Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Du har missat den viktigaste spekulationen på den svenska bostadsmarknaden. Det är folk som tecknar sig för nyproduktion och säljer strax innan lägenheten är färdigställd. Det är enligt min mening också den enda spekulation av betydelse som finns på den svenska bostadsmarknaden. Dina exempel 1 o 2 känner inte jag igen. Nr 3 känner jag endast igen som ett temporärt tillstånd, men där brukar folk ge upp och köpa ändå inom 1-2 är.
Man skulle kunna tänka sig inslag av spekulation i bostadsköp.
T ex att folk köper större dyrare bostäder än vad de annars skulle göra. Och dom räknar med att den extra (onödiga) boendekostnaden de betalar medan de bor där kommer att vara mindre än vad prisökningen är.
En sådan spekulation skulle då driva upp boendekostnaden för BR så den blir klart större än motsvarande hyreskostnad.
Nu ser vi dock att det är tvärtom så att HR-kostnaden är större än BR-kostnaden. Och då går det inte att se att vi har någon spekulation som driver upp priset.
Jag skulle också säga att det är svårt att se ett nämnvärt bostadsprisfall så länge boendekostnaden för BR är lägre än för HR. (Pga hyresregleringen får vi hålla oss till nyproduktion för den jämförelsen).
(Får vi däremot en svår lågkonjunktur med signifikant ökad arbetslöshet så kan man däremot tänka sig prisfall. Men då har viljan till boyta sjunkit så att nyproduktion upphört).