2016-08-14, 00:59
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det normala är att den som kommer med ett påstående har bevisbördan ja. Men för din egen skull kan det vara klokt att fundera på om det verkligen är korrekt. Det finns gott om trender som aldrig korrigeras, åtminstone inte till den nivån som gällde då folk ansåg att det varit en extrem uppgång.

Finns det säkerligen.
Finns även gott om trender som slutat med ett rakt streck ner för att aldrig mer existera.

Allting har ju ökat. Inte sett något som minskat i pris.
Om man ser de senaste 50åren bakåt.
Men det har ju att göra med att valutorna man baserar priset på, ändrat i värde.
Alltså den stadiga uppgången inom allt.

Men en trend som Aldrig korrigerats?
Det låter inte som något som fått leva fritt..
Kan du visa mig?
2016-08-14, 01:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
http://4.bp.blogspot.com/-c0dxC6dzAjk/TiX0k3CRD3I/AAAAAAAABWU/43c3G-5e1RQ/s1600/RealaBostadspriser1967-2011k2prel.gif

http://4.bp.blogspot.com/-uFuK1spaOZs/Uteo0NFiCrI/AAAAAAAAXWk/6r4AM-qFuik/s1600/br_vasastaden_1973-2013.png

Hur väl dessa stämmer vet jag inte.
Dock är det två olika källor och liknande prisutveckling.

Säg mig, helt ärligt, börjar det inte kännas som det dalnar av?
Vet inte om jag skulle kalla det en double top , men jag får bara en känsla av att kanske folk börjar få nog.
Börjar oroa sig för sämre tider kanske?

Mina kunskaper inom teknisk analys är som sagt mer än undermåliga, men jag skulle inte köpa i detta läge om jag hade chans att ha tålamod.

Kortsiktigt har jag sällan starka åsikter om vad som ska ske men långsiktigt ser jag inte att trenden är slut på något sätt.

Vi lägger en låg andel av inkomsterna på bostaden, räntorna ser inte ut att höjas inom överskådlig tid och historiskt sett är inte realräntorna anmärkningsvärda. Det finns en lång rad andra faktorer som också driver på prisutvecklingen.
2016-08-14, 01:07
Medlem
Rebelxs avatar
Jag förstår att ni är oroliga. Som äger bostad.
Men i längden kommer det vara värt det.

Bostadsbristen kommer inte minska.
Att bo centralt, eller i en närförort kommer inte bli mindre attraktivt.

Att gå back är nog omöjligt om landet inte blir ockuperat.
Dock får man nog ha en buffert för tuffare tider.
Och se det som en långsiktig investering, en pensionsförsäkring.

Så ville bara klargöra att jag kanske vill köpa, men skulle vilja komma in på en billigare prisnivå.
2016-08-14, 01:16
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Kortsiktigt har jag sällan starka åsikter om vad som ska ske men långsiktigt ser jag inte att trenden är slut på något sätt.

Vi lägger en låg andel av inkomsterna på bostaden, räntorna ser inte ut att höjas inom överskådlig tid och historiskt sett är inte realräntorna anmärkningsvärda. Det finns en lång rad andra faktorer som också driver på prisutvecklingen.

Du verkar vara en vettig person och har nog bättre koll än jag.
Men att folk lägger en låg andel av inkomsterna på sin bostad, är väl inte så bra,
Om du inte menar att folk tjänar så jäkla bra att bostadskostnaderna inte känns i plånboken?

Att folk inte amorterar är väl, om man skulle se det i stort, en risk.
En risk för att för många går i konkurs om något oväntat sker.
Det har väl varit snack om amorteringskrav?

Och angående räntorna tror jag tyvärr du har rätt..
Att höja räntorna kan trigga en ekonomisk katastrof inom EU, inte pga bostadsmarknaden.
Som jag förstått det så försöker de bara få allt att rulla på, göra det olönsamt att spara och tvinga ut kapital i marknaderna.
Billigt att låna. Spendera. Spekulera.

Bara orolig över att denna hjärt-lungräddning kan sluta väldigt illa..
Och då kommer det påverka även bostäderna här.
2016-08-14, 01:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du verkar vara en vettig person och har nog bättre koll än jag.
Men att folk lägger en låg andel av inkomsterna på sin bostad, är väl inte så bra,
Om du inte menar att folk tjänar så jäkla bra att bostadskostnaderna inte känns i plånboken?

Att folk inte amorterar är väl, om man skulle se det i stort, en risk.
En risk för att för många går i konkurs om något oväntat sker.
Det har väl varit snack om amorteringskrav?

Och angående räntorna tror jag tyvärr du har rätt..
Att höja räntorna kan trigga en ekonomisk katastrof inom EU, inte pga bostadsmarknaden.
Som jag förstått det så försöker de bara få allt att rulla på, göra det olönsamt att spara och tvinga ut kapital i marknaderna.
Billigt att låna. Spendera. Spekulera.

Bara orolig över att denna hjärt-lungräddning kan sluta väldigt illa..
Och då kommer det påverka även bostäderna här.

Alla vill alltid köpa billigare än marknadspriset men det är svårt.

Att det är billigt att äga sitt boende är bra för oss som gör det. Men just det kommer dina upp priserna.

Risken är heller inte beroende av amorteringen utan av främst lånemarginalen, inkomstens storlek, risken för massarbetslöshet på orten mm.
2016-08-14, 01:36
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Alla vill alltid köpa billigare än marknadspriset men det är svårt.

Att det är billigt att äga sitt boende är bra för oss som gör det. Men just det kommer dina upp priserna.

Risken är heller inte beroende av amorteringen utan av främst lånemarginalen, inkomstens storlek, risken för massarbetslöshet på orten mm.

Klart det är bra. Om jag hade en bostad med lån skulle jag passa på amortera så mycket jag bara kan medans räntorna är låga.

Jag är övertygad om att det är en bra investering, jag kommer ge mig in där så småningom jag med.
Man får väl se det som ett sparande.

Antar att ett scenario som senast i USA inte borde kunna hända här, men jag tror stenhårt på att saker och ting söker sig mot medelpunkten igen, prismässigt.
Men så länge det fortsätter bra ekonomiskt så kommer inget ändras.

EDIT:

"Risken är heller inte beroende av amorteringen utan av främst lånemarginalen, inkomstens storlek, risken för massarbetslöshet på orten mm"

Ja du har såklart rätt. Men om man lyckats betala av halva lånet, så har man bättre förutsättningar vid problem. Desto mindre skuld desto lägre ränta.
Sedan vet jag inte hur det funkar med skatteavdragen och det.
Senast redigerad av Rebelx 2016-08-14 kl. 01:38.
2016-08-14, 01:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Klart det är bra. Om jag hade en bostad med lån skulle jag passa på amortera så mycket jag bara kan medans räntorna är låga.

Jag är övertygad om att det är en bra investering, jag kommer ge mig in där så småningom jag med.

Antar att ett scenario som senast i USA inte borde kunna hända här, men jag tror stenhårt på att saker och ting söker sig mot medelpunkten igen, prismässigt.

Jag skulle välja ort med omsorg. Orter med tillväxt och en mångfald av arbetsgivare så att det inte blir massarbetslöshet om dem eller ett par företag lägger ned.
2016-08-14, 01:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

EDIT:

"Risken är heller inte beroende av amorteringen utan av främst lånemarginalen, inkomstens storlek, risken för massarbetslöshet på orten mm"

Ja du har såklart rätt. Men om man lyckats betala av halva lånet, så har man bättre förutsättningar vid problem. Desto mindre skuld desto lägre ränta.
Sedan vet jag inte hur det funkar med skatteavdragen och det.

Ja där har vi lånemarginalen som jag nämnde men amortering är bara ett sätt att få ned den. Börssparande är det bättre och snabbare sätt och det innebär att risken sjunker snabbare.
2016-08-14, 01:44
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Jag skulle välja ort med omsorg. Orter med tillväxt och en mångfald av arbetsgivare så att det inte blir massarbetslöshet om dem eller ett par företag lägger ned.

Jag bor i Stockholm så det kommer bli här.
Orten väljs nog efter plånboken.. Att köpa en lägenhet i innerstaden är utanför min ekonomi.
Jag hoppas väl min hyresrätt skulle omvandlas, det skulle kunna vara en bra deal tror jag.
Ungefär två månader efter att jag flyttade senast fick jag veta att min gamla lägenhet skulle omvandlas..
2016-08-14, 01:46
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ja där har vi lånemarginalen som jag nämnde men amortering är bara ett sätt att få ned den. Börssparande är det bättre och snabbare sätt och det innebär att risken sjunker snabbare.

Ok, jag är inte så bra på alla termer ber om ursäkt.
Börssparande?
Att istället för att amortera spara de pengarna på börsen för att sedan betala en klumpsumma?
2016-08-14, 01:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jag bor i Stockholm så det kommer bli här.
Orten väljs nog efter plånboken.. Att köpa en lägenhet i innerstaden är utanför min ekonomi.
Jag hoppas väl min hyresrätt skulle omvandlas, det skulle kunna vara en bra deal tror jag.
Ungefär två månader efter att jag flyttade senast fick jag veta att min gamla lägenhet skulle omvandlas..

Är du säker på att innerstaden är utom räckhåll? Avgifterna är ofta lägre för och skaffar du en cykel behöver du kanske inte lägga pengar på resor.

Personligen skulle jag föredra lite mindre yta i stan än större utanför.
2016-08-14, 01:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok, jag är inte så bra på alla termer ber om ursäkt.
Börssparande?
Att istället för att amortera spara de pengarna på börsen för att sedan betala en klumpsumma?

Ja jag gjorde så, sparade i börsen och betalade sedan av hela mitt bolån i en klump. Men med dessa låga räntor kan det vara bättre att behålla bolånet även när man kan betala av hela.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in