Citat:
Ursprungligen postat av
DAGGER[X]
Vare sig det stämmer eller ej så är debatten om SAA's kompetens avgjord för länge sedan. Dom har mest dåliga soldater, dom kanske hade bra soldater först men dom är antagligen döda eller har deserterat till Europa vid det här laget.
Jag har sett så många reträtter där dom lämnar enorma förråd fulla med vapen så att jag nästan svimmar. Fem minuter och fem liter bensin räcker gott för att bränna allt man måste lämna, en handgranat in i varje pansarfordon som blir kvar.
Samma arme fick gott om smisk när dom försökte invadera Israel. Det Syriska flygvapnet blev helt utplånat utan att pricka så gott som en enda Israelisk flygmaskin. Mycket blev sönderskjutet på marken.
Jag lutar mot att Aleppo kommer gå förlorat snart, om inte gränsen mot Turkiet stängs eller om någon sida väljer att gå in med mycket mer stöd helt plötsligt.
Är det någon som vågar gissa hur stor chansen är att t.ex Iran ska eskalera sin inblandning, kommer Hezbollah använda sina raketer om dom känner sig pressade?
Jag tror att någon eskalering av konflikten komme rdefinitivt att ske. För både Iran och Hezbollah är Syrien helt avgörande för fortsatt inflytande i regionen. Om Syrien går förlorat kommer det att försvåra beväpningen av Hezbollah för iran, vilket kommer kraftigt försvaga gruppen efter ett krig med Israel.
Om det sker en eskalering från Iran är det nog inte i Syrien, utan snarare i andra länder såsom i Jemen där Saudiarabien är intrasslat, eller försöka destabilisera Saudiarabien och Bahrain genom deras shiamuslimska befolkning. Jag tror också att Saudiarabien är medveten om Irans "eskaleringsalternativ".
Turkiet kommer nog inte stänga gränsen för rebellerna, och inte heller tror jag att man kommer att överge rebellerna i Syrien. Visst har man gått ut med Ryssland och sagt att man är för en fredlig lösning av konflikten (alla parter säger det), men att överge rebellerna vore att förstärka kurderna. Och om jag uppfattat Turkiets närmande med Ryssland rätt är det på grund av hotet från kurderna i Syrien som Ankara har förbättrat förbindelserna med Putin. Alltså, det största hotet för Turkiet förblir kurderna.
Det är goda nyheter att rebellerna har gjort fler framsteg mot regimen. Förhoppningsvis öppnar det för en policyförändring hos Kreml där man överväger att överge Assad i utbyte mot inflytande post-Assad.