2016-08-13, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruttet-apple
Arbetslöshet? Visst är det sant att Riksbaken vill ha ner arbetslösheten, men deras främsta uppgift är att hålla ner, eller nuförtiden upp, inflationen.
Vad är motivet till att man vill driva upp inflationen?

Citat:
Hur som verkar det som att du ser riksbanken som en stor konspiration som säger en sak utåt men egentligen har en hemlig agenda. Samtidigt förkastar du all nationalekonomisk teori. Blir svårt att ha en seriös disskussion då.
Ingen konspiration. Var får du det ifrån?
Ingen hemlig agenda heller. Var får du det ifrån?
Vilken teori förkastar jag?
Du fick lite frågor tidigare som jag inte ser att du svarat på. Blir det inte seriöst, menar du, om du behöver ge lite mer detaljerade svar och svara på kausalitet?

Citat:
Riksbanken har inte skapat skuldkrisen.
Vilken skuldkris?

Citat:
När alla andra länder har nollränta kan inte Sverige ha en hög ränta samtidigt. Om riksbanken hållit räntan vid normala nivåer för att bekämpa skulderna skulle massa jobb gått förlorade i svensk industri på grund av en allt för stark kronkurs.
Vill du antyda att Riksbanken håller ned räntan pga arbetslöshetsskäl?

Citat:
Dessutom finns massa andra faktorer som påverkat förutom låg ränta. T.ex. avskaffande av fastighetsskatt. Detta gjorde det billigare att bo, vilket betydde att folk kunde belåna sig mer och betala pengarna till bankerna i form av räntor istället för skatt till staten.
Kan du ge en mer detaljerad förklaring till det markerade.
Ta gärna ett konkret exempel och gå igenom transaktionerna och se hur mycket skatt som betalas in i de båda fallen.

Citat:
Låg nivå här över lag.
Ja, jag försöker höja nivån genom att efterfråga kausalitet och detaljering.
2016-08-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Hur kan du tycka att bostadspriser korrelerar med byggkostnader när det gått decennier i olika riktningar.
https://www.google.se/search?q=byggkostnader+vs+fastighetspriser&biw=136 6&bih=673&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiQn vXY9L3OAhVBQpoKHUZaBroQ_AUICCgD#imgrc=_8_i6kYfMPlq wM%3A
Kointegrerar är nog den term man vill använda.
Jo, men jag nämnde också divergensen, och den har reverserat.

Citat:
Du menar alltså med det du skriver att regering/riksdagen har en "dold agenda" och i själva verket vill öka svenskarnas skulder, det tror inte jag.
Nej, var du det ifrån?
Finns ingen dold agenda. Däremot finns orsakssamband.

Citat:
PS under början på 90 talet arbetat jag inom byggbranschen.
Då borde du inte vara omedveten om vilken arbetslöshet som var, och hur konjunkturen i byggbranschen rasade. Det lär inte ha varit många byggstarter under några år där.

Företag som NCC tog småjobb åt privatpersoner som det inte ens skulle ha tittat åt tidigare.
2016-08-13, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Flera faktorer har spelat in, tillgång efterfrågan, ränteläget och bankernas vilja att låna ut.
Finns något stöd för att bankernas vilja att låna ut ändrats över tiden?
2016-08-13, 21:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det berör heller inte frågan du fick angående din tes om räntan. Du är helt svarslös.
Så demografin påverkar bara när det passar menar du? Då kan du sitta och gläfsa om inflyttning som skall rädda dina bopriser, när det under ett par deccenier var sjunkande befolkning så rasade inte priserna.
Räntorna påverkar inte heller, vad är kvar? Fullmånen?

Erkänn för dig själv, du har noll koll!
2016-08-13, 21:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Finns något stöd för att bankernas vilja att låna ut ändrats över tiden?
Tror du en bankman 1960 lånat ut till dagens villkor?
2016-08-13, 21:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det berör heller inte frågan du fick angående din tes om räntan. Du är helt svarslös.
Min tes om räntan är glasklar, billiga pengar blåser bubblor, sjunkande räntor och stigande priser korrelerar men det verkar inte din inflyttningstes göra.

Vad säger dockan, har den några tröstande ord?
2016-08-13, 21:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så demografin påverkar bara när det passar menar du? Då kan du sitta och gläfsa om inflyttning som skall rädda dina bopriser, när det under ett par deccenier var sjunkande befolkning så rasade inte priserna.
Räntorna påverkar inte heller, vad är kvar? Fullmånen?

Erkänn för dig själv, du har noll koll!

Varför har du då svårt att hålla dig till det som diskuterades, är det för att du är svarslös där?

Citat:
Min tes om räntan är glasklar, billiga pengar blåser bubblor, sjunkande räntor och stigande priser korrelerar men det verkar inte din inflyttningstes göra.

Vad säger dockan, har den några tröstande ord?

Ja det är din tes och om det stämmer är det lätt att påvisa men det gör du inte. Varför inte då?
2016-08-13, 22:01
Medlem
Rebelxs avatar
Hoppar in här lite som gubben i lådan och slänger ut mig mina åsikter lite snabbt bara om ni ursäktar..

Jag skulle nog ha svårt att våga köpa en bostad i dagsläget.
Åtminstone ifall jag skulle se det som en investering.
Om jag köpte för att jag tänkt bo där en längre tid skulle jag resonera annorlunda.

Priserna är höga pga "brist" eller för att det är rätt billigt att låna?
Känns som det blivit en helt vanlig grej att ha flera miljoner i lån. Som att handla ett par bananer.
Bara en sådan sak som lättjan från både banker och låntagare, är väl mest det som ringer varningsklockor i min hjärna.

Spekulationer som orsak till ett ras är väl ingen nyhet. Hur många som köper och räknar med att gå i vinst vet jag inte, men de som ser bostaden som en investering kan nog snabbt få kalla fötter om det vänder.

Att räntorna är låga just nu har kanske gjort att det kommit ut fler än vanligt som inte kommer fixa betalningarna när de stiger igen.
Ingen aning om hur seriöst bankerna tar sina kontroller om hur väl folk kan betala sina lån, eller hur realistiskt låntagarna uppskattar sina betalningsmöjligheter i sämre tider.
Med min låga tilltro till människan så antar jag att de inte tar det på allvar, banken vill låna ut kunden vill köpa sin lya.

Sen tillkommer det massor av nyproduktion iaf i Stockholm. Avgifterna på dessa vågar jag inte ens tänka på. Dock går de åt som smör i.. solsken. Eller vad man nu säger.

Så..
Är nollräntor den nya fågelsången? Anledningarna till denna får man ju titta ut mot Europa och herr Draghi.
Kommer det ens att gå höja räntorna igen till en vettig nivå, utan att orsaka kaos?

Kommer folk inse att de betalat förmögenheter för små kyffen och börja sälja innan det är för sent?

Tycker iaf det känns som det är på gränsen, och inte krävs mycket för att tippa över skålen.
När folks syn på vad någonting är värt ändras, så går det fort.
Jag hoppas att få se en rejäl krasch snart, även om jag tycker det är sorgligt att så mycket värde förstörs .
Att inte tro att Japans, USA's och nu EU's QE-program trissat upp värdet på precis allt, och att inte det kommer slå tillbaka, är naivt.
Är absolut ingen expert, men vad som hänt senaste 10 åren är ett experiment. Dömt att misslyckas enligt många..
2016-08-13, 22:33
Medlem
zorb89s avatar
31.500 inlägg om det är en bubbla eller ej på marknaden.

Vad har ni kommit fram till?

Kan man köpa Villa i en av Sveriges större städer utan att vara rädd för 20-50% ras?

Inte vågat pga min värdelösa kunskap inom området.

De vänner jag har som är insatta påstår att det inte är en bubbla utan att efterfrågan är för stor för att se ett ras.
2016-08-13, 22:47
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
31.500 inlägg om det är en bubbla eller ej på marknaden.

Vad har ni kommit fram till?

Kan man köpa Villa i en av Sveriges större städer utan att vara rädd för 20-50% ras?

Inte vågat pga min värdelösa kunskap inom området.

De vänner jag har som är insatta påstår att det inte är en bubbla utan att efterfrågan är för stor för att se ett ras.
Vi har nog inte kommit fram till något. Men så länge räntorna inte höjs kraftigt (inte sannolikt alls) eller att det blir en ny finanskris så tror jag vi sitter lugnt. Men om något av detta händer tror jag vi har en bubbla och att den spricker.
2016-08-13, 23:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebelx
Hoppar in här lite som gubben i lådan och slänger ut mig mina åsikter lite snabbt bara om ni ursäktar..

Jag skulle nog ha svårt att våga köpa en bostad i dagsläget.
Åtminstone ifall jag skulle se det som en investering.
Om jag köpte för att jag tänkt bo där en längre tid skulle jag resonera annorlunda.

Priserna är höga pga "brist" eller för att det är rätt billigt att låna?
Känns som det blivit en helt vanlig grej att ha flera miljoner i lån. Som att handla ett par bananer.
Bara en sådan sak som lättjan från både banker och låntagare, är väl mest det som ringer varningsklockor i min hjärna.

Spekulationer som orsak till ett ras är väl ingen nyhet. Hur många som köper och räknar med att gå i vinst vet jag inte, men de som ser bostaden som en investering kan nog snabbt få kalla fötter om det vänder.

Att räntorna är låga just nu har kanske gjort att det kommit ut fler än vanligt som inte kommer fixa betalningarna när de stiger igen.
Ingen aning om hur seriöst bankerna tar sina kontroller om hur väl folk kan betala sina lån, eller hur realistiskt låntagarna uppskattar sina betalningsmöjligheter i sämre tider.
Med min låga tilltro till människan så antar jag att de inte tar det på allvar, banken vill låna ut kunden vill köpa sin lya.

Sen tillkommer det massor av nyproduktion iaf i Stockholm. Avgifterna på dessa vågar jag inte ens tänka på. Dock går de åt som smör i.. solsken. Eller vad man nu säger.

Så..
Är nollräntor den nya fågelsången? Anledningarna till denna får man ju titta ut mot Europa och herr Draghi.
Kommer det ens att gå höja räntorna igen till en vettig nivå, utan att orsaka kaos?

Kommer folk inse att de betalat förmögenheter för små kyffen och börja sälja innan det är för sent?

Tycker iaf det känns som det är på gränsen, och inte krävs mycket för att tippa över skålen.
När folks syn på vad någonting är värt ändras, så går det fort.
Jag hoppas att få se en rejäl krasch snart, även om jag tycker det är sorgligt att så mycket värde förstörs .
Att inte tro att Japans, USA's och nu EU's QE-program trissat upp värdet på precis allt, och att inte det kommer slå tillbaka, är naivt.
Är absolut ingen expert, men vad som hänt senaste 10 åren är ett experiment. Dömt att misslyckas enligt många..

Kan du nämna ett tillfälle i historien då det har känts som en säker placering rent ekonomiskt att köpa en bostad? Jag menar inte nu med facit i hand utan vid det tillfället.

Svaret är nog att nej något sådant tillfälle har aldrig funnits, åtminstone inte på kort sikt.
2016-08-13, 23:36
Medlem
Citat:
Tror du en bankman 1960 lånat ut till dagens villkor?
Tror ???

Jag efterfrågade fakta (av någon kvalitet).

Jag vet hur mycket en ung metallarbetare med hemmafru fick låna 1955 för att bygga hus. Men jag tänkte höra vilka fakta folk som pratar om "tillgång på pengar" har för att utlåning i relation till lön ändrats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in