Citat:
Ja, fast nu så var det ju ingen som sa att MP skulle ha fler välutbildade väljare än SD. Lupac skrev klart och tydligt i sitt inlägg att han pratade om andelen högutbildade i respektive partis väljarkår. Allt jag ser här är att du försöker blanda bort korten när din tidigare metod inte längre gav önskvärt resultat.Ja, det är helt riktigt men lika många välutbildade människor röstade på SD som på MP exempelvis. Nu när SD stöd ligger runt 20 %, om man får tro de sammanvägda resultaten (som dock tenderar att underskatta SD), så är det fler välutbildade människor som röstar på SD än MP om proportionerna inte ändrats. Det var min poäng. Uttryck på ett annat sätt, tar du en slumpvis vald akademiker så är det lika stor eller större chans att denna röstar på SD än MP.
Citat:
Här är poängen, det finns inte en absolut definition av den svenska höger-vänster-skalan. Det går mycket väl att hävda att Sverigedemokraterna, i egenskap av extremhöger, hör hemma längst till höger, och då ogörs hela sambandet. Om ni båda talar förbi varandra och inte ens gör en ansats till att förstå detta är ni båda lika bortgjorda.
Inte egentligen, jag har redan gång på gång sagt att vi är överens om att socialkonservatism korrelerar med låg intelligens. Lupac väljer dock medvetet hålla fast vid den definitionen än den vi faktiskt diskuterade nämligen att högerväljare har högre snittintelligens än vänsterväljare (republikaner vs. demokrater och den Svenska höger/vänsterskalan) eftersom han då måste ge mig rätt i sakfrågan. Jag håller egentligen bara liv i frågan för att jag tycket det är roligt när han fortsätter att gör bort sig.
Citat:
Vilket också var min poäng, eftersom vi inte har några mätdata från Sverige kan vi inte dra några slutsatser om svenska väljares tendenser baserat på hur det ser ut i USA.
Det är helt riktigt, därför får man jämföra inom kontexten för varje land. USA för sig, Sverige för sig. Hur det hade sett ut i en alternativ värld har vi inte en aning om och går aldrig att veta.
Helt riktigt, jag har flera gånger skrivit att skillnaden är så liten att den saknar all praktiskt betydelse. Det som faktiskt hade betydelse var att det faktiskt var en signifikant (i statistisk mening) skillnad mellan höger och vänsterväljare eftersom det var detta jag hävdade och de påstod inte stämde.
Helt riktigt, jag har flera gånger skrivit att skillnaden är så liten att den saknar all praktiskt betydelse. Det som faktiskt hade betydelse var att det faktiskt var en signifikant (i statistisk mening) skillnad mellan höger och vänsterväljare eftersom det var detta jag hävdade och de påstod inte stämde.
Som sagt ser jag inte riktigt varför något av det här har någon betydelse för någon av er.
Citat:
Det låter snarare som en exercis i hur man kan manipulera resultat i opinionsundersökningar än någon seriös förklaring av svenskarnas åsikter. Främst ska det ju konstateras att det bara är de som redan var övertygade alliansväljare som rörde sig längre åt höger (mot M) när de fick information om sin relativa inkomstranking, så det är en undermålig förklaring av svenskarnas vänsteråsikter. Därtill är det ju högst tveksamt om relativ inkomstranking är särskilt relevant information när man ska utreda om man vinner på omfördelningspolitik eller ej, man kan mycket väl hävda att studiens deltagare exponerades för irrelevant information som framställer dem som rikare än de tidigare upplevde sig vara.
En intressant sak som Johanna Mellströms skriver "Ett av våra andra huvudresultat, som vi lyfter fram redan i inledningen till vår uppsats, är att de som sympatiserar med (m), (fp), (kd) eller (c)... får information om sin sanna relativa inkomst ändrar de [sin] uppfattning och förflyttar sig åt höger... Notera också att även de som sympatiserar med (s), (mp) eller (v) och tror att personlig ansträngning är viktigt verkar påverkas av informationen på samma satt som de som sympatiserar med (m), (fp), (kd) eller (c) och har samma syn på personlig ansträngning och tur... Det innebär att svenskarnas genomsnittliga vänsteråsikter, i ett internationellt perspektiv, delvis verkar kunna förklaras av felaktig information: när vi tillhandahåller information om verklig relativ inkomst går åsikterna åt höger och därmed bort från det ”typiskt svenska”.
En sak som är intressant med detta är att hon också noterar att "Det visade sig även att kvinnor underskattar sin lön mer än män."
En sak som är intressant med detta är att hon också noterar att "Det visade sig även att kvinnor underskattar sin lön mer än män."