2016-08-12, 15:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du tror inte USA har landbaserade försvar för tätbefolkade områden? Det tror jag till och med vi i Sverige har

Märker man att ett plan dyker ner mot en stad (som du så många gånger förklarat...) så borde man nog förstå vad som var på gång

Nej det hade man inte - det hade man inte ens runt Pentagon eller Vita huset vid denna tidpunkt:
(FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Citat:
Ett år senare sattes det dock upp ett temporärt missilförsvar för första gången sedan Kubakrisen..:

For the first time since the Cuban missile crisis almost 40 years ago, armed missile launchers will be protecting the nation's capital by day's end Tuesday -- a precaution that comes amid a heightened alert status on the eve of the one-year anniversary of the September 11 attacks.
http://edition.cnn.com/2002/US/09/10/ar911.air.defense/index.html
Citera
2016-08-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det hade man inte - det hade man inte ens runt Pentagon eller Vita huset vid denna tidpunkt:
(FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Kommer jag ihåg rätt så har USA haft ett missilförsvar sedan 1950, du är helt ute och cyklar
Citera
2016-08-12, 15:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kommer jag ihåg rätt så har USA haft ett missilförsvar sedan 1950, du är helt ute och cyklar

Att ha ett missilförsvar kontra att ha ett laddat/armerat missilförsvar som står redo att avfyras är två helt skilda saker vilket till och med du borde förstå. Vad de hade nedpackat i lårar på diverse baser är inte relevant för 11 september...
Citera
2016-08-12, 15:27
Medlem
Citat:
Att ha ett missilförsvar kontra att ha ett laddat/armerat missilförsvar som står redo att avfyras är två helt skilda saker vilket till och med du borde förstå. Vad de hade nedpackat i lårar på diverse baser är inte relevant för 11 september...

Var hittar jag fakta på att deras försvar var "nerpackat"? Sett till WTC så handlar det om två plan som lätt kan tas ut av två små raketer
Citera
2016-08-12, 15:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Var hittar jag fakta på att deras försvar var "nerpackat"? Sett till WTC så handlar det om två plan som lätt kan tas ut av två små raketer

För det första har jag redan gett dig en länk där det står att Pentagon säger att de inte hade haft missilförsvar sedan Kubakrisen - för det andra står det i samma länk:
The Pentagon said the military had begun moving Stinger missiles from storage sites in the Washington area to the deployed systems.

För det tredje - menar du verkligen att man (om man hypotetiskt hade haft möjlighet) borde skjutit ner även det första passagerarflygplanet som man förstås inte hade en jävla aning om vart det var på väg???
Citera
2016-08-12, 16:03
Avstängd
SnakePlisssken!

1. Tror du på Norman Mineta när han relaterar Cheneys konversation om:"Do the order still stand?"?

2. Om så, vad var det för "order" tror du?
Citera
2016-08-12, 16:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
SnakePlisssken!

1. Tror du på Norman Mineta när han relaterar Cheneys konversation om:"Do the order still stand?"?

2. Om så, vad var det för "order" tror du?

Jag tror på honom, men jag tror inte det gäller en stand down. Jag tror ordern avsåg att F-16-planen (om de hann fram i tid vilket de inte gjorde - de var ca 10 minuter för sena) skulle skjuta ner Pentagon-planet innan det nådde Pentagon.
Citera
2016-08-12, 16:54
Medlem
Citat:
För det första har jag redan gett dig en länk där det står att Pentagon säger att de inte hade haft missilförsvar sedan Kubakrisen - för det andra står det i samma länk:
The Pentagon said the military had begun moving Stinger missiles from storage sites in the Washington area to the deployed systems.

För det tredje - menar du verkligen att man (om man hypotetiskt hade haft möjlighet) borde skjutit ner även det första passagerarflygplanet som man förstås inte hade en jävla aning om vart det var på väg???

Jag är helt säker på att USA inte har sitt landbaserade försvar nerpackat. Man kanske har delar av det nerpackat men det finns alltid viss försvarsförmåga. Tänk på att de haft sitt "pearl harbour". Det är massor av människor som jobbar i deras försvar, de går inte i ide till det händer något

Om de märker att ett plan störtdyker (för att ta din egen förklaring) mot New York så ja, de skjuter direkt. Krävs inte så mycket tankekraft för att förstå vad som händer om man låter planet störta
Citera
2016-08-12, 17:13
Avstängd
Citat:
Jag tror på honom, men jag tror inte det gäller en stand down. Jag tror ordern avsåg att F-16-planen (om de hann fram i tid vilket de inte gjorde - de var ca 10 minuter för sena) skulle skjuta ner Pentagon-planet innan det nådde Pentagon.
Vad sa/säger Cheney själv?
Citera
2016-08-12, 17:42
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Vad sa/säger Cheney själv?

Ingen aning, har aldrig kollat upp saken eftersom jag finner lösryckta citat tagna ur sitt sammanhang, för att försöka bevisa något de inte ens säger, fruktansvärt ointressanta.

Det var ju du som tog upp citatet - så vad säger Cheney?
Citera
2016-08-12, 18:38
Avstängd
Citat:
Ingen aning, har aldrig kollat upp saken eftersom jag finner lösryckta citat tagna ur sitt sammanhang, för att försöka bevisa något de inte ens säger, fruktansvärt ointressanta.
Inte ens säger? Vi verkar ju överens om att Mineta talar sanning och nu också om att det inte är känt vad som Cheneys "order" gick ut på.

Du tycker att det är "fruktansvärt ointressant" vad den ordern kan ha handlat om?

Citat:
Det var ju du som tog upp citatet - så vad säger Cheney?
Ja, det verkar ju minst sagt oklart vad han avsåg med "ordern" och vad han själv säger att "ordern" avsåg. Är inte det i sig intressant, med tanke på vad som stod- och står på spel?

Vad sa/säger Kommissionen?
Citera
2016-08-12, 18:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Inte ens säger? Vi verkar ju överens om att Mineta talar sanning och nu också om att det inte är känt vad som Cheneys "order" gick ut på.

Du tycker att det är "fruktansvärt ointressant" vad den ordern kan ha handlat om?

Ja, det verkar ju minst sagt oklart vad han avsåg med "ordern" och vad han själv säger att "ordern" avsåg. Är inte det i sig intressant, med tanke på vad som stod- och står på spel?

Vad sa/säger Kommissionen?

Nej jag finner inte ett lösryckt citat som vi inte vet vad det handlar om intressant. Inte ens Mineta själv visste ju vad det var han pratade om.. Kom tillbaks när du vet så det finns något att diskutera - att utgå från att det skulle handla om en stand down order känns fruktansvärt långsökt eftersom ingenting tyder på det, särskilt inte med tanke på att två F-16 var på väg mot Pentagon...

Edit: jag tror inte kommissionen har sagt någonting om Minetas uttalande om att han inte visste vad Cheney pratade om...
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-08-12 kl. 19:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in