Citat:
Ursprungligen postat av
cryptography
Dessa biverkningar är olika från person till person. Vissa upplever inga biverkningar alls medan andra kanske måste sluta med medicinen i ren panik över sitt försämrade tillstånd. Jag har haft turen att slippa dom flesta biverkningarna när jag påbörjar ny medicinering, men jag känner flera som går upp i vikt av olanzapin eller blivit agiterad av benso!
Varför drar ni alla över samma kam?
Självklart finns det dom som har sjukdomsinsikt, själv har jag haft kortvariga psykoser och det har jag insikt om.
Ja det är olika från person till person men väldigt många får en eller flera av dom vanliga bieffekterna och slutar så det är fortfarande en förklaring till varför många slutar med sina mediciner.
Bipolära kan lära sig att dom ska äta sina mediciner ja men det tar oftast en jävla tid innan det fastnar i skallen på dom.
Tror du att du har en psykos så har du det inte. Det ingår i diagnosen att man inte vet om vad som är verklighet och vad som är i ditt huvud.
Efteråt kan du veta om det ja, men under pågående psykos så saknar du sjukdomsinsikt och väldigt många slutar med medicinerna efter psykosen "för nu mår jag bra och behöver inte medicinen längre"