2016-08-10, 23:26
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Jag ser ingen logik i det.
Menar du att han skulle ta kroppen och köra senare nånstans?
I så fall vad var för menningen att köra kropp till Matrorp och stoppa in i skåpet?
Han kunde ha den i bilen ( i bagaget) och efter hade pratat med mamma kunde han köra kropp någonstans till skog och gräva kropp eller dumpa i sjö.

Alla är inte som Anders Eklund. Ring Norrtälje och fråga.
Tycker du det finns någon logik att mörda en oskyldig flicka överhuvudtaget?
2016-08-10, 23:39
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Att hon hade hjälmen på sig inledningsvis vid striden i ladan tar jag för givet då det fanns spår av hennes blod insidan hjälmen.
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det var blod på insidan hjälmen, vid mun-området, så det är väl heller inte otroligt att han omtöcknat henne med våld innan han dragit av hjälmen.

Som sagt, blod i insidan hjälmen kanske talar ett språk?
Det tyder på att hjälmen varit på huvudet vid överfall.

låter rimligt. Blodet kan kommit från näsblod eller munnen, och blodet på tröja och bh kan också kommit därifrån.

I så fall kan Lisa haft hörlurar på sig under hjälmen, hon lär använt hörlurar när hon körde moped.

Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Visst, självklart kan blod ha skvätt vid sidan av och landat i den redan avplockade hjälmen.
Det kan också vara en gammal blodfläck.

Jag försöker inte pracka på min gissning, men jag försöker prova den mot klipskheten här.

tycker det verkar mindre sannolikt att det skulle råka landa i en upponervänd hjälm just precis där det är mest risk att börja blöda om man får en smäll med hjälmen på.
Gammal fläck, tror knappast klädmedvetna fräscha Lisa skulle köra omkring med gammalt blod framför snoken.
Men som sagt, vi vet inte.
2016-08-10, 23:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
I så fall vad var för menningen att köra kropp till Matrorp och stoppa in i skåpet?
Han kunde ha den i bilen ( i bagaget) och efter hade pratat med mamma kunde han köra kropp någonstans till skog och gräva kropp eller dumpa i sjö.

Då hade ju inte alibit med pizzaköpet hos handlar´n blivit av fattar du väl .
Eller skulle han ta med ljugkärringen Irina i bilen med ett lik i bagaget ?
Han var ju så jävla dum så han trodde att han hade lyckats med det perfekta brottet
på söndagskvällen .
Allt var klart och städa kunde han göra på måndagen .
Ack vad han bedrog sig din lille gulleponke Nerijus .
Istället blev det ingen sömn , rännskita och bara öl och cigaretter .
Och i slutändan livstids fängelse .
2016-08-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Alla är inte som Anders Eklund. Ring Norrtälje och fråga.
Tycker du det finns någon logik att mörda en oskyldig flicka överhuvudtaget?

Frågan var inte om logik att mörda,
frågan var att det var ingen logik att köra kropp till Martorp och stoppa in i skåpet för att komma tillbaka senare och köra nånstans vidare.
2016-08-11, 00:06
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Detta har redan Xenia påstått till leda i tråden - det behöver inte gå ett varv till. En treåring begriper att det går att överföra blod som fuktats utan att behöva göra pinsamma hemanalyser.
NFC svarade snarare att det inte är förväntat att se ut på samma sätt. Det är en dementi med andra ord. Utöver detta så skiljer rätten på sekundär och primär i domslut.

Nix, krim.tekn. "dementerade" inte. Hon sa att det kanske inte ser ut som förväntat, när de snackade allmänt om dna och blod. Det sägs inte heller att man har sökt såna avvikelser i de "blodlika besudlingar" som hittades i Lisafallet.
Hovrätten inser att dna kan avsättas från äldre blod som råkat fuktas, men i detta fall anses det vara osannolikt bl.a. pga mängden spår och var på kläderna de avsatts.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det har slagit mig att det har snardrag gällande alternativa gärningsbeskrivningarna samt om NB som person. Det slog mig via en sexbrottslings uttalande då terapeuten i sexbunkerns bok presenterades av Grandioso / De mest hatade av Börje Svensson:

"de är inte sådana egentligen"

" När förövaren kommer med bortförklaringar till brottet är det hans sätt att säga att han inte är en så dålig människa som det förefaller i domen. Där är allt ont han gjort komprimerat och där står inget om han goda gärningar. "

FUP kan ge en liknande bild. Det är knappast format som en positiv CV och är inte meningen heller.

...samt via grunderna inom kognitiv terapi och diskussionen med Arkmike där jag nämnde "role reversal".

Tankar som uppstår är inte sanningar.
Det ses tankefällor (förstorar, förminskar och tror att det är si eller så). Främst selektiv abstraktion:
Överfokuserar på detaljer (automatiskt) snarare än se helhet och sammanhang och får en förvanskad bild. Proaktiv interferens (minnen stör inlärning) har nog del i faktaresistens för att nämna en annan.

Parallellt ses tydligt att det är svårt att leva sig in i offrets situation (Lisa är klart i bakgrunden och mindre intressant).

Det handlar väl om skam (och i grunden ett självförakt) som du säger och vore väl ett förväntat mönster från NB om han öppnade käften - att förhöja sig själv och förminska händelsen aka hittar på en massa försvar/ursäktar handlingar/kognitiva förvrängningar.
Är han med i ROS-programmet (i behov av behandling för sexuellt våld enligt riskbedömningen) är det en av punkterna att arbeta på förutom avvikande sexuella fantasier eller tändningsmönster bland annat.

Är det nån om varit verksam inom förövarpsykologi så är det Långström, även på uppdrag av socialstyrelsen - så han blir väl per automatik en het potatis i sammanhanget. Man blir full i skratt när vissa tror sig veta mer än professorn, att han begår tankefel. Han är ofta refererad i utländska artiklar eller forskningsmaterial gällande sexuellt våld, har snubblat över hans namn flertal gånger speciellt vid begrepp som sexual offender/predator, sexual violence eller pharaphilic.
Vänder man på steken så kan man vara väldigt säker på att han har koll på området med tanke på hans publikationer. Ett exempel:
http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs10508-015-0674-2

Antingen förnekas den sexuella handlingen helt eller så sker omskrivningar i form av förmildrande.

1. Trivialiserande, normaliserande kring NB som person om det så är våld i relationer, hans hygienvanor eller runkande. Han är inte alls så hemsk som person.
Varför får NB inte vara en normal, vanlig våldtäktsman - räcker inte det?

Rationalisering handlar om att förövaren försöker normalisera sig själv eller sin handling.
"Jag är egentligen inte så här i vanliga fall. Jag är en hårt arbetande hyvens kille som bara föll för frestelsen."

2. NB är ett offer för omständigheter. Antingen som den stackars utvalde syndabocken eller via impulsstörningar. Sistnämnda är ofta förekommande som bortförklaring: "Jag kunde inte rå för det, jag agerade impulsivt", " jag var full, jag kunde inte motstå för att.."

3. Skyller antingen direkt eller indirekt på offret som orsak (och med aktiv roll) till det som sker varav det finns otaliga varianter.
Omfattningen av brottet begränsas, offret görs delvis delaktigt. Lisa kom in i ladan. Lisa kom i vägen för ett inbrott eller stöld. Ansvar förflyttas utanför förövaren: "Hon får skylla sig själv", " Hon var ju där när jag blev arg"...

4. Förnekande. Motivet är inte sexuellt (överraskad under rån, stöld eller annan aktivitet) och parafili inte får förekomma. Tydlig aversion mot sakkunnig som arbetar med sexualbrottslingar och sexuellt våld.

5. Offrets lidande är inte intressant. Offret nämns knappast och framstår mer som ett objekt; ett bihang i sammanhanget.

det du visar upp här (och många ggr tidigare i tråden) är din beskrivning av meningsmotståndare, dvs de som inte till 100% delar dina åsikter om händelseförloppet. Det räcker att en liten detalj avviker från domstolens hypotes så menar du att dina meningsmotståndare vill "normalisera" eller "förmildra" osv.

I verkligheten går det inte att "förmildra" mordet, Lisas död och mördarens gärning kan inte förminskas eller göras mindre jävligt. Det inser de flesta. Men du använder såna argument i ad hominem-haranger för att försöka hävda dig och din åsikt.

Jag tycker man kan ha en ödmjuk inställning till den ovisshet som faktiskt finns kring mordets händelseförlopp.
Lisa i sin himmel kanske tycker det är bra att någon ifrågasätter åklagarens och domstolens version, om den inte stämmer fullt ut, ingen av oss vet.
Senast redigerad av vFox 2016-08-11 kl. 00:19.
2016-08-11, 00:12
Medlem
katws avatar
Citat:
frågan var att det var ingen logik att köra kropp till Martorp och stoppa in i skåpet för att komma tillbaka senare och köra nånstans vidare.

Läs om vad Remark skriver.
2016-08-11, 00:28
Medlem
Citat:
Senare, vid lämpligt tillfälle. Han visste inte att det skulle komma att bli sådant pådrag.
2016-08-11, 00:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du svarar undvikande eller rättare sagt inte alls. Inte du heller vet varför hjälmen las på plastkrukor och kilades fast under en gren. I annat hade den ramlat ner. Konstigt att inte gm stoppade in den ordentligt i rishögen.....istället för se till att den inte föll ner utan hamnade där den var mest synlig.
Jag tycker faktiskt att du borde försöka få till stånd ett litet samtal med din käre skyddsling
så kanske han kan reda ut ett och annat som upptar din tankevärld. Som du har såna
påtagliga bekymmer om. Vem vet, inför en sån trogen anhängare som dig så kanske
människan blir väldigt meddelsam, bekännelsebenägen?

Endast han kan veta varför saker och ting blev gjorda som de blev, såsom hjälmens placering
i den omfångsrika rishögen, så det är alltså honom du borde vända dig till med såna
här frågor.

Lagom till att det är dags för att söka få ett tidsbestämt straff vilket är bra många år till innan
något sånt blir aktuellt för herr Bilevicius, så kanske vi får se en sån här tidningsrubrik
eller vad tror du?

Den sexualsadistiske lustmördaren Nerijus Bilevicius erkänner nu sitt mord på Lisa Holm.

Men vad hjälpte det?
"Påstår sig vara djupt ångerfull men övertygade inte de som hade att avgöra saken.
Farligheten bedöms kvarstå och den sexuella störningen har ännu inga behandlingsformer
rått på, anser man vidare. Beslutet blir därför att man avslår ansökan om att omvandla
livstidsstraffet till ett tidsbestämt sådant."

Häromåret erkände någon annan sexualmördare i riket just när det skulle ansökas
om tidsbestämt. Det gick inte så bra för honom heller vad jag minns.
Senast redigerad av Grandioso 2016-08-11 kl. 00:44.
2016-08-11, 00:37
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Vari ligger din logik i att ett spårlöst och osynligt spöke är mördaren ?
Ett finnigt spöke som Lisa kände sen tidigare var det va ?
Dessutom kör spöket en osynlig spökbil med offret i bagaget till Martorp .
2016-08-11, 05:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Den här typen av förtal av andra debatörer som övertygar att Nerius verkligen dömdes fel. Här fiinns några som har tagit som uppgift att störa varje initiativ att undersöka varför LGWP vände om 180 grader eller anda vändningar.
Du för en underlig argumentation.
Att ifrågasätta skribenter som förvanskar verkligheten och presenterar rena lögner är inte detsamma som att förtala dessa.
FÖRTAL är t.ex dina beskrivningar av svensk militär och polis med din påstådda konspiration som ligger bakom allt i fallet.
FÖRTAL är också dina pinsamma försök att svärta ner Leif GW Persson.

LGWP är inte inblandad i detta fall, mig veterligen.
Är du så fruktansvärt avundsjuk på hans kompetens och briljans så får du starta en egen tråd om det.

Du presenterar aldrig fakta som stödjer dina teorier, utan bara blahablaha.
Om du vill diskutera mordet på Lisa Holm vore det bra om du försöker att utgå ifrån fakta och inte ifrån fördomar, förutfattade meningar och egen politisk agenda.

Det är ingen bra start på en diskussion att säga: "JAG är bäst och vet allt bäst. Nerijus är oskyldig men fråga mig för helvete inte VARFÖR jag "vet" det. Det bara ÄR så - svenskt rättsväsende är korrupt och rasistiskt och militären styrde utredningen för i Sverige har MILITÄREN makten. Menar då den HEMLIGA militären så därför finns INGA SVAR eller BEVIS på det."
Typ så går din argumentation.

Eller, har du kanske nu hittat några bevis för dina teorier och kan presentera dessa samt ett trovärdigt alternativt händelseförlopp?
2016-08-11, 05:40
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Halmdockan står du för själv. Du attackerar mina inlägg oavsett vad jag skriver grundat på att jag tillhör den tvivlande skaran istället för att komma med vettiga motargument. Skriver om okunnighet utan att beskriva vari okunnigheten består och rätta mig med dina kunniga fakta. Snacka om äkta halmdocka.
Du attackeras inte oavsett vad du skriver.
Det är VAD du skriver som ifrågasätts.
Det blir ett nonsensresonemang som du avslutar med utropstecken när du skall framföra dina ogrundade tvivel. "OM" inte det ena eller andra hänt så är det skandal, "OM" så är fallet o.s.v.
Som det här med "info om likfläckarna som försvann eller, kollade man ens dessa"?
Hajar du, du skapar ett låtsasscenario som du raskt börjar ifrågasätta "om" det vore sant.
Inte ok.
2016-08-11, 06:22
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Nu är det ju så att den mest framträdande egenskapen hos sexualsadistiska mördare knappast är logiskt tänkande, trodde du verkligen det?

Det är dags för dig att börja gilla läget, att helt enkelt konstatera fakta.
Vad som är smart, logiskt eller idiotiskt i Nerijus agerande efter mordet är knappast din sak att bedöma.
Tråden handlar inte om ett betygsättande av Nerijus agerande, du får helt enkelt bara acceptera vad som hände, VAD han gjorde.

Är meningslöst att i efterhand ställa frågor som;
"Var det logiskt att lämna kroppen i Martorp"?

Eller att tala om vilka smarta grejer han istället borde ha gjort, som;
"han borde grävt ner kroppen, dumpat i sjö" osv.

Nu är det som det är och Du kan inte ändra på historien hur mycket du än försöker.
Är lätt för dig att sitta framför datorn och komma på saker i efterhand som Nerijus borde ha tänkt på.
Verkliga livet fungerar inte så, speciellt inte för en sexualsadistiskt mördare som nyss uppnått sin ultimata njutelse, som nyss fått utlopp för sin frustration, sina spänningar, sina aggressioner, sin sexuella lust - och bara ville få avklarat att snabbt gömma undan kroppen och komma hem i tid för att "allt skulle verka som vanligt." Skypa med mamman, handla med Irina. En helt vanlig kväll. Nästa dag var ämnad för fortsättning av dådet, forsla bort kroppen, städa undan efter sig.
Nu blev det inte så, han blev förhindrad av det stora sökpådraget.
Han blev inträngd i ett hörn, frustrerad, orolig.
Paniken växte när söket närmade sig hans tillfälliga dumpningsplats.
Han tyckte att han inte hade nåt annat val än att åka dit och försöka få dem bort därifrån.
Han hade ju inte hunnit göra det slutgiltiga.
Han hade inte hunnit städa, hans offer Lisa låg fortfarande kvar där han lämnat henne.
Intryckt i ett skåp.
Ungefär lika intryckt som han nu kände sig - men i en återvändsgränd.

Det hjälper inte nu att försöka ge råd till mördaren Nerijus i efterhand, hur han "borde" ha betett sig för att komma undan. Det blir bara märkligt och obehagligt.
Precis som dina fantasihistorier om den osynlige hämnar-mördaren som ej avsatt ett enda spår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in