2016-08-13, 09:32
Bannlyst
Att inte tro på Gud är inte en tro. Att inte tro på något skulle aldrig kunna vara en tro.
Många "Ateister" är dock troende. Man behöver ju inte tro på Gud för att tro på något. Många Ateister tror bland annat på slump, materialism, vetenskapliga teorier och vidskepelse. Samtidigt förnekar de självklarheter som tanke, subjektivitet, intuition, drömmar och fantasi. Dagens materialistiska phenomenologi är helt klart byggd på en förbestämd filosofi.
Citera
2016-08-13, 09:41
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Att inte tro på Gud är inte en tro. Att inte tro på något skulle aldrig kunna vara en tro.
Många "Ateister" är dock troende. Man behöver ju inte tro på Gud för att tro på något. Många Ateister tror bland annat på slump, materialism, vetenskapliga teorier och vidskepelse. Samtidigt förnekar de självklarheter som tanke, subjektivitet, intuition, drömmar och fantasi. Dagens materialistiska phenomenologi är helt klart byggd på en förbestämd filosofi.
Fast kan man verkligen tro på slump? Hur går sådan tro till? Är det en tro att se hur regndroppar el hagel kan träffa någon i ögat, och därmed säga att det var förviso slumpen, men hagelpinnen skulle trägga någon i ögat? Just den hagelpinnen hade en intention/vilja/budskap...

Det är kan vara asatro du berör isf. Asatroendes version av ateism.

En ateist, som ser naturelementen som att komma sporadiskt och inte alltid systematiskt symmetriskt, naturfenomen, att det däremot är KLOKT att vid hagelstorm... vidta vissa beteenden eftersom de "tror" att om man beter sig oklokt så kan haglet träffa dig i ryggen, ögat för de tror, att om du tittar upp i halgestorm el inte skyddar ögonen, så kan du träffas.. det är enl dig därmed en TRO?
det är percations, förwsiktighets-åtgärder : en åtgärd mot något man har kunskap om, och erfarenheter av, kan man av erfarenhet förebygga genom inte att TRO att haglet vill dig något, det vill tränga in i ditt öga.. sedan in i hjärnan och börja samtala med dig där, så det där haglet ska du -akta-dig-för, sådana ordalag kan ha att göra vmed vidskepelse.. annars, nej.

Ateism är inte att tro. Ateism relaterar enbart till bl. stark tro och stark övertro. Teism är däremot vant att ÖVERFÖRA, projicera egna känslor och tro, PÅ , och MOT andra , det kan vara missioniver-taktiken som sitter i, svårt att veta ... men att teister önskar lojalitet med ateism, är inget konstigt, det blev aldrig storindustrialistiska proportioner utan lite vidskepelse med i färden.
Citera
2016-08-13, 10:09
Medlem
Citat:
Det finns även mång teister som "tror" på dom saker du räknar upp. Så det har inget med ateism att göra.
Citera
2016-08-13, 12:49
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simulant
Du får det att se så enkelt ut, men det finns ett stort problem med det resonemanget. Du målar upp ett tvådimensionellt scenario som enligt dig (antar jag, rätta mig om jag har fel) kan innebära fyra varianter: agnostisk-ateist, agnostisk-teist, gnostisk-ateist och gnostisk-teist.

Två av dessa termer är svårt problematiska. För det första, en gnostisk-ateist är en väldigt svår position eftersom det kan vara extremt svårt att bevisa ett negativt påstående (mer om det nedan), men det är med nästa term, en gnostisk-teist, som hela systemet fallerar. Om nu teism är att "tro" på Gud, och gnosticism är att ha "kunskap" om något, går delarna inte att förlika med varandra. Jag har "kunskap" om att jag sitter framför en datorskärm, och därför skulle jag aldrig säga att jag "tror" att jag sitter framför en datorskärm. Det är nonsens.

Problemet börjar egentligen med frågan "tror du på Gud?". Det är nämligen inte bara en fråga utan även ett påstående. Frågan implicerar nämligen att det finns ett klart begrepp "Gud" som man kan ta ställning till.

Det är fullständigt ologiskt att ta ställning till huruvida X existerar om man inte vet precis vad X är. Och med "Gud" kan menas en massa olika saker. Menar vi en gud som svarar på böner och intervenerar i folks dagliga liv, eller menar vi bara att det finns en gud som startade Big Bang och sedan inte gjorde något mer? Och vad består Gud av? Var är Gud? Vad är Gud?

Om man inte kan definiera vad "Gud" är blir frågan "Tror du på Gud?" meningslös.

Man kan också vända lite på perspektivet. Ponera att du betecknar dig som agnostiker, vad kan då övertyga dig om att "Gud" finns? Låt oss anta att en gigantisk gubbe med skägg kommer nedflygande till jorden och säger "Jag är Gud!" följt av åskmuller och de sjukas tillfrisknande. Tänker du då att detta är "Gud", eller tänker du att det bara rör sig om en oväntad form av utomjordligt liv som tydligen kan framkalla åska och hela de sjuka? Återigen landar vi i definitionen av "Gud".

Följaktligen kallar jag mig själv "ignostiker" istället, och det är inte jag som uppfunnit termen. Ignosticismen menar helt enkel att frågan om "Finns X?" är meningslös utan ett väldefinierat X. Om X är Stockholms stadshus så är svaret ja, om X är en iller som bor i min ändtarm så är svaret nej. "Jaha" tänker då frågeställaren, "hur vet du att det inte bor en iller i din ändtarm? Tänk om illern är osynlig och kan göra sig lika liten som en atom?" Ja, då svarar varje sunt tänkande människa med att gå därifrån och ignorera fånen som ställde frågorna.

Det finns ingen anledning att kalla alla som inte tror att det bor en osynlig iller i deras ändtarmar för "iller-agnostiker" eller något annat dumt. Eftersom sagda iller är osynlig och kan göra sig lika liten som en atom kommer man ändå aldrig att kunna upptäcka den om den nu mot förmodan fanns. Och hur skulle man bevisa att den inte fanns där om den ändå kan bryta mot alla kända naturlagar?

En av de saker jag faktiskt gillar med Jehovas vittnen är att de har en väldigt klar bild av "Gud", men då jag finner idén om en gud som slår vad med satan om huruvida människorna kan klara sig med fri vilja eller inte, så säger jag "Nej, det är rappakalja". Bevisbördan ligger på den som påstår något, inte på mig i det här fallet.

Jag tror inte att man drabbas av sju års olycka om man har sönder en spegel. Menar du att jag är någon slags agnostisk-aspegelskrockis då? Eller är jag bara en vettig människa?

Termerna "ateist" och "agnostiker" är värdelösa och existerar enbart på grund av vårt kristna kulturarv. En religion behöver egentligen inga gudar, utan kan enbart handla om handlingar, som att man måste offra en get för att få god skörd utan att det finns en konkret gud som mottagare. Det är precis som all annan skrock. Det finns säkert en och annan ateist där ute som inte lägger nycklarna på bordet och undviker a-brunnar. Vad ska vi kalla dem?

Du får det att se så enkelt ut, men det finns ett stort problem med det resonemanget. Du målar upp ett tvådimensionellt scenario som enligt dig (antar jag, rätta mig om jag har fel) kan innebära fyra varianter: agnostisk-ateist, agnostisk-teist, gnostisk-ateist och gnostisk-teist.

Korrekt.

Två av dessa termer är svårt problematiska. För det första, en gnostisk-ateist är en väldigt svår position eftersom det kan vara extremt svårt att bevisa ett negativt påstående (mer om det nedan), men det är med nästa term, en gnostisk-teist, som hela systemet fallerar. Om nu teism är att "tro" på Gud, och gnosticism är att ha "kunskap" om något, går delarna inte att förlika med varandra. Jag har "kunskap" om att jag sitter framför en datorskärm, och därför skulle jag aldrig säga att jag "tror" att jag sitter framför en datorskärm. Det är nonsens.

En gnostisk-teist är någon som tror på Gud och anser sig ha kunskap om den guden - vad den vill och önskar.
En agnostisk-teist är en slags deist. Man tror på Gud men anser sig inte ha kunskap om denna guden.

För mycket text i mitten. Orkar inte läsa allt. Missar jag något viktigt för dig skriv det igen mer kortfattat.

Det finns säkert en och annan ateist där ute som inte lägger nycklarna på bordet och undviker a-brunnar. Vad ska vi kalla dem?

Ateister - då du kan vara ateist (vilken enbart säger om du tror på Gud eller inte) samtidigt vara skrockfull, tro på spöken, tomtar, troll och älvor.
Citera
2016-08-13, 12:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Fast kan man verkligen tro på slump? Hur går sådan tro till? Är det en tro att se hur regndroppar el hagel kan träffa någon i ögat, och därmed säga att det var förviso slumpen, men hagelpinnen skulle trägga någon i ögat? Just den hagelpinnen hade en intention/vilja/budskap...

Det är kan vara asatro du berör isf. Asatroendes version av ateism.

En ateist, som ser naturelementen som att komma sporadiskt och inte alltid systematiskt symmetriskt, naturfenomen, att det däremot är KLOKT att vid hagelstorm... vidta vissa beteenden eftersom de "tror" att om man beter sig oklokt så kan haglet träffa dig i ryggen, ögat för de tror, att om du tittar upp i halgestorm el inte skyddar ögonen, så kan du träffas.. det är enl dig därmed en TRO?
det är percations, förwsiktighets-åtgärder : en åtgärd mot något man har kunskap om, och erfarenheter av, kan man av erfarenhet förebygga genom inte att TRO att haglet vill dig något, det vill tränga in i ditt öga.. sedan in i hjärnan och börja samtala med dig där, så det där haglet ska du -akta-dig-för, sådana ordalag kan ha att göra vmed vidskepelse.. annars, nej.

Ateism är inte att tro. Ateism relaterar enbart till bl. stark tro och stark övertro. Teism är däremot vant att ÖVERFÖRA, projicera egna känslor och tro, PÅ , och MOT andra , det kan vara missioniver-taktiken som sitter i, svårt att veta ... men att teister önskar lojalitet med ateism, är inget konstigt, det blev aldrig storindustrialistiska proportioner utan lite vidskepelse med i färden.

Motsatsen till Gud är inte slumpen.
Citera
2016-08-13, 13:21
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Många Ateister tror bland annat på slump...

Vad menar du på med ”slump” i detta sammanhang? Menar du på filosofiska materialister som gör indeterministiska metafysiska tolkningar av kvantmekaniken? T.ex. en filosofisk deterministisk materialist tror inte att händelser i grunden är slumpmässiga, utan följer fysikaliska kausala relationer. Jag har märkt att vissa blandar ihop ”avsaknad av intention” med ”slump”, så jag bara frågar för säkerhets skull.

Om du med "slump" menar det vardagliga användningsområdet som ett approximativt begrepp så tror även teister på "slump", i alla fall dem som inte tror på predestination och att allt är förutbestämt.

Citat:
... Många Ateister tror bland annat på ... vetenskapliga teorier ...

Och det gör många teister också, och det finns epistemologiska skäl att tro på dem, vilket det mig veterligen inte gör då det gäller religiösa icke falsifierbara förklaringsmodeller.

Sanningsvärdet i akademiskt vetenskapliga teorier (som per definition är empiriskt falsifierbara förklaringsmodeller) är INTE en ”trosfråga”. Det som avgör dess sanningsvärde, sannolikhetsvärde och användbarhet i att förklara och förutse empiriska fenomen är empiriska tester och falsifieringsförsök, inte huruvida man ”tror” på dem eller inte. D.v.s. det finns epistemologiska skäl att tro på dem eller inte tro på dem.

Flera religiösa förklaringsmodeller däremot är icke falsifierbara och mig veterligen finns det ingen epistemologisk metod som kan utvärdera sanningsvärdet i icke falsifierbara förklaringsmodeller. Om detta är sant, kan man bara spekulera kring religiösa icke falsifierbara förklaringsmodeller och är därför en "trosfråga". D.v.s. det finns inga epistemologiska skäl att tro på dem. Filosofisk materialism (d.v.s. premissen att den metafysiska yttersta verklighetens beskaffenhet är fysikalisk) är också mig veterligen icke falsifierbar, och därför också en "trosfråga".

Så det är en essentiell skillnad mellan att tro på t.ex. relativitetsteorin och att Jesus är gud.

Citat:
... Många Ateister tror bland annat på ... vidskepelse. ...

Vad menar du med ”vidskepelse”? Vidskepelse är ett nedsättande begrepp och det finns nog ingen som anser sina trosuppfattningar vara ”vidskepelse”, utan endast andras.

T.ex. så finns det vissa kristna som anser att icke kristen religiös tro som motsäger den kristna tron är ”vidskepelse”. Och filosofiska materialister anser att alla ”övernaturliga” förklaringsmodeller (inklusive kristendomens) är ”vidskepelse”.

”Sin egen tro” = Tro eller kunskap
”Andras tro som strider mot sin egen tro” = vidskepelse

Med andra anser jag att ”vidskepelse” är ett intetsägande och meningslöst begrepp vars enda funktion är att framföra ”ad hominen” argument.

Citat:
... ... Samtidigt förnekar de självklarheter som tanke, subjektivitet, intuition, drömmar och fantasi. ...

Jag har aldrig träffat på någon individ någonsin som ”förnekar” ovanstående fenomen. Däremot anser dem som är filosofiska materialister (d.v.s. de som utgår från premissen att verklighetens ”DNA” är fysikalisk) att dessa fenomen är ett resultat av fysikaliska processer.

Citat:
... Dagens materialistiska phenomenologi är helt klart byggd på en förbestämd filosofi.

Japp, filosofisk materialism är en icke falsifierbar metafysisk världsbild.
Senast redigerad av qbit 2016-08-13 kl. 13:53.
Citera
2016-08-13, 13:37
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Motsatsen till Gud är inte slumpen.
Neej, det är det så klart inte.

Vilket jag inte heller skrev. Men slumpen är ettnaturfenomen, somman knappast kan tro på i meningen religiös tro

Dem som tror att slumpen, dvs universums-fenomen, kosmiska fenomen . meteorologiska och sådant, de har en slags panteistisk livssyn att tro att om de ser en stjärna falla framför ögonen, så betydde det någonting särskilt för den personens vidkommande, jag säger hellre att det rä vidskepelse, medan man kan nog också säga att sådan tro är asa-tro, man tror på väsen i himlen ovanför, och i underjord osv.

Men att tro att hagel är en särskild atmofäriska blandning, är inte att därmed tro , i bemärkelsen att vara vidskeplig eftersom att betrakta fenomen och undersöka dem, är en del av mänskliga existensens naturliga uppgift, det faller sig spontant för barn att smaka känna lukta och udnersöka , allt. Det är det som kallas för utforskning och analyserande, som inte har ett spår av religiositet eller vidskepelse i sådan aktivitet, men varje forskare eller studie kan självklart bestå av folk som har judisk kristen islamisk heedinga-vurm och andra mer religiösa sammanhag att leva i, och alla forskare el alla ateister eller empiriker, bryter inte rkt av med sina traditioner.. så guilt by asociation.. är svårt att urskilja, jag håller med om att det är skitsvårt att avslöja var forskarna har vantolkat både underlag data och studer och kan få fram rätt märkliga svar och ju svårare nivåer det är, t.x kemi eller som sagt studier i atmosfär mellan galaxer el mellan människor och man blandar in tron, dem som har tro där religionen inte bör åsidosäättas, där kan ses diskriminering , gällande politisk filosofi , samhällsvtenskap och annat, ekonomi är klassiskt utsatt för fusk, men annat - tycks vara ett mänskligt drag, att ta sig rätt att gynna sin egen grupp.

kan ha fel, men jag tror tyvärr inte det. mäniskor är jättemnskliga villigt ambitiösa, men också förfärliga odjur.
Citera
2016-08-13, 14:07
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Gud är en atrapp, det är ingenting.. mer än något att tro på och skapa konspiration omkring.

T,ex jag kände, gud idag.. så min själ är därför gudomlig. Någonstan började ordet ta form av habegär, inte enbart för kommunikations skull eller för-att-förstå-varandras skull.
Citera
2016-08-13, 17:55
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Neej, det är det så klart inte.

Vilket jag inte heller skrev. Men slumpen är ettnaturfenomen, somman knappast kan tro på i meningen religiös tro

Dem som tror att slumpen, dvs universums-fenomen, kosmiska fenomen . meteorologiska och sådant, de har en slags panteistisk livssyn att tro att om de ser en stjärna falla framför ögonen, så betydde det någonting särskilt för den personens vidkommande, jag säger hellre att det rä vidskepelse, medan man kan nog också säga att sådan tro är asa-tro, man tror på väsen i himlen ovanför, och i underjord osv.

Men att tro att hagel är en särskild atmofäriska blandning, är inte att därmed tro , i bemärkelsen att vara vidskeplig eftersom att betrakta fenomen och undersöka dem, är en del av mänskliga existensens naturliga uppgift, det faller sig spontant för barn att smaka känna lukta och udnersöka , allt. Det är det som kallas för utforskning och analyserande, som inte har ett spår av religiositet eller vidskepelse i sådan aktivitet, men varje forskare eller studie kan självklart bestå av folk som har judisk kristen islamisk heedinga-vurm och andra mer religiösa sammanhag att leva i, och alla forskare el alla ateister eller empiriker, bryter inte rkt av med sina traditioner.. så guilt by asociation.. är svårt att urskilja, jag håller med om att det är skitsvårt att avslöja var forskarna har vantolkat både underlag data och studer och kan få fram rätt märkliga svar och ju svårare nivåer det är, t.x kemi eller som sagt studier i atmosfär mellan galaxer el mellan människor och man blandar in tron, dem som har tro där religionen inte bör åsidosäättas, där kan ses diskriminering , gällande politisk filosofi , samhällsvtenskap och annat, ekonomi är klassiskt utsatt för fusk, men annat - tycks vara ett mänskligt drag, att ta sig rätt att gynna sin egen grupp.

kan ha fel, men jag tror tyvärr inte det. mäniskor är jättemnskliga villigt ambitiösa, men också förfärliga odjur.

Sorry, men väldigt obegripligt inlägg.

Du har säkert bra poänger, men kan du inte jobba lite med stycken, sätta punkt och använda stor bokstav? Försökt att läsa inlägget flera gånger, men du tappar mig innan jag kommer halvvägs.

Men jag håller med om att det känns knepigt att tro på slumpen i religiös mening.
Citera
2016-08-13, 18:36
Bannlyst
Citat:
Fast kan man verkligen tro på slump? Hur går sådan tro till? Är det en tro att se hur regndroppar el hagel kan träffa någon i ögat, och därmed säga att det var förviso slumpen, men hagelpinnen skulle trägga någon i ögat? Just den hagelpinnen hade en intention/vilja/budskap... .

Men det var inte slumpen att en hagelpinne träffade ögat. Det var kausalitet. Om man menar att slump i sig är ett faktiskt naturfenomen så går man emot kausalitet. Slump/sannolikhet beskriver förhållanden/förenklingar. Om man anser att all existens har sin grund i slump (kvantmekaniska sannolikhetsvågor) så kan man onekligen definiera det som en TRO. Det går emot orsak och verkan.

Att skjuta en biljardboll på ett biljardbord skulle vi beskriva som en ordnad händelse, vi kan beräkna bollens rörelse, riktning, hur den kommer att studsa och andra faktorer. Att skjuta 40 biljardbollar samtidigt på biljardbordet skulle vi beskriva som kaos. Även om varje biljardboll har bestämd riktning och rörelse. Det skulle bli omöjligt att överblicka, vi skulle vara tvungna att förenkla det genom sannolikhet. Det bestrider inte kausalitet.

Det skulle om man hade alla faktorer som påverkar ett tärningskast, ned till minsta rörelse, ojämnhet i bordet, enskilda atomer, luftförändringar o.s.v. Då skulle det gå att exakt beräkna en tärnings utslag.

Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Vad menar du på med ”slump” i detta sammanhang? Menar du på filosofiska materialister som gör indeterministiska metafysiska tolkningar av kvantmekaniken?

Ja exakt. Se ovan. Det behöver man inte vara filosof för anamma, det är den moderna kvantfysikens/vetenskapens fundament. Att allt bygger på slump och existens är totalt värdelös.

Citat:
T.ex. en filosofisk deterministisk materialist tror inte att händelser i grunden är slumpmässiga, utan följer fysikaliska kausala relationer. Jag har märkt att vissa blandar ihop ”avsaknad av intention” med ”slump”, så jag bara frågar för säkerhets skull.

Precis, slump beskriver ett förhållande/förenkling av kausala samband. Avsaknad av intention/syfte/kausalitet är detsamma som slump, om man menar att slump i sig är ett faktiskt naturfenomen och inte en förenkling. Slump strider mot kausalitet, determinism, orsak och verkan. Att "TRO" att existens har sin grund i slump, är att gå emot kausalitet. Det omkullkastar hela den vetenskapliga traditionen.

Citat:
Flera religiösa förklaringsmodeller däremot är icke falsifierbara och mig veterligen finns det ingen epistemologisk metod som kan utvärdera sanningsvärdet i icke falsifierbara förklaringsmodeller. Om detta är sant, kan man bara spekulera kring religiösa icke falsifierbara förklaringsmodeller och är därför en "trosfråga". D.v.s. det finns inga epistemologiska skäl att tro på dem. Filosofisk materialism (d.v.s. premissen att den metafysiska yttersta verklighetens beskaffenhet är fysikalisk) är också mig veterligen icke falsifierbar, och därför också en "trosfråga".

Matematik och grundläggande logik är väl falsifierbar? Alltså om man kan komma fram till metafysiska svar genom användandet av logik och matematik skull de i alla fall ha högre sanningshalt än ren "tro"?

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns även mång teister som "tror" på dom saker du räknar upp. Så det har inget med ateism att göra.

Ja visst. Materialistisk vetenskap är egentligen phenomenalistisk Abrahamism utan avguda dyrkan. BigBang skulle lätt kunna kopplas till en transcendent skapargud, och BigCrunch till Armageddon. De två traditionerna har mycket gemensamt.
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2016-08-13 kl. 18:39.
Citera
2016-08-13, 19:11
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Sorry, men väldigt obegripligt inlägg.

Du har säkert bra poänger, men kan du inte jobba lite med stycken, sätta punkt och använda stor bokstav? Försökt att läsa inlägget flera gånger, men du tappar mig innan jag kommer halvvägs.

Men jag håller med om att det känns knepigt att tro på slumpen i religiös mening.
Poäng? får du stå för själv.

Att säga : jag talade med gud i min bön, så jag behöver därför respekt, för hel amin församling tror-också-på-gud, vi är gudomliga.. ni där, förstår er inte på "det högre någontiing, vetandet eller högre känslor?

Ni gudsövertygade, är rätt lustiga ibland, ni förstår inte naturens fenomen, och nr ni förstår så är det ändå dags att låta vidskepelsen och bakåtsträvandet ta över, för det är där troende skapar maktförhärligandet.

Det handlar inte om poängställningar, om du är en sportfarntast och van vid gudomliga målsättningar , skilj då på det och att gud är en imaginär idé, som kräver så många habegärliga individer in i församlingar för att utan det, skulle hela illusionen om hans stora stora existens, aldrig kunna hålla, därför så många tvångsrekryteras in till teism och all den upplevelseindustri som skapas av folktron där den vage diffuse men säkert guden, och sedan spiller över till andra arenor, för att alla vet att en gudstroende kräver också pengar, för alla sina gudsuppenbarelser, så försök inte förminska, ja eller så har du inte den mognad och haft tid att fördjupa dig i vad gud är för något, att det används konkret i sammanhang där det borde vara portförbjudet att hävda sin gud och gud öht. Gud är de facto en variabel
, mne också konstant på många marknader så sitt inte med craptalk att det "inte går att förstå" , gud handlar om ekonomi , om att profitera och känsloutpressa. Allt som ahr med "gud" att göra, är verkligen inte rumsrent och verkligen inget för barn.

Men, varenda levande har olika erfarenehter och perspektiv, det är lätt för dig att säga "jag fattar inte", men det gör du - är du låt säga andelsägare i livets ord, så fattar du vad du behöver fatta och resten är något att inte kännas vid.

Men man kan vara fallen åt vandringssägner amsagor och mytologisk värld, det finns kursr på högskolor för dem som vill in i pseudo, i kultursammanhang, är det jättefint att ha mycket att säga om de mytologiska figurerna genom tiderna, men det är för att man ska kunna tolka och förvrida , inte enbart för att njutas - men den riktige gud, behöver de alltid be till.. om det är flera gudar "de vill nå" , så finns inte den feedback från guden, mend et finns alltid rikligt med imagination.
Citera
2016-08-13, 19:22
Medlem
qbits avatar
Citat:
... Om man anser att all existens har sin grund i slump (kvantmekaniska sannolikhetsvågor) så kan man onekligen definiera det som en TRO. ..

Korrekt, att göra en indeterministisk metafysisk tolkning av kvantmekanik är mig veterligen tills vidare icke falsifierbar, precis som en deterministisk metafysisk tolkning av kvantmekaniken är mig veterligen icke falsifierbar (även om vissa deterministiska tolkningar kunnat falsifierats, se Bell’s teorem).

PS. Som en liten not vill jag även tillägga att kvantmekaniska processer har en stor portion lagbundenhet, även om den skulle vara indeterministisk. En indeterministisk tolkning av kvantmekaniken innebär inte att då ett systems superposition kollapsar så kan det få vilka värden som helst. Den kan bara få något av de värden som finns inom superpositionen, men däremot är det slumpmässigt vilken av dessa värden som systemet får givet att den indeterministiska tolkningen är korrekt. Ungefär som att kasta en sex-sidig tärning, den kan bara få värdena 1-6, men inte 42.

Citat:
... Att allt bygger på slump och existens är totalt värdelös. ...

Det håller jag inte med om. Det som ger vår egen existens värde och mening är det värde och mening som vi själva tillskriverr den. Vi kan uppleva ett meningsfullt liv oavsett vilken process som gav upphov till den, oavsett om processerna som gav upphov till den hade en intention eller inte, oavsett om processerna som gav upphov till den är deterministisk eller inte etc.

Citat:
... Avsaknad av intention/syfte/kausalitet är detsamma som slump, om man menar att slump i sig är ett faktiskt naturfenomen och inte en förenkling. ...

Nu är inte intention och kausalitet samma sak. Processer kan vara kausala utan att för den sakens skull ha en intention bakom. Så även om ingen intention ligger bakom, men processerna är kausala, är de per definition inte slumpmässiga.

Citat:
... Matematik och grundläggande logik är väl falsifierbar? Alltså om man kan komma fram till metafysiska svar genom användandet av logik och matematik skull de i alla fall ha högre sanningshalt än ren "tro"? ...

Det beror på sanningsvärdet av de premisser och axiom som det logiska deduktiva resonemanget bygger på.
Senast redigerad av qbit 2016-08-13 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in