon litar på dem och de stärker varandra på så sätt. Åklagaren kan ju titta noggrant på henne för att se om hon tvekade det minsta , men genom denna "knuff" så tvekade inte LP och då blev åklagaren styrkt i sin uppfattning . Vilken djävla fadäs som sedan inte tål att erkännas i denna lömska ormgrop med politik, journalistik och "ära"etc även om alla vet att det var en tavla ( konfrontationen ).
Senast redigerad av Harfager 2016-08-14 kl. 16:55.
Citera
2016-08-14, 17:10
Avstängd
Citat:
Jo han var en enstöring (spm CP) men med en massa kontakter. Att Säpo bestämde sig för att det var en komplott talar alltså inte heller MOT VG som GM.
Med vänlig hälsning, MB
Om det var en komplott så var den mycket professionellt genomförd utan lösa ändar. VG var i så fall definitivt en sådan lös ände och hade inte tillåtits springa omkring både på mordplatsen och rent allmänt så långt efteråt.
Citera
2016-08-14, 23:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Med vänlig hälsning, MB

Så vitt jag vet så hade VG alibi för mordtiden. Han satt och pratade med två killar på ett café då. Det kom inte fram förrän en av åklagarna, vill jag minnas, efterlyste grabbarna som då berättade att de pratat med VG när Palme mördades.

Däremot finns tre saker som är lite märkliga med VG:

1) Mordet på honom i USA är underligt. VG satt naken i skogen och hade skjutits genom munnen. Polisen som dömts för mordet förnekar bestämt mordet och har försökt få till en ny rättegång länge. Det är inte konstigt att mördare nekar givetvis men mordet sägs tyda på att VG "tystats". Kan vara en skröna. Vet ej.

2) Bonden "Mårtensson" i Sjöbo ska ha sagt till sina grannar på onsdagkvällen i mordveckan att Palme skulle mördas innan lördag. "Han ska skjutas med kulor och krut som går igenom den skottsäkraste västar" ska bonden glatt ha utropat till sina häpna grannar. VG ska ha jobbat som lärarvikarie i Sjöbo och då haft ett förhållande med bondens dotter.

3) VG sa vid en tryckfrihetsrättegång efter mordet att han "endast befann sig i utkanten av den komplott som ledde till Palmes död".

Dessutom ska en lång blond tysktalande man ha setts vid VG:s bostad före mordet.

En rad märkligheter/ historier men inget konkret som binder VG till brottet.

SvD påstod i en artikel häromåret att VG var bekant med Anders Larsson och Ivan von Birchan, männen som slog larm om det förestående mordet.

Min bild är att VG möjligen befann sig i utkanten av det högerextrema nätverket i Sverige. Han pladdrade och hittade på saker. Han ville verka viktig och insatt men var i själva verket en ensam stackare som ingen vettig människa kunde anförtro information om något så viktigt som Palmemordet.

Möjligen hade Anders Larsson sagt att han hört att Palme skulle mördas vilket han sedan berättat "i förtroende" för bonden i Sjöbo eller hans dotter.

Det där med kulor och krut kan VG ha hittat på för att framstå som expert på politiska mord. Eller nåt.
Senast redigerad av Basfakta 2016-08-14 kl. 23:35.
Citera
2016-08-15, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Om det var en komplott så var den mycket professionellt genomförd utan lösa ändar. VG var i så fall definitivt en sådan lös ände och hade inte tillåtits springa omkring både på mordplatsen och rent allmänt så långt efteråt.
Nja nej kan inte hålla med dig där. Om komplottmakarna ville hitta en lokal skytt som dessutom hatade Palme så var det förmodligen inte särskilt svårt att finna VG.
Om de sedan såg till att fronta honom med utländska män under en lång tid för att bearbeta honom att utföra det hela och lova att han skulle få vapen etc. som han har uppgivit till framförallt en dambekanting.
Och dessa omtalade män har ju ingen sett till sedan dess - inte ens Leopold har funnit dem.

Basfakta: Så vitt jag vet så hade VG alibi för mordtiden. Han satt och pratade med två killar på ett café då. Det kom inte fram förrän en av åklagarna, vill jag minnas, efterlyste grabbarna som då berättade att de pratat med VG när Palme mördades.

Så här berättar Leopold om den saken: Vad talar för 33-åringen Victor Gunnarsson som gärningsman?
Han befann sig ett par minuter från mordplatsen -och man kan följa förflyttningen via en flyktväg som stämmer nästan på minuten. Hans s k alibivittnen - som han med tvekan nämnde efter två förhör - kan inte fastställa tidpunkten för träffen med honom och deras faktiska minnesuppgifter två månader efter mordet stämmer inte med VG:s egna. Det visar i stället att det sannolikt handlar om en helt annat dag.

Mvh MB
Citera
2016-08-15, 01:00
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Med vänlig hälsning, MB

1 Alibi, som KG Svensson tog fram till spaningsledningens förtret.
2 Fel krutstänk på rocken.
3 Tre vittnen manipulerades av B. Wingren, och utan dessa tre hade han aldrig anhållits.

Lägg märke till att han liksom senare CP kunde "erkänna" brottet, för att vinna tveksamma fördelar.
Något för Gert Fylking, riksidioten, att begrunda.
Citera
2016-08-15, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Lisbeth Palme har identifierat Christer Petterson. Hon har sett honom i ögonen vid två tillfällen. Vid mordtillfället där också hon blev skadeskjuten. Och vid vittneskonfrontation som Polisen tyvärr skötte under all kritik.

Varför kan hon då inte beskriva något av mördarens ansikte i det första officiella förhöret?

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Citat:
Mårten Palme har också identifierat Christer Petterson som stående utanför biografen Grand. Mårten är en gammal skolkompis till mig och en mycket skärpt person.

Mårten beskriver i sin tur Grandmannen som icke "sjaskig" i sitt första förhör. Passar inte så bra in på Chrille P på väg att begå ett fylledåd, eller? Men visst, Mårten mindes säkert bättre tre år senare.

http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/grandvittne-marten-palme.html

Citat:
Den oprofessionellt gjorda vittneskonfrontationen är orsaken till att Christer Petterson inte blev fälld i Svea Hovrätt. Pålitliga polisvänner till mig, insatta i utredningen, är övertygade om att denne är mördaren.

Konspiration eller ej så är det väl inte så anmärkningsvärt att det finns poliser som tror på "huvudspåret", de är ju så att säga del i målet. Finns ju flera offentliga exempel utöver dina kontakter redan.

Citat:
Det som utredningen har visat är att Christer Pettersson under kvällen kan ha hämtat en pistol hos sin knarklangare Cigge Sedergren som bodde i närheten av biografen i samband med ett knarkköp.

Har inte koll på detaljerna kring det påståendet på rak hand (mer än att det inte är mer än just ett "kan ha" om ens det fanns ett vapen hos Sigge) men du tror inte att Sigge hade sålt ut CP för 50 millar om han nu stulit ett vapen från honom (vilket väl är den "tes" som framförts)? Eller menar du att CP skulle ha hunnit låna revolvern av Cedergren under biobesöket utan att knarkspan på den samme snappade upp detta? Eller att CP råkade glida runt med revolvern på stan den kvällen?
Senast redigerad av folken1 2016-08-15 kl. 01:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in