2016-08-13, 15:26
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Eyes
Bor i en hyresrätt och grannarna bredvid mig är otroligt jobbiga. De spelar hög musik VARJE DAG , morgon, eftermiddag, kväll. Jag studerar och kan inte sitta hemma och plugga för det är så högt att till och med öronproppar hjälper inte. Kan inte se på TV utan att behöva ha högsta volym för att överrösta deras musik (vilket jag inte kan för då stör ju jag grannarna under mig). De röker i fönstret och röken kommer in i min lägenhet. Detta har hållit på sen mars. Jag har varit nu tålmodig i 4 månader men nu står jag inte ut längre. Har aldrig kontaktat någon granne innan angående störning så vet inte hur jag ska hantera detta. Funderar på att skriva ett brev på ett artigt sätt och säga att de ska lugna sig lite? Vad ska jag göra?
Skriv inget brev. Notera istället klockslagen noga - när dom börjar och slutar spela, även bakåt i tiden om du minns tiderna. När du har mycket på fötterna, kontaktar du värden och lämnar över tiderna och grannarna kan få sin första varning. Om dom inte skärper sig fortsätt att skriva ner tiderna och kontakta värden på nytt - det är hans/hennes ansvar att störningarna upphör när dom har svart på vitt från dig.
Citera
2016-08-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Tja... man blir lättare vräkt om man pissar i någons brevlåda än om man spelar musik dagtid.

Du ska kontakta din hyresvärd, ringa störningsjouren, för egna anteckningar om vilka klockslag störningen pågår och återkom varje gång till din hyresvärd och störningsjouren, det är deras jobb att ta kontakt med grannen. Du ska heller inte vara arg eller överdrivet upprörd när du pratar med hyresvärden, det är inte dom du ska rikta din ilska mot, de är dom som kan hjälpa dig, förklara sakligt och visar de svagt intresse så ligg på och rapportera till dem varenda gång du blir störd.

Aa har lugnat mig nu. Tack för ditt inlägg. Förmodlingen stör dom ikväll och då ringer jag. Från vilken tid ska det vara tyst? Är det 23 på helgen och 22 på vardagarna? Jag vet att dom kommer hålla på sent, fast vill ringa så tidigt jag kan.
På måndagen går jag till deras kontor och pratar med dom.
Citera
2016-08-13, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Aa har lugnat mig nu. Tack för ditt inlägg. Förmodlingen stör dom ikväll och då ringer jag. Från vilken tid ska det vara tyst? Är det 23 på helgen och 22 på vardagarna? Jag vet att dom kommer hålla på sent, fast vill ringa så tidigt jag kan.
På måndagen går jag till deras kontor och pratar med dom.

Vet inte om det finns något generellt klockslag fastställt som gäller för alla i hela sverige så att säga, det måste du läsa i ditt hyresavtal vad som gäller för din bostad, men man brukar ju säga att man ska vara tyst efter 22 på vardagar. För anteckningar med klockslag och be att hyresvärden pratar med dina grannar så de förstår att deras musikspelande stör även om det är dagtid.

Man kan ju i princip inte förbjuda någon att lyssna på radion dagtid men är det ihållande och lyhört så måste hänsyn visas men hur lagar kring en sådan situation ser ut vet jag inte, det ska du diskutera med din värd och försök ha inställningen att din värd är din vän i detta fall, visar värden svagt intresse så får du i första hand bråka med värden, grannosämja kan bli väldigt psykologiskt tärande om ni börjar terrorisera varandra för att "ge igen"
Citera
2016-08-13, 18:22
Medlem
Citat:
Vet inte om det finns något generellt klockslag fastställt som gäller för alla i hela sverige så att säga, det måste du läsa i ditt hyresavtal vad som gäller för din bostad, men man brukar ju säga att man ska vara tyst efter 22 på vardagar. För anteckningar med klockslag och be att hyresvärden pratar med dina grannar så de förstår att deras musikspelande stör även om det är dagtid.

Man kan ju i princip inte förbjuda någon att lyssna på radion dagtid men är det ihållande och lyhört så måste hänsyn visas men hur lagar kring en sådan situation ser ut vet jag inte, det ska du diskutera med din värd och försök ha inställningen att din värd är din vän i detta fall, visar värden svagt intresse så får du i första hand bråka med värden, grannosämja kan bli väldigt psykologiskt tärande om ni börjar terrorisera varandra för att "ge igen"

Nu har dom spelat musik i mer än 3h i rad. Fått huvudvärk. Det hjälper inte att jag bara skriver ner allt. Hyresvärden vill att man ska ringa när det händer. Fast det här är på dagtid. Så hur funkar det nu?
Det här gäller inte lite radio. Det är högt hårdrocks musik. Sen skriker och sjunger han med. Han kan ju inte redan vara full? En gång damsög han mitt i natten med.
Citera
2016-08-13, 18:32
Medlem
Citat:
Nu har dom spelat musik i mer än 3h i rad. Fått huvudvärk. Det hjälper inte att jag bara skriver ner allt. Hyresvärden vill att man ska ringa när det händer. Fast det här är på dagtid. Så hur funkar det nu?
Det här gäller inte lite radio. Det är högt hårdrocks musik. Sen skriker och sjunger han med. Han kan ju inte redan vara full? En gång damsög han mitt i natten med.

Du måste fråga din värd hur han vill att du ska gå till väga. Skriv ner klockslag när störningar börjar och slutar även om du inte tror att du har någon användning av det just för tillfället. Fråga värden om allt det du frågar här i kommentarsfältet.
Citera
2016-08-13, 18:38
Medlem
Citat:
Du måste fråga din värd hur han vill att du ska gå till väga. Skriv ner klockslag när störningar börjar och slutar även om du inte tror att du har någon användning av det just för tillfället. Fråga värden om allt det du frågar här i kommentarsfältet.

Okej tack. Får hålla ut. Bra att det regnar. Hör mindre av musiken . Ringer jouren kl23+. Vet inte varför jag inte tog tag i det tidigare. Men man lär sig.
Citera
2016-08-13, 19:31
Medlem
Citat:
Är det 23 på helgen och 22 på vardagarna?

Ett litet förtydligande bara:
Att det skall vara tyst efter ett visst klockslag är inte samma sak som att det är OK att störa sina grannar, så länge man gör det före detta klockslag. Att spela musik så högt att tavlorna skallrar på väggarna inne hos grannen är aldrig OK, även om det skulle ske mitt på dagen.
Citera
2016-08-13, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Different
Ett litet förtydligande bara:
Att det skall vara tyst efter ett visst klockslag är inte samma sak som att det är OK att störa sina grannar, så länge man gör det före detta klockslag. Att spela musik så högt att tavlorna skallrar på väggarna inne hos grannen är aldrig OK, även om det skulle ske mitt på dagen.

Okej bra att veta, tack. Väntar och ser hur kvällen/natten blir. Ringer på dagtid framöver.
Citera
2016-08-14, 08:52
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chfno
Haha nä sånt där sysslar jag inte med, man är väl ingen golare. Tänkte mer störa grannen på samma sätt. Typ dra ut högtalarna vid 23 när dem ska sova och sätta igång världens mest irriterande ljud så det ekar i hela jävla området medans jag själv naturligtvis sitter med klass 1 hörselskydd

Att väsnas själv slår bara tillbaka mot dig så det är bara korkat. Det påpekas massvis med gånger i denna tråd och är helt självklart.
Man blir knappast klassad som golare i dessa fall... Dessutom vill man ju ha en bra boendemiljö så att ge igen kommer bara göra att allt eskalerar...

Citat:
Jag står inte ut med detta mer. Musik hela tiden.. Jag vet att det är "okej" på dag tid? Med hela tiden ju.. På måndagen kommer jag gå till hyresvärden och få mina köpåäng tillbaka så jag kan flytta.

När min granne har sin familj över kommer jag djävlas som fan med han. Kommer pissa i hans brevlåda med.

Hur blir folk vräkta ens? Vad jag vet så är det efter 3 prickar? Dom här hade redan blivit vräkta om jag ringt.. Mitt fel..

Det där med prickar/varningar stämmer ju inte helt, visst skickas oftast en varning ut först men missköter du dig å det grövsta kan du lika gärna försvinna direkt. Det beror ju på vad du gör.

Det är samma givna råd som återkommer i tråden hela tiden och skulle hjälpa alla med dylika problem, kontakta först personen som stör fungerar icke det så kontakta värden och fungerar inte det så kontakta HGF.
Citera
2016-08-14, 09:05
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Tja... man blir lättare vräkt om man pissar i någons brevlåda än om man spelar musik dagtid.

Du ska kontakta din hyresvärd, ringa störningsjouren, för egna anteckningar om vilka klockslag störningen pågår och återkom varje gång till din hyresvärd och störningsjouren, det är deras jobb att ta kontakt med grannen. Du ska heller inte vara arg eller överdrivet upprörd när du pratar med hyresvärden, det är inte dom du ska rikta din ilska mot, de är dom som kan hjälpa dig, förklara sakligt och visar de svagt intresse så ligg på och rapportera till dem varenda gång du blir störd.

Många bra tankar, speciellt det hur man skall behandla värden.
Det enda jag kan tillägga, är att det kan vara bra att parta ihop sig med grannarna. Det är lätt att vifta bort ett klagomål som kommer ifrån en person, men det får ett helt annat genomslag om det kommer ifrån flera olika håll.
Citera
2016-08-14, 09:14
Medlem
Tja
Är relativt nyinflyttad i min lägenhet och har noterat att grannkärringen röker inomhus (inget fel med det).
Men när hon sitter under fläkten och suger på dom där cancerpinnarna så kommer röklukten rakt in i min lägenhet? luktar alltså som att någon sitter i min lägenhet och röker..
kan man ringa fastighetsbolaget för detta eller måste jag vänta tills körringen dör för att slippa denna jävla lukten?
Citera
2016-08-14, 09:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmarelite
Tja
Är relativt nyinflyttad i min lägenhet och har noterat att grannkärringen röker inomhus (inget fel med det).
Men när hon sitter under fläkten och suger på dom där cancerpinnarna så kommer röklukten rakt in i min lägenhet? luktar alltså som att någon sitter i min lägenhet och röker..
kan man ringa fastighetsbolaget för detta eller måste jag vänta tills körringen dör för att slippa denna jävla lukten?
Det är bara att ta upp saken med värden.
Verkar som att du bor i ett hus, där man måste ha köksfläkt med kolfilter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in