2016-08-11, 06:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du rör ihop saker och ting.

Du kan bara se i fupen på bilderna att jackan var blå på rishögsbilderna (ditkallade Mikaela: "lysande rosa"). Någon påstod att det var polisen "kamerafilter" som gjorde om färgerna. Konstigt att det aldrig sker i andra fupar.

Ingen har kunnat svara på dessa motsägelser. Istället går man på mig som person. Detta är superkänsligt.
Frågan du istället borde ställa dig är: Vad använder du själv för filter för att se de scenarion som du gör?

Undrar en sak eftersom du anser att Du är den ende som genomskådat detta avancerade ränksmideri.
Vad får du för svar av svensk och litauisk press när du informerat dem om dina avslöjanden och att du anser att det måste tillsättas en oberoende och modig kommission för att utreda kammarpelet i Martorp?

För du har väl informerat pressen i syfte att rädda Nerijus?

Att bara skriva här hjälper ju inte honom, så du måste väl ha gjort något mer, eller?
Annars blir det bara som att du springer omkring i ett ekorrhjul, fortare och fortare och blir argare och argare utan att något vettigt händer.
Det är inte bra för hälsan, tänk på det.
2016-08-11, 10:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Nix, krim.tekn. "dementerade" inte. Hon sa att det kanske inte ser ut som förväntat, när de snackade allmänt om dna och blod. Det sägs inte heller att man har sökt såna avvikelser i de "blodlika besudlingar" som hittades i Lisafallet.
Hovrätten inser att dna kan avsättas från äldre blod som råkat fuktas, men i detta fall anses det vara osannolikt bl.a. pga mängden spår och var på kläderna de avsatts.
Xenianskt evighetsdravel var budskapet.
Det ser inte likadant ut med hemmakokta tönttester, vilket oavsett formulering var hennes budskap.
Den blodbesudling på jackan går till och med att se via ett foto att det inte är nåt upplöst blod - det är mörkt och det har tydliga avgränsade kanter - så då lär det vara väldigt enkelt att utröna att det är primär överföring via att titta i ett mikroskop.
Citat:
det du visar upp här (och många ggr tidigare i tråden) är din beskrivning av meningsmotståndare, dvs de som inte till 100% delar dina åsikter om händelseförloppet. Det räcker att en liten detalj avviker från domstolens hypotes så menar du att dina meningsmotståndare vill "normalisera" eller "förmildra" osv.
Det jag ser är omskrivningar från vissa nick och det ter sig inte friskt för fem öre att försvara en dömd mördares beteende gällande avvikande sexualitet, våld och fatal hygien och det är vad jag tog upp.

Det handlar med andra ord inte om " en liten detalj" - vilket är ännu en omskrivning om din och andras desperata framfart mot ett domslut som är klart för länge sen.

Vissa personer tar ytterst sällan ansvar och är ett känt fenomen bland sexualbrottslingar. Samma mönster av dåraktigt försvar ses i tråden.
Citat:
I verkligheten går det inte att "förmildra" mordet, Lisas död och mördarens gärning kan inte förminskas eller göras mindre jävligt.
Det görs ofta patetiska försök från personer med avvikande sexualitet - skillnaden är att det inte lyckas inför rätten, inför psykologer, inför krim.personal.
Alla ser vad apan sysslar med i form av försvarsmekanismer - men apan själv tror att det inte syns.
Det ses identiskt samma sak i tråden:
Misslyckade, rubbade försök att göra NB till en finare mördare med samma taktik. Skulle det komma från NB vore det begripligt och jag undrar varför ni låter som tagna ur en sexualbrottslings memoarer om det så är hysteri mot parafilier eller att han har en skitig röv?
Citat:
Jag tycker man kan ha en ödmjuk inställning till den ovisshet som faktiskt finns kring mordets händelseförlopp.
Lisa i sin himmel kanske tycker det är bra att någon ifrågasätter åklagarens och domstolens version, om den inte stämmer fullt ut, ingen av oss vet.
Lek inte from pastor - det passar dig inte. Du kände väl att du var tvungen att peta in några ord om offret via det jag skrev.
Nej, man behöver inte ha nån " ödmjuk inställning" till patetiska personer likt dig, som utan grund försvarar vidriga mördare med sexuella störningar och inte fattar att det är ett dödfött projekt:
1. NB är dömd och toalt rökt.
2. Du/ni har inte kommit med nåt trovärdigt hittills.

Runkar eller slangar diesel är dock det enda värdelösa du presterat. Ett par ord som du inbillar dig har dignitet versus ÅKs gärningsbeskrivning.
Senast redigerad av develi 2016-08-11 kl. 11:34.
2016-08-11, 11:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Frågan var inte om logik att mörda,
frågan var att det var ingen logik att köra kropp till Martorp och stoppa in i skåpet för att komma tillbaka senare och köra nånstans vidare.
1. Det finns logik i och med att det är en alibifråga att skapa en snäv tidsspegel.
Han åkte runt kl 16 för att göra ett simpelt jobb som oavsett påstått krångel vore klart på mindre än en timme. Restiden handlar om minuter mellan ställena. Han har således varit ute i 3.5 timmar redan (SIC!). Pannkakorna började kallna.

2. NB gjorde likt andra gifta mördare: snabbt hem så att frugan börjar fatta misstankar.
Han avviker inte från sitt ordinära mönster att ringa mamsen i sedvanlig tid:
Hon hade garanterat kontaktat dem och ställt till oreda i NBs mördarvärld.

3. Det finns logik gällande tillfällig dumpningsplats (tidbrist, alibifråga) men polis, militär inklusive helikopter förhindrade honom att nå Martorp och flytta henne osedd efter jobbet på måndag. På tisdag ökade aktiviteten och eftersom gästarbetande litauer uppenbart har noll koll på "gula västarnas" enorma uppslutning vid eftersök så sket sig resten av veckan.

Det finns däremot ingen logik i att du ältar samma sak efter över ett år.
2016-08-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
1. Det finns logik i och med att det är en alibifråga att skapa en snäv tidsspegel.
Han åkte runt kl 16 för att göra ett simpelt jobb som oavsett påstått krångel vore klart på mindre än en timme. Restiden handlar om minuter mellan ställena. Han har således varit ute i 3.5 timmar redan (SIC!). Pannkakorna började kallna.

2. NB gjorde likt andra gifta mördare: snabbt hem så att frugan börjar fatta misstankar.
Han avviker inte från sitt ordinära mönster att ringa mamsen i sedvanlig tid:
Hon hade garanterat kontaktat dem och ställt till oreda i NBs mördarvärld.

3. Det finns logik gällande tillfällig dumpningsplats (tidbrist, alibifråga) men polis, militär inklusive helikopter förhindrade honom att nå Martorp och flytta henne osedd efter jobbet på måndag. På tisdag ökade aktiviteten och eftersom gästarbetande litauer uppenbart har noll koll på "gula västarnas" enorma uppslutning vid eftersök så sket sig resten av veckan.

Det finns däremot ingen logik i att du ältar samma sak efter över ett år.

Jag var en av dom som tvivlade på N B skuld från början.
Nu däremot så har en hel del klarnat.

N B var smart med inte smart nog.

Han lämnade kvar DNA och Blod på L H Kläder.
Därmed är saken klar att N B varit i kontakt med L H.
Detta kan inte N B förklara.

Om N B utfört Mordet med säkerhet kan ingen säga.
Men att N B utfört mordet sannolikt kan man säga.
Och på det har N B blivit dömd till livstid fängelse.
Vilket jag tycker är rätt.

Min Teori är:
N B lockade L H till sin bil på andra sidan vägen vid Ladan genom att få hjälp med att visa plats på karta.
Där överföll han L H och tog livet av henne, samtidigt förlustade sig.

N B transporterade L H i sin bil till Martorp via markväg över Gums Gård.
Kom ut vid Martorps gamla skola som ligger bara några 100 meter från Martorps gård.
Under resan gång stannade N B till hemma.
Han var osäker på var han skulle göra av L H.
Han gick ut på trappan och tog en rök.
Samtidigt fick han se A J som åka förbi.
Han hejade på A J Son.
Kort därefter drog han till Martorp och gömde L H i ett klädskåp i en barack.
Avsikten var att flytta L H vid ett senare tillfälle.
Nu blev det inte så på grund av hög aktivitet i området som störde.

N B åkte hem direkt till bostad via väg som går mer nordost över.
Morsade o hälsade från bilen på en Granne.

Väl hemma ringde N B son mor.
Strax därefter drog han iväg med fru ock köpte Pizza i Källby.

Så var det med det.

Det är styrkt nog fullt ut med DNA och Blod.
Allt annat spelar ingen roll.

Själv har jag kört sträckan Blomberg, N B Bostad, Martorp, N B Bostad, Källby.
Tiden är knapp.
Men fullt möjligt att hinna med resa och mord inklusive att förlusta sig.
2016-08-11, 12:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox

Jag tycker man kan ha en ödmjuk inställning till den ovisshet som faktiskt finns kring mordets händelseförlopp.
Lisa i sin himmel kanske tycker det är bra att någon ifrågasätter åklagarens och domstolens version, om den inte stämmer fullt ut, ingen av oss vet.
Ödmjukhet och en vilja att komma sanningen nära är inget man förknippar med dig, därför blir din "omtanke" om offret till smaklös ironi.
Åklagarens och domstolens "version" är så nära sanningen men kan komma med den solida, tunga tekniska bevisning som är det centrala i fallet och med vittnesbevisning som stödjer och bekräftar händelseförloppet.
Vill du ha mer detaljerade uppgifter får du vänta tills Nerijus börjar prata - om så sker nån gång i framtiden.
2016-08-11, 12:50
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Xenianskt evighetsdravel var budskapet.
Det ser inte likadant ut med hemmakokta tönttester, vilket oavsett formulering var hennes budskap.
Den blodbesudling på jackan går till och med att se via ett foto att det inte är nåt upplöst blod - det är mörkt och det har tydliga avgränsade kanter - så då lär det vara väldigt enkelt att utröna att det är primär överföring via att titta i ett mikroskop.

Det jag ser är omskrivningar från vissa nick och det ter sig inte friskt för fem öre att försvara en dömd mördares beteende gällande avvikande sexualitet, våld och fatal hygien och det är vad jag tog upp.

Det handlar med andra ord inte om " en liten detalj" - vilket är ännu en omskrivning om din och andras desperata framfart mot ett domslut som är klart för länge sen.

Vissa personer tar ytterst sällan ansvar och är ett känt fenomen bland sexualbrottslingar. Samma mönster av dåraktigt försvar ses i tråden.

Det görs ofta patetiska försök från personer med avvikande sexualitet - skillnaden är att det inte lyckas inför rätten, inför psykologer, inför krim.personal.
Alla ser vad apan sysslar med i form av försvarsmekanismer - men apan själv tror att det inte syns.
Det ses identiskt samma sak i tråden:
Misslyckade, rubbade försök att göra NB till en finare mördare med samma taktik. Skulle det komma från NB vore det begripligt och jag undrar varför ni låter som tagna ur en sexualbrottslings memoarer om det så är hysteri mot parafilier eller att han har en skitig röv?

Lek inte from pastor - det passar dig inte. Du kände väl att du var tvungen att peta in några ord om offret via det jag skrev.
Nej, man behöver inte ha nån " ödmjuk inställning" till patetiska personer likt dig, som utan grund försvarar vidriga mördare med sexuella störningar och inte fattar att det är ett dödfött projekt:
1. NB är dömd och toalt rökt.
2. Du/ni har inte kommit med nåt trovärdigt hittills.

Runkar eller slangar diesel är dock det enda värdelösa du presterat. Ett par ord som du inbillar dig har dignitet versus ÅKs gärningsbeskrivning.
Tack, ett mycket bra inlägg som summerar de underliga inläggen här som är som tagna ur en sexualbrottslings memoarer. Om det vore mördaren Nerijus förnekelseförsvarstal är en sak men här handlar det om andra som försöker göra det åt honom.
Eller åt sig själva kanske.
2016-08-11, 13:03
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Du kan kolla själv INNAN du gör antaganden ("finns det inget" är det "en allvarlig brist i utredningen"). Börja med debatten kring Arbogamålet (obduktionsbilder) så kanske du landar rätt. Det finns utredningar från regeringen. offentlighetsprincipen versus integritetskydd diskuteras. Läs HSL, OSL.
Sekretessprövning innefattar även hänsyn till person likt en patientjournal aka skadeprövning. Rent basic kan man säga att brottsoffret kan jämtällas med en patient och gäller även avlidna så att bilder/utlåtande inte röjs så att personens frid drabbas eller närstående lider men (obehag, lidande).

Obduktionsprotokoll är inte till för att räta ut dina frågetecken, stilla nyfikenhet alternativt paranoida tankar likt ett uppslagsverk per rättsfall.
Ställer en motfråga som du kanske förstår snarare än om morrhår:
Hade du velat att detaljer kring din mördade anhörig florerat på internet? Det är nämligen ingen behaglig läsning.

Detta är absolut inte svar på min fråga som löd:
Vad kan det finnas för anledning att sekretessbelägga dessa viktiga detaljer i obduktionsprotokollet om undersökningen har utförts?

Frågan syftar enbart på änet som jag försökte diskutera, d v s likfläckar.

Jag förtydligar frågan:
Vad kan det finnas för anledning att sekretessbelägga dessa den mediska bedömningen avseende likfläckarna troliga uppkomst i obduktionsprotokollet om en sådan analys har blivit gjord.?

Jag har inte frågat efter några obduktionsbilder. Jag håller med om bilderna ska vara sekretessbelagda, har aldrig uttalat något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Du attackeras inte oavsett vad du skriver.
Det är VAD du skriver som ifrågasätts.
Det blir ett nonsensresonemang som du avslutar med utropstecken när du skall framföra dina ogrundade tvivel. "OM" inte det ena eller andra hänt så är det skandal, "OM" så är fallet o.s.v.
Som det här med "info om likfläckarna som försvann eller, kollade man ens dessa"?
Hajar du, du skapar ett låtsasscenario som du raskt börjar ifrågasätta "om" det vore sant.
Inte ok.
Jag hänvisade till ett FAKTABLAD som som få skribenter i tråden har kompetens att ifrågasätta.

Var har jag skrivit texten som du har satt inom citattecken om försvunna likfläckar? Din misstolkning av vad jag har skrivit å det grövsta.
2016-08-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle9876
Jag var en av dom som tvivlade på N B skuld från början.
Nu däremot så har en hel del klarnat.

N B var smart med inte smart nog.

Han lämnade kvar DNA och Blod på L H Kläder.
Därmed är saken klar att N B varit i kontakt med L H.
Detta kan inte N B förklara.

Om N B utfört Mordet med säkerhet kan ingen säga.
Men att N B utfört mordet sannolikt kan man säga.
Och på det har N B blivit dömd till livstid fängelse.
Vilket jag tycker är rätt.

Min Teori är:
N B lockade L H till sin bil på andra sidan vägen vid Ladan genom att få hjälp med att visa plats på karta.
Där överföll han L H och tog livet av henne, samtidigt förlustade sig.

N B transporterade L H i sin bil till Martorp via markväg över Gums Gård.
Kom ut vid Martorps gamla skola som ligger bara några 100 meter från Martorps gård.
Under resan gång stannade N B till hemma.
Han var osäker på var han skulle göra av L H.
Han gick ut på trappan och tog en rök.
Samtidigt fick han se A J som åka förbi.
Han hejade på A J Son.
Kort därefter drog han till Martorp och gömde L H i ett klädskåp i en barack.
Avsikten var att flytta L H vid ett senare tillfälle.
Nu blev det inte så på grund av hög aktivitet i området som störde.

N B åkte hem direkt till bostad via väg som går mer nordost över.
Morsade o hälsade från bilen på en Granne.

Väl hemma ringde N B son mor.
Strax därefter drog han iväg med fru ock köpte Pizza i Källby.

Så var det med det.

Det är styrkt nog fullt ut med DNA och Blod.
Allt annat spelar ingen roll.

Själv har jag kört sträckan Blomberg, N B Bostad, Martorp, N B Bostad, Källby.
Tiden är knapp.
Men fullt möjligt att hinna med resa och mord inklusive att förlusta sig.

Menar du det?
Jag kan förstå att du har kört sträckan och kanske även förlust sig i ladan och vet hur mycket tar det tid, men mord... Du väll inte provat det (inklusive att locka in i ladan)?
En annan fråga - hur mycket tid (i minuter) enlig dig tog det att köra, mörda och förlusta sig?
2016-08-11, 13:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Detta är absolut inte svar på min fråga som löd:
Vad kan det finnas för anledning att sekretessbelägga dessa viktiga detaljer i obduktionsprotokollet om undersökningen har utförts?

Frågan syftar enbart på änet som jag försökte diskutera, d v s likfläckar.

Jag förtydligar frågan:
Vad kan det finnas för anledning att sekretessbelägga dessa den mediska bedömningen avseende likfläckarna troliga uppkomst i obduktionsprotokollet om en sådan analys har blivit gjord.?

Jag har inte frågat efter några obduktionsbilder. Jag håller med om bilderna ska vara sekretessbelagda, har aldrig uttalat något annat.
Gud bevare mig väl så trög!
BILDERNA handlar om SEKRETESS och utifrån detta rättsfall uppstod en diskussion ända upp på regeringsnivå om SEKRETESSFRÅGOR - därav skulle du kunna dra nytta via att ta del av detta då det behandlar SEKRETESS vid rättsfall rent generellt.

Utöver detta har jag hänvisat till lagar om SEKRETESS som du kan förkovra dig i.

Sen förklarade jag VARFÖR det är sekretess utifrån efterlevande och brottsoffer -jag svarade således på frågan från vart enda jävla hörn PLUS jämförde med patienter och patientjournal om du nu skulle råka begripa det bättre.
2016-08-11, 13:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Om det vore mördaren Nerijus förnekelseförsvarstal är en sak men här handlar det om andra som försöker göra det åt honom.
Kort och koncist gällande exakt det mönster som ses som försvarstal för NB - som taget ur en sexualbrottslings memoarer med otaliga försvarsmekanismer.

Om det vore från NB själv vore det begripligt som sagt aka att värja sig mot sexuella störningar som sådana personer uppfattar som en felaktig stämpel. Utöver detta försvarstalet: " Jag har förvisso mördat men jag är inte alls en så hemsk person som jag framställs".

Samma försvar ses vid våldtäkter, pedofili eller vad det är för störd sexualitet det än handlar om.
Det ingår som kognitiva problempunkter i behandlingsprogrammet ROS - nåt som NB själv är i behov av enligt kriminalvården på grund av det sexuella våld han utövat.
2016-08-11, 13:58
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Menar du det?
Jag kan förstå att du har kört sträckan och kanske även förlust sig i ladan och vet hur mycket tar det tid, men mord... Du väll inte provat det (inklusive att locka in i ladan)?
En annan fråga - hur mycket tid (i minuter) enlig dig tog det att köra, mörda och förlusta sig?

Den som kan ge exakta tider är Nerijus själv. Andra kan bara ge ungefärliga tider eftersom man inte vet exakt hur fort dåren Nerijus körde (fort gick det enligt vittnen).

Själva mordet, gärningen, var ju avklarad vid 19:00 för efter det såg vittnen Nerijus köra rally mellan Blomberg och Martorp, c:a en halvtimme.

Polisen har kört sträckorna i normalfart och kom fram till att tiden räckte till. Inte nog med det så har även TR och HR vallats runt och kört sträckorna (i normalhastighet) vilket visade sig att Nerijus han med allt detta inom den tid som åklagaren presenterade.

Ingen här kan ge dig exakta tider i minuter utom mördaren själv.
2016-08-11, 14:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Menar du det?
Han är klok nog att ändra sin åsikt via det centrala: DNA. Likt GW Persson när han väl sett bevisningen.

Restid i normal hastighet från ladan till Martorp är drygt 5 minuter och NB gasade friskt enligt vittnen.
Restiden i normal hastighet från Martorp till hans bostad är 2 minuter.

Att överfalla henne och föra henne drygt 50 meter till mjölkrummet tar inte lång tid - under verbalt hot med löften att släppas om hon samarbetar alternativt med en snara runt halsen eller en kniv mot strupen - eller så sonika bar han henne.
Total (möjlig) tid i mordrummet handlar om 15 minuter. Självklart hinner han mörda henne på den tiden. När hon är död är hon inte intressant mer som objekt att förlusta sig på. Att skita diarré via adrenalinpåslag hinner han likaväl i samma veva han hämtar bilen.
Nedskuren, lagd på plast eller in en spannmålssäck och iväg. Han har högst troligt förberett plast i bilen, tejp och snaror då han smugit runt innan och bestämt sig för att ta en flicka vid cafét - dvs den som blev sist kvar.
Garanterat mer målmedveten om dagen innan var ett misslyckande och inte enbart att testa ut vissa delar av en sjuk fantasi som han bestämt sig för att iscensätta där mordet skulle se likadant ut som i hans sjuka hjärna:

Frågan är snarare vad du anser ska ta så lång tid.
Senast redigerad av develi 2016-08-11 kl. 14:30.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in