2016-07-28, 22:20
Medlem
Bor i en hyresrätt och grannarna bredvid mig är otroligt jobbiga. De spelar hög musik VARJE DAG , morgon, eftermiddag, kväll. Jag studerar och kan inte sitta hemma och plugga för det är så högt att till och med öronproppar hjälper inte. Kan inte se på TV utan att behöva ha högsta volym för att överrösta deras musik (vilket jag inte kan för då stör ju jag grannarna under mig). De röker i fönstret och röken kommer in i min lägenhet. Detta har hållit på sen mars. Jag har varit nu tålmodig i 4 månader men nu står jag inte ut längre. Har aldrig kontaktat någon granne innan angående störning så vet inte hur jag ska hantera detta. Funderar på att skriva ett brev på ett artigt sätt och säga att de ska lugna sig lite? Vad ska jag göra?
Citera
2016-07-29, 00:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nivette
Hej,

Nu skriver jag till er här som ett sista rop på hjälp, jag hoppas innerligt att någon av er här vet på råd.

2014 besannades min och sambons dröm när vi köpte vårt första hus. Ett parhus från tidigt 1900-tal mitt inne i stan. Innan vi köpte så kollade vi allt. Vi frågade mäklaren så det inte skulle vara någonting gemensamt överhuvudtaget med det andra parhuset, vilket hon sa att där inte var. Vi frågade säljarna som sa samma sak. Vi hade en besiktningsman som gav huset grönt ljus så vi köpte och allt var frid och fröjd. I ca en vecka SEN hände det, grannen från den andra delen av parhuset kom över, vi trodde att det var för att hälsa oss välkomna kanske presentera sig själv. Men nej, han kom för att berätta att mellan våra hus finns det en gemensam brunn som han själv fått ta hand om men nu tyckte han gott att det var vårt ansvar med. Detta då han menar att vatten som kommer från våra stuprör som inte är kopplade till vår dränering ska orsaka att det blir vatten i brunnen - alltså påstår han att vattnet är gemensamt - detta har då gjort att vårt hus har "tvingat över vattnet på hans sida" och lett till att han fått översvämningar i sin källare. Hans lösning var att han skull få dra sin slang (som går till en pump i den här brunnen) över vår tomt för att sedan leda ut den på gatan. Vi sa nej och blev helt ställda av hans förslag.

Vår glädje förbyttes i ilska,skräck och ledsamhet. Vi ringde genast till mäklaren för att fråga om brunnslocket som låg gömt mellan våra altaner längst in vid grannens huskant men med ca 1/3 av locket på vår sida av tomtgränsen. Det här var inget som hon kändes vid och inte heller något som hon tänkte att ta i. Vi ringde då till säljarna som berättade att: ja grannen kunde vara lite impulsiv och koma och rya men att det oftast la sig igen och att det låtit honom dra slangen över din tomt någon gång. Detta är ingenting som vi vetat om innan köpet alltså, även om man så klart blir osäker att man kollat alla skrymslen och vrår.

Nu har han sedan dess med jämna mellanrum pumpat vatten ur brunnen, med slangen ömsom precis på sin sida staketet och inte sällan över på vår, vilket i båda fallen orsakar att vår rabatt blir vattensjuk. När vi gick över för att prata med honom om det nu i veckan blossade konflikten upp ytterligare och nu har han pumpat konstant i tre dygn, trots snustorrt väder och vårt försök att kommunicera över Facebook gick inte alls. Vi misstänker även att han sprutat någon slags tätningsmassa i vårt stuprör - samma stuprör som han menar orsakar vatten i brunnen/hans källare - som han kan komma åt från hans sida, var helt stopp i det och en rejäl mängd av den där massan som satte stopp i röret. Vi vet också att han är intresserad av att köpa vårt hus för att använda det som hyreshus, vilket han redan gör med sin del.

Således är vi desperata efter alla råd vi kan få. Ska läggas till att vi vet att grannen kan bli aggressiv, både av egen erfarenhet och saker vi vet drabbat andra. Vet alltså inte riktigt om karln har några gränser alls. HJÄLP!

Om jag vore du(ni)så skulle jag vända mig till kommunen och "Miljö- och hälsoskyddskontoret".
För en sak är tidigare bråk mellan grannar och det, men denna grannen kan väl inte kunna få leda vatten hur han vill och detta t. o. m. ut på gatan?! Detta borde intressera just miljö- och hälsa på kommunen? Miljön idag är MYCKET viktig att tänka på.
Prova att vända dig/ er dit först så tror jag att du/ ni även rent juridiskt här kan komma till rätta med vad som egentligen gäller.
Fokusera alltså inte på er som nya och bakom kanske ljuset förda grannar här utan vänd er till er kommuns Miljö- och hälsoskyddskontor/- nämnd och tag det sedan därifrån.
Tag det därifrån så kan jag kanske svara mera sedan. Men börja där.
Senast redigerad av hee4r 2016-07-29 kl. 00:54.
Citera
2016-07-29, 08:56
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag bor i en bostadsrättsförening och det har under det senaste året flyttat in en familj med barn som leker ute på gården i stort sett hela dagarna sent in på kvällen. Trapphuset leker de också i, det hörs inte så mycket då men det skräpas ner väldigt mycket. Föreningen som vi bor via har skickat ut blad som säger att det har kommit klagomål på nedskräpningen och ljudvolymen, men ingenting har hänt trots detta. Så vad är steg 2 egentligen? Föräldrarna till barnen verkar ju inte bry sig alls.

Antagligen fattar inte nämnda familj att det är deras ungar som skräpar ner och stör. Ett riktat brev från BRF:en kan vara en väg även om det kan kännas utpekande (vilket det skall vara när en enskild boende missköter sig).
Jag är mycket för att prata med folk face-to-face så jag ger mitt vanliga råd att gå till grannen ifråga, gärna några stycken ur styrelsen, och säga som det är om man nu inte får gensvar på ett riktat brev. Det gäller ju dock att verkligen bevisa att det är grannen ifråga som skräpat ner etc. Även om man hör att det är dessa som väsnas så måste man ju se att de skräpar ner med.

Citat:
Ursprungligen postat av C.Eyes
Bor i en hyresrätt och grannarna bredvid mig är otroligt jobbiga. De spelar hög musik VARJE DAG , morgon, eftermiddag, kväll. Jag studerar och kan inte sitta hemma och plugga för det är så högt att till och med öronproppar hjälper inte. Kan inte se på TV utan att behöva ha högsta volym för att överrösta deras musik (vilket jag inte kan för då stör ju jag grannarna under mig). De röker i fönstret och röken kommer in i min lägenhet. Detta har hållit på sen mars. Jag har varit nu tålmodig i 4 månader men nu står jag inte ut längre. Har aldrig kontaktat någon granne innan angående störning så vet inte hur jag ska hantera detta. Funderar på att skriva ett brev på ett artigt sätt och säga att de ska lugna sig lite? Vad ska jag göra?

Rökning är ett svårt fall, står det inte klart och tydligt i kontrakten att man inte får röka så är det svårt att göra något åt det.
Har du försökt tala med din granne? Annars är det ett tips, ett samtal är alltid bättre än att klaga på annat sätt. Hjälper inte det så ring värden och gör inte denne något så finns alltid HGF att tillgå där jag hoppas du är medlem.
Citera
2016-08-06, 22:47
Avslutad
Har rätt roligt hemma, trevåningshus. Längst ned är alla 3 närmsta grannarna osams som gud och djävul, alla 3 äldre kvinnor nära och över 65. Grannen under mig kom upp mitt i natten och bultade på, gick rakt in och skrek att vi släpar möbler över golvet och att vi har 2 jugoslaver (?) som trackaserat henne i flera år (hon hade då bara bott där i 3-4 veckor). Jag stod som en fågelholk iklädd endast en handduk och skulle upp och jobba 4 timmar senare... Någon pajjade en ruta i entrédörren för lääänge sedan, kom aldrig fram vem gm var men jag var på jobbet när det inträffade. En tant i lägenheterna på andra sidan innergården ringde flera gånger till hyresvärden och sa att det var jag som gjort det. Kunde under en tid inte gå ut på balkongen utan att hon kom skrikandes och beskyllde mig. Samma tant har ny bil varje vecka, bara stora typ xc90 och dyrare.

Grannarna längst ned som är osams kan höras skrika på varandra med fraser som "dina barn är så fula att du grät ner de föddes" och värre en av dem var på polisstationen för några månader sedan, efter det har dom alla tre lugnat ned sig rejält. Numer hörs bara lägenheten brevid när de förökar sig. Invandrarfamilj med 5+ barn.

Det är roligt nästan jämt!
Citera
2016-08-12, 12:55
Medlem
chfnos avatar
Bor i hus, grannen har i över en månad hållt på med någon slags grävning i trädgården. Klockan 7 sätter dem igång varje dag. *KLANG*, *SKRAMMEL* *DONGGGG* då dem använder en grävmaskin och släpper järnbitar eller något hela jävla morgonen. Helt jävla omöjligt att sova. Får man sätta igång att föra ljud så tidigt? Tur att det är kallare nu så man slipper ha fönstren öppna.

Hur hämnas man på såna här grannar?
Citera
2016-08-12, 19:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Bor i hus, grannen har i över en månad hållt på med någon slags grävning i trädgården. Klockan 7 sätter dem igång varje dag. *KLANG*, *SKRAMMEL* *DONGGGG* då dem använder en grävmaskin och släpper järnbitar eller något hela jävla morgonen. Helt jävla omöjligt att sova. Får man sätta igång att föra ljud så tidigt? Tur att det är kallare nu så man slipper ha fönstren öppna.

Hur hämnas man på såna här grannar?
Klockan sju är ingen orimlig tid,så det finns ingenting att göra åt saken (enda möjligheten är att kolla om grannen håller på med någon form av svartbygge och anmäla detta till kommunen).

Klagar du hos byggarna så får du förmodligen ett svar likt:
"Se till att krypa i säng i rimlig tid, så är det inget problem!"
Citera
2016-08-12, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Klockan sju är ingen orimlig tid,så det finns ingenting att göra åt saken (enda möjligheten är att kolla om grannen håller på med någon form av svartbygge och anmäla detta till kommunen).

Klagar du hos byggarna så får du förmodligen ett svar likt:
"Se till att krypa i säng i rimlig tid, så är det inget problem!"
Om jan anmäler svart bygge drar han bara ut på det och så ser väl granens tomt som en bomb plats! Låt dem hålla på istället så det blir klart det är ju bara lite tid.
Citera
2016-08-13, 07:56
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flubbb
Om jan anmäler svart bygge drar han bara ut på det och så ser väl granens tomt som en bomb plats! Låt dem hålla på istället så det blir klart det är ju bara lite tid.
Är det ett konstaterat svartbygge, kommer kommunen ålägga grannen att återställa fastigheten i tidigare skick. Görs detta inte inom ålagd tid så kommer det att utgå vite.
Senast redigerad av borriz 2016-08-13 kl. 07:59.
Citera
2016-08-13, 12:37
Medlem
chfnos avatar
Haha nä sånt där sysslar jag inte med, man är väl ingen golare. Tänkte mer störa grannen på samma sätt. Typ dra ut högtalarna vid 23 när dem ska sova och sätta igång världens mest irriterande ljud så det ekar i hela jävla området medans jag själv naturligtvis sitter med klass 1 hörselskydd
Citera
2016-08-13, 13:26
Medlem
Min granne gör för mycket ljud. Han vet det också. Igår 3 på natten/morgonen banka jag på väggen. Han vet att det betyder att jag gör för mycket ljud. Sen dampa han och gjorde mer ljud.. Jag ringde väktaren, fast när dom kom var det redan tyst.

Ifall det blir samma sak så ringer jag vid 11-12 istället. Ringde för första gången igår. Dom har hållit på i 3 månader. Det är mitt fel som inte satt stop på det från början.

Har tänkt börja skrika mitt i natten på vardagarna för att djävlas med han xD
Citera
2016-08-13, 15:00
Medlem
Jag står inte ut med detta mer. Musik hela tiden.. Jag vet att det är "okej" på dag tid? Med hela tiden ju.. På måndagen kommer jag gå till hyresvärden och få mina köpåäng tillbaka så jag kan flytta.

När min granne har sin familj över kommer jag djävlas som fan med han. Kommer pissa i hans brevlåda med.

Hur blir folk vräkta ens? Vad jag vet så är det efter 3 prickar? Dom här hade redan blivit vräkta om jag ringt.. Mitt fel..
Senast redigerad av DaBeast 2016-08-13 kl. 15:14.
Citera
2016-08-13, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Jag står inte ut med detta mer. Musik hela tiden.. Jag vet att det är "okej" på dag tid? Med hela tiden ju.. På måndagen kommer jag gå till hyresvärden och få mina köpåäng tillbaka så jag kan flytta.

När min granne har sin familj över kommer jag djävlas som fan med han. Kommer pissa i hans brevlåda med.

Hur blir folk vräkta ens? Vad jag vet så är det efter 3 prickar? Dom här hade redan blivit vräkta om jag ringt.. Mitt fel..

Tja... man blir lättare vräkt om man pissar i någons brevlåda än om man spelar musik dagtid.

Du ska kontakta din hyresvärd, ringa störningsjouren, för egna anteckningar om vilka klockslag störningen pågår och återkom varje gång till din hyresvärd och störningsjouren, det är deras jobb att ta kontakt med grannen. Du ska heller inte vara arg eller överdrivet upprörd när du pratar med hyresvärden, det är inte dom du ska rikta din ilska mot, de är dom som kan hjälpa dig, förklara sakligt och visar de svagt intresse så ligg på och rapportera till dem varenda gång du blir störd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in