2016-08-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hittade vad en som utger sig för att vara kriminologistuderaden
uppgivit vara de vanligaste mordorsakerna.
Ta rangordningen med en nypa salt.

1. Pengar
2. Mental ohälsa
3. Hämnd
4. Besatthet
5. Initiering (t.ex. gängritual)
6. Passionsbrott
7. Svartsjuka
8. Gängvåld
9. Maffiavåld
10. Mord för upphetsningens skull
11. Lejd mördare
12. Rån
13. Hatbrott

I det här fallet är mitt grundtips 1 (pengar), men jag garderar
med 2 (mental ohälsa).

En annan källa uppger:
1. Pengar
2. Svartsjuka
3. Mental ohälsa

Intressant men vid dråp undrar jag om inte alkohol och andra droger också är en komponent.
Citera
2016-08-11, 16:06
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Intressant men vid dråp undrar jag om inte alkohol och andra droger också är en komponent.
Absolut.
Citera
2016-08-11, 16:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

Det låter riktigt.

Som jag skrev var jag skeptisk till de källor jag refererade till.
Däremot tror jag att pengar kommer högt upp på listan.
Det kan vara genom stöld, men också genom arv eller livförsäkring
t.ex.

Jag upplever det som att polisen har satt en blåslampa i baken
på den "huvudmisstänkte". Vi får väl se vad som kommer ut
av det...

Citera
2016-08-11, 16:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Nu drar vi ett osynligt streck för den allmänna diskussionen, i just den här tråden, om motiv bakom mord och dråp.

/Moderator
Citera
2016-08-11, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Betvet
GP har dock korrigerat artikeln nu från man till person...

Har sett det men faktum kvarstår ändock GP verifierade uppgifterna till dig och att dom sedan korrigerar
texten kan såklart upplevas suspekt om man är lagd åt det hållet men det är väl bara för dig det att återuppta konversationen med GP.

Till saken hör att ifall om det är JM som är högintressant men fortfarande är på fri fot så får man ju
verkligen ta sig en funderare på vad poliskällan håller på med. Har mycket svårt att tro att en polis
äventyrar en utredning så kopiöst som denne gjort. För om utredningen har fog för att dottern
antingen är GM eller anstiftare har polis rättigheten att bedriva allehanda spaningsåtgärder på
henne. Men p g a en svallrig snut kan nu istället J*hanna sitta hemma på kammaren och läsa om
vad polis pysslar med. Nja känns väl lite så där men osvuret är förstås bäst.
Citera
2016-08-11, 16:29
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Det är självklart att polisen talar med de närmast anhöriga när ett mord skett. Det är ju märkligt om inte deras dotter blivit kontaktad av polis. Eller genom media och vänner fått underrättelse om denna tragiska händelse och själv kontaktat polisen. Om inte polisen fått tag i dottern och det är henne dom menar med 41-åringen och ingen annan som dom söker, ja då är det verkligen skumt.
På hennes Facebook säger hon att hon nu bor i Stockholm

https://www.facebook.com/johanna.blomsterlund?fref=ts

Blomsterlund hette hon väl förut som gift antar jag

Hennes Facebook har verkligen rensats efter sexaffärerna
Citera
2016-08-11, 16:44
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Snyggt jobbat! Nu har G-P ändrat i artikeln

"Nu kommer uppgifter om polisens nya spår i utredningen. Enligt lokala medier ska en person i 40-årsåldern vara högintressant för polisens utredare.
– Vi vill väldigt gärna veta vad just den personen gjorde den aktuella kvällen, säger en poliskälla till SVT Nyheter Västmanland.
Personen ifråga är känd av polisen sedan tidigare då han figurerade i en annan uppmärksammad polisutredning, skriver nyhetskanalen.
Åklagaren har inte valet kommentera uppgifterna om personen i 40-årsåldern."

Men ändå inte fullt ut
Citat:
Personen ifråga är känd av polisen sedan tidigare då han figurerade i en annan uppmärksammad polisutredning, skriver nyhetskanalen.
Citera
2016-08-11, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Men ändå inte fullt ut

Jo jag påpekade det till GP att det ff står "han" på ett ställe. Fick till svar "som sagt, uppgifterna kommer från polisen".
Citera
2016-08-11, 17:17
Medlem
Företagare pekas ut som "högintressant"
Polisen är närmare en lösning på sommarstugemordet i Arboga.
En person med anknytning till den mördade mannen ska vara högintressant, enligt SVT Västmanland. Expressen har varit i kontakt med den utpekade 41-åringen, en känd företagare, som inte vill kommentera uppgifterna.
– Vi vill gärna klarlägga vad personen hade för sig i förra veckan, säger en polis med insyn i utredningen till SVT Västmanland.

http://www.expressen.se/nyheter/fulla-mopedman-hett-spar-i-mordgatan/
Citera
2016-08-11, 17:18
Medlem
valleros avatar
Ganska givet att 41-åringen är Johanna. GPs slarvande med genus är ointressant, då de sannolikt inte har en susning om att det är dottern som är misstänkt.

Men man kan ganska säkert konstatera att Johanna själv inte utfört mordet/mordförsöket. Om mamman pekat ut dottern som GM hade hon självfallet redan varit häktad. Polisen arbetar efter teorin att dottern på något sätt har lejt en eller flera personer att ta livet av föräldrarna. Och detta är säkert väl underbyggt då de själva säger att misstankarna går mot en "närstående" som är 41 år och som nyligen figurerat i en annan uppmärksammad brottsutredning.
Att de gått ut med så övertydliga misstankar måste vara att de hoppas på att hon på ett eller annat sätt röjer sig. De har av mamman fått motivbilden och att Johanna står bakom men kan/vill inte sy in dottern innan de vet vem som utfört det.
Citera
2016-08-11, 17:20
Medlem
valleros avatar
Citat:
Företagare pekas ut som "högintressant"
Polisen är närmare en lösning på sommarstugemordet i Arboga.
En person med anknytning till den mördade mannen ska vara högintressant, enligt SVT Västmanland. Expressen har varit i kontakt med den utpekade 41-åringen, en känd företagare, som inte vill kommentera uppgifterna.
– Vi vill gärna klarlägga vad personen hade för sig i förra veckan, säger en polis med insyn i utredningen till SVT Västmanland.

http://www.expressen.se/nyheter/fulla-mopedman-hett-spar-i-mordgatan/
Företagaren=Johanna
Citera
2016-08-11, 17:31
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Företagaren=Johanna

Ja, tydligare än så går det väl inte att vara utan att namnge personen.

Hon behöver väl stålar och beslöt att slå ihjäl sina föräldrar i syfte att ärva. (Obs! spekulation).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in