2016-08-13, 15:53
Medlem
TS verkar inte vara insatt i ämnet överhuvudtaget. Tror på fullaste allvar att enbart medicin gör människor lyckliga och vägrar dessutom att lyssna på de svar som ges.
Citera
2016-08-13, 16:11
Medlem
cryptographys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Trådens titel avslöjar ganska tydligt att ts TROR att piller gör människor med psykiska problem friska.
Ts behöver inte lära sig om flashbackares "felaktiga" inställning till psykofarmaka, utan sin egen.
Alla svar i tråden kanske får ts att tänka om, även om sanningen ofta svider och viljan till att tänka om ligger långt borta.
Lycka till ts! Hoppas du fått svar på dina funderingar.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Dessutom svaren i tråden tyder också på att trådens rubrik inte enbart var ett hjärnsläpp utan att TS verkligen tror att mediciner gör underverk för hälsan.

Om det vore så enkelt skulle nog alla som mår dåligt ta medicin, för vem vill må dåligt liksom...
Citera
2016-08-13, 16:22
Medlem
Lost-Souls avatar
Därför att det finns inga mediciner som fungerar mot psykisk ohälsa, däremot finns det utmärkta mediciner för fysiska sjukdomar, tex blodtryckssänkande mediciner och antibiotika för att nämna ett par.

Lider man däremot av depression, borderline eller manodepressiv sjukdom så finns det inget som hjälper mer än mycket marginellt, de flesta mediciner ger dessutom en uppsjö av biverkningar som gör att det inte är värt att ta medicinen i förhållande till den lilla positiva effekt det ger.

Anti-depressiva tex är fullständigt verkningslösa, det enda som sker är att du blir avtrubbad, mindre kåt och torrare i käften, om nu någon blir hjälpt så är det till 100% en placebo-effekt. Dessa "mediciner" är populära av två orsaker: 1. Det genererar enorma intäkter till läkemedels-tillverkarna. 2. Det är bekvämt för en läkare att skicka hem en patient med en påse lycko-piller och ett "lycka till".

Anledningen är att psyket är långt mer komplicerat och mer outforskat än vad kroppen är, det går liksom inte att reparera en trasig barndom 30 år senare med ett mirakelpiller, det säger sig självt.
Citera
2016-08-13, 16:34
Medlem
Princesss avatar
Nu talar jag för mig själv. Jag vill inte ta psykofarmaka eftersom forskningsfusket och datamanipulation är utbrett inom läkemedelsindustrin (hänvisar till boken Dödliga mediciner och organiserad brottslighet av Peter C. Götzsche). Sanningen är att ingen vet vad t.ex. depression orsakas av. Serotoninbristhypotesen har aldrig bevisats. Antidepressiva är knappt mer effektiva än placebo och man får otrevliga biverkningar. Man blir beroende av skiten och får fruktansvärd abstinens när man försöker sluta. Beroendet erkänns varken av tillverkarna eller sjukvården, så man kan inte räkna med någon som helst hjälp med att sluta trots att man är svårt läkemedelsberoende. Det är inte så enkelt att man tar psykofarmaka och sen blir "frisk". Om så vore fallet, hur kommet det sig att den psykiska ohälsan är större än någonsin trots att det aldrig har förskrivits så mycket psykofarmaka?
Senast redigerad av Princess 2016-08-13 kl. 16:36.
Citera
2016-08-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Alla mediciner omfattas inte av högkostnadsskyddet. Just medicin mot ADHD har det varit flera turer kring och där finns det flera undantag. T ex att dom ingår i högkostnadsskyddet för barn men inte för vuxna.

Gör de visst det!
Citera
2016-08-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Gör de visst det!

Vad jobbig du är. Vad är ditt syfte, försöka reta upp så många som möjligt? Lägg av.
Citera
2016-08-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Ja det är olika från person till person men väldigt många får en eller flera av dom vanliga bieffekterna och slutar så det är fortfarande en förklaring till varför många slutar med sina mediciner.

Bipolära kan lära sig att dom ska äta sina mediciner ja men det tar oftast en jävla tid innan det fastnar i skallen på dom.
Tror du att du har en psykos så har du det inte. Det ingår i diagnosen att man inte vet om vad som är verklighet och vad som är i ditt huvud.
Efteråt kan du veta om det ja, men under pågående psykos så saknar du sjukdomsinsikt och väldigt många slutar med medicinerna efter psykosen "för nu mår jag bra och behöver inte medicinen längre"

Precis så!
Citera
2016-08-13, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
TS verkar inte vara insatt i ämnet överhuvudtaget. Tror på fullaste allvar att enbart medicin gör människor lyckliga och vägrar dessutom att lyssna på de svar som ges.

Då har du inte läst mina inlägg?

Om du bara visste hur fel du har 😕.Jag önskar att jag inte vore så insatt.

Vad menar du med att jag vägrar lyssna? Jag ifrågasätter, ställer frågor o utvärderar svaren jag får?
Citera
2016-08-13, 16:45
Medlem
Citat:
Gör de visst det!

Att människor avstår från att käka psykofarmaka handlar inte om att det kostar för mycket pengar.
Kan du inte bemöta svaren i tråden som har verklig substans istället?
Citera
2016-08-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Att människor avstår från att käka psykofarmaka handlar inte om att det kostar för mycket pengar.
Kan du inte bemöta svaren i tråden som har verklig substans istället?

Som vilket?
Citera
2016-08-13, 16:47
Avslutad
Tycker också detta fenomen som TS tar upp är intressant.

Jag mår ganska dåligt, men har åtminstone inte självmordstankar. Jag umgås mycket med likasinnade o en del vägrar ju stoppa i sig medicin. Själv är jag väldigt glad i medicin, det har hjälpt mig extremt mycket. Jag har själv bett om t.ex. ECT-behandling också.
Citera
2016-08-13, 16:48
Medlem
Citat:
Då har du inte läst mina inlägg?

Om du bara visste hur fel du har 😕.Jag önskar att jag inte vore så insatt.

Ja du jobbar som sjuksköterska eller liknande, det har vi förstått.
Att det gör dig kunnig och "insatt" däremot är en annan femma.
Läs vad folk försöker LÄRA dig istället för att tro dig besitta svar som kommer från fabler ur en sagogobok, eller Eli Lilly.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in