2016-08-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggmastaren
nej SSRI och SNRI är bara en bluff, en beroendeframkallande bluff,

det som hjälpt dig är ren och skär placebo, du tror att dessa rävgifterna hjälper dig men i verkligheten så är det endast din egen hjärna som spelar dig ett spratt,

alla är olika, det finns ingen "medicin" mot det.

Du dillar i nattmössan.
Citera
2016-08-13, 15:10
Medlem
ppp333s avatar
Om det vore så enkelt att man blir frisk av mediciner skulle nog alla ta.
Men jag har sett en närstående bli helt sabbad av psykofarmaka. Inget är svart eller vitt här. Ibland funkar det och kan vara till hjälp i akuta situationer tillexempel. Endel känner sig väldigt hjälpta andra inte alls.
Endel gånger ger medicinen skador och förvärrar situationen. Dessutom är det BIG BUSINESS med dessa mediciner. Livslång medicinering är guldgruva för läkemedelsindustrin.
Citera
2016-08-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Tror mycket beror på den negativa synen på psykiska sjukdomar..

Exakt. Plus det att man i okunskap tror att antidepressiva är "lyckopiller" det vill säga droger.

Antidepp är verkligen INTE någon universallösning för alla, det är direkt FEL att läkarna skriver ut det på rutin i stället för att verkligen möta människor i samtal och individuella behandlingar, men för oss som på riktigt behöver och mår bra av medicin blir det ett onödigt stigmata och ännu en stress med folks fördomar och okunskap.
Citera
2016-08-13, 15:14
Medlem
cryptographys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
SSRI mediciner gör ofta att man mår sämre första veckorna och många får problem med potensen.
Man måste dessutom ofta experimentera med doser och testa olika preparat tills man hittar något som funkar.
Är man deprimerad så är det svårt att hitta motivationen att gå igenom allt det för att eventuellt bli bättre i framtiden kanske nångång och när kuken är slapp, man går upp 20kg i vikt och ångesten blir ännu värre så är det inte konstigt att folk slutar.

Dessa biverkningar är olika från person till person. Vissa upplever inga biverkningar alls medan andra kanske måste sluta med medicinen i ren panik över sitt försämrade tillstånd. Jag har haft turen att slippa dom flesta biverkningarna när jag påbörjar ny medicinering, men jag känner flera som går upp i vikt av olanzapin eller blivit agiterad av benso!

Citat:
Folk som är bipolära eller psykotiska saknar sjukdomsinsikt och anser inte att dom ska äta mediciner eftersom det inte är något fel på dom.

Varför drar ni alla över samma kam?

Självklart finns det dom som har sjukdomsinsikt, själv har jag haft kortvariga psykoser och det har jag insikt om.
Citera
2016-08-13, 15:20
Medlem
Medicin ska bara lindra din mentala ohälsa, och oftast mot ångest/depression. Det hjälper inte alltid och förekommer en del bieffekter. Hellre äter jag en bättre kost och tränar för att bli "normalare", Och hålla mig upptagen hjälper en del.
Citera
2016-08-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cryptography
Dessa biverkningar är olika från person till person. Vissa upplever inga biverkningar alls medan andra kanske måste sluta med medicinen i ren panik över sitt försämrade tillstånd. Jag har haft turen att slippa dom flesta biverkningarna när jag påbörjar ny medicinering, men jag känner flera som går upp i vikt av olanzapin eller blivit agiterad av benso!

Varför drar ni alla över samma kam?

Självklart finns det dom som har sjukdomsinsikt, själv har jag haft kortvariga psykoser och det har jag insikt om.

Ja det är olika från person till person men väldigt många får en eller flera av dom vanliga bieffekterna och slutar så det är fortfarande en förklaring till varför många slutar med sina mediciner.

Bipolära kan lära sig att dom ska äta sina mediciner ja men det tar oftast en jävla tid innan det fastnar i skallen på dom.
Tror du att du har en psykos så har du det inte. Det ingår i diagnosen att man inte vet om vad som är verklighet och vad som är i ditt huvud.
Efteråt kan du veta om det ja, men under pågående psykos så saknar du sjukdomsinsikt och väldigt många slutar med medicinerna efter psykosen "för nu mår jag bra och behöver inte medicinen längre"
Citera
2016-08-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Handlar inte om att jag tycker att de gnäller. Jag vill VERKLIGEN förstå?

Du har ju fått många svar här i tråden, eller?
Citera
2016-08-13, 15:23
Medlem
Drumedarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Medicin ska bara lindra din mentala ohälsa, och oftast mot ångest/depression. Det hjälper inte alltid och förekommer en del bieffekter. Hellre äter jag en bättre kost och tränar för att bli "normalare", Och hålla mig upptagen hjälper en del.

Och oftast så blir din mentala hälsa VÄRRE i början av medicinering. Jag klarade inte av att medicinera bort mina självmordstankar på grund av att dom faktiskt blev starkare med hjälp av medicin, det höll på att sluta i tragedi mer än en gång.
Citera
2016-08-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan
Nu hamnade vi lite med fokus på adhd vilket inte var meningen 😀. Min fråga gällde egentligen mer allvarliga psykiska diagnoser där personerna i fråga uttryckligen VÄGRAR medicin men VERKLIGEN mår skit.

Men min frustration gäller egentligen alla trådar där människor beklagar sig över mående, situation etc men inte VILL göra ett dugg åt saken själv.

Men att VERKLIGEN göra något åt saken är ju inte att stoppa undan problemen i en byrålåda i skallen med hjälp av psykofarmaka.
Att ta itu med problemen på riktigt kan endast göras med terapi, samtal etc.

Kanske har många på fb insett denna självklara logik, medan i samhället generellt så accepteras det att knapra bort problemen?
Citera
2016-08-13, 15:25
Medlem
cryptographys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Ja det är olika från person till person men väldigt många får en eller flera av dom vanliga bieffekterna och slutar så det är fortfarande en förklaring till varför många slutar med sina mediciner.

Bipolära kan lära sig att dom ska äta sina mediciner ja men det tar oftast en jävla tid innan det fastnar i skallen på dom.
Tror du att du har en psykos så har du det inte. Det ingår i diagnosen att man inte vet om vad som är verklighet och vad som är i ditt huvud.
Efteråt kan du veta om det ja, men under pågående psykos så saknar du sjukdomsinsikt och väldigt många slutar med medicinerna efter psykosen "för nu mår jag bra och behöver inte medicinen längre"

Inte helt sant. När jag var på gränsen mellan psykos och icke-psykos så hade jag insikt om att mina tankar inte överensstämde med verkligheten. Kallas gränspsykos och är vanligt. Då har man sjukdomsinsikt. Däremot kroniska psykoser som schizofreni, då saknar man oftast insikten.
Citera
2016-08-13, 15:25
Medlem
ppp333s avatar
Har en annan anhörig som hade att välja på att möta den plötsligt uppblossade depressionen i terapi eller att ta medicin. Han hade en livssituatiom som gjorde att han hade inte tid att gå i terapi, inte tid att må dåligt, hela hans familj var beroende av honom, ekonomiskt etc så han tog medicin, det gav biverkningar men inte så farligt, han gick upp i vikt men klarade livet och nu har han trappat ner.
Citera
2016-08-13, 15:43
Medlem
Trådens titel avslöjar ganska tydligt att ts TROR att piller gör människor med psykiska problem friska.
Ts behöver inte lära sig om flashbackares "felaktiga" inställning till psykofarmaka, utan sin egen.
Alla svar i tråden kanske får ts att tänka om, även om sanningen ofta svider och viljan till att tänka om ligger långt borta.
Lycka till ts! Hoppas du fått svar på dina funderingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in