2016-08-14, 20:50
Medlem
longbow4ys avatar
Apropå kvaliteten på soldater
Palmyra offensiven var tydligen ryssar.

http://news.sky.com/story/revealed-russias-secret-syria-mercenaries-10529248
Citera
2016-08-14, 20:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Vare sig det stämmer eller ej så är debatten om SAA's kompetens avgjord för länge sedan. Dom har mest dåliga soldater, dom kanske hade bra soldater först men dom är antagligen döda eller har deserterat till Europa vid det här laget.
Jag har sett så många reträtter där dom lämnar enorma förråd fulla med vapen så att jag nästan svimmar. Fem minuter och fem liter bensin räcker gott för att bränna allt man måste lämna, en handgranat in i varje pansarfordon som blir kvar.

Samma arme fick gott om smisk när dom försökte invadera Israel. Det Syriska flygvapnet blev helt utplånat utan att pricka så gott som en enda Israelisk flygmaskin. Mycket blev sönderskjutet på marken.

Jag lutar mot att Aleppo kommer gå förlorat snart, om inte gränsen mot Turkiet stängs eller om någon sida väljer att gå in med mycket mer stöd helt plötsligt.

Är det någon som vågar gissa hur stor chansen är att t.ex Iran ska eskalera sin inblandning, kommer Hezbollah använda sina raketer om dom känner sig pressade?
Jag tror att någon eskalering av konflikten komme rdefinitivt att ske. För både Iran och Hezbollah är Syrien helt avgörande för fortsatt inflytande i regionen. Om Syrien går förlorat kommer det att försvåra beväpningen av Hezbollah för iran, vilket kommer kraftigt försvaga gruppen efter ett krig med Israel.

Om det sker en eskalering från Iran är det nog inte i Syrien, utan snarare i andra länder såsom i Jemen där Saudiarabien är intrasslat, eller försöka destabilisera Saudiarabien och Bahrain genom deras shiamuslimska befolkning. Jag tror också att Saudiarabien är medveten om Irans "eskaleringsalternativ".

Turkiet kommer nog inte stänga gränsen för rebellerna, och inte heller tror jag att man kommer att överge rebellerna i Syrien. Visst har man gått ut med Ryssland och sagt att man är för en fredlig lösning av konflikten (alla parter säger det), men att överge rebellerna vore att förstärka kurderna. Och om jag uppfattat Turkiets närmande med Ryssland rätt är det på grund av hotet från kurderna i Syrien som Ankara har förbättrat förbindelserna med Putin. Alltså, det största hotet för Turkiet förblir kurderna.

Det är goda nyheter att rebellerna har gjort fler framsteg mot regimen. Förhoppningsvis öppnar det för en policyförändring hos Kreml där man överväger att överge Assad i utbyte mot inflytande post-Assad.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2016-08-14 kl. 21:03.
Citera
2016-08-14, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tror att någon eskalering av konflikten kommer att ske definitivt. För både Iran och Hezbollah är Syrien helt avgörande för fortsatt inflytande i regionen. Om Syrien går förlorat kommer det att försvåra beväpningen av Hezbollah, vilket kommer kraftigt försvaga gruppen efter ett krig med Israel.

Om det sker en eskalering från Iran är det nog inte i Syrien, utan snarare i andra länder såsom i Jemen, eller destabilisera Saudiarabien och Bahrain genom deras shiamuslimska befolkning. Jag tror också att Saudiarabien är medveten om Irans "eskaleringsalternativ".

Turkiet kommer nog inte stänga gränsen för rebellerna, och inte heller tror jag att man kommer att överge rebellerna i Syrien. Visst har man gått ut med Ryssland och sagt att man är för en fredlig lösning av konflikten (alla parter säger det), men att överge rebellerna vore att förstärka kurderna. Och om jag uppfattat Turkiets närmande med Ryssland rätt är det på grund av hotet från kurderna i Syrien som Ankara har förbättrat förbindelserna med Putin. Alltså, det största hotet för Turkiet förblir kurderna.

Håller i princip helt med i denna slutsats.

Just delen med kurderna blir väldigt intressant hur det kommer utspelas.
Citera
2016-08-14, 20:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Trodde de flesta förstod att detta var invändningen Putin behövde för att väst skulle acceptera en intervention, hade han gått ut och sagt att det var rebellerna han framförallt ville åt hade väst tjurat

Varför ska jag ta fram siffror när det är du som påstår att det så är fallet?

Väst är väst och med dom värderingarna och det samhället som väst har. Putin, Iran; Syrien, Turkiet tillhör inte dom värderingarna eftersom det är diktaturer/polisstater. Men att ljuga kanske ingår i dom här länderna? Lögner värderas också så som ej pålitligt och det är vad Putin är ej pålitlig. Han hade tänkt sig ett annat scenario med det storhetsvansinnet han har.

Du kallar det för trams och motsäger det jag påstår, men jag förstår att du inte har dom siffrorna.
Men dom första 6 månaderna har Ryssland dödat mer än 2000 civila, så hur många är det i dagsläget?
Och hur många sk terrorister har dom bombat? Eller ska vi kalla det för rebeller dom som inte vill ha regimen i Syrien?
Citera
2016-08-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Väst är väst och med dom värderingarna och det samhället som väst har. Putin, Iran; Syrien, Turkiet tillhör inte dom värderingarna eftersom det är diktaturer/polisstater. Men att ljuga kanske ingår i dom här länderna? Lögner värderas också så som ej pålitligt och det är vad Putin är ej pålitlig. Han hade tänkt sig ett annat scenario med det storhetsvansinnet han har.

Givetvis ljuger dem, det gör även västländer. Men Ryssland kör betydligt hårdare på sin desinformation etc, det är inget jag motsäger mig överhuvudtaget.

Citat:
Du kallar det för trams och motsäger det jag påstår, men jag förstår att du inte har dom siffrorna.
Men dom första 6 månaderna har Ryssland dödat mer än 2000 civila, så hur många är det i dagsläget?
Och hur många sk terrorister har dom bombat? Eller ska vi kalla det för rebeller dom som inte vill ha regimen i Syrien?

Om du vill kalla det terrorister eller rebeller spelar inte mig någon roll.

Du påstår något som jag ifrågasatte, då ligger det väl knappast på mig att bevisa det du påstår?
Citera
2016-08-14, 21:19
Medlem
Bomb vid gränsen mot Turkiet

SYRIA: Explosion at the Atmah border crossing with Turkey kills 30 rebel fighters - @Step_Agency1

https://twitter.com/Conflicts/status/764903480175816704
Citera
2016-08-14, 21:37
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Givetvis ljuger dem, det gör även västländer. Men Ryssland kör betydligt hårdare på sin desinformation etc, det är inget jag motsäger mig överhuvudtaget.

Om du vill kalla det terrorister eller rebeller spelar inte mig någon roll.

Du påstår något som jag ifrågasatte, då ligger det väl knappast på mig att bevisa det du påstår?

Du har inga uppgifter alls förstår jag utan sitter i en bubbla? Några exakta uppgifter om antalet civila eller rebeller som dödats i bombningarna går inte att få. Däremot ca siffror från SOHR-

30th of September 2015 until the 30th of July 2016, of whom were killed in thousands of airstrikes that targeted several provinces in Syria, since the start of Russian strikes in the 30th of September 2015.
Citat:
And the casualties are as follows:
–2766 Syrian civilian citizens, and they are:
677 children under the age of 18
422 citizen woman over the age of 18
1667 male over 18, and;

– 2527 members from the “Islamic state”, and;
– 2164 fighters from the rebel and Islamic factions and Jabhat Al-Nusra (al-Qaeda in Levant) and the Islamic Turkestan Party and fighters from Arab and foreign nationalities

Tycker det ser oroväckande ut och frågan är hur man räknat in rebellerna här.
Och då är halva augusti inne och det rapporteras fortfarande in massor av civila som dödas.
Så det är facit på bombningarna under den period som Putin klev in i bilden.
Citera
2016-08-14, 21:40
Medlem
Citat:
Du har inga uppgifter alls förstår jag utan sitter i en bubbla? Några exakta uppgifter om antalet civila eller rebeller som dödats i bombningarna går inte att få. Däremot ca siffror från SOHR-

30th of September 2015 until the 30th of July 2016, of whom were killed in thousands of airstrikes that targeted several provinces in Syria, since the start of Russian strikes in the 30th of September 2015.

Tycker det ser oroväckande ut och frågan är hur man räknat in rebellerna här.
Och då är halva augusti inne och det rapporteras fortfarande in massor av civila som dödas.
Så det är facit på bombningarna under den period som Putin klev in i bilden.

Tack för siffrorna

Så alltså inte en majoritet är civila.

Tråkigt att så många oskyldiga dör men bra att du rättade dig själv.
Citera
2016-08-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Om du har gått grundskolan i Sverige får du lära dig att det finns grader av objektivet och en pressetik Idag är al-Jazeera mer objektiv än dina lallarsidor. Farsnews, vilket djävla skämt. Du har alltid varit en hycklar och förblir så.
Al Jazeera ägs av Qatar och är kända för stödja islamister. Det positiva med bolaget är att dom haft rejäla neddragningar på grund av fallande olje- och gaspriser.
Citera
2016-08-14, 21:46
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Tack för siffrorna

Så alltså inte en majoritet är civila.

Tråkigt att så många oskyldiga dör men bra att du rättade dig själv.

Ja, det visar en tydlig agenda från Putin och Assad hur man bombar civila dygnet runt.
Alldeles för stora siffror för att vara trovärdiga då det gäller att döda terrorister.
Fördelat på 3 grupper och den största gruppen är civila till antalet. Och det är långt ifrån över.
Putin sjunker längre ner och kommer ta till ännu värre bomber och stridsflyg och fler civila kommer att dödas.

Har inte FN slutat räkna?
Syria death toll: UN envoy estimates 400,000 killed
Staffan de Mistura's estimate, which far exceeds those given by UN in the past, is not an official number. http://www.aljazeera.com/news/2016/04/staffan-de-mistura-400000-killed-syria-civil-war-160423055735629.html
Citera
2016-08-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ja, det visar en tydlig agenda från Putin och Assad hur man bombar civila dygnet runt.
Alldeles för stora siffror för att vara trovärdiga då det gäller att döda terrorister.
Fördelat på 3 grupper och den största gruppen är civila till antalet. Och det är långt ifrån över.
Putin sjunker längre ner och kommer ta till ännu värre bomber och stridsflyg och fler civila kommer att dödas.

Har inte FN slutat räkna?
Syria death toll: UN envoy estimates 400,000 killed
Staffan de Mistura's estimate, which far exceeds those given by UN in the past, is not an official number. http://www.aljazeera.com/news/2016/04/staffan-de-mistura-400000-killed-syria-civil-war-160423055735629.html

Jaha?
Har inte sagt något om att det är några acceptabla siffror eller ej, tycker som du att det är fruktansvärt att civila drabbas. Men då du kom med falskheter i början tyckte jag det var bra du rättade dig efteråt
Citera
2016-08-14, 21:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jaha?
Har inte sagt något om att det är några acceptabla siffror eller ej, tycker som du att det är fruktansvärt att civila drabbas. Men då du kom med falskheter i början tyckte jag det var bra du rättade dig efteråt

Det är inte speciellt falskt även om du inte vill se den kraftigt överrepresenterade siffran som existerar då det gäller civila. USA har bombat i flera år i Syrien och kommer inte upp i dom här siffrorna som Putin gör. Tror facit på antal döda terrorister då det gäller USA är betydligt fler än pappa Putins. Visst säg nu att dom inte har haft lika lång tid på sig, men målen att bomba skiljer sig kraftigt åt.

Sjukhusen, skolorna, marknaderna och alla dom inom sjukvården som satt livet till i dom här bombningarna. Putin och Assad tillsammans med Iran har många oskyldiga liv på sitt samvete.
Diktaturer som är vana att styra minsta åsikt om regimen. och tysta folket med tortyr och svält tills dom avlider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in