2016-08-09, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Statslåneräntan + 0,75% är i år 1,4%. Spiltans fond har gått ovanligt bra på sistone men frågan är om den fortsätter med det.

Det blir 30% av den räntan, alltså 0,42% som man ska betala. Så om Spiltan tex går upp 1,5% på ett år så lönar det sig ändå jämfört med ett vanligt fondkonto.
Citera
2016-08-09, 18:18
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Det blir 30% av den räntan, alltså 0,42% som man ska betala. Så om Spiltan tex går upp 1,5% på ett år så lönar det sig ändå jämfört med ett vanligt fondkonto.
Det förutsätter att Spiltans fond alltid går bättre än statslåneräntan + 0,75%. Det gör den inte alltid.
Citera
2016-08-09, 18:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadenza
Bra poäng. Vad skulle du stoppa in för typ av fond för att balansera upp det?

På ett sätt känns det ändå OK, eftersom sparandet är långsiktigt. Skulle allt rasa har jag inställningen att det är rea och man kan tanka på sig mer fonder till ett billigare pris. Sitter alltid med en hel del kapital i räntefonder också för just sådana tillfällen.

Det beror helt på sparhorisont. Om du sparar X år för att ta ut vid år Y kan det bli lite knepigt då samtliga dina innehav då historiskt kan stå på en låg nivå. Det gör att du måste "time:a" marknaden, hur vet du när dina innehav står som bäst och därav när det som bäst lämpar sig att göra uttaget?

Här -- jag gjorde ett exempel, "Portfolio 1" är något av en emulering av det du säger att du har i ditt innehav och "Portfolio 2" en som tänker på att det kan komma bredare nedgångar ibland:
portfoliovisualizer.com

Om du tittar på kurvorna -- hur skulle du veta när det var bäst att göra uttaget förutsatt att du inte vet var marknaden befinner sig och kan se in i framtiden?

Dock är samtliga av dessa dåliga i mitt tycke då samtliga dessa är "Buy and hold". Man köper helt enkelt och så fortsätter man att ha det oavsett hur det går.

Oavsett så bör du se att istället för att du har de fonder du har nu skulle du lika väl kunna köra 100% Avanza Zero för skillnaden är så liten då dina nuvarande innehav drar åt samma håll.

Edit: Ett annat extremt simpelt exempel om man använder glidande medelvärde och investerar i långa räntor istället för aktier: portfoliovisualizer.com
Senast redigerad av sinewave 2016-08-09 kl. 19:16.
Citera
2016-08-10, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det beror helt på sparhorisont. Om du sparar X år för att ta ut vid år Y kan det bli lite knepigt då samtliga dina innehav då historiskt kan stå på en låg nivå. Det gör att du måste "time:a" marknaden, hur vet du när dina innehav står som bäst och därav när det som bäst lämpar sig att göra uttaget?

Här -- jag gjorde ett exempel, "Portfolio 1" är något av en emulering av det du säger att du har i ditt innehav och "Portfolio 2" en som tänker på att det kan komma bredare nedgångar ibland:
portfoliovisualizer.com

Om du tittar på kurvorna -- hur skulle du veta när det var bäst att göra uttaget förutsatt att du inte vet var marknaden befinner sig och kan se in i framtiden?

Dock är samtliga av dessa dåliga i mitt tycke då samtliga dessa är "Buy and hold". Man köper helt enkelt och så fortsätter man att ha det oavsett hur det går.

Oavsett så bör du se att istället för att du har de fonder du har nu skulle du lika väl kunna köra 100% Avanza Zero för skillnaden är så liten då dina nuvarande innehav drar åt samma håll.

Tycker den kurvan är lite missvisande då du i detta fall investerar en klumpsumma år -01.
Med ett fast månadsspar blir kurvorna mycket mer lika varandra, dock går "portfölj 1" något sämre än både Svenska indexet och "portfölj 2".
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio?s=y&timePeriod=4&startYear=2001&firstMon th=1&endYear=2016&lastMonth=12&endDate=08%2F08%2F2 016&initialAmount=3000&annualOperation=1&annualAdj ustment=1000&inflationAdjusted=true&annualPercenta ge=0.0&frequency=2&rebalanceType=0&showYield=false &reinvestDividends=true&benchmark=-1&benchmarkSymbol=EWD&symbol1=VGTSX&allocation1_1= 40&symbol2=EWD&allocation2_1=20&symbol3=IEV&alloca tion3_1=6&symbol4=%5EHSI&allocation4_1=17&symbol5= NAESX&allocation5_1=17&symbol7=VGTSX&allocation7_2 =33.34&symbol8=%5EGOLD&allocation8_2=33.33&symbol9 =VWESX&allocation9_2=33.33

Men tack för länktipset, kan vara användbar!
Senast redigerad av friggebo 2016-08-10 kl. 04:26.
Citera
2016-08-11, 07:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friggebo
Tycker den kurvan är lite missvisande då du i detta fall investerar en klumpsumma år -01.
Med ett fast månadsspar blir kurvorna mycket mer lika varandra, dock går "portfölj 1" något sämre än både Svenska indexet och "portfölj 2".
https://www.portfoliovisualizer.com/backtest-portfolio?s=y&timePeriod=4&startYear=2001&firstMon th=1&endYear=2016&lastMonth=12&endDate=08%2F08%2F2 016&initialAmount=3000&annualOperation=1&annualAdj ustment=1000&inflationAdjusted=true&annualPercenta ge=0.0&frequency=2&rebalanceType=0&showYield=false &reinvestDividends=true&benchmark=-1&benchmarkSymbol=EWD&symbol1=VGTSX&allocation1_1= 40&symbol2=EWD&allocation2_1=20&symbol3=IEV&alloca tion3_1=6&symbol4=%5EHSI&allocation4_1=17&symbol5= NAESX&allocation5_1=17&symbol7=VGTSX&allocation7_2 =33.34&symbol8=%5EGOLD&allocation8_2=33.33&symbol9 =VWESX&allocation9_2=33.33

Men tack för länktipset, kan vara användbar!

Bra att du ställer dig skeptisk. Helt riktigt finns det saker som är tveksamma, klumpsumman är dock en mindre faktor även om den har stor betydelse. Mer viktigt är det faktum att allt baserar sig på historisk data. I det finns ett problem där det blir mycket lätt att gå in och börja optimera för denna historiska data t ex: https://goo.gl/sDZkHR

Det är lite som att spela poker och kunna se allas händer, inte särskilt svårt att vinna då. Detta gör att man bör ställa sig mycket skeptisk till all typ av överoptimering mot historisk data. I exemplet används t ex ett glidande medelvärde på endast 2 månader för att signalera köp och sälj, något som verkligen inte visat sig historiskt vettigt på längre sikt men i just detta fall med just denna historiska data är gynnsamt.

Om jag skulle rekommendera något skulle det dock vara att diversifiera, använda ett glidande medelvärde och ställa sig ödmjuk till att man förmodligen inte kommer att slå index samt även att det finns ett värde i att respektera andra faktorer som rena känslor; det är en sak att lägga in 20 000 i en fond, en helt annan när summorna börjar uppgå till en kvarts miljon per köp och över 1-2 miljoner totalt. I det senare fallet skiftar förmodligen prioriteringen hos de flesta att gå från något som ser bra ut till att mer gå till något som gör att man kan sova gott om natten och inte måste sitta och stirra på index i realtid om dagarna.
Citera
2016-08-11, 20:29
Medlem
RaiderNations avatar
Sitter på Länsförsäkringar globala indexfond. Har också en fråga om fonden. 85% av innehaven är listade i Nordamerika och Västeuropa och idag har de flesta börserna i dessa länder gått upp mellan 0,5 och 1 % men fondens dagskurs hamnar på minus 0,02% hur är det möjligt? De övriga innehaven på 15% har inte backat mycket och vissa har plussat. Nån som vet?
Citera
2016-08-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaiderNation
Sitter på Länsförsäkringar globala indexfond. Har också en fråga om fonden. 85% av innehaven är listade i Nordamerika och Västeuropa och idag har de flesta börserna i dessa länder gått upp mellan 0,5 och 1 % men fondens dagskurs hamnar på minus 0,02% hur är det möjligt? De övriga innehaven på 15% har inte backat mycket och vissa har plussat. Nån som vet?
Du måste räkna med valutakurser när du äger något utomlands.
Citera
2016-08-11, 21:58
Medlem
RaiderNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordmetroid
Du måste räkna med valutakurser när du äger något utomlands.
Ok visste inte att valutan kunde påverka så pass mycket. Ökar kursen om kronan försvagas gentemot dollarn eller har jag fattat det fel?
Citera
2016-08-11, 23:03
Medlem
Citat:

Det är väl också för att gårdagens Nordamerika-kurs avspeglar sig på dagens kurs i fonden.
Citera
2016-08-12, 13:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ok visste inte att valutan kunde påverka så pass mycket. Ökar kursen om kronan försvagas gentemot dollarn eller har jag fattat det fel?

SEK mot USD har backat en hel del den senaste tiden. Från att ha legat på 8,67 till att nu ligga på runt 8,46. Det är ett betydande tapp.

Jag köpte USD förra perioden av upp och nedgång, köp på 8,42 och sälj på 8,63 (egentligen på 8,67, men att sälja fonder tar tid). En period innan köpte jag på runt 8,2 och sålde på 8,5. Det går att göra bra pengar bara på att köpa och sälja USD i sig.

Tyvärr är "global"-fonder väldigt viktigade mot USA. Det finns ingen billig global indexfond i Sverige som har under 50% USA. Man ska inte tro att ordet "global" specifierar att det är X % investerat i olika länder utan "global" avser snarare ett index av hela markanden där då mycket av detta kommer att hamna i USA då det är en av de största marknaderna på jorden och därav utgörs av många av de största bolagen på planeten.
Citera
2016-08-12, 15:17
Medlem
RaiderNations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Det är väl också för att gårdagens Nordamerika-kurs avspeglar sig på dagens kurs i fonden.
Ok det är också en fråga jag ställt mig. Dagskursen på avanza uppdateras runt 19 men då är ju de amerikanska börserna igång. Får man alltså gårdagens kurs eller hur funkar det?

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
SEK mot USD har backat en hel del den senaste tiden. Från att ha legat på 8,67 till att nu ligga på runt 8,46. Det är ett betydande tapp.

Jag köpte USD förra perioden av upp och nedgång, köp på 8,42 och sälj på 8,63 (egentligen på 8,67, men att sälja fonder tar tid). En period innan köpte jag på runt 8,2 och sålde på 8,5. Det går att göra bra pengar bara på att köpa och sälja USD i sig.

Tyvärr är "global"-fonder väldigt viktigade mot USA. Det finns ingen billig global indexfond i Sverige som har under 50% USA. Man ska inte tro att ordet "global" specifierar att det är X % investerat i olika länder utan "global" avser snarare ett index av hela markanden där då mycket av detta kommer att hamna i USA då det är en av de största marknaderna på jorden och därav utgörs av många av de största bolagen på planeten.

Har inga problem med själva exponeringen utan att kursutvecklingen inte stämde överens med s&p500 men nufick jag svaret. Är det inte riskabelt att handla med valutor? Kan väl svänga en hel del?
Citera
2016-08-13, 13:59
Medlem
Gällande valutarisk. https://rikatillsammans.se/2016/08/08/valutasakring-och-valutarisker-i-investeringar-i-annan-valuta-an-sek/

Är det inte enklast att bara köra en svensk aktieportfölj? Svenska börsen är ju världsbäst genom tiderna (11% genomsnittlig avkastning på storbolagen ännu bättre på små) och du slipper valutarisker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in