Citat:
Ursprungligen postat av
Oantastlig
Mitt stöd för Trump är lika stort som ditt stöd för Breivik din dumma fitta.
Stort ändå att du verkar gå med på att asiater har högre snittintelligens. Är vi även överens om att svarta har lägre snittintelligens än vita? Latinos någonstans mellan svarta och vita och Ashkenazi judar runt 115?
Yes, och deras manliga väljare har högre snittintelligens än de på vänsterkanten.
Ja, som svarta i USA.
Med tanke på att ex. MP fick 6.89% och SD 12.86% så blir ju antalet universitetsutbildade 3,45% vs. 3,22% vilket är en marginell skillnad. Dessutom blir en direkt jämförelse mellan "universitetsutbildade" tämligen missvisande när det gäller IQ eftersom typiska vänsterakademiker är genusvetare, sociologer, dagisfröknar etc. som har låg snittintelligens i jämförelser med många andra akademiska ämnen som ekonomi, ingenjör, matematiker, fysiker etc. Nu har jag inte en aning hur fördelningen ser ut i SD men du förstår nog poängen. Det spelar dock ingen roll för frågan vi diskuterar.
Men då är det alldeles helt i sin ordning att vi är överens på den punkten, nämligen att ingen av oss stödjer Trump och hans åsikter. Nu spelar det i och för sig ingen roll, för han har nu i princip försuttit sin chans att vinna presidentvalet efter alla sina idiotiska uttalanden.
Jag skrev att amerikaner av kinesiskt ursprung i snitt är mer utbildade och har högre IQ. Det betyder inte att de skulle ha högre snittintelligens än människor av annat etniskt ursprung. IQ och intelligens är inte samma sak, det borde du veta som kallar dig för intelligensforskare. IQ är ett mått för hur mycket kunskap man har medan g (generell intelligens) är mer ett uttryck för hur mycket kunskaper ens hjärna överhuvudtaget är kapabel att rymma. Av denna anledning kan man mycket väl ha en låg IQ även om man har en hög generell intelligens.
Vet du förresten att italienare har ungefär lika hög medel-IQ som östasiater? Skillnaden är att kineser m m har en starkare studietradition än italienare. Ashkenazi judar har också en lång studietradition vilket förklarar deras högre medel-IQ. Det är alltså socioekonomiska faktorer som har en avgörande roll. Däremot är religiös trosuppfattning, etnicitet, hudfärg eller födelseplats faktorer som inte påverkar inlärningsförmåga och intelligens. Sämre uppväxtförhållanden, större ohälsa, prenatala och postnatala sjukdomar, infektionssjukdomar, sämre näringsintag, sämre tillgång till skolor, fördomar, diskriminering och så vidare bidrar till de svartas och latinamerikaners lägre medel-IQ. Det har jag försökt trumma in i skallen på dig vid åtskilliga tillfällen.
Socialt konservativa människor är som bekant fördomsfulla, rasistiska, homofoba, reaktionära och sexistiska. Social konservatism förekommer hos alla slags människor med lägre medel-IQ i hela världens hörn. Bland vita, svarta, gula, bruna, katoliker, muslimer, protestanter, hinduister och t o m ateister.
Tänker du på tabellen med intelligensen inom olika akademiska ämnen? Jag har sett den och efter att jag även läst de hänvisade artiklarna fick jag mig ett gott skratt.

Det är mig en obegriplig gåta att du inte klickat på följande två länkar:
GRE-testresultat
"
An analysis of the GRE's validity in predicting graduate school success found a correlation of .30 to .45 between the GRE and both first year and overall graduate GPA. The correlation between GRE score and graduate school completion rates ranged from .11 (for the now defunct analytical section) to .39 (for the GRE subject test). Correlations with faculty ratings ranged from .35 to .50."
Inte särskilt stark korrelation mellan GRE-resultat och hur väl man kommer att lyckas med sina universitetsstudier. GRE är med andra ord en svag prediktor på framgång inom diverse akademiskt område.
och
Dessa IQ-siffror.
En tio år gammal blogg? Den tar jag med många nävar salt.
Ro hit med seriös forskning (meta-analyser, peer-review) som stödjer din ståndpunkt att förskollärare, sociologer och genusvetare skulle ha lägre medel-IQ än matematiker, fysiker och ekonomer? Man måste beakta flera variabler utöver IQ som t ex talang och intresse. MP:s språkrör Gustav Fridolin som till yrket är folkhögskolelärare fick 2.0 poäng på högskoleprovet. Vad säger resultatet om hans IQ? Även om han har 140 i IQ är det inte helt säkert att han hade klarat av studier inom det "svåraste" akademiämnet fysik. Det som är primärt avgörande är som sagt både talang och intresse. Det finns kvinnliga mattesnillen som har större intresse för biologi, medicin, juridik, genusvetenskap eller andra "lättare" akademiområden.
Det finns faktiskt kvinnliga röstberättigade väljare om du inte redan har upptäckt det. I samtliga länder utom sultanatet Brunei faktiskt. Svenska kvinnor har fortfarande kvar sin rätt att rösta trots det stora antalet misogynister här på FB som livligt förespråkar avskaffandet av den kvinnliga rösträtten och rapar upp det ena hjärndöda argumentet efter det andra mot att kvinnor inte ska få rösta.
Givetvis menade jag den relativa procentandelen när jag påpekade den högre andelen universitetsutbildade bland MP:s väljare och sympatisörer jämfört med SD. Som självutnämnd forskare borde du känna till skillnaden mellan "andel" och "antal". Ta gärna en titt på tabellen (Andel med eftergymnasial utbildning bland folkvalda och sympatisörer efter parti, år 2010) längst ner i
SCB:s rapport. Andelen folkvalda respektive sympatisörer med eftergymnasial utbildning var störst hos både MP och Fp (nuvarande L). SD hamnade på sista plats med lägst andel högutbildade. Även hos deras folkvalda.
Jag avslutar den här diskussionen med att hänvisa till både Disciplinas och Merapis väl genomtänkta och vettiga svar i
(FB) Argument MOT kvinnors rösträtt och
(FB) Argument MOT kvinnors rösträtt.
P.S. Det är imbecillt att kalla sina debattmotståndare för "dumma fitta". Användning av grova könsord och andra okvädingsord tyder på intellektuell omogenhet.