Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Du påstår att det är omöjligt att hinna ifatt ett kapat passagerarplan och att det är omöjligt att tvinga ner det eller ur kurs och att det är otänkbart att skjuta ner det.
Så, jag frågar igen, varför dessa rutiner om det hela är dömt att misslyckas?
.......
Nej, du har inte besvarat min fråga. Varför har man rutiner och direktiv som redan på pappret är omöjliga/otänkbara att implementera?
Som DikT redan har svarat dig så avsåg man troligen främst anfall utifrån då det skulle ges dels längre tid
att reagera och dels finnas möjlighet att flyga i överljudsfart (vilket var förbjudet över amerikansk mark).
Som jag själv redan svarat dig så kan man haft regelverket i avskräckande syfte, eller i förhoppning att det skulle kunna fungera i en skarp situation under ideala förhållanden (exempelvis om ett militärt flygplan redan finns i luften i närheten osv).
Citat:
Vad sägs om att försöka tvinga ner det eller ur kurs och i sista hand skjuta ner det innan det kommer in över New York City eller Vita huset och Pentagon?
USA:s mest tättbefolkade storstad samt de två i särklass viktigaste militära installationerna?
Japp, det vore kanske bra om man hann fram i tid och kunde tvinga/skjuta ner dem på en plats där de skulle göra mindre skada än på målet. Det förutsätter ju dock att man hann fram och att man visste vad målen var och vad det skulle leda till. Exempelvis är det kanske dumt att skjuta ner ett flygplan över NY's förorter om man vet att det annars kommer krascha i en skyskrapa om man inte vet att det kommer leda till att skyskrapan ska rasa. Exempelvis är det även kanske dumt att skjuta ner ett oidentifierat flygplan några hundra meter från en flygplats om man inte vet att det är på väg att försöka krascha i Pentagon istället för att landa osv osv osv...
Det är förstås enkelt att sitta i efterhand och säga att man borde skjutit ner dem, men det är ju allod enklare med facit i hand - vad hade t.ex.hänt om man skjutit ner UA93 över bebott område istället för att det fick krascha "av sig själv"? Vem ska få ansvar för det?
Citat:
Ursprungligen postat av
onopono
Var det planen som de skickade åt motsatt håll än händelsernas centrum, ut över Atlanten?
De från Langley tänker du nog på - de som jag beskrev att man skickade "åt helvete fel"... De från Otis flög åt rätt håll men kom fram alldeles för sent.