Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-23, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det finns olika strategier i ett skrivande. Man kan försöka skriva rakt på sak i rediga satser och stå för det man skriver. Eller så kan man gå som katten kring het gröt med luddiga formuleringar så att vissa förstår att läsa mellan raderna.

Personer som inte vill stå för sina åsikter rakt av brukar formulera sig på det sista sättet och när de läser andras texter så tror de att de ska tolkas enligt samma princip, vilket förstås är helt fel.

Precis!

Så var det 2 eller 3 skott?

Var det ljuddämpare eller inte ljuddämpare?

Enligt dig?
Citera
2016-07-23, 12:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det finns olika strategier i ett skrivande. Man kan försöka skriva rakt på sak i rediga satser och stå för det man skriver. Eller så kan man gå som katten kring het gröt med luddiga formuleringar så att vissa förstår att läsa mellan raderna.

Personer som inte vill stå för sina åsikter rakt av brukar formulera sig på det sista sättet och när de läser andras texter så tror de att de ska tolkas enligt samma princip, vilket förstås är helt fel.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Den sista meningen stämmer rätt bra in på inlägget ovan.

Juristkommissionens förhör var inte edsvurna. Det är bara att kolla dom ingående. På massor av ställen går inte utsagorna ihop, ibland motsäger en person sig från ett förhör till ett annat. I likhet med den norska Lundkommissionen borde alla förhör varit edsvurna, om meneden hade hängt i luften hade utfallet blivit ett helt annat.

Sedan skriver du om min relation till Åke Rimborn. Ett genomskinligt försök att påstå att jag ska ha en dold agenda. När det kommer till Rimborn har av allt jag läst kommit fram till att han är en ärlig polis som skötte sina uppgifter på ett bra sätt mordnatten. De uppgifter han fick fram var de som även andra som pratat med lisbeth Palme på natten trodde på. Att han och alla andra skulle missförstått LP på Sabb ser jag som totalt osannolikt.
Citera
2016-07-23, 13:34
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Precis!

Så var det 2 eller 3 skott?

Var det ljuddämpare eller inte ljuddämpare?

Enligt dig?
Hur ska jag kunna veta det?

Min gissning är att det var två skott med den revolver som hittades på söndagen, med två avfyrade lösa skott och ett oanvänt löst skott i trumman. En sekund efter första lösa skottet som inte skadade någon, sköts ett nytt löst skott samtidigt som ett skarp skott med ljuddämpare avlossades från ett avstånd på ungefär 10-15 meter och som omedelbart dödade OP. Efter ytterligare två sekunder avlossades ytterligare ett skott avsett att skada LP så lindrigt som möjligt. Det enda ljudet som uppfattades från det skottet var från kulan, när den passerade LPs kläder och slog i trottoaren. Inget vittne såg mannen med den ljuddämpade pistolen eftersom allas blickar var riktade mot ljuden och händelserna på Tunnelgatan.

Detta är i varje fall ett sätt att tolka vittnesmålen.
Citera
2016-07-23, 13:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Den sista meningen stämmer rätt bra in på inlägget ovan.

Juristkommissionens förhör var inte edsvurna. Det är bara att kolla dom ingående. På massor av ställen går inte utsagorna ihop, ibland motsäger en person sig från ett förhör till ett annat. I likhet med den norska Lundkommissionen borde alla förhör varit edsvurna, om meneden hade hängt i luften hade utfallet blivit ett helt annat.

Sedan skriver du om min relation till Åke Rimborn. Ett genomskinligt försök att påstå att jag ska ha en dold agenda. När det kommer till Rimborn har av allt jag läst kommit fram till att han är en ärlig polis som skötte sina uppgifter på ett bra sätt mordnatten. De uppgifter han fick fram var de som även andra som pratat med lisbeth Palme på natten trodde på. Att han och alla andra skulle missförstått LP på Sabb ser jag som totalt osannolikt.
Men du är inte öppen för olika möjligheter här utan går helt på Bröderna Ps linje. Bröderna P har verkligen gjort ett hästjobb, men befann sig mitt i en turbulent psyop, förmodligen utan att veta om det. Allt vad de skrivit är inte helt riktigt, så bra är ingen.
Citera
2016-07-23, 13:59
Medlem
SGDFs avatar
Citat:

Min gissning är att det var två skott med den revolver som hittades på söndagen, med två avfyrade lösa skott och ett oanvänt löst skott i trumman. En sekund efter första lösa skottet som inte skadade någon, sköts ett nytt löst skott samtidigt som ett skarp skott med ljuddämpare avlossades från ett avstånd på ungefär 10-15 meter och som omedelbart dödade OP. Efter ytterligare två sekunder avlossades ytterligare ett skott avsett att skada LP så lindrigt som möjligt. Det enda ljudet som uppfattades från det skottet var från kulan, när den passerade LPs kläder och slog i trottoaren. Inget vittne såg mannen med den ljuddämpade pistolen eftersom allas blickar var riktade mot ljuden och händelserna på Tunnelgatan.

En snabb reflektion: dina båda skyttar är i maskopi med varandra. Då undrar jag hur killen med dom lösa skotten vågar stå och vifta med sin revolver vid makarna, när han 10-15 meter bakom sig har den verklige skytten? Det är en dålig deal kompisar emellan. Resonemanget brister redan på en fantasifull nivå.

Jag har en gång tidigare anfört problemet, för jag undrar hur man undviker att skjuta sina medhjälpare, om det nu har varit en övervakningshistoria. Men ett belägg skulle kunna vara att Sveavägen gör en backe upp i skottriktningarna, och att själva vägen utgör kulfång för GM. Ställ dig 30 meter norr om brottsplatsen, så ser du, att du skulle kunna skjuta någon i huvudhöjd söderut vid mordplatsen, utan att kulan löper mer än 10 meter.

Lägg därtill följande information som jag hittade igår när jag sökte på begreppet "gatulangningsgrupp":

"Tomas Hallberg kom snabbt in i narkotikapolisarbete. Född 1961 blev han polis 1983 och hamnade 1987 som polisassistent i gatulangningsgruppen i Stockholm City. Gruppen utvecklade en rad nya spaningsmetoder, bl.a. så att man genom ögonkontakt kunde hålla ihop en hel svärm av spanare kring en misstänkt langare. Det var långt före mobiltelefonerna."

Fetningen är min, artikeln är den här (Svenska Carnegieinstitutet; SNPF, nr 3 2005): http://carnegieinst.se/2005/05/02/tomas-hallberg/
Citera
2016-07-23, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Det jag ifrågasatte var hur du/ni, på en film, kunnat avgöra att vapenpåsen och dess innehåll har 30 år på nacken?

Det är väl inte så konstigt att undra över, eller?
För vidare så tyckte jag mig kunna läsa att din vän också ville ha betalt?
Tycker det är rätt duktigt gjort att dra slutsatsen att det rör sig om palmevapnet.

Allt detta luktar ju skumt (i.a.f. för mig), varvid min fråga...(ännu obesvarad)
Ursäkta att jag har missat frågan. På filmen framgår det under ett damm/gruslager två räta streck i 90-graders vinkel vilket tyder på att något rektangulärt finns där. Storleken på det rektangulära föremålet är ungefär 20x30 cm. Hur gör man en ålderbedömning av damm o sand från en film då? Jo man ställer sig frågan är det möjligt att den kan ha legat där i trettio år? Man ser ju att den legat där i bra många år det är inget som har dumpats de senaste åren och med tanke på läget och en del vittnesutsagor så får man anta att det faktiskt kan vara där mordvapnet blivit dumpat. Det finns inget som talar emot den teorin. Men återigen det är vår bedömning och vi vill ju gärna se att det undersöks av PU
Citera
2016-07-23, 16:30
Medlem
Citat:

Ok tack för den redogörelsen, då vet jag hur du resonerar och spunnit vidare på allt du läst.
En teori som någon, men lite för komplicerad och fantasifull för min sannolikhetsbedömning..

Du bygger den på:
- Startpistolen som hittades?
- Att OP av vissa vittnen inte skulle ha fallit till marken inom 0.5s efter första skottet?
(Där av din "serie-ordning" av lösa, skarpa, skott..)
- Samt LP's vittnande(initialt) om 2 gärningsmän?
Citera
2016-07-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jaha så nu var du där också och såg utlänningar i en jänkare och anmäler det via flashback mer än 30 år senare samtiditig som du berättar att din kompis hittat en påstådd vapenpåse som legat orörd 30 år som polisen inte vill kännas vid.

Ja det kanske funkar bland IQ befriade sanningsrörelsetokar men på mig signalerar det tydligt att du är den typ av skrönare som förstärker dina skrönor i takt med att tidigare skrönor falnar.

Som sagt hör det till mönstret i tråden sedan urminnes tider att det dyker upp troll som tröskar om sådant som är genomtröskat förut eller som "tillför" egna uppgifter varje gång tråden avancerar i vissa riktningar. Det vore kul att se någon kreativ variation ibland blnad tokerierna.
Ja du Bobo, du har rätt att tycka vad du vill och tro på vilka konspirationteorier du vill. Jag har noterat vad du tror, så du behöver inte tjata mer om det.
Självklart ringde jag in detta tips till PU dagen eller dagarna efter minns inte om tipstelefonen dök upp direkt på lördagen eller hur det var. Men jag undrar faktiskt om det blev rätt noterat eftersom det aldrig har dykt upp i spaningen.
Citera
2016-07-23, 18:33
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Jag har nu kollat både del 3 0 del 2 mycket intressant måste jag säga. För min del är CP inte rätt alls men det jag tror på är sådana som har nämnts tidigare. Det bästa vore ju om vapnet hittas och att fingeravtrycken får avgöra vem det var.
Med vänlig hälsning MB
Det är intressanta intervjuer,Sten Andersson exempelvis.Men jag håller heller inte med om att det är CP.Har nog sagt det ett flertal gånger tidigare i tråden.

Men vad är det för vapenpåse du pratar om?....Du har meddelat polisen om den?..Tagit foton?...Gå dit med plasthandskar och ta ut påsen,filma samtidigt.
Citera
2016-07-23, 19:15
Medlem
nattekniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jo absolut det låter osannolikt. Hur är det med löpsedeln ? var där någon sådan 1987 eller bara skröna ?
"Romanders uttalande täckte hela löpsedeln till en kvällstidning 1987. Man blev inte mycket klokare av artikeln i tidningen. Den förväntade fortsättningen nästa dag uteblev, och inget mer om detta hot har mig veterligt därefter någonsin publicerats. "

Jag kan ju ha fel...följande länk tyder ju på något sånt förekom..någon får gärna scanna artiklarna på KB, de är digitaliserade..men man kan inte läsa de på nätet av upphovsrättsliga skäl.
http://tidningar.kb.se/?q=holger%20romander&newspaper=AFTONBLADET&from=19 87-12-01&to=1987-12-31
Citera
2016-07-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
Jag kan ju ha fel...följande länk tyder ju på något sånt förekom..någon får gärna scanna artiklarna på KB, de är digitaliserade..men man kan inte läsa de på nätet av upphovsrättsliga skäl.
http://tidningar.kb.se/?q=holger%20romander&newspaper=AFTONBLADET&from=19 87-12-01&to=1987-12-31

Jag håller med om att det ser intressant ut. Uppgiften från Sundberg ser faktiskt ut att kunna stämma. Aftonbladet 5-7e december 1987 alltså för den som har lust att scanna in dem.
Citera
2016-07-23, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mentalist-
Det har gått 30 år sedan OP mördades och ännu har mordet inte blivit uppklarat.

För er som hävdar att det fortfarande skulle vara någon form av sammansvärjning med en lejd mördare bakom mordet,(där vissa här i tråden bestämt hävdar att det skulle peka i den riktningen), varför har då MOP inte blivit blivit löst ännu?

Många gånger brukar oftast den enklaste lösningen vara just den korrekta (i detta fall att en ensam gärningsman som av en tillfällighet såg paret Palme, som både hade motiv och tillgång till vapen som utförde mordet och också höll tyst om det).

Har fortfarande inte fått någon rimlig förklaring här i tråden, hur en påstådd sammansvärjning av ett okänt antal personer inkl. GM, under hela 3 decennier lyckats få samtliga inblandade att tiga om varandras inblandning av mordet utan att någon eller flera av dessa (av olika anledningar) har försagt sig under denna långa tidsrymd.

Du har en tråd på 6440 sidor att botanisera i och skapa dig en egen bild. Det mesta är nog granskat och skrivet vid det här laget. Att kasta ut en bait så här och tro att nån ska presentera ett färdigt koncept för dig kan du fetglömma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in