2016-08-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Ja, det är helt riktigt men lika många välutbildade människor röstade på SD som på MP exempelvis. Nu när SD stöd ligger runt 20 %, om man får tro de sammanvägda resultaten (som dock tenderar att underskatta SD), så är det fler välutbildade människor som röstar på SD än MP om proportionerna inte ändrats. Det var min poäng. Uttryck på ett annat sätt, tar du en slumpvis vald akademiker så är det lika stor eller större chans att denna röstar på SD än MP.
Ja, fast nu så var det ju ingen som sa att MP skulle ha fler välutbildade väljare än SD. Lupac skrev klart och tydligt i sitt inlägg att han pratade om andelen högutbildade i respektive partis väljarkår. Allt jag ser här är att du försöker blanda bort korten när din tidigare metod inte längre gav önskvärt resultat.

Citat:
Inte egentligen, jag har redan gång på gång sagt att vi är överens om att socialkonservatism korrelerar med låg intelligens. Lupac väljer dock medvetet hålla fast vid den definitionen än den vi faktiskt diskuterade nämligen att högerväljare har högre snittintelligens än vänsterväljare (republikaner vs. demokrater och den Svenska höger/vänsterskalan) eftersom han då måste ge mig rätt i sakfrågan. Jag håller egentligen bara liv i frågan för att jag tycket det är roligt när han fortsätter att gör bort sig.
Här är poängen, det finns inte en absolut definition av den svenska höger-vänster-skalan. Det går mycket väl att hävda att Sverigedemokraterna, i egenskap av extremhöger, hör hemma längst till höger, och då ogörs hela sambandet. Om ni båda talar förbi varandra och inte ens gör en ansats till att förstå detta är ni båda lika bortgjorda.

Citat:
Det är helt riktigt, därför får man jämföra inom kontexten för varje land. USA för sig, Sverige för sig. Hur det hade sett ut i en alternativ värld har vi inte en aning om och går aldrig att veta.

Helt riktigt, jag har flera gånger skrivit att skillnaden är så liten att den saknar all praktiskt betydelse. Det som faktiskt hade betydelse var att det faktiskt var en signifikant (i statistisk mening) skillnad mellan höger och vänsterväljare eftersom det var detta jag hävdade och de påstod inte stämde.
Vilket också var min poäng, eftersom vi inte har några mätdata från Sverige kan vi inte dra några slutsatser om svenska väljares tendenser baserat på hur det ser ut i USA.

Som sagt ser jag inte riktigt varför något av det här har någon betydelse för någon av er.

Citat:
En intressant sak som Johanna Mellströms skriver "Ett av våra andra huvudresultat, som vi lyfter fram redan i inledningen till vår uppsats, är att de som sympatiserar med (m), (fp), (kd) eller (c)... får information om sin sanna relativa inkomst ändrar de [sin] uppfattning och förflyttar sig åt höger... Notera också att även de som sympatiserar med (s), (mp) eller (v) och tror att personlig ansträngning är viktigt verkar påverkas av informationen på samma satt som de som sympatiserar med (m), (fp), (kd) eller (c) och har samma syn på personlig ansträngning och tur... Det innebär att svenskarnas genomsnittliga vänsteråsikter, i ett internationellt perspektiv, delvis verkar kunna förklaras av felaktig information: när vi tillhandahåller information om verklig relativ inkomst går åsikterna åt höger och därmed bort från det ”typiskt svenska”.

En sak som är intressant med detta är att hon också noterar att "Det visade sig även att kvinnor underskattar sin lön mer än män."
Det låter snarare som en exercis i hur man kan manipulera resultat i opinionsundersökningar än någon seriös förklaring av svenskarnas åsikter. Främst ska det ju konstateras att det bara är de som redan var övertygade alliansväljare som rörde sig längre åt höger (mot M) när de fick information om sin relativa inkomstranking, så det är en undermålig förklaring av svenskarnas vänsteråsikter. Därtill är det ju högst tveksamt om relativ inkomstranking är särskilt relevant information när man ska utreda om man vinner på omfördelningspolitik eller ej, man kan mycket väl hävda att studiens deltagare exponerades för irrelevant information som framställer dem som rikare än de tidigare upplevde sig vara.
Citera
2016-08-10, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag tycker inte att män ska toffla. Men i verkligheten går de flesta män upp på morgonen för att de hoppas få en attraktiv kvinna.

So? Min fråga var inte riktad på det sättet (varför män går upp på morgonen) utan du försöker slingra dig. Jag ifrågasatte ditt värde.

Citat:
Men fittiga kvinnor finns överallt i samhället? Du har inte märkt det?
Jo? Jag sitter ju och pratar med en just nu. Om jag vill kan jag stänga av och gå nån annanstans. Om det finns en massa fittiga cunts som försörjer mig så är det bättre än att det finns massa fittiga cunts som inte bidrar med nånting alls. Det ultimata vore om det inte fanns fittiga cunts alls men det är en utopi.

Citat:
a) Det behöver du inte göra. Men de flesta män tänker så.

b) Blir män glada eller ledsna om de får köra en Ferrari och sen måste gå tillbaka till sin budget bil? Det är som att mobba någon.
b) De blir glada för stunden. De fattar självklart att deras budget bil suger redan från början, så det gör ingen skillnad att man låter dem köra en Ferarri. Det ger dem X antal minuters lycka, men även det är du för fittig för att erbjuda dem.
Citera
2016-08-10, 19:55
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
So? Min fråga var inte riktad på det sättet (varför män går upp på morgonen) utan du försöker slingra dig. Jag ifrågasatte ditt värde.

Jag (och kvinnor som mig) är "belöningen" för män som är framgångsrika eller awesome. Det får män att sträva efter att vara framgångsrika och awesome. Utan kvinnor som mig skulle män sitta hemma och vara deprimerade.

Citat:
Jo? Jag sitter ju och pratar med en just nu. Om jag vill kan jag stänga av och gå nån annanstans. Om det finns en massa fittiga cunts som försörjer mig så är det bättre än att det finns massa fittiga cunts som inte bidrar med nånting alls. Det ultimata vore om det inte fanns fittiga cunts alls men de är en utopi.

1) På jobbet, på stan, i affärer, om du tittar på film eller TV överallt kommer du att se fittiga kvinnor.

2) Även om du får pengar är det värdelöst att vara runt fula och fittiga kvinnor.

Citat:
b) De blir glada för stunden. De fattar självklart att deras budget bil suger redan från början, så det gör ingen skillnad att man låter dem köra en Ferarri. Det ger dem X antal minuters lycka, men även det är du för fittig för att erbjuda dem.

Tänk dig att du har sex med typ Aletta kan du leva med Feta Frida efteråt? Kan du leva med att du aldrig kan få Aletta? Om du inte har sex med Aletta gör det finns det en chans att du kan leva med Feta Frida.
Citera
2016-08-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
a, fast nu så var det ju ingen som sa att MP skulle ha fler välutbildade väljare än SD.
Det påstod jag inte heller.
Citat:
Allt jag ser här är att du försöker blanda bort korten när din tidigare metod inte längre gav önskvärt resultat.
Då får du läsa om. Hans argument är inte ett argument som rör det vi diskuterar (den frågan är ju redan avgjord). Orsaken jag tog upp det var bara ett ge ett exempel på att andel av en andel måste ses i absoluta tal om de skall jämföras. Något som ni båda verkar ha missat. Att han gjorde det förstår jag men du brukar vara mer vaken än så.

Citat:
Här är poängen, det finns inte en absolut definition av den svenska höger-vänster-skalan...Vilket också var min poäng, eftersom vi inte har några mätdata från Sverige kan vi inte dra några slutsatser om svenska väljares tendenser baserat på hur det ser ut i USA.
Nej, eftersom vi har utmärkt data för Sverige (för män) och författaren där använder sig av den allmänt vedertagna höger/vänster-skalan faller alla dessa invändningar. Läste du inte igenom tråden?

Citat:
Det låter snarare som en exercis i hur man kan manipulera resultat i opinionsundersökningar än någon seriös förklaring av svenskarnas åsikter. Främst ska det ju konstateras att det bara är de som redan var övertygade alliansväljare som rörde sig längre åt höger (mot M) när de fick information om sin relativa inkomstranking, så det är en undermålig förklaring av svenskarnas vänsteråsikter.
Mu citerade jag ett exakt stycke som bemötte detta. "Notera också att även de som sympatiserar med (s), (mp) eller (v) och tror att personlig ansträngning är viktigt verkar påverkas av informationen på samma satt som de som sympatiserar med (m), (fp), (kd) eller (c) och har samma syn på personlig ansträngning och tur...".

Det verkar som att du är lite ringrostig fortfarande men ingen fara på taket, du kommer nog in i det snart.
Citera
2016-08-10, 20:09
Medlem
Citat:
Jag (och kvinnor som mig) är "belöningen" för män som är framgångsrika eller awesome. Det får män att sträva efter att vara framgångsrika och awesome. Utan kvinnor som mig skulle män sitta hemma och vara deprimerade.
Det är förnedrande att behöva kämpa för nåt som vi egentligen bara kan ta för oss av? Kvinnor borde kämpa för att få män.

Citat:
1) På jobbet, på stan, i affärer, om du tittar på film eller TV överallt kommer du att se fittiga kvinnor.

2) Även om du får pengar är det värdelöst att vara runt fula och fittiga kvinnor.
1) Men även om kvinnor är hemma så är de lika fittiga? Det enda som skulle göra mig nöjd är om kvinnor inte var fittiga, förstår du? Om en kvinna är snygg och fittig så är jag forfarande missnöjd.

2) Ja? Men jag behöver inte åtminstone inte kämpa för att få vara runt kvinnor.

Citat:
Tänk dig att du har sex med typ Aletta kan du leva med Feta Frida efteråt? Kan du leva med att du aldrig kan få Aletta? Om du inte har sex med Aletta gör det finns det en chans att du kan leva med Feta Frida.
Ja, varför inte? Det finns massa saker jag aldrig kommer få men jag är inte sur för det.
Citera
2016-08-10, 20:20
Medlem
Citat:
Det påstod jag inte heller.

Då får du läsa om. Hans argument är inte ett argument som rör det vi diskuterar (den frågan är ju redan avgjord). Orsaken jag tog upp det var bara ett ge ett exempel på att andel av en andel måste ses i absoluta tal om de skall jämföras. Något som ni båda verkar ha missat. Att han gjorde det förstår jag men du brukar vara mer vaken än så.
Lupac skriver klart och tydligt:
"Du ser att Liberalerna (center-höger) och Miljöpartiet (center-vänster) har högst andel universitetsutbildade i sin väljarkår medan Sverigedemokraterna har lägst."
Du kan ju tycka vad du vill om att det inte är relevant för vad ni diskuterar (som sagt, ni fortsätter bara att prata förbi varandra), men Lupacs argument handlar helt klart och tydligt om andelen högutbildade inom respektive partis väljarkår, inte absoluta antal. Att bemöta det med uttalanden om absoluta antal är alltså irrelevant.

Citat:
Orsaken jag tog upp det var bara ett ge ett exempel på att andel av en andel måste ses i absoluta tal om de skall jämföras.
Haha, nu låter du ju inte lite förvirrad.

Citat:
Nej, eftersom vi har utmärkt data för Sverige (för män) och författaren där använder sig av den allmänt vedertagna höger/vänster-skalan faller alla dessa invändningar. Läste du inte igenom tråden?
Nej, det har vi inte. Och även om vi hade det så är det ju rätt meningslöst att försöka dra slutsatser utifrån data som bara representerar halva befolkningen. Eller är män och kvinnor lika tills motsatsen bevisats?

Citat:
Mu citerade jag ett exakt stycke som bemötte detta. "Notera också att även de som sympatiserar med (s), (mp) eller (v) och tror att personlig ansträngning är viktigt verkar påverkas av informationen på samma satt som de som sympatiserar med (m), (fp), (kd) eller (c) och har samma syn på personlig ansträngning och tur...".

Det verkar som att du är lite ringrostig fortfarande men ingen fara på taket, du kommer nog in i det snart.
Ergo, det gäller inte för vänsterväljare i gemen, alltså är det en dålig förklaring till de faktiska vänsterväljarnas röstningsmönster.
Citera
2016-08-10, 20:34
Medlem
Citat:
]
Miljöpartiet (center-vänster) har högst andel universitetsutbildade i sin väljarkår medan Sverigedemokraterna har lägst.
Vilket är ett korrekt, men helt irrelevant påstående. Skulle du ta en slumpvis vald universitetsutbildad är det lika stor chans eller större att denna röstar på SD. 60% av 6.89% och 25% av 12.86% (nu närmare 20%). Förstår du nu vad jag avser med en andel av en andel?

Citat:
Nej, det har vi inte. Och även om vi hade det så är det ju rätt meningslöst att försöka dra slutsatser utifrån data som bara representerar halva befolkningen. Eller är män och kvinnor lika tills motsatsen bevisats?
Jo, vi har ett hyfsat representativt urval av män där man både har politiska åsikter och ett bra intelligenstest. Vi kommer nog nästan aldrig få ett bättre urval än så och kan vi kan utifrån detta dra hyfsade slutsatser kring halva befolkningen. Svårare är det att uttala sig om kvinnor men då måste man hävda att intelligenta och framgångsrika kvinnor inte röstar höger i högre utsträckning än kvinnor som inte är det. Detta tycker jag inte verkar troligt och verkar inte heller stämma med det vi ser i USA (kanske inte säger så mycket men pekar i alla fall i samma riktning). Vi har inte heller något som talar emot det.

Citat:
et gäller inte för vänsterväljare i gemen, alltså är det en dålig förklaring till de faktiska vänsterväljarnas röstningsmönster.
Nej, förklaringen är ju att många vänsterväljare tror att det är tur som avgör om man blir rik (det vill säga att de känner inte till att bl.a. intelligens har så hög korrelation med inkomst). Därför röstar de för mer omfördelning eftersom de vill få mer pengar av andra (själviska kort och gott). Jag citerade ju allt relevant du behövde för att kunna dra dessa slutsatser.
Citera
2016-08-10, 21:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Det är förnedrande att behöva kämpa för nåt som vi egentligen bara kan ta för oss av? Kvinnor borde kämpa för att få män.

Det är så världen fungerar. Don't shoot the messenger.

Citat:
1) Men även om kvinnor är hemma så är de lika fittiga? Det enda som skulle göra mig nöjd är om kvinnor inte var fittiga, förstår du? Om en kvinna är snygg och fittig så är jag forfarande missnöjd.

2) Ja? Men jag behöver inte åtminstone inte kämpa för att få vara runt kvinnor.

1) Snygga kvinnor är inte fittiga för att de har ingen anledning att vara det.

Citat:
Ja, varför inte? Det finns massa saker jag aldrig kommer få men jag är inte sur för det.

Det här är en sak som män inte kan hantera att de inte kan få.
Citera
2016-08-10, 21:07
Medlem
Citat:
Det är så världen fungerar. Don't shoot the messenger.
Men det är ingen naturlag.

Citat:
1) Snygga kvinnor är inte fittiga för att de har ingen anledning att vara det.
Jo, det finns många som är mycket fittiga.

Citat:
Det här är en sak som män inte kan hantera att de inte kan få.
Ursäkter. Trams. Säg sanningen bara; jag vill inte ha sex med män för det ger inte mig nånting. Det är inte så att du bryr dig om deras välmående.
Citera
2016-08-10, 21:20
Medlem
adolf512s avatar
Att avskaffa kvinnlig rösträtt nu skulle inte hjälpa mycket då det inte längre finns något högerparti, den riktiga högern tvingades bli sossar efter att kvinnorna fick rösträtt. Sossarna som kvinnorna konsekvent har stöttat har fört Sverige från att vara ett av världens bästa länder till att vara ett skräckexempel för resten av världen.
Citat:
2) Man kan säga att många män i princip är slavar åt sina kvinnor.
Man kan slippa vara slav genom att leva på bidrag, men då kommer det bli svårt att få tag i vettiga tjejer, kanske enstaka knull med yngre tjejer alternativt om man ljuger om vad man är.

Män kommer alltid dra det korta strået, det har bara blivit extremt senare tiden pga media som förespråkar feminism och kvinnlig rösträtt. Även patriarkala samhällen suger för de flesta män, patriarkala samhällen är dominerade av ett mindre antal män som håller nere resten av befolkningen(både merparten av männen och kvinnorna).
Citera
2016-08-10, 21:21
Medlem
Citat:
Vilket är ett korrekt, men helt irrelevant påstående. Skulle du ta en slumpvis vald universitetsutbildad är det lika stor chans eller större att denna röstar på SD. 60% av 6.89% och 25% av 12.86% (nu närmare 20%). Förstår du nu vad jag avser med en andel av en andel?
Jag förstår givetvis vad du menar, du vill byta analysmetod eftersom den du använt dig av tidigare inte gav önskvärt resultat. Som jag skrev från början, rör det sig om två likvärdiga påståenden. Båda kan givetvis betraktas både som frekvenser inom en grupp och absoluta tal:

USA: Republikanska väljare har i genomsnitt marginellt högre intelligens än demokratiska väljare. Samtidigt finns det fler högintelligenta demokratiska väljare i absoluta tal. (Eftersom demokraternas väljarbas är 8% större än republikanernas 2012 så finns fler demokrater på samtliga intelligensnivåer.)
Sverige: Miljöpartistiska väljare har i genomsnitt betydligt högre utbildning än sverigedemokratiska väljare. Samtidigt finns det ungefär lika många högutbildade MP-väljare och SD-väljare mätt i absoluta tal. (Valet 2014.)

Även om vi godtog din lilla regel "andel av en andel måste ses i absoluta tal om de skall jämföras" (var det vad du lärde dig i forskarskolan? ) så finns det inget skäl att bara använda den i ett av fallen.

Allvarligt, jag tycker det är skitkul att se hur du skruvar dig i vånda för att du aldrig klarar av att erkänna några misstag, men jag har lovat mig själv att jag ska sluta slösa tid på sådant här.

Citat:
Jo, vi har ett hyfsat representativt urval av män där man både har politiska åsikter och ett bra intelligenstest. Vi kommer nog nästan aldrig få ett bättre urval än så och kan vi kan utifrån detta dra hyfsade slutsatser kring halva befolkningen. Svårare är det att uttala sig om kvinnor men då måste man hävda att intelligenta och framgångsrika kvinnor inte röstar höger i högre utsträckning än kvinnor som inte är det. Detta tycker jag inte verkar troligt och verkar inte heller stämma med det vi ser i USA (kanske inte säger så mycket men pekar i alla fall i samma riktning). Vi har inte heller något som talar emot det.
Som sagt, vi kan spekulera, vilket jag också gjorde eftersom det för en gångs skull finns goda grunder för spekulation, men att påstå att det finns "utmärkta data" när halva befolkningen inte representeras är en uppenbar överdrift, och spekulationer, oavsett hur välgrundade de är, blir tyvärr inte fakta.

Citat:
Nej, förklaringen är ju att många vänsterväljare tror att det är tur som avgör om man blir rik (det vill säga att de känner inte till att bl.a. intelligens har så hög korrelation med inkomst). Därför röstar de för mer omfördelning eftersom de vill få mer pengar av andra (själviska kort och gott). Jag citerade ju allt relevant du behövde för att kunna dra dessa slutsatser.
Alltså, precis som jag sa förklaras vänsterväljares röstningsmönster inte av att de skulle sakna information om sin relativa inkomstranking, alltså är författarnas slutsats om att bristen av denna information skulle förklara svenskarnas "vänsteråsikter" tveksamt underbyggd.

Frågan som ställdes var om de svarande trodde framgång berodde på tur eller personlig ansträngning. Det komiska här är ju att intelligens rimligtvis skulle innefattas inom tur, såvida du inte menar att gener och en ordnad uppväxtmiljö är något man når genom personlig ansträngning.

Ja, som jag redan förklarade så kan människors inställning till omfördelningspolitik länkas till deras inkomst, så höginkomsttagare är generellt sätt mindre positiva till statlig omfördelning än låginkomsttagare. Om man slår ut ett genomsnitt av väljarkåren kan man självklart observera en tendens av att vissa röstar "själviskt".
Citera
2016-08-10, 21:34
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Lupac skriver klart och tydligt:
"Du ser att Liberalerna (center-höger) och Miljöpartiet (center-vänster) har högst andel universitetsutbildade i sin väljarkår medan Sverigedemokraterna har lägst."
Du kan ju tycka vad du vill om att det inte är relevant för vad ni diskuterar (som sagt, ni fortsätter bara att prata förbi varandra), men Lupacs argument handlar helt klart och tydligt om andelen högutbildade inom respektive partis väljarkår, inte absoluta antal. Att bemöta det med uttalanden om absoluta antal är alltså irrelevant.

Haha, nu låter du ju inte lite förvirrad.

Ergo, det gäller inte för vänsterväljare i gemen, alltså är det en dålig förklaring till de faktiska vänsterväljarnas röstningsmönster.

Fast nu satte ju lupac likhetstecken mellan utbildning och IQ vilket man inte kan göra rakt av. Låt mig ge en annan infallsvinkel när det gäller Miljöpartiets väljarbas. Kvinnor dominerar kraftigt bland Mp-väljare och enligt djupare analyser så ser det ut som nedan.

"Unga kvinnliga urbana kommunalanställda akademiker. Så skulle mp-väljarna kunna karaktäriseras."

http://www.henrikoscarsson.com/2009/07/miljopartiets-valjare.html

Vi talar alltså inte om några raketforskare. No offence. Enligt annan data så är det stora skillnader i IQ bland akademiker beroende på vilket område det gäller. Och minsann är det inte så att akademiker som socialarbetare och lärare hamnar i IQ-botten, ungefär samma medel-IQ som populationen som helhet. I topp hittar vi fysiker och astronomer med IQ>130. Behöver jag tillägga att det finns en stark könskomponent här också? Bland fysiker och astronomer utgör kvinnor ca 20% men bland socialarbetare och lärare ca 90%.

http://www.randalolson.com/2014/06/25/average-iq-of-students-by-college-major-and-gender-ratio/
Senast redigerad av Iradeorum 2016-08-10 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in