2016-08-11, 19:48
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Självklart har ingen generell stand down-order gått ut. Det behövs bara ett par korta telefonsamtal från t.ex. Cheney där han ger order om att inga åtgärder får vidtas utan hans direkta medgivande, något som aldrig kommer. National Security, CYA och självcensur gör resten.

I princip behövdes ingen stand down-order, tidigare var proceduren kring kapade plan "automatiserad", så att säga, alla visste sin uppgift och ingen behövde vänta på någon order. Men i juni 2001 ändrade Rumsfeld denna procedur, som då varit verksam i 50 år, vilket innebar att plötsligt skulle alla åtgärder mot kapade plan först godkännas av honom.
Citera
2016-08-11, 19:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
I princip behövdes ingen stand down-order, tidigare var proceduren kring kapade plan "automatiserad", så att säga, alla visste sin uppgift och ingen behövde vänta på någon order. Men i juni 2001 ändrade Rumsfeld denna procedur, som då varit verksam i 50 år, vilket innebar att plötsligt skulle alla åtgärder mot kapade plan först godkännas av honom.
Jo, men gällde det samtliga åtgärder eller endast nedskjutningar (kommer ej ihåg)?
Citera
2016-08-11, 20:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Vad var den proceduren och lyckades man någonsin utföra den?
Citera
2016-08-11, 20:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Självklart har ingen generell stand down-order gått ut. Det behövs bara ett par korta telefonsamtal från t.ex. Cheney där han ger order om att inga åtgärder får vidtas utan hans direkta medgivande, något som aldrig kommer. National Security, CYA och självcensur gör resten.

Att i princip hela USA:s flygvapen var inbegripna i olika övningar just den dagen är minst sagt ett oturligt sammanträffande. Vi har Minetas vittnesmål om Cheneys svar på: "Do the orders still stand?", Bushs minst sagt egendomliga passivitet, vilket även gäller nummer tre i befälsordningen, Rumsfeld.

Som jag skrev tidigare säger erfarenheten att de ändå inte hade hunnit göra någonting åt situationen, och även om de hade hunnit fram i god tid - vad skulle de gjort? Skjutit ner ett fullsatt passagerarplan? Jag tycker det låter ytterst osannolikt.

Citat:
US Intels (brist på) agerande i anslutning till de påstådda kaparna året innan attackerna är även det tecken på en stand down. Som sagt, glasklara bevis saknas men Gestalten finns där, helt klart.

Varför har ingen ställts till svars? Fått sparken? Degraderats?
Eftersom man måste hitta någon skyldig till något innan de får stå till svars antar jag. Ingen fick väl sparken efter att man misslyckats tvinga ner golfproffset Payne Stewart's privatjet heller vad jag vet.?
Citera
2016-08-11, 20:21
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Jo, men gällde det samtliga åtgärder eller endast nedskjutningar (kommer ej ihåg)?

Samtliga åtgärder mot kapade plan, och plan i förnödenhet, måste vid den tidpunkten gå genom Rumsfelds avdelning. Efter attacken ändrades procedurerna återigen till att återgå till hur de var förr.
Citera
2016-08-11, 20:26
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Samtliga åtgärder mot kapade plan, och plan i förnödenhet, måste vid den tidpunkten gå genom Rumsfelds avdelning. Efter attacken ändrades procedurerna återigen till att återgå till hur de var förr.

Jag förstår inte.
Menar du alltså att utan denna ändring så hade USA:s flygvapen hunnit larmas, komma i luften, genskjuta passagerarplanen och även skjuta ner dem!?
Annars finns det ju ingen relevans i att reglerna ändrades?
Citera
2016-08-11, 20:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag förstår inte.
Menar du alltså att utan denna ändring så hade USA:s flygvapen hunnit larmas, komma i luften, genskjuta passagerarplanen och även skjuta ner dem!?
Annars finns det ju ingen relevans i att reglerna ändrades?
Nej, det innebär i så fall att Rumsfeld sitter på knappen i den händelse övriga åtgärder inte var tillräckliga. Enda sättet att kunna ge 100% garanti till de som utförde attackerna, att inget stod i vägen.

Vad pysslade Rumsfeld med under attackerna?
Citera
2016-08-11, 20:46
Avstängd
Citat:
Ok. Berättade man varför man ändrade rutinerna, först innan 9/11 och sedan tillbaka till de tidigare, efter 9/11?
Citera
2016-08-11, 20:50
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ok. Berättade man varför man ändrade rutinerna, först innan 9/11 och sedan tillbaka till de tidigare, efter 9/11?

Nej det finns ingen, vad jag kunnat hitta, redogörelse för detta.
Citera
2016-08-11, 20:53
Avstängd
Citat:
Nej det finns ingen, vad jag kunnat hitta, redogörelse för detta.
Helt sanslöst.
Citera
2016-08-11, 21:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:

Detta verkar inte stämma.
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på eftersom du inte svarat på min tidigare fråga om vad som ändrades men vad jag kan se i CJCSI3610.01A (daterad 1 juni 2001) så undantas i akuta situationer terroristattacker (se enclosure D) från ordern och man hänvisar i dessa (och en del andra) fall till ett dokument från 1996 - uppdaterad 1999 ( här)

Med andra ord är just situationen den 11 september undantagen i Rumsfelds/DoD's direktiv och man var fria att agera som tidigare.. Vilket iofs inte gör någon skillnad eftersom man, som jag redan skrivit, inte lyckats ta ner några kapade eller okontrollerade flygplan tidigare heller över amerikanskt luftrum.

Vidare stämmer det inte att ordern Rumsfeld ändrade skulle varit likadan i 50 år - den ersatte CJCSI 3610.01 från den 31 juli 1997.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-08-11 kl. 21:15.
Citera
2016-08-11, 21:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Detta verkar inte stämma.
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på eftersom du inte svarat på min tidigare fråga om vad som ändrades men vad jag kan se i CJCSI3610.01A (daterad 1 juni 2001) så undantas i akuta situationer terroristattacker (se enclosure D) från ordern och man hänvisar i dessa (och en del andra) fall till ett dokument från 1996 - uppdaterad 1999 ( här)

Med andra ord är just situationen den 11 september undantagen i Rumsfelds/DoD's direktiv och man var fria att agera som tidigare.. Vilket iofs inte gör någon skillnad eftersom man, som jag redan skrivit, inte lyckats ta ner några kapade eller okontrollerade flygplan tidigare heller över amerikanskt luftrum.

Vidare stämmer det inte att ordern Rumsfeld ändrade skulle varit likadan i 50 år - den ersatte CJCSI 3610.01 från den 31 juli 1997.
Stod det klart för samtliga inblandade? Nyanser och för karriären potentiellt ödesdigra beslut? Förvirring? Och, vad var motiven vid båda ändringarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in