2016-08-14, 02:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Jo men jag förstår tanken. Kan nog bli en bra slant genom åren.
Jag undrar bara hur länge den strategin är hållbar?
Om räntorna går upp till 5%, kan det då bli värt att betala av halv lånet om man nu har så mycket på börskontot.

Självklart beror det på lånets storlek, men lite nyfiken bara på vart smärtgränsen går?

Börsen går upp och ned men över tiden har alltid börssparande gett klart bättre avkastning än bankräntan.

Bor gör du på lång sikt så tänk långsiktigt och bry dig mindre om kortsiktiga svängningar.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-14 kl. 02:31.
2016-08-14, 02:31
Medlem
Rebelxs avatar
Fick iaf lite nya perspektiv på bostadslån.
Med lite flyt och låga räntor, så bör lånet i princip kunna bli räntefritt när man väl fått ihop lite pengar på börskontot?

Kanske tänker konstigt men du förstår nog.

Edit: Om räntan är på 3% och man har halva beloppet för bostaden på börskontot, så skulle en 6% avkastning göra lånet gratis. Missar säkert något men tänkte bara skriva hur jag menade var nog otydligt
Senast redigerad av Rebelx 2016-08-14 kl. 02:34.
2016-08-14, 02:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Med lite flyt och låga räntor, så bör lånet i princip kunna bli räntefritt när man väl fått ihop lite pengar på börskontot?

Jag var obelånad men tog nyligen ett bolån hos Nordnet med 0,79% i ränta. De ska in i börsen men en del ligger nu på ett bankkonto med 0,9% i ränta så jag förstår.
2016-08-14, 02:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Edit: Om räntan är på 3% och man har halva beloppet för bostaden på börskontot, så skulle en 6% avkastning göra lånet gratis. Missar säkert något men tänkte bara skriva hur jag menade var nog otydligt

Det är bättre än så eftersom räntan är avdragsgill och skatten på ISK låg.
2016-08-14, 02:41
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är bättre än så eftersom räntan är avdragsgill och skatten på ISK låg.

Ja det verkar uppenbarligen som att det kanske inte behöver vara så dyrt att låna till bostad.
Känns som en bättre och bättre ide.
2016-08-14, 02:49
Medlem
Rebelxs avatar
Läser någon blogg från 2010.
Spekulerar om bostadsbubblan.
Amorteringskrav känns långt borta även om det varit snack om det.

Men nog var det en bra affär om man köpt 6år sedan.

Kanske man int borde tänka för mycket på den saken,, det blir som det blir
2016-08-14, 02:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja det verkar uppenbarligen som att det kanske inte behöver vara så dyrt att låna till bostad.
Känns som en bättre och bättre ide.

Underskatta inte kortsiktiga risker på vare sig bomarknaden eller börsen men tänk på att du bor långsiktigt och agera därefter.

Risken med börssparande är också låg i början eftersom du startar med noll i sparande och sedan stiger det långsamt. När det var kommit upp i stora belopp blir risken högre pga det men också lägre eftersom risken minskar med tiden. Därför blir aldrig risken hög med månadssparande i börsen.
2016-08-14, 02:57
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Underskatta inte kortsiktiga risker på vare sig bomarknaden eller börsen men tänk på att du bor långsiktigt och agera därefter.

Risken med börssparande är också låg i början eftersom du startar med noll i sparande och sedan stiger det långsamt. När det var kommit upp i stora belopp blir risken högre pga det men också lägre eftersom risken minskar med tiden. Därför blir aldrig risken hög med månadssparande i börsen.

Tack för dina insikter.

Nej jag förstår att det är en risk, men med stabila indexfonder så borde det nog vara rätt säkert som du sagt.

En lägeneht med låg avgift är väl något åtråvärt.
2016-08-14, 04:33
Medlem
Citat:
Klart det är bra. Om jag hade en bostad med lån skulle jag passa på amortera så mycket jag bara kan medans räntorna är låga.

Det är ju därför Sveriges Riksbank sänker räntan, för att bolånetorskar ska amortera(och inflation, men det är fan second numera). Stefan Ingves har varit tydlig med detta. ( Plus att Sverige ska fortsätta konsumera yadayada... Evigt jävla pengaklirr, vi blir bara rikare, vi behöver inte ens odla potatis i Sverige,,, blah blah blah )

Istället så köper Svenssons en ny bil på kredit. "Räntorna är ju så låga". Hmmm Burr burr.

Svenne-i-Banan skiter ju i ränteläget, han vill bara att hans pengar ska växa. Han har inga lån.
Flashback är bara ett spel för honom, för bolånetorskarna så är det seriös shit.

Bolånetorskarna är så körda. Sälj medan ni kan. Mitt råd: köp ett mindre hus, köp en mindre lägenhet.

Eller gör vad ni vill, who gives a fuck, ska sluta vara en bubbelbabblare. Ni får fan ta hand om er egen skit.

Lycka till.
Senast redigerad av FetManDansar 2016-08-14 kl. 04:40. Anledning: Lade till en mening om inflation.
2016-08-14, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Finns något stöd för att bankernas vilja att låna ut ändrats över tiden?
Det är inte relevant, bankernas vilja att låna ut påverkar hur som helst bostadspriserna.
2016-08-14, 09:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tack för dina insikter.

Nej jag förstår att det är en risk, men med stabila indexfonder så borde det nog vara rätt säkert som du sagt.

En lägeneht med låg avgift är väl något åtråvärt.

Indexfonder kan avgifter slår de allra flesta andra fonder över tid och därför är de är föredra men på kort sikt är de inte mindre riskfyllda än andra.

Men om du månadsspar har du från början väldigt lite pengar där så om det ras kommer då spelat det ingen stor roll för dig. Då kan du istället köpa mer till lägre pris varje månad och tjäna när uppgången kommer. Kommer raset långt efter du har börjat så har du sannolikt redan tjänat rätt bra och kan ta en nedgång.

Och ja jag gillar låga avgifter men de kostar mer också.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-08-14 kl. 09:09.
2016-08-14, 09:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är inte relevant, bankernas vilja att låna ut påverkar hur som helst bostadspriserna.

Ja och vad tror du kommer hända med bankernas höga kalkylräntor ju längre tid de verkliga räntorna är så här låga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in