Citat:
Ursprungligen postat av
SGDF
Basfakta, Mohave är inte en av dom sammansvurna. Andersson, nu har jag läst Inuti labyrinten, jag är måttligt imponerad. Jag börjar förstå att vi inte kommer att enas angående Rimborn. Nån jävel knäppte statsministern, och min övertygelse är att det gick utmärkt utan mannen med beige jackas medhjälp.
Kan det inte vara så enkelt att debatten om minuterna, debatten om Lisbeths 2 gärningsmän inte leder någonstans? Jag tror så.
Att du är måttligt imponerad av IL kan jag inte göra något åt. Trots det är det den enda genomarbetade redogörelsen av mordnattens händelser. Där de inblandade själva har fått komma till tals via intervjuer. Vilket idag är omöjligt att trumfa eftersom ett antal personer numera är avlidna.
Vi behöver inte enas om Rimborn. Eftersom fakta talar för sig själva. Lisbet är den ende som pratat om två gärningsmän. Sagde poliskommissarie och ett antal ministrar hörde hennes utsaga. Vilket vidarebefordrades under natten efter ett regeringssammanträde. Rikslarmet byggde enbart på hennes uppgifter. Holmer var personen som sade att allt var ett missförstånd utan att själv ha hört huvudvittnet och uppgiftstagarna.
Jag har vid ett antal tillfällen påpekat att dagens kända fakta inte räcker för att kunna namnge mördaren. Eller att en litterär minutstrid skulle kunna leda fram till en lösning.
Ändå fortsätter jag att diskutera. Dels för att jag gillar det, och är intresserad av en lösning. Där utgångspunkten är att den, eller de, som utförde mordet på en demokratiskt vald Statsminister inte ska få komma undan. Och dels för att jag alltid varit intresserad av mordgåtor, samhällsdebatt och politik. Vilket MOP innehåller till övermåtta.
Samtidigt är det ett faktum att många saker som kommit fram i samband med mordet hade aldrig annars genomlysts och avslöjats. Denna tråden är en lektion i nutidshistoria för den som är intresserad.
Till sist.
När det gäller den långe beige mannen som Lisbet vittnar om så har han aldrig hört av sig eller blivit identifierad. Och fakta är att mördaren klarade sig alldeles utmärkt utan hans hjälp i mordögonblicket. Så vem var han då.
En person som enbart existerade i Lisbets chockade värld. Eller en reell person som i viss mån stöds av andras vittnesmål. Som försvann som genom ett trollslag i det första officiella förhöret med Lisbet på eftermiddagen den förste mars. Efter att Holmer deklarerat att de två personerna hon först såg på avstånd enbart var ett missförstånd av ÅR. Och nu kunde presentera ett ansiktssignalement på en person som hon från början inte iakttagit. Eftersom det i hennes närmiljö inte fanns någon sådan person.
Din verklighetsbeskrivning verkar bygga på fakta som jag inte har tillgång till. Som trumfar Inuti Labyrintens uppgifter. Gott så. Var och en blir salig på sin tro.