2016-08-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Såna bilar finns i skethögar i hela Sverige, ägs till 90 % av låneträlar. Har du haft en villa det senaste 20 åren så går det o ta ut hypotek o köpa bilar kontant. Det kan vilken jävla bonde som helst göra. En städerskelön räcker om du har fastighet. Men idag är det bara fattiglappar med komplex för sin torftiga härkomst som åker i dem och några bilhandlare som kränger på idioterna skiten.
Knappast. Om det vore så skulle det krylla av Porschar ute på vägarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Just Porschens värde beror på utrustningen. Porschar är väldigt dåligt utrustade i standardutförande om man jämför med andra sportbilar i samma prisklass. Gå in på "build your Porsche" och kolla hur mycket priset stiger när du lägger till utrustning och tillval. Om du t.ex vill ha porsche loggan färgad kostar det $600.
Jag tror att hans Porsche är utrustad med PDK.

Citat:
Ursprungligen postat av 1001PS
Vem i den åldern har INTE råd?
Dom flesta har absolut inte råd. Många har så dålig ekonomi att en lätt begagnad Audi A4 Avant är lite för mycket att betala.

Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Dalarna är inte stort.

Medtanke på vad du skrivit om honom, faller det inte orimligt att någon listar ut vem han är.

42 årig man med denna fordons park sticker ut. Inte många med en Defender 130 till och börja med...
Jag är inte ett dugg orolig. Dessutom så finns det nog inte så många dalmasar här på FB. En Dafender 130 är väldigt ovanlig. Men han kör väldigt mycket motorcykel på sommaren att ingen kommer koppla att det är han förens i höst.
Citera
2016-08-12, 11:07
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250
Jag har själv en Porsche 911, dock några år äldre. Men den är inte så dyr att äga egentligen. 8k-10k i helförsäkring per helår, 3000 kr i fordonsskatt och en storservice på Porsche Center går i runda slängar på 9k-12k. Däck runtom går på drygt 12k och bromsarna håller länge så länge man inte kör bana.
Dessutom drar den runt litern per mil blandat.

Säg 25k-30k i ägandekostnader per år vid "normalt bruk". Inte alls så farligt.

Det förutsätter ju dock att man kan slanta den. Runt 30 000 är ju bara driftskostnaden på en rimlig kåk. En stor kåk om den är tilläggsisolerad och har bergvärme. Tillkommer dessutom runt miljonen i inköp för bilen har man en god grundplåt till ett boende i en större norrlandskommun.

Så absolut, kan man prioritera fordonsflottan är det ingen sak. Då kan vilken skiten högskoleingenjör eller lärare med ett par år på jobbet äga en beggad (under 10 år gammal) Ferrari om dom vill. Och ändå ha råd med bubbel på krogen.
Citera
2016-08-12, 11:29
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fel. Connoisseur får man vackert prenumerera på om man vill ha den. Tror det gick på en 1500:- om året vilket gjorde jag lät det gå i soptunnan. Mycket reklam i tidningen som man inte skall betala för i min värld.

Nej, det stämmer inte. De skickar fortfarande ut reklamblaskan gratis.
Citera
2016-08-12, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LusLaXenSaXen
Knappast. Om det vore så skulle det krylla av Porschar ute på vägarna.

Dom flesta har absolut inte råd. Många har så dålig ekonomi att en lätt begagnad Audi A4 Avant är lite för mycket att betala.

Nej, bara för att många skulle kunna skaffa en betyder det inte att de gör det... Tvärtom

Finns gott om folk som skaffar något de inte har råd med.

Din fråga i grunden var att försöka lista ut hur välbärgad en person är baserat på fordonen, och det går inte att göra helt säkert. Men du vet hyfsat mycket om honom så du vet väl om han verkar ha ordning på sitt liv. Då är det realistiskt att han har det gott ställt med hyfsade tillgångar. Fordonen tyder inte på en som är väldigt rik om han samtidigt gillar motorfordon.
Citera
2016-08-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wienerbroed
Nej, bara för att många skulle kunna skaffa en betyder det inte att de gör det... Tvärtom

Finns gott om folk som skaffar något de inte har råd med.

Din fråga i grunden var att försöka lista ut hur välbärgad en person är baserat på fordonen, och det går inte att göra helt säkert. Men du vet hyfsat mycket om honom så du vet väl om han verkar ha ordning på sitt liv. Då är det realistiskt att han har det gott ställt med hyfsade tillgångar. Fordonen tyder inte på en som är väldigt rik om han samtidigt gillar motorfordon.
Många mäniskor köper dyrare bil än vad dom har råd med. Varför väljer dom att köpa en BMW 530D istället för en Porsche 991? Jo, för att inköpspriset är för högt. Samt driftkostnaden. Servicen är alldeles för dyr. Många menar på att BMWs service är dyr, men det är inget om man jämnför med Porsche.
Citera
2016-08-12, 13:59
Medlem
cacas avatar
Ta ett besök på närmsta bibliotek och kontrollera i taxeringskalendern hur mycket han tjänar, inkomst av kapital och du kan få en bild över hur rik han är, att ha massa bilar är inget mått på man är rik, det kan vara så att allt är köpt för lånade pengar.
Citera
2016-08-12, 14:22
Medlem
Citat:
Många mäniskor köper dyrare bil än vad dom har råd med. Varför väljer dom att köpa en BMW 530D istället för en Porsche 991? Jo, för att inköpspriset är för högt. Samt driftkostnaden. Servicen är alldeles för dyr. Många menar på att BMWs service är dyr, men det är inget om man jämnför med Porsche.

Ja precis som jag sagt flera gånger köper vissa människor saker de inte har råd med. Du instämmer alltså med mitt påstående.
Vad andra väljer för bil är ju helt irrelevant för din fråga.
Service på BMW kontra Porsche är också helt irrelevant.

Mitt enda fordon är minsta BMW och bor i en 1:a... hur rik är jag? Kan jag köpa en Porsche 911?
Citera
2016-08-12, 14:32
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Jag vet några riktigt rika i innerstaden Stockholm Östermalm som inte ens äger en bil.

Ja det är ett ganska bra sätt att bli rik på. Jag tror att 99% av alla rika (rik=behöver inte jobba och kan leva som man vill) inte utmärker sig på något sätt och i många fall är det just den mentaliteten som gjort dom rika.

OnT: Det låter som han är hyfsat tät eller så lever han bara för dagen och kör hårt ända in i väggen och personlig konkurs.

EDIT: Stavning
Citera
2016-08-12, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wienerbroed
Ja precis som jag sagt flera gånger köper vissa människor saker de inte har råd med. Du instämmer alltså med mitt påstående.
Vad andra väljer för bil är ju helt irrelevant för din fråga.
Service på BMW kontra Porsche är också helt irrelevant.

Mitt enda fordon är minsta BMW och bor i en 1:a... hur rik är jag? Kan jag köpa en Porsche 911?
Ja det är väl klart att många köper/lånar prylar dom egentligen inte har råd med. Men en städare, lärare, brandman, sjuksköterska har inte råd med en Porsche 991. Däremot kan en städare låna sig till en BMW 3-serie med snikmotor. Men en fyrhjulsdriven Porsche 911 med 400 hk är något helt annat. Sen har min fasters man 3 fordon utöver Porschen. Han bor dessutom i en ganska nybyggd villa. Därför antar jag att han inte svälter hemma.
Citera
2016-08-12, 14:58
Medlem
Så du menar att du regade dig här för att få bekräftat att din "Fasters man" inte svälter..??
Citera
2016-08-12, 15:10
Medlem
Han har med all säkerhet en lön på över 50k, men det är inte alls ovanligt (typ meddellön för civilingenjör). Med det sagt är han inte nödvändigtvis rik på så sätt att besitter en stor förmögenhet.

Dvs ingen du själv skulle kunna sko dig på, om det är det du egentligen vill veta. Han verkar leva rätt gött, dock. Sluta skvallra och häng lite med honom istället; åk bil och drick vin.
Citera
2016-08-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ja det är väl klart att många köper/lånar prylar dom egentligen inte har råd med. Men en städare, lärare, brandman, sjuksköterska har inte råd med en Porsche 991. Däremot kan en städare låna sig till en BMW 3-serie med snikmotor. Men en fyrhjulsdriven Porsche 911 med 400 hk är något helt annat. Sen har min fasters man 3 fordon utöver Porschen. Han bor dessutom i en ganska nybyggd villa. Därför antar jag att han inte svälter hemma.

Ingen har väl sagt att han svälter, som sagt är det realistiskt att han har det gott ställt. Men det kan vara allt från medelklass till rik på riktigt. Att försöka svara på din ämnesfråga är bara spekulationer. Förstår du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in