2016-08-11, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norther1
Hej FB, här är mitt PB. Då har tiden kommit då jag behöver söka jobb igen och när jag kluttrat på CV:t känner jag mig väldigt osäker. Känns kort och som att jag saknar något. Någon som har input?

Ansökan om tjänsten som Butiksbiträde
Sälj och service är två områden vilka jag har god erfarenhet inom. Därför tror jag att jag skulle passa bra för den utannonserade tjänsten som butikssäljare hos er.

I arbetet som receptionist utvecklades jag vidare inom service. Det finns inte en dag då man inte bemöts av nya problem och utmaningar, vilka kräver omgående beslut. Av detta har jag absolut blivit bättre på att hantera stress som kan uppstå, men också fått bättre kundkontakt. Följaktligen stod vi också för försäljning utav medlemskap till gymmet. Det är något som väckt mitt intresse för sälj och affärer.

Under mitt år som innesäljare hos X ansvarade jag för försäljningen av våra produkter till de flesta X butiker över södra Sverige och Stockholm. Det krävdes stort ansvar och effektivitet. Härifrån lärde jag mig hur jag mer effektivt kan planera min tid, samt vikten av att kunden uppskattar produkten den köper och självklart är nöjd. Vidare har jag också erfarenhet från arbete i butik. Under andra året på gymnasiet praktiserade jag som butiksbiträde där jag hade samma uppgifter som de andra anställda hade.

Som person är jag glad och försöker se det mesta positivt. Har under tiden som säljare också blivit mycket mer lösningsorienterad. Jag stimuleras av att se nöjda och återkommande kunder. När jag är ledig gillar jag att idrotta, till favoriten hör tennis.
Ifall ni har en plats tillgänglig så hör gärna av er! Jag är redo för intervju och har möjlighet att börja när som helst. Jag finns på telefon xxxx-xx xx xxoch e-post xxxxx@yyy.zzz

Ha en trevlig dag! Hälsningar,
Norther1

Det bästa är ju om du kan komma med exempel som kan styrka det du skriver. Du rabblar upp egenskaper och liknande, men det känns mest som tomma ord som inte tillför något. Du kan ju ge exempel på olika utmaningar och problem som har fått dig mer stresstålig. Berätta mer om hur du har blivit mer lösningsorienterad, och varför du gillar att se nöjda och återkommande kunder. Osv.

Dessutom skulle jag ta bort de sista raderna. Jag menar, du söker ju troligen en utannonserad tjänst. Då har de uppenbarligen en plats tillgänglig. Då behöver du inte skriva något i stil med: "Ifall ni har en plats tillgänglig så hör gärna av er!". Och de kommer att höra av sig om de är intresserade. Intressen och liknande kan man också lika gärna skippa.
Citera
2016-08-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
Hej! Jag tog studenten i år och ska nu söka till mitt första jobb. Tidigare har jag endast praoat och hjälpt till med diverse småsaker. Detta är mitt första personliga brev och det är riktat mot ett extrajobb som lagerarbetare. Jag har tagit mycket inspiration från dels denna tråd och dels mycket googlande. Uppskattar alla tips och råd!

P.S. Min kontaktinfo finns i brevet och i CV:t, tog inte med det här.

Hej igen, måste skicka in denna ansökan idag så jag skulle verkligen uppskatta lite snabb feedback
Citera
2016-08-11, 20:42
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
Hej igen, måste skicka in denna ansökan idag så jag skulle verkligen uppskatta lite snabb feedback

Du bör inte nämna framtida planer i ett cv. Det är helt okej att du vill börja studera senare, men du bör inte nämna det i cv:t. Det kan lätt missuppfattas som om du inte har tänkt stanna länge på företaget, eller att du vill jobba där i brist på annat.

Är körkort viktigt för tjänsten? Om inte, stryk den delen. Arbetsgivaren kommer troligen inte bry sig ett jota om dina miljövänliga tankar. Det är ändå inte relevant för jobbet som du söker. Det låter också litegrann som om du har valt företaget just för att det ligger nära hemmet.

Du bör också inte nämna något som kan uppfattas som negativt, likt din blyghet även om det släpper snabbt. I övrigt bör du ge exempel på dina egenskaper och annat som du nämner. Du skriver till exempel att du har en brinnande passion för att ta itu med svåra problem. Hur kommer det sig, och hur skulle det visa sig när du befinner dig på arbetsplatsen? Dina egenskaper låter också mest som tomma ord, hur ska de veta hur du är om du inte ens kan komma med exempel eller beskriva dig själv utförligare?
Citera
2016-08-12, 12:32
Medlem
Tack så mycket för responsen! Ska fixa till brevet så gott jag kan.

Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Du bör inte nämna framtida planer i ett cv. Det är helt okej att du vill börja studera senare, men du bör inte nämna det i cv:t. Det kan lätt missuppfattas som om du inte har tänkt stanna länge på företaget, eller att du vill jobba där i brist på annat.
Underförstått.

Citat:
Är körkort viktigt för tjänsten? Om inte, stryk den delen. Arbetsgivaren kommer troligen inte bry sig ett jota om dina miljövänliga tankar. Det är ändå inte relevant för jobbet som du söker. Det låter också litegrann som om du har valt företaget just för att det ligger nära hemmet.
Detta är saxat ut annonsen: "Då de allmänna transportmedlen är begränsade i närområdet ser vi gärna att du har körkort samt egen bil." "Tjänsten ställer höga krav på flexibilitet samt att du har möjlighet att arbeta med kort varsel." Detta är varför jag valde att ta med just det där. Det om miljön kan jag ta bort, kanske var ganska onödigt hehe.

Citat:
Du bör också inte nämna något som kan uppfattas som negativt, likt din blyghet även om det släpper snabbt. I övrigt bör du ge exempel på dina egenskaper och annat som du nämner. Du skriver till exempel att du har en brinnande passion för att ta itu med svåra problem. Hur kommer det sig, och hur skulle det visa sig när du befinner dig på arbetsplatsen? Dina egenskaper låter också mest som tomma ord, hur ska de veta hur du är om du inte ens kan komma med exempel eller beskriva dig själv utförligare?
Ska titta mer på det!
Citera
2016-08-17, 15:26
Medlem
Kommer gå en lastbilsförarutbildning där jag bl.a. kommer få körkortsbehörigheterna C, CE (vilket gör att man får BE, C1 och C1E på köpet) samt tryckförarintyg för A1-A4, B1-B4. Vad anser ni ser bäst ut att skriva på sitt CV? Att skriva ut alla behörigheter så att det ser/kan uppfattas som flera eller "mer" imponerande (AM, B, BE, C1, C1E, C, CE) trots att det räcker att skriva AM, BE, C1E, CE? Samma med truckförarintyget. Ser A1, A2, A3, A4, B1, B2, B3, B4 bättre ut än A1-A4, B1-B4? Personligen tycker jag att fler bokstavskombinationer ser bättre ut än färre.

Är det också lönt att skriva ut att man har behörighet för bakgavellyft?
Citera
2016-08-17, 22:24
Medlem
Jag är ny i landet och undrar om någon kan hjälpa mig med ett bra exempel på personligt brev på svenska?
Citera
2016-09-01, 11:37
Medlem
Hej.
Är 19 år och har bara haft ett jobb i mitt liv, vilket var över sommaren när jag var 16. Anledningen till detta är att jag var väldigt sjuk de 2 sista åren på gymnasiet, vilket gjorde att jag inte kunnat jobba.
Minskar dessa mina chanser kraftigt att bli övervägd när jag söker jobb? Dvs. att de tror att jag kommer försvinna igen pga sjukdomen? Är det kanske bättre att inte nämna det alls på CV:et, men då kommer de kanske tro jag är lat?

Det är en tarmsjukdom som är ''i princip'' borta, så kan jobba och fungera i samhället igen utan problem, men känns som jag hamnat efter rejält nu i chans om att konkurrera med jobben...
Citera
2016-09-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Hej.
Är 19 år och har bara haft ett jobb i mitt liv, vilket var över sommaren när jag var 16. Anledningen till detta är att jag var väldigt sjuk de 2 sista åren på gymnasiet, vilket gjorde att jag inte kunnat jobba.
Minskar dessa mina chanser kraftigt att bli övervägd när jag söker jobb? Dvs. att de tror att jag kommer försvinna igen pga sjukdomen? Är det kanske bättre att inte nämna det alls på CV:et, men då kommer de kanske tro jag är lat?

Det är en tarmsjukdom som är ''i princip'' borta, så kan jobba och fungera i samhället igen utan problem, men känns som jag hamnat efter rejält nu i chans om att konkurrera med jobben...

Har du kunnat avsluta dina gymnasiestudier i alla fall, så att du har ett slutbetyg? Att ha klarat av gymnasiet är nog viktigare än tidigare arbetslivserfarenhet i det här läget. Det är många 19-åringar som endast har lite arbetslivserfarenhet sedan tidigare, som till exempel något sommarjobb. Så det kommer troligen inte att orsaka några större bekymmer för dig, för en 19-åring förväntas sällan ha lång arbetslivserfarenhet.

Och nej, du bör absolut inte nämna sjukdomen i ditt cv.
Citera
2016-09-01, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starberries
Har du kunnat avsluta dina gymnasiestudier i alla fall, så att du har ett slutbetyg? Att ha klarat av gymnasiet är nog viktigare än tidigare arbetslivserfarenhet i det här läget. Det är många 19-åringar som endast har lite arbetslivserfarenhet sedan tidigare, som till exempel något sommarjobb. Så det kommer troligen inte att orsaka några större bekymmer för dig, för en 19-åring förväntas sällan ha lång arbetslivserfarenhet.

Och nej, du bör absolut inte nämna sjukdomen i ditt cv.

Okej tack! Även om den försvinner så bör jag inte nämna det som anledning till att jag inte haft något direkt jobb sen 2013?
Har några kurser kvar som jag plockar av just nu!
Citera
2016-09-01, 23:38
Avslutad
Citat:
Okej tack! Även om den försvinner så bör jag inte nämna det som anledning till att jag inte haft något direkt jobb sen 2013?
Har några kurser kvar som jag plockar av just nu!
Om du är 19 nu och nyss gått ut gymnasiet är det inget konstigt alls med att sakna jobberfarenhet över huvud taget.
Citera
2016-09-01, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om du är 19 nu och nyss gått ut gymnasiet är det inget konstigt alls med att sakna jobberfarenhet över huvud taget.

Jag kommer förmodligen inte bli klar med gymnasiet förrens till sommaren, när jag är 20 dvs.
Har dock skrivit bra på HP samt har bra betyg, men det kollar de inte upp kanske?
Förlåt har väldigt dålig koll :/
Citera
2016-09-01, 23:41
Bannlyst
Citat:
Jag kommer förmodligen inte bli klar med gymnasiet förrens till sommaren, när jag är 20 dvs.
Har dock skrivit bra på HP samt har bra betyg, men det kollar de inte upp kanske?
Förlåt har väldigt dålig koll :/
HP prov och bra betyg på gymnasiet är oväsentligt för arbetsgivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in