@Nivette - Snälla hjälp oss vi är desperata! Grannen från helvetet.
Oj, jag hade ett mycket likartat problem för 15 år sedan som urartade fullständigt, med en helt störd granne och avrinning av dagvatten. Det blev en process som tog 3 år, massor av energi och pengar, otrevligheter och nya problem som uppstog på andra områden än den ursprungliga vattenfrågan. Det blev också hög musik med öppna fönster under tiden som han var på jobbet, eldning av skräp och plast vid tomtgränsen, mindre vandalisering, spottloskor, fula ord etc etc.
Det egendomliga var att jag tom. erbjöd mig att fixa problemet, stå för alla kostnader och utföra allt jobb, för att lösa ett GEMENSAMT problem. Men tro på fan, det skulle krånglas ändå och det slutade med att HAN drog det till tingsrätten. Det blev process med försäkringsbolagen inblandade. Helt sjukt och fullständigt onödigt.
Vad jag kunde konstatera var att han faktiskt inte var intresserad av att lösa kärnproblemet med vattnet. Han trivdes i konflikten som uppstod och trivdes i detta. Han tyckte det var kul! Fick även detta beteende bekräftat långt senare från personer på hans arbetsplats. Dessa störda människor finns men är sällsynta. Vad jag vill säga är att alla tänker inte rationellt och inser vad som är bra för dem själva.
Råden jag kan ge, också utifrån mina egna misstag skulle göra är:
- Sitt ner tillsammans och diskutera det hela öga mot öga. Inte via Facebook. (Känner han sig i underläge i skrift, så slår det tillbaka mot er själva) Bit ihop, bjud över på fika och låt honom prata av sig. Lyssan även om det bär emot. Ta bara till er hans sida av problemet och säg att ni vill höra vad han anser. Vad ni tycker och tänker behöver ni inte ens nämna. Be att få tänka på saken och återkomma. Var glada och positiva och ge en bild av att 'det här löser vi'.
- Fundera nu ensamma i lugn och ro på vad han anser och fundera på om ni anser lösningen rimlig. Om inte, hitta en lösning som ni själva trivs med.
- Dags för nästa möte: Presentera nämnd lösning för grannen och hör vad han tycker. Är han en person som i detta läge verkar lyssn,a så är det bra. Om han fortsätter krångla om småskit och trams, så måste ni nu vara EXTREMT tydliga med att det är detta som gäller, eller också blir det ingen lösning alls. Punkt slut.
- Om ni kör den tuffa stilen så måste ni en backuplösning till hands, som fungerar både tekniskt och ekonomiskt, om det så är frågan om att gräva ner en egen helt privat rörledning och ansluta till en egen grävd brunn.
- Kommer ni inte överrens och grannen blir missnöjd, så måste ni vara psykiskt beredda på att (beroende på grannens personlighet givetvis) att en övergripande mångårig 'terror' kan bli fortsättningen. Inget kommer att fungera, inte ens att klippa den gemensamma häcken. Jämfört med detta, så är helt plötsligt kostnaderna för en helt egen privat lösning billiga.
- Kommer det hela kosta er mer pengar och arbete än grannen? Perfekt! Detta kan ni i så fall trycka upp i käften på grannen i all oändlighet om det framöver blir tjafs om andra saker.
- Mäklaren och tidigare ägare kommer slå ifrån sig det uppkommna problemet allt vad de kan. Detta är meningslöst och slöseri på tid. Glöm den vägen om ni inte är beredda att omgående gå på stenhårt och direkt blanda in en advokat, hävda dolda fel och undanhållande av information. I så fall måste ni också direkt släppa vidare diskussioner med er granne och försöka hitta en lösning den vägen. Blir dyrt.
Dock måste jag säga att er granne har till viss del rätt. Så länge ni använder brunnen och släpper ut vatten i den så bör ni göra allt som står i er makt att hjälpa honom att bli av med överflödigt vatten. Gräv ner en permanent markavloppsledning så är det löst för all framtid. Du har också som fastighetsägare ansvar att 'ta hand om ditt dagvatten på ett tillfredsställande sätt'. Hur man nu vill tolka detta.
Det jag själv gjorde fel:
Jag var för följsam och kompromissade för mycket och var inte 'överdrivet' tydlig och bestämd. Detta för att jag VILLE hitta en lösning och höll på med detta alldeles för länge. Motparten var egentligen inte tillräcklig intresserad.
Jag skulle, direkt när det började bli tjafs och krångel läggt ner det hela och grävt en helt egen brunn. Det hade blivit billigare i slutändan.
Epilog:
Köpte för några år sedan ett nytt hus. Första gången jag träffade min nya granne frågade jag om det fanns några olösta problem sedan tidigare, och se på fan! Det fanns en gemensam vattenledning som hade behövts åtgärdas av tidigare ägare (surprise!) med mycket dålig grannsämja och konflikter till följd. Vi gick dit och kollade.
Mitt svar: "Inga problem, jag fixar hit en grävare nästa vecka så fixar jag det hela. Du kan väl dyka upp lite senare och godkänna jobbet".
Han såg alldeles förvirrad ut och insisterade på att han kunde kanske hjälpa till. Det slutade med att jag aldrig har haft sådana trevliga grannar. Någonsin! Får t.o.m med mina vägdiken röjda, vägen skottad på vintern och gärdena slagna. Utan kostnad och det sker automagiskt. Många andra grannar tycker att 'de är ganska svåra' att ha att göra med.
Hoppas detta kan hjälp för jag vet vilket helvete det kan bli.
Good Luck!