2016-08-14, 01:50
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Är du säker på att innerstaden är utom räckhåll? Avgifterna är ofta lägre för och skaffar du en cykel behöver du kanske inte lägga pengar på resor.

Personligen skulle jag föredra lite mindre yta i stan än större utanför.

Ja alltså, jag har väl inte tittat priser så.
Men en 2a inne i stan ligger väl på minst 2 miljoner, antagligen närmare 3.

Hät vart jag bor nu kanske en 2a går för 1 miljon.
Att ens få ett lån på 2 miljoner tror jag inte jag kan, eller vill.

EDIT:
Men ja, avgifterna bör vara lägre om det är en äldre förening.
Att köpa nyproducerat känns inte lockande alls.
Priserna är dock läskigt höga..
Senast redigerad av Rebelx 2016-08-14 kl. 01:55.
2016-08-14, 01:53
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ja jag gjorde så, sparade i börsen och betalade sedan av hela mitt bolån i en klump. Men med dessa låga räntor kan det vara bättre att behålla bolånet även när man kan betala av hela.

Ok, ja det var modigt gjort tycker jag.
Men låter faktiskt vettigt, att få avkastning medans man betalar av bostaden.
Då gäller det väl också att man har lite koll.
2016-08-14, 01:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Ja alltså, jag har väl inte tittat priser så.
Men en 2a inne i stan ligger väl på minst 2 miljoner, antagligen närmare 3.

Hät vart jag bor nu kanske en 2a går för 1 miljon.
Att ens få ett lån på 2 miljoner tror jag inte jag kan, eller vill.

Undersök saken och räkna på totalkostnaderna inklusive resekostnader mm. Skillnaden blir ofta mindre än man tror och det sista kan man ta med lite mindre yta. Men det är klart, det handlar inte bara om kostnaden utan också vilka lån man kan ordna.
2016-08-14, 01:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ok, ja det var modigt gjort tycker jag.
Men låter faktiskt vettigt, att få avkastning medans man betalar av bostaden.
Då gäller det väl också att man har lite koll.

Nej man behöver inte ha mycket kom alls. Köp en indexfond utan avgifter, både Avanza och Nordnet har det, och fortsätt spar så oavsett hur det går. Största risken är att man tappar tron på strategin när börsen faller vilket den förstås kommer göra ibland.
2016-08-14, 01:59
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Undersök saken och räkna på totalkostnaderna inklusive resekostnader mm. Skillnaden blir ofta mindre än man tror och det sista kan man ta med lite mindre yta. Men det är klart, det handlar inte bara om kostnaden utan också vilka lån man kan ordna.

Jo, den dagen det närmar sig kommer jag kolla igenom allt ordentligt.
Resekostnaderna skulle dock inte ändras för min del, men restiden skulle nog minska.
Men om jag köper så är det för att jag vill bo där länge.
Och samtidigt känna att jag har möjlighet att spara pengar och göra lite resor.
Man får väl se vad man får låna til latt börja med och utgå från det.

Och att lägga amorteringspengarna någonstans där de kan växa lite låter ju intressant. Kan man slippa skatt på den vinsten också ? =)
2016-08-14, 02:02
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Nej man behöver inte ha mycket kom alls. Köp en indexfond utan avgifter, både Avanza och Nordnet har det, och fortsätt spar så oavsett hur det går. Största risken är att man tappar tron på strategin när börsen faller vilket den förstås kommer göra ibland.

Jo det kan nog kännas lite läskigt när ens bostadskapital står på spel.
Men så länge det är långsiktigt så ska man nog vara safe. Iaf.. om man ser balåt i tiden.
2016-08-14, 02:02
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo, den dagen det närmar sig kommer jag kolla igenom allt ordentligt.
Resekostnaderna skulle dock inte ändras för min del, men restiden skulle nog minska.
Men om jag köper så är det för att jag vill bo där länge.
Och samtidigt känna att jag har möjlighet att spara pengar och göra lite resor.
Man får väl se vad man får låna til latt börja med och utgå från det.

Och att lägga amorteringspengarna någonstans där de kan växa lite låter ju intressant. Kan man slippa skatt på den vinsten också ? =)

Med ISK baseras skatten på värdet av din portfölj och inte på vinsten. Skatten blir då också låg så välj det. Tyvärr har vi nu amorteringskrav men amortera inte mer än nödvändigt och höj eventuellt upp lånet varje år till det ursprungliga beloppet och sätt in det i börsen istället.
2016-08-14, 02:04
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Med ISK baseras skatten på värdet av din portfölj och inte på vinsten. Skatten blir då också låg så välj det.

Jo jag kör ISK nu, men tänkte bara att man får väl göra avdrag på bostadslån?
Vet inte alls hur det fungerar men, alltid kul om man kan trixa lite med skatten.
2016-08-14, 02:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Jo jag kör ISK nu, men tänkte bara att man får väl göra avdrag på bostadslån?
Vet inte alls hur det fungerar men, alltid kul om man kan trixa lite med skatten.

Ja räntan kan kvittas mot skatten på din ISK eller även mot din löneskatt.
2016-08-14, 02:07
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Med ISK baseras skatten på värdet av din portfölj och inte på vinsten. Skatten blir då också låg så välj det. Tyvärr har vi nu amorteringskrav men amortera inte mer än nödvändigt och höj eventuellt upp lånet varje år till det ursprungliga beloppet och sätt in det i börsen istället.

Men varför vill man inte amortera?
Ok om man sätter in pengarna på börsen för att öronmärka de för att i framtiden betala. Då amorterar man ju på sitt sätt.

Samtidigt har jag bara hört eller fått för mig att folk inte verkar sugna att amortera?
Planen måste väl ändå vara att ha en skuldfri bostad i framtiden?
2016-08-14, 02:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men varför vill man inte amortera?
Ok om man sätter in pengarna på börsen för att öronmärka de för att i framtiden betala. Då amorterar man ju på sitt sätt.

Samtidigt har jag bara hört eller fått för mig att folk inte verkar sugna att amortera?
Planen måste väl ändå vara att ha en skuldfri bostad i framtiden?

Det viktiga är att fokusera på din nettobelåning eller dina nettotillgångar. Börssparande är ett snabbare sätt att minska nettobelåningen och det i sin tur innebär att du minskar din risk över tid.
2016-08-14, 02:24
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Det viktiga är att fokusera på din nettobelåning eller dina nettotillgångar. Börssparande är ett snabbare sätt att minska nettobelåningen och det i sin tur innebär att du minskar din risk över tid.

Jo men jag förstår tanken. Kan nog bli en bra slant genom åren.
Jag undrar bara hur länge den strategin är hållbar?
Om räntorna går upp till 5%, kan det då bli värt att betala av halv lånet om man nu har så mycket på börskontot.

Självklart beror det på lånets storlek, men lite nyfiken bara på vart smärtgränsen går?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in