Citat:
Ursprungligen postat av
Cadenza
Bra poäng. Vad skulle du stoppa in för typ av fond för att balansera upp det?
På ett sätt känns det ändå OK, eftersom sparandet är långsiktigt. Skulle allt rasa har jag inställningen att det är rea och man kan tanka på sig mer fonder till ett billigare pris. Sitter alltid med en hel del kapital i räntefonder också för just sådana tillfällen.
Det beror helt på sparhorisont. Om du sparar X år för att ta ut vid år Y kan det bli lite knepigt då samtliga dina innehav då historiskt kan stå på en låg nivå. Det gör att du måste "time:a" marknaden, hur vet du när dina innehav står som bäst och därav när det som bäst lämpar sig att göra uttaget?
Här -- jag gjorde ett exempel, "Portfolio 1" är något av en emulering av det du säger att du har i ditt innehav och "Portfolio 2" en som tänker på att det kan komma bredare nedgångar ibland:
portfoliovisualizer.com
Om du tittar på kurvorna -- hur skulle du veta när det var bäst att göra uttaget förutsatt att du inte vet var marknaden befinner sig och kan se in i framtiden?
Dock är samtliga av dessa dåliga i mitt tycke då samtliga dessa är "Buy and hold". Man köper helt enkelt och så fortsätter man att ha det oavsett hur det går.
Oavsett så bör du se att istället för att du har de fonder du har nu skulle du lika väl kunna köra 100% Avanza Zero för skillnaden är så liten då dina nuvarande innehav drar åt samma håll.
Edit: Ett annat extremt simpelt exempel om man använder glidande medelvärde och investerar i långa räntor istället för aktier:
portfoliovisualizer.com