2016-07-18, 09:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Köp ett par mjuka tofflor till henne i julklapp!

Hon sa själv att hon skulle köpa mattor och tofflor men tror inte det kommer bli av. Ska försöka filma henne någon dag så ni får se varför jag vill döda henne. Vill bara hitta ett sätt att få bort henne.
Citera
2016-07-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Hon sa själv att hon skulle köpa mattor och tofflor men tror inte det kommer bli av. Ska försöka filma henne någon dag så ni får se varför jag vill döda henne. Vill bara hitta ett sätt att få bort henne.
Filmar du henne och lägger upp det så är du en jävla idiot.
Citera
2016-07-22, 22:15
Medlem
InfraGuls avatar
Jag bor i en bostadsrättslägenhet, parhus.
Just nu har grannen grillfest med tillhörande dunka-dunk vilket gör att min tvååriga son vaknar hela tiden.

Jag gick över och pratade med grannen om detta och de sa att de skulle sänka musiken men det har inte skett.

Ni vill jag ha tips på roliga/jävliga saker att göra mot grannen.
Inte för extremt dock, de är egentligen ganska trevliga och har nästan aldrig fest.
Citera
2016-07-23, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InfraGul
Jag bor i en bostadsrättslägenhet, parhus.
Just nu har grannen grillfest med tillhörande dunka-dunk vilket gör att min tvååriga son vaknar hela tiden.

Jag gick över och pratade med grannen om detta och de sa att de skulle sänka musiken men det har inte skett.

Ni vill jag ha tips på roliga/jävliga saker att göra mot grannen.
Inte för extremt dock, de är egentligen ganska trevliga och har nästan aldrig fest.

Gå in på youtube eller spotify och sätt på lite anal Cunt på högsta volymen så borde grannen tröttna snart. Lite grindcore hjälper alltid...
Citera
2016-07-25, 13:46
Medlem
Snälla hjälp oss vi är desperata! Grannen från helvetet.

Hej,

Nu skriver jag till er här som ett sista rop på hjälp, jag hoppas innerligt att någon av er här vet på råd.

2014 besannades min och sambons dröm när vi köpte vårt första hus. Ett parhus från tidigt 1900-tal mitt inne i stan. Innan vi köpte så kollade vi allt. Vi frågade mäklaren så det inte skulle vara någonting gemensamt överhuvudtaget med det andra parhuset, vilket hon sa att där inte var. Vi frågade säljarna som sa samma sak. Vi hade en besiktningsman som gav huset grönt ljus så vi köpte och allt var frid och fröjd. I ca en vecka SEN hände det, grannen från den andra delen av parhuset kom över, vi trodde att det var för att hälsa oss välkomna kanske presentera sig själv. Men nej, han kom för att berätta att mellan våra hus finns det en gemensam brunn som han själv fått ta hand om men nu tyckte han gott att det var vårt ansvar med. Detta då han menar att vatten som kommer från våra stuprör som inte är kopplade till vår dränering ska orsaka att det blir vatten i brunnen - alltså påstår han att vattnet är gemensamt - detta har då gjort att vårt hus har "tvingat över vattnet på hans sida" och lett till att han fått översvämningar i sin källare. Hans lösning var att han skull få dra sin slang (som går till en pump i den här brunnen) över vår tomt för att sedan leda ut den på gatan. Vi sa nej och blev helt ställda av hans förslag.

Vår glädje förbyttes i ilska,skräck och ledsamhet. Vi ringde genast till mäklaren för att fråga om brunnslocket som låg gömt mellan våra altaner längst in vid grannens huskant men med ca 1/3 av locket på vår sida av tomtgränsen. Det här var inget som hon kändes vid och inte heller något som hon tänkte att ta i. Vi ringde då till säljarna som berättade att: ja grannen kunde vara lite impulsiv och koma och rya men att det oftast la sig igen och att det låtit honom dra slangen över din tomt någon gång. Detta är ingenting som vi vetat om innan köpet alltså, även om man så klart blir osäker att man kollat alla skrymslen och vrår.

Nu har han sedan dess med jämna mellanrum pumpat vatten ur brunnen, med slangen ömsom precis på sin sida staketet och inte sällan över på vår, vilket i båda fallen orsakar att vår rabatt blir vattensjuk. När vi gick över för att prata med honom om det nu i veckan blossade konflikten upp ytterligare och nu har han pumpat konstant i tre dygn, trots snustorrt väder och vårt försök att kommunicera över Facebook gick inte alls. Vi misstänker även att han sprutat någon slags tätningsmassa i vårt stuprör - samma stuprör som han menar orsakar vatten i brunnen/hans källare - som han kan komma åt från hans sida, var helt stopp i det och en rejäl mängd av den där massan som satte stopp i röret. Vi vet också att han är intresserad av att köpa vårt hus för att använda det som hyreshus, vilket han redan gör med sin del.

Således är vi desperata efter alla råd vi kan få. Ska läggas till att vi vet att grannen kan bli aggressiv, både av egen erfarenhet och saker vi vet drabbat andra. Vet alltså inte riktigt om karln har några gränser alls. HJÄLP!
Citera
2016-07-25, 14:00
Medlem
OldFashioneds avatar
Enklast borde väl vara att helt enkelt neka honom tillgång till er tomt och säga upp all form av kommunikation.
Citera
2016-07-25, 15:27
Medlem
Blingons avatar
@Nivette - Snälla hjälp oss vi är desperata! Grannen från helvetet.

Oj, jag hade ett mycket likartat problem för 15 år sedan som urartade fullständigt, med en helt störd granne och avrinning av dagvatten. Det blev en process som tog 3 år, massor av energi och pengar, otrevligheter och nya problem som uppstog på andra områden än den ursprungliga vattenfrågan. Det blev också hög musik med öppna fönster under tiden som han var på jobbet, eldning av skräp och plast vid tomtgränsen, mindre vandalisering, spottloskor, fula ord etc etc.

Det egendomliga var att jag tom. erbjöd mig att fixa problemet, stå för alla kostnader och utföra allt jobb, för att lösa ett GEMENSAMT problem. Men tro på fan, det skulle krånglas ändå och det slutade med att HAN drog det till tingsrätten. Det blev process med försäkringsbolagen inblandade. Helt sjukt och fullständigt onödigt.

Vad jag kunde konstatera var att han faktiskt inte var intresserad av att lösa kärnproblemet med vattnet. Han trivdes i konflikten som uppstod och trivdes i detta. Han tyckte det var kul! Fick även detta beteende bekräftat långt senare från personer på hans arbetsplats. Dessa störda människor finns men är sällsynta. Vad jag vill säga är att alla tänker inte rationellt och inser vad som är bra för dem själva.

Råden jag kan ge, också utifrån mina egna misstag skulle göra är:
  • Sitt ner tillsammans och diskutera det hela öga mot öga. Inte via Facebook. (Känner han sig i underläge i skrift, så slår det tillbaka mot er själva) Bit ihop, bjud över på fika och låt honom prata av sig. Lyssan även om det bär emot. Ta bara till er hans sida av problemet och säg att ni vill höra vad han anser. Vad ni tycker och tänker behöver ni inte ens nämna. Be att få tänka på saken och återkomma. Var glada och positiva och ge en bild av att 'det här löser vi'.

• Fundera nu ensamma i lugn och ro på vad han anser och fundera på om ni anser lösningen rimlig. Om inte, hitta en lösning som ni själva trivs med.

• Dags för nästa möte: Presentera nämnd lösning för grannen och hör vad han tycker. Är han en person som i detta läge verkar lyssn,a så är det bra. Om han fortsätter krångla om småskit och trams, så måste ni nu vara EXTREMT tydliga med att det är detta som gäller, eller också blir det ingen lösning alls. Punkt slut.

• Om ni kör den tuffa stilen så måste ni en backuplösning till hands, som fungerar både tekniskt och ekonomiskt, om det så är frågan om att gräva ner en egen helt privat rörledning och ansluta till en egen grävd brunn.

• Kommer ni inte överrens och grannen blir missnöjd, så måste ni vara psykiskt beredda på att (beroende på grannens personlighet givetvis) att en övergripande mångårig 'terror' kan bli fortsättningen. Inget kommer att fungera, inte ens att klippa den gemensamma häcken. Jämfört med detta, så är helt plötsligt kostnaderna för en helt egen privat lösning billiga.

• Kommer det hela kosta er mer pengar och arbete än grannen? Perfekt! Detta kan ni i så fall trycka upp i käften på grannen i all oändlighet om det framöver blir tjafs om andra saker.

• Mäklaren och tidigare ägare kommer slå ifrån sig det uppkommna problemet allt vad de kan. Detta är meningslöst och slöseri på tid. Glöm den vägen om ni inte är beredda att omgående gå på stenhårt och direkt blanda in en advokat, hävda dolda fel och undanhållande av information. I så fall måste ni också direkt släppa vidare diskussioner med er granne och försöka hitta en lösning den vägen. Blir dyrt.

Dock måste jag säga att er granne har till viss del rätt. Så länge ni använder brunnen och släpper ut vatten i den så bör ni göra allt som står i er makt att hjälpa honom att bli av med överflödigt vatten. Gräv ner en permanent markavloppsledning så är det löst för all framtid. Du har också som fastighetsägare ansvar att 'ta hand om ditt dagvatten på ett tillfredsställande sätt'. Hur man nu vill tolka detta.

Det jag själv gjorde fel:

Jag var för följsam och kompromissade för mycket och var inte 'överdrivet' tydlig och bestämd. Detta för att jag VILLE hitta en lösning och höll på med detta alldeles för länge. Motparten var egentligen inte tillräcklig intresserad.

Jag skulle, direkt när det började bli tjafs och krångel läggt ner det hela och grävt en helt egen brunn. Det hade blivit billigare i slutändan.

Epilog:

Köpte för några år sedan ett nytt hus. Första gången jag träffade min nya granne frågade jag om det fanns några olösta problem sedan tidigare, och se på fan! Det fanns en gemensam vattenledning som hade behövts åtgärdas av tidigare ägare (surprise!) med mycket dålig grannsämja och konflikter till följd. Vi gick dit och kollade.

Mitt svar: "Inga problem, jag fixar hit en grävare nästa vecka så fixar jag det hela. Du kan väl dyka upp lite senare och godkänna jobbet".

Han såg alldeles förvirrad ut och insisterade på att han kunde kanske hjälpa till. Det slutade med att jag aldrig har haft sådana trevliga grannar. Någonsin! Får t.o.m med mina vägdiken röjda, vägen skottad på vintern och gärdena slagna. Utan kostnad och det sker automagiskt. Många andra grannar tycker att 'de är ganska svåra' att ha att göra med.

Hoppas detta kan hjälp för jag vet vilket helvete det kan bli.

Good Luck!
Senast redigerad av Blingon 2016-07-25 kl. 15:36. Anledning: Refererande mottagare saknades
Citera
2016-07-27, 15:43
Medlem
När jag ringde och klagade på min granne sa dom att jag skulle ringa när det händer så att dom kan skicka en väktare. Fast tänk om dom slutar föra ljud när väktaren kommer. Ska jag ringa varje kväll tills jag får det jag vill (tystnad) eller skulle det vara fel?

Dessutom är det alltid folk på gården som pratar högt. Jag måste vänta till 2 på natten eller senare för att sova. Förrgår var jag tvungen att gå upp 6 på morgonen och hann bara sova typ 2h.

Nu har jag bara ringt 1 gång på dagen och blev inget mer utav det. Tänker ringa ikväll.
Min fråga är om jag gör rätt i att ringa varje kväll tills det blir tyst på nätterna? Det är sommar och dom flesta har sommarlov så jag låter dom föra ljud lite senare än 22:00.. Men 12 eller senare måste det ju vara tyst...

Jag är inte van vid detta. Där jag bodde förut (där folk faktiskt jobbar) var det alltid tyst på nätterna.
Känns bra att skriva av sig lite.
Citera
2016-07-28, 07:02
Medlem
Har börjat tröttna på min granne som bor ovanför mig. Han har fått för sig att träna med olika redskap i sin lägenhet ( inget fel i sig att träna självklart) men saken är den att han gör det oftast väldigt sent på kvällen och ibland på natten och han är inte direkt försiktig tex när han ska lägga ner vikterna på golvet så lägger han inte dem lite försiktigt utan han släpper dem hårt i golvet så det smäller väldigt högt tex, han brukar även rulla dem över golvet. Jag jobbar på dagarna och uppskattar att få sova. Det finns en regel här att man bör visa lite mer hänsyn efter klockan 22. Jag och flera i huset har pratat med honom och bett honom om han vill träna väldigt sent att han kanske kan vara lite tystare. Men då svarar han att vi bara är avundsjuk på honom för att han orkar träna så mycket och att vi inte gör det, att det är därför vi säger åt honom. Ibland säger han även att det bara bor blekfisar här i huset som inte har några muskler när vi har pratat med honom. Har ni något tips på vad man kan säga/göra? Känns som han ignorerar oss och bara tänker på sig själv. Men själv vill han tex sova till lunch ungefär och kan erkänna att när han har väckt mig flera kvällar/nätter i rad har jag haft tankar på att gå och tex plinga på hans dörr sådär 10 gånger klockan 5 på morgonen så får han se hur kul det är att bli väckt och göra det 2 eller 3 dagar på raken
Citera
2016-07-28, 07:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av millan8950
...
Gå ihop flera grannar och ta det med hyresvärden, att ringa på dörrklockan fem på morgonen kan hyresvärden se som trakasseri.
Citera
2016-07-28, 08:35
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vagadir
När jag ringde och klagade på min granne sa dom att jag skulle ringa när det händer så att dom kan skicka en väktare. Fast tänk om dom slutar föra ljud när väktaren kommer. Ska jag ringa varje kväll tills jag får det jag vill (tystnad) eller skulle det vara fel?

Dessutom är det alltid folk på gården som pratar högt. Jag måste vänta till 2 på natten eller senare för att sova. Förrgår var jag tvungen att gå upp 6 på morgonen och hann bara sova typ 2h.

Nu har jag bara ringt 1 gång på dagen och blev inget mer utav det. Tänker ringa ikväll.
Min fråga är om jag gör rätt i att ringa varje kväll tills det blir tyst på nätterna? Det är sommar och dom flesta har sommarlov så jag låter dom föra ljud lite senare än 22:00.. Men 12 eller senare måste det ju vara tyst...

Jag är inte van vid detta. Där jag bodde förut (där folk faktiskt jobbar) var det alltid tyst på nätterna.
Känns bra att skriva av sig lite.

Idag finns utmärkta möjligheter att spela in saker och ting, har du bara en mobil så spela in när det sker så kan du visa det för vakten/värden när det blir aktuellt.
Du kan ju dock först tala med din granne, det brukar faktiskt hjälpa rätt mycket. Hjälper det inte dock så ta det därifrån. En del människor uppfattar inte hur mycket de stör genom sitt leverne.
Citera
2016-07-28, 20:45
Medlem
Elementarts avatar
Jag bor i en bostadsrättsförening och det har under det senaste året flyttat in en familj med barn som leker ute på gården i stort sett hela dagarna sent in på kvällen. Trapphuset leker de också i, det hörs inte så mycket då men det skräpas ner väldigt mycket. Föreningen som vi bor via har skickat ut blad som säger att det har kommit klagomål på nedskräpningen och ljudvolymen, men ingenting har hänt trots detta. Så vad är steg 2 egentligen? Föräldrarna till barnen verkar ju inte bry sig alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in