2016-08-13, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har kontakt med människor som har jobbat inom utredningen. Alla säger att det var Christer Pettersson som var mördaren. Fallet är som sagt "polisiärt löst".

Jag har kontakter med folk som jobbat inom utredningen och de har aldrig trott på att det var CP. Eller snarare så är de säkra. Så då var det avklarat nu kan vi gå vidare.
Citera
2016-08-13, 13:10
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Både Lisbeth Palme och Mårten Palme (en gammal skolkompis till mig, en pålitlig kille) har har identifierat Christer Pettersson som gärningsmannen. Det finns inga skäl att betvivla deras iakttagelser.

Jag har kontakt med människor som har jobbat inom utredningen. Alla säger att det var Christer Pettersson som var mördaren. Fallet är som sagt "polisiärt löst".

Men jag förstår att det finns mer spännande berättelser och vilda fantasier om detta. Go on!

Du har aldrig sett ett par tvillingar eller trillingar ?

Du har aldrig sett frisörer skapa likadana frisyrer och hårfärger på folk eller ögonlinser och sminkörers jobb?

Jag har varit med om detta nu ett antal gånger sedan Grk mm och vet att det är djävligt svårt att svära på om någon är den samma som man sett och då en natt under ett fåtal sekunder blir svårt. Att personen var mycket lik kanske det inte råder några tvivel om , men var det densamma som CP ?

CP för mig är bara en i mängden, efter min "träning" , av möjliga gm:s men han har minst motiv om han nu inte var deep under cover . Har sett många sedan GrK mm som sett ut som lodisar pundare etc men haft aningens för klara blickar och uppträdanden för att vara det som de först ger intrycket att vara ( pundare lodisar alkisar).

Jag tror att LP blev lurad av inledningen på konfrontationen ( GM är alkis) och med sin minnesbild av förövaren.
Tråkigt nog så vill ju folk återgå till vardagen snabbt och en person som dödat innan kunde man offra med gott samvete . Han hade kanske behövt vård eller annat och inte denna uppståndelse runt han där många tjänat en slant och inflytande på karusellerna ...
Senast redigerad av Harfager 2016-08-13 kl. 13:14.
Citera
2016-08-13, 13:30
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag har kontakter med folk som jobbat inom utredningen och de har aldrig trott på att det var CP. Eller snarare så är de säkra. Så då var det avklarat nu kan vi gå vidare.
Är de säkra på att det inte var Christer Pettersson eller bara på att det inte var en ensam galning?
Citera
2016-08-13, 13:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag tror att du helt missar distinktionen med inlägget.

Hade din sanning gällt hade man inte kunnat mörklägga den försvunna DC-trean i drygt 50 år. Eftersom de som från början deltog i mörkläggningen var avlidna. Och att de som övertog stafettpinnen i flera led med automatik måste läcka. Vilket de bevisligen aldrig gjorde. Av ett uppenbart skäl. Det var ett inaktuellt ärende. Precis som MOP är idag eftersom det redan är löst enligt IC och Löfven.

Säpo har inte läckt om de som var Stasiagenter. Trots att de säkert var kända sedan länge.

De som bar WT mordnatten har inte läckt. Lika lite som att de som idag ärvt kunskapen läcker.

Snarare tyder det väl på att det som från början var en hemlighet, ska bevaras som en hemlighet eftersom det har sekretess i ett antal år. Vilket då leder till att ingen av stafettlöparna har något att vinna på ett avslöjande.

Där de enstaka visselblåsarnas öde avskräcker andra från att försöka. Man blir ju knappast hyllad för att utrycka det försiktigt. Dahlgren och Martinger blev inga hjältar i mörkläggningens labyrint.

Tystnadens väktare kan ju syfta på att man tycker att vissa grupper kanske jävat bort möjligheter till något konstruktivt utredande.
Citera
2016-08-13, 15:50
Medlem
Citat:
Både Lisbeth Palme och Mårten Palme (en gammal skolkompis till mig, en pålitlig kille) har har identifierat Christer Pettersson som gärningsmannen. Det finns inga skäl att betvivla deras iakttagelser.

Men jag förstår att det finns mer spännande berättelser och vilda fantasier om detta. Go on!

Är ju bra att dessa inom utredningen inte jobbar kvar när de tror det är CP.
Citera
2016-08-13, 16:02
Medlem
Citat:
Fallet är polisiärt löst. Christer Pettersson var mördaren. Han blev dömd Stockholms tingsrätt, men friad i Svea Hovrätt. Beviskraven är höga och bör vara det. "Bortom allt rimligt tvivel". Det finns inte tillräckligt för en fällande dom, men bevisningen är stark.

Många av er upplever det som ovärdigt den store statsmannen Olof Palme att han skulle ha blivit mördad av en fylledrummel. Ni vill att det ska vara Sydafrikas eller Iraks säkerhetstjänst, Mossad eller liknande för att vår älskade statsminister skall på något sätt ha fått en värdigare död.

Men inse fakta! Allt tyder på att det var den psykotiske knarkaren, våldsmannen, bajonettmördaren och fängelsekunden Christer Pettersson, troligen underblåst av vännen från fängelset, "bombmannen" Lars Tingströms samhällshat, som mer eller mindre av en tillfällighet och säkert narkotikapåverkad tog tillfället i flykten.

Har du läst de första förhören med fru Palme? Vilka starka bevis finns utöver hennes utpekande? Vilka är WT-männen som nu plötsligt existerar och PU säger sig utreda?
Citera
2016-08-13, 18:32
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Har du läst de första förhören med fru Palme? Vilka starka bevis finns utöver hennes utpekande? Vilka är WT-männen som nu plötsligt existerar och PU säger sig utreda?
Lisbeth Palme har identifierat Christer Petterson. Hon har sett honom i ögonen vid två tillfällen. Vid mordtillfället där också hon blev skadeskjuten. Och vid vittneskonfrontation som Polisen tyvärr skötte under all kritik.

Mårten Palme har också identifierat Christer Petterson som stående utanför biografen Grand. Mårten är en gammal skolkompis till mig och en mycket skärpt person.

Den oprofessionellt gjorda vittneskonfrontationen är orsaken till att Christer Petterson inte blev fälld i Svea Hovrätt. Pålitliga polisvänner till mig, insatta i utredningen, är övertygade om att denne är mördaren.

Vad som saknas är ett motiv. Varför skulle Christer Pettersson vilja mörda Olof Palme? Och varför hade han en pistol denna kväll? Det finns inga klarlagda svar på dessa frågor. Motiv behövs inte. Troligen gjorde Christer Pettersson detta på fyllan och när tillfället gav sig. Sånt händer.

Det som utredningen har visat är att Christer Pettersson under kvällen kan ha hämtat en pistol hos sin knarklangare Cigge Sedergren som bodde i närheten av biografen i samband med ett knarkköp.

.
Citera
2016-08-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folken1

Finns det inte vissa som försöker koppla dem till Föräldrar Mot Narkotika och vissa hävda att dessa just skulle vara en del av Försvaret genom Stay Behind. Stämmer detta det minsta så har man ju grötat ihop det rejält om man gör en nattvandring för att närvara i riskmiljö för ungdomar till en försvarsinsats (strikt legalt skulle det ju kunna gränsa till olaglig kårverksamhet i så fall och då lär man väl vara tvungen att knipa käft, ifall det man sysslar med möjligtvis kan vara olagligt. Militär får ju inte ens förhöra individer som på reell grund kan anses suspekta än mindre ska man väl då kalla föräldraföreningar som tipsar socialtjänstens fältassistenter om förrymda unga narkomaner för "militärpolis"?)
Citera
2016-08-13, 18:54
Medlem
Citat:
Lisbeth Palme har identifierat Christer Petterson. Hon har sett honom i ögonen vid två tillfällen. Vid mordtillfället där också hon blev skadeskjuten. Och vid vittneskonfrontation som Polisen tyvärr skötte under all kritik.

Mårten Palme har också identifierat Christer Petterson som stående utanför biografen Grand. Mårten är en gammal skolkompis till mig och en mycket skärpt person.

Den oprofessionellt gjorda vittneskonfrontationen är orsaken till att Christer Petterson inte blev fälld i Svea Hovrätt. Pålitliga polisvänner till mig, insatta i utredningen, är övertygade om att denne är mördaren.

Vad som saknas är ett motiv. Varför skulle Christer Pettersson vilja mörda Olof Palme? Och varför hade han en pistol denna kväll? Det finns inga klarlagda svar på dessa frågor. Motiv behövs inte. Troligen gjorde Christer Pettersson detta på fyllan och när tillfället gav sig. Sånt händer.

Det som utredningen har visat är att Christer Pettersson under kvällen kan ha hämtat en pistol hos sin knarklangare Cigge Sedergren som bodde i närheten av biografen i samband med ett knarkköp.

.

Men Mårten o Lisbeth Palme hade väl inte före mordkvällen sett CP?
De kan ist ha sett någon som är lik CP o han passade in utseendemässigt när bilder visades.
Citera
2016-08-13, 18:59
Medlem
Citat:

.

Christer Pettersson kan ju mycket väl ha befunnit sig på platsen, och blivit sedd av såväl Mårten och Lisbeth, det är väl därikring han hade en del i bekantskapskretsen vad jag förstått. Sticker han då ut i mängden på något sätt så är det dock tänkbart att denna minnesbild fastnar , eftersom det bevisligen är svårt att ta in ett intryck när folk utsätts för ett trauma och i detta trauma ska ta in vad som händer (det faktiska skeendet som sådant, är man själv i fara etc). Men det kan förvisso vara så, särskilt som Delsborns vittnesmål anger att GM stannade kvar på platsen någon tid och vankade fram och tillbaka (någon som smälter en begången impulshandling?). Dock kan man väl undra hur poppis det är i kretsar där Christer Pettersson hade sitt umgänge att göra något dylikt, det drar ju uppmärksamhet jag förmodar de flesta skulle slippa, för lång tid framöver? Man letar väl inte bara GM utan ev. medhjälpare anstiftare etc?
Citera
2016-08-14, 00:05
Medlem
SGDFs avatar
Basfakta, Mohave är inte en av dom sammansvurna. Andersson, nu har jag läst Inuti labyrinten, jag är måttligt imponerad. Jag börjar förstå att vi inte kommer att enas angående Rimborn. Nån jävel knäppte statsministern, och min övertygelse är att det gick utmärkt utan mannen med beige jackas medhjälp.

Kan det inte vara så enkelt att debatten om minuterna, debatten om Lisbeths 2 gärningsmän inte leder någonstans? Jag tror så.
Citera
2016-08-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Intressant. Precis när vi funderar över att avslöja "tystnadens väktare" och de personer som sannolikt konspirerade i avsikt att likvidera Sveriges statsminister så dyker det upp en skribent i tråden som med envishet hävdar att CP var mördaren.

Har de fortfarande inget bättre försvar i mörkläggningen?

Finns det fortfarande ingen annan att kasta in?

CP är friad från alla misstankar i hovrätten. HD tog inte upp fallet. De "nya bevisen" var inga bevis.

LP såg med hög sannolikhet aldrig GM. Hon var svårt chockad och inte kontaktbar. Hon sprang omkring hysteriskt och skrek. Hon beskrev initialt 2 gärningsmän från Ustasja.

Mårten P såg inte CP. Han kunde inte med säkerhet säga vem han sett vid Grand. Mannen han såg följde inte efter paret Palme. Det har vittnet Pia E övertygande förklarat.

Vittnet LJ - som visste vem CP var - kände inte igen GM.

Intressant. Mohave- vems ärenden går du? Har du fått betalt?

Låt oss granska dig. Ingående.
Nja, några tystnadens väktare finns nog inte att avslöja då mordet sannolikt inte var en konspiration.
Uttalanden som "Vems ärenden går du?" "Har du fått betalt?" har vi sett många exempel på tidigare i tråden och är så onödiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in