2016-08-13, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Jag skulle nog ha svårt att våga köpa en bostad i dagsläget.
Åtminstone ifall jag skulle se det som en investering.
Om jag köpte för att jag tänkt bo där en längre tid skulle jag resonera annorlunda.
Folk brukar väl köpa för att bo. Och vanligen är intentionen en längre tid. Transaktionskostnaderna blir ganska kännbara om det är för en kortare tid.

Citat:
Priserna är höga
Hur vet man att dom är höga.

Citat:
Känns som det blivit en helt vanlig grej att ha flera miljoner i lån.
Skuld i relation till inkomst har nog inte ändrat sig så fantastiskt mycket genom åren.

Citat:
Ingen aning om hur seriöst bankerna tar sina kontroller om hur väl folk kan betala sina lån, eller hur realistiskt låntagarna uppskattar sina betalningsmöjligheter i sämre tider.
Med min låga tilltro till människan så antar jag att de inte tar det på allvar, banken vill låna ut kunden vill köpa sin lya.
Bankerna vill inte ha kreditförluster.

Citat:
Kommer folk inse att de betalat förmögenheter för små kyffen och börja sälja innan det är för sent?
Är din tanke här att dom ska sälja och flytta in i en nyproducerad HR och betala högre boendekostnad?
Låter det som en bra ide?

Citat:
Tycker iaf det känns som det är på gränsen, och inte krävs mycket för att tippa över skålen.
Om du skippar känslorna och tittar på hårda fakta då?

Citat:
När folks syn på vad någonting är värt ändras, så går det fort.
Har du något exempel?

Citat:
Jag hoppas att få se en rejäl krasch snart
Varför det?
2016-08-13, 23:45
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Kan du nämna ett tillfälle i historien då det har känts som en säker placering rent ekonomiskt att köpa en bostad? Jag menar inte nu med facit i hand utan vid det tillfället.

Svaret är nog att nej något sådant tillfälle har aldrig funnits, åtminstone inte på kort sikt.

Nej det har du nog helt rätt i.
Är inte så insatt, man vet aldrig. Oavsett vad man investerar i.
Men om man tittar på lite diagram, så tycker jag bara det varit lite väl stark uppgång. Även om det är nya tider nu och pengar finns i oändlighet, så tror jag inte det kan fortsätta så.
Om man tittar vad som brukar hända efter för skarpa uppgångar, i valfri chart för valfri aktie eller råvara eller index eller valuta.. så brukar det bara kunna sluta på ett sätt.
Om den dagen är nu eller om 5år, vet iaf inte jag.
Dock så tror jag jag kan tjäna mer genom att spara pengar tills en eventuell nedgång, än att slänga in de nu.
Är för feg för det.
2016-08-13, 23:57
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Folk brukar väl köpa för att bo. Och vanligen är intentionen en längre tid. Transaktionskostnaderna blir ganska kännbara om det är för en kortare tid.

Hur vet man att dom är höga.

Skuld i relation till inkomst har nog inte ändrat sig så fantastiskt mycket genom åren.

Bankerna vill inte ha kreditförluster.

Är din tanke här att dom ska sälja och flytta in i en nyproducerad HR och betala högre boendekostnad?
Låter det som en bra ide?

Om du skippar känslorna och tittar på hårda fakta då?

Har du något exempel?

Varför det?

Dit inlägg var hemskt jobbigt .. som en liten papegoja som smattrar fram bajs som tränger in i min hjärna.

Kolla.. Det här är ett diskussionsforum inte en tortyrkammare.
Vad tror du?

Har du någon koll på vad som händer runtomkring i världen?
Jag sa vad jag tror och tycker.
Om det skulle finnas en stor chans i att det var rätt skulle jag vara anställd av JPM och ligga på Bahamas nu .

Men så är det inte.
Jag vet inte och du vet inte.

Så om du vill fortsätta diskutera så kan du komma med något mer än stela one-liners.
Går nog och lägger mig inom 30min så .. du får skynda dig om du ska ha svar ikväll.

Är lite full och lite sånt, så ber om ursäkt ifall det inte är helt sammanhängande.

Hur man vet att något är dyrt frågade du förresten.
Det är dyrt för att jag tycker det är dyrt.
Inte som att priserna höjts i takt med inflationen direkt.

Oftast så brukar väl en kraftig uppgång följas av .... ?
Det var en fråga.

Edit: Eh.. var inte meningen att låta otrevlig var lite sur på andra saker bara..
2016-08-14, 00:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dit inlägg var hemskt jobbigt .. som en liten papegoja som smattrar fram bajs som tränger in i min hjärna.

Kolla.. Det här är ett diskussionsforum inte en tortyrkammare.
Vad tror du?

Har du någon koll på vad som händer runtomkring i världen?
Jag sa vad jag tror och tycker.
Om det skulle finnas en stor chans i att det var rätt skulle jag vara anställd av JPM och ligga på Bahamas nu .

Men så är det inte.
Jag vet inte och du vet inte.

Så om du vill fortsätta diskutera så kan du komma med något mer än stela one-liners.
Går nog och lägger mig inom 30min så .. du får skynda dig om du ska ha svar ikväll.

Är lite full och lite sånt, så ber om ursäkt ifall det inte är helt sammanhängande.

Hur man vet att något är dyrt frågade du förresten.
Det är dyrt för att jag tycker det är dyrt.
Inte som att priserna höjts i takt med inflationen direkt.

Oftast så brukar väl en kraftig uppgång följas av .... ?
Det var en fråga.

Edit: Eh.. var inte meningen att låta otrevlig var lite sur på andra saker bara..

Det är vanligare att en trend fortsätter än att den bryts.
2016-08-14, 00:21
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Det är vanligare att en trend fortsätter än att den bryts.

Haha ja.. självklart... en trend bryts väl vid en rätt kritiskt tidpunkts så självklart tiden fram tills dess är längre.

Att hitta en topp eller botten är nog ofta att ta vatten över huvudet om man inte är duktig eller får lite fuskinformation.

Men en kraftig uppåttrend har nog i princip alltid blivit korrigerad på ett eller annat sätt, historiskt sett.
Det är lite som en.. balans.
2016-08-14, 00:23
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Haha ja.. självklart... en trend bryts väl vid en rätt kritiskt tidpunkts så självklart tiden fram tills dess är längre.

Att hitta en topp eller botten är nog ofta att ta vatten över huvudet om man inte är duktig eller får lite fuskinformation.

Men en kraftig uppåttrend har nog i princip alltid blivit korrigerad på ett eller annat sätt, historiskt sett.

Nej det stämmer inte men det är en vanlig missuppfattning.
2016-08-14, 00:25
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
När folks syn på vad någonting är värt ändras, så går det fort.

Har du något exempel?

[/quote]

http://www.thebubblebubble.com/tulip-mania/

Detta är väl kanske det mest klassiska exemplet på en mani, bubbla, psykos.
Vad något är värt, är endast värt det så länge det finns någon som är villig att betala vad du tycker det är värt.

Finns massor fler liknande händelser genom åren.
Valutor, aktier, länder, råvaror.. name it.. bostäder var väl senast 2007 i USA. Men man glömmer fort.
Händer inte här.
Typiskt bubbeltänkande.
2016-08-14, 00:26
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Nej det stämmer inte men det är en vanlig missuppfattning.

Förlåt vad stämmer inte?

Men vet du vad.. jag vet inte ens varför jag tjafsar om bomarknaden.
Ville bara säga att jag tycker den verkar övervärderad, och från vad jag läst så har överhettade marknader en tendens att backa för att sålla ut överskottet.

Fast jag har mest kollat på värdepapper och andra låtsastillgångar, när jag tänker efter så kanske bomarknaden är lite annorlunda.
Den har trots allt ett faktiskt värde.
Man får sova i sin investering.

Så jag tar tillbaka lite av det jag sagt, men skulle fortfarande inte våga köpa nu. Om ett ras kommer så är jag första att handla.
Senast redigerad av Rebelx 2016-08-14 kl. 00:38.
2016-08-14, 00:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Förlåt vad stämmer inte?

Detta som du skrev
2016-08-14, 00:44
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Detta som du skrev

Så bevisbördan ligger på mig?

Att allt ökat, sedan det började registreras, är en sak.
Det har till stor del att göra med att valutorna har devalverats.

Det är mer resan dit jag syftar på.
De flesta uppgångar har en korrigering förr eller senare.
Även om en buy and hold inställning i princip alltid lönat sig.

Men då måste man hålla sig kvar i matchen genom en svacka, och när folk behöver sälja lägenheterna i förlust pga att de inte har råd att betala av sitt lån, så håller de sig inte kvar.

EDIT:
Jag menade inte att alla uppgångar korrigerats ner och att prisutvecklingen varit oförändrad.
Men det går upp.. och ner.
2016-08-14, 00:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så bevisbördan ligger på mig?

Att allt ökat, sedan det började registreras, är en sak.
Det har till stor del att göra med att valutorna har devalverats.

Det är mer resan dit jag syftar på.
De flesta uppgångar har en korrigering förr eller senare.
Även om en buy and hold inställning i princip alltid lönat sig.

Men då måste man hålla sig kvar i matchen genom en svacka, och när folk behöver sälja lägenheterna i förlust pga att de inte har råd att betala av sitt lån, så håller de sig inte kvar.

EDIT:
Jag menade inte att alla uppgångar korrigerats ner och att prisutvecklingen varit oförändrad.
Men det går upp.. och ner.

Det normala är att den som kommer med ett påstående har bevisbördan ja. Men för din egen skull kan det vara klokt att fundera på om det verkligen är korrekt. Det finns gott om trender som aldrig korrigeras, åtminstone inte till den nivån som gällde då folk ansåg att det varit en extrem uppgång.
2016-08-14, 00:55
Medlem
Rebelxs avatar
http://4.bp.blogspot.com/-c0dxC6dzAjk/TiX0k3CRD3I/AAAAAAAABWU/43c3G-5e1RQ/s1600/RealaBostadspriser1967-2011k2prel.gif

http://4.bp.blogspot.com/-uFuK1spaOZs/Uteo0NFiCrI/AAAAAAAAXWk/6r4AM-qFuik/s1600/br_vasastaden_1973-2013.png

Hur väl dessa stämmer vet jag inte.
Dock är det två olika källor och liknande prisutveckling.

Säg mig, helt ärligt, börjar det inte kännas som det dalnar av?
Vet inte om jag skulle kalla det en double top , men jag får bara en känsla av att kanske folk börjar få nog.
Börjar oroa sig för sämre tider kanske?

Mina kunskaper inom teknisk analys är som sagt mer än undermåliga, men jag skulle inte köpa i detta läge om jag hade chans att ha tålamod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in