2016-08-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressant försök till sammanfattning! Ådalen 1931 är kanske symbolik för vissa, men för mig var det en demonstration av militär makt och vad som döljer sig under ytan - helt säkert än idag. Att skjuta rakt in i en folkmassa för att stoppa ett demonstrationståg eller att skjuta en folkvald statsminister är handlingar av samma sort. All politisk makt är underställd den militärindustriella makten, vilket man ska ha i tankarna när man tolkar politikers ord och handlingar.

Demokrati är som ett tunt markskikt som spricker vid underjordiska rörelser.
Är det så illa ställt som du gör gällande här så får man nog också ta att mörkläggningar
i stort sett i alla lägen är en integrerad del av konceptet.
Citera
2016-08-09, 20:45
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Tråden är lite delad när det kommer till SE men faktum kvarstår att han dagen efter i polisförhöret beskriver LJ på ett sätt som man ej kan göra utan att :
1. Springa förbi honom när han trycker på tunnelgatan
2. Vara på mordplatsen när LJ vallas dit av poliserna (kanske 10min efter mordet).

3. Man har en polare som observerar förloppet och sedan avlägger en kort rapport innan man går tillbaka in i skandiahuset, eventuellt drar det muntligt på morgonen efter.
Citera
2016-08-09, 20:49
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Är det så illa ställt som du gör gällande här så får man nog också ta att mörkläggningar
i stort sett i alla lägen är en integrerad del av konceptet.
Ove har nog inte fel i allt vad det gäller psykförsvaret. Ett folk som inte kan hanteras via massmedia är ett stort osäkerhetsmoment för dom som har störst kontrollbehov. Att ha förtroende för människors förstånd och rättskänsla finns nog inte med i bilden.

Men sådan är vår tillvaro. Jorden är ett glödande klot med ett tunt avsvalnat ytskikt, i ett universum med supernovaexplosioner, vilka förintar alla planeter i sin närhet och bildar den materia med vilken planeter byggs upp. I Neapel bor man på en svällande vulkan och dricker gott vin har det bra. Wtf yolo.

I skenet av eftertankens kranka blekhet börjar MOP att framstå som förutsägbart och ändå blev hela svenska folket totalt överraskat.
Senast redigerad av iesho 2016-08-09 kl. 20:52.
Citera
2016-08-09, 23:50
Medlem
Citat:
Tråden är lite delad när det kommer till SE men faktum kvarstår att han dagen efter i polisförhöret beskriver LJ på ett sätt som man ej kan göra utan att :
2. Vara på mordplatsen när LJ vallas dit av poliserna (kanske 10min efter mordet).
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
3. Man har en polare som observerar förloppet och sedan avlägger en kort rapport innan man går tillbaka in i skandiahuset, eventuellt drar det muntligt på morgonen efter.

Låter långsökt , varför skulle det vara så ? Och var är då SE under de 25-30 min som går mellan att han lämnar skandia till att han kommer tillbaka ?
Citera
2016-08-10, 08:24
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Bra! Vi är i stort överens om det mesta. Håller med om att folk inte håller reda på vilka som promenerar, kör bilar, parkerar bilar etc såvida inte någon person starkt avviker från den gängse gatubilden. I GM:s fall var han ju som IM säger skicklig på att smälta in i den allmänna förvirringen och kunde förväxlas med ett vittne.

Måste fundera lite på det här med bilar. Även jag ser möjligheten att det var GM som anlände i den bil som stannade på Tunnelgatans västra sida och där iakttogs av Wiklund. Men det kan inte ha varit GM som stod och spanade norrut minuterna före mordet. Den mannen hade ju en anmärkningsvärt stor svart mustasch vilket GM tydligen inte hade enligt övriga vittnen. Det var väl en spanare i så fall.

Du menar alltså att gruppen var på plats av någon annan anledning men passade på att mörda statsministern när de såg honom?

Hm. Tänkvärt.

Själv har jag nog hela tiden varit inne på att gruppen övervakade Palme en tid före mordet (1 vecka?) och sökte bästa möjliga tillfälle/ plats att utföra mordet. Denna kväll gavs en möjlighet.

LGWP och andra har frågat sig varför mordet inte skedde i någon gränd i Gamla stan. Det kan finnas flera anledningar till det menar jag. En kan vara att den utsedde GM inte fanns i Gamla stan. Där fanns endast spanare. Orsaken kan ha varit att Gamla stan inte ansågs som någon bra mordplats eftersom den enkelt kunde spärras av och förhindra GM:s flykt.

Om paret Palme tagit taxi eller på annat sätt åkt från Grand så hade nog gruppen fått invänta nästa goda tillfälle. Det var trots allt ingen naturlag som tvingade dem att utföra mordet just 28/2.

En tänkbar bortre tidsgräns kan ju ha varit Moskvaresan i april. Mordet behövde ske dessförinnan.

Men det där blir ju mest spekulationer. Just nu vill jag fokusera på hur GM tog sig till Dekorima. Tack för dina synpunkter.

Så länge inte Dahlgrens berättelse kan avföras som falsk, så måste man ta med den i beräkningen. PU har aldrig kommenterat hans beskrivning. Liksom att Åsa aldrig kommenterat att hon var utpekad som vittne av Dallas för att skapa äkthet och stöd av densamma. Enda formen av officiellt uttalande jag sett är HHs ord om sinnesförvirrat svammel.

Jag vägrar tro att Holmer ingick i en mordkonspiration innan det finns bevis. Vilket då leder till att mordet utfördes av en annan grupp enligt mig. Som passade på i hans kölvatten efter att de blivit medvetna om Statsministerns närvaro. Mitt framför ögonen på SAPs mörkläggningsmaskin.

Sedan när det gäller bilar verkar du vara bunden till observationer för att kunna gå vidare. När ett vittne anger att vederbörande såg en bil som släppte av en person så måste det vara mördaren. Om ingen bil kan kopplas till mördaren kunde han alltså inte anlänt på detta sättet. Vilket enligt mig är helt felaktigt. Eftersom han kunde anlänt utan att bli iakttagen.

Alltså precis samma resonemang som du använder när det gäller Nieminens möte med mördaren. Eftersom det inte finns något vittne som anger att GM tog en annan väg så måste hon mött mördaren. Trots att tidsanomalierna pekar mot motsatsen. Där en välvillig jämkning mellan tiderna kan anses vara förklaringen till 90 sekunders felaktighet, och därmed en snitslad bana till Snickarbacken.

Påståendet om att mördargruppen skulle fått invänta nästa tillfälle om paret Palme tagit Taxi är helt gripet ur luften. Det saknas både fakta och vittnesmål som pekar i den riktningen. Samtidigt som du har uppfattningen om att mördaren var ett inhyrt proffs. Som tickar pengar till nästa eventuella tillfälle. Där man också riskerat att få åka hem efter det resonemanget.

Sedan när det gäller de som påståtts övervaka Palme innan mordet har aldrig utretts. SAs Säpotrio och Säpos övervakningspromemoria har begravts i PUs källare. Där jag är säker på att de aldrig kommer att presenteras offentligt i min livstid. Eller så har de redan strimlats på samma sätt som Säpos Stasilistor via politiska beslut i Nationens Intresse.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-10 kl. 08:35.
Citera
2016-08-10, 09:10
Bannlyst
Jag vill posta en text från en annan tråd under Mordet på OP av Iesho 2012-09-04, 12:36 som ligger lite undanskymd som heter pusselbitar som är intressant och som nya i tråden kan ha missat och som jag tycker är relevant. Är det fel gjort får väl mod ta bort inlägget. Det verkade inte funka att ha olika underforum den tråden där jag plockar blev bara 7 inlägg stor. Men här finns mycket info så jag postar det här.
Det jag tycker är nytt för mig är att Lisbet blev rädd runt den 20 feb av männ som vistades utanför porten bara en sån sak borde rendera aktivt övervakningskydd av Palme detta ökar sannolikheten för att det är svenska hemliga bakom. Sen har vi dessa tre tysktalande männ som alltså har blivit igenkända att ha varit hemma hos Victor Gunnarsson Sen verkar de ha gått bakom Palme ett antal dagar med pistolen innanför rocken för att hitta ett bra tillfälle att knäppa honom. Återigen de hemliga kamerorna i tunnelbanan återger de bara livebilder eller kunde de spela in också? I så fall borde dessa finnas på film.

Hösten 1985
En person som arbetar i Gamla Stan och som ofta är vid Västerlånggatan 31, såg två män som uppförde sig märkligt utanför Palmes bostad. Han kontaktade Säpo två gånger, men förhördes aldrig. Han uppger att han ofta sett mer eller mindre skumma personer komma dit, men tyckte att dessa var "annorlunda, allvarligare".

Före julen 1985
En bekant till VG såg tre män komma ut ifrån dennes bostad. De talade tyska och en av dem var mycket lång och blond.

Veckorna innan mordet
Tre gånger innan mordet men ingen gång efter, såg ett vittne på tunnelbanan tre män kliva på i samma vagn om mornarna, vid Gamla Stan. Alla hade läderjackor och två av dem såg mycket "osvenska" ut. Den tredje var 190 cm lång, blond och mycket kraftig. Näsan var knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt ansikte med sönderslagna ögonbryn. Liknade den förre världsmästaren i boxning jack Dempsey. Hade en grön jacka. Han med gröna jackan brukade sätta sig, medan de två med svarta jackor brukade stå vid dörrarna. Vid ett tillfälle växlade de några ord till varandra, på ett språk som vittnet trodde var tyska. Någon av de stående männen sade något och den sittande svarade med ett ord.

En kvinna hörde en diskussion i rulltrappan ifrån Tunnelgatan till Malmskillnadsgatan. En lång man med blont, stripigt hår hade sagt på svenska: "Händer det något mord så är det här".

c:a 20 februari 1986
Lisbet Palme såg två män utanför bostaden som uppförde sig mystiskt. Det hade varit mycket obehagligt, men föranledde ingen extrabevakning ifrån Säpos sida.

26/2
En lång ljus man i trettioårsåldern som tog in på hotel Klara den 14/2, försvann onsdagen den 26/2 utan att betala. Mannen hade sagt sig vara en tysk turist och uppgett ett ovanligt namn. Vid kontroll har det visat sig att ingen i Väst-Tyskland har det namnet, men några få i Österrike.

27/2
En lång, kraftig och blond man sågs följ efter Palme när han gick ifrån Rosenbad till PUB, för att handla en kostym.

28/2 kl 18.00
En konsthandlare hade sett två män utanför Palmes bostad och en av männen var "jättestor" med rödblont hår.

20.30
Ett vittne såg Olof och Lisbet Palme i tunneln ned mot tunnelbanestationen vid Gamla Stan. Fem meter efter paret gick en mörkhårig man vilken hela tiden hade ena handen i rockfickan. Mannen hade mörk skäggstubb och gick på ett ovanligt, smygande sätt.

Spärrvakten vid gamla Stan såg också en man komma gående all deles efter paret Palme. Mannen hade haft en mycket egendomlig blick.

22.50
En kvinna om bor på Johannesgatan såg två män, den ena med något i handen som kan ha varit en walkietalkie, stå och titta upp och ned längs Johannesgatan (som är enkelriktad). En röd bil stod på tomgång i närheten.

23.10
En kvinna såg en lång blond man och två mörkhåriga män springa ursinnigt på en parallellgata till Sveavägen (samma kvarter som biografen Grand) i riktning mot Adolf Fredriks kyrkogård.

23.13
Ett vittne mötte paret Palme och observerade att de var inringade av tre personer. Han trodde att de var Palmes livvakter. En bit framför gick två personer i mörka kläder och en bit efter gick en blond, "otroligt stor" man i grön militärrock med kapuschong.

23.14
Makarna korsade Sveavägen innan Adolf Fredriks Kyrkogata. Vittnet ovan, uppger att han fick intrycket att de främre männen väntade in paret vid korsningen, men att dessa valde att korsa Sveavägen innan de kom fram till de två männen. (Jämför tryckjakt ovan).

En vittne som gick mot biografen Grand mötte två män på trottoaren utanför kyrkogården vid Adolf Fredriks kyrka. När han sedan mötte paret Palme strax efter drog han slutsatsen att de två männen var livvakter. Efter Palme gick en storvuxen blond person. Palme kan här ha varit omringad av tre personer. När vittnet vände sig om såg han att de förmodade livvakterna hade stannat upp vid hörnet på andra sidan Adolf Fredriks kyrkogata, som för att vänta in paret. Men LP valde att gå över Sveavägen mitt i korsningen utan att gå fram till männen. (Jämför tryckjakt ovan). Till OP sa hon att hon ville titta i skyltfönster på andra sidan.

Vittnet KN såg ett par gå över Sveavägen vid korsningen till Adolf Fredriks kyrkogata. Hon såg också en man gå över efter paret, men tyckte att mannen försvann på ett konstigt sätt mitt på vägen, när hon vände bort blicken från honom.
Senast redigerad av iesho 2012-09-04 kl. 12:54
Senast redigerad av chimon 2016-08-10 kl. 09:20.
Citera
2016-08-10, 11:53
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Teoretiskt kan det mycket väl vara så. Det kan vara SE som står utanför Skandia och en man i liknande kläder (mörka räcker för mer man ej urskilja) som är GM och korsar gatan när OP närmar sig. SE stämplade ut 1-2 min innan skotten så han bör befinna sig framför OP ej bakom. Tråden är lite delad när det kommer till SE men faktum kvarstår att han dagen efter i polisförhöret beskriver LJ på ett sätt som man ej kan göra utan att :

SE kommenterar en slemsug som ligger kvar på platsen, oanvänd, efter att ambulansen åkt. Eftersom han stämplar ut 23.19-23.20-23.21, beroende på vilken av hans egna uppgifter man ska tro på, är han hyggligt bevisat nära attentatet, och alltså även senare, efter att ambulansen åkt. Han har däremellan sprungit in på Tunnelgatan. Anklagelser mot SE är inte populära, men tänk om vi fått fram liknande information om någon ännu icke känd, då hade vi alla tänkt: GM.
Citera
2016-08-10, 13:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
SE kommenterar en slemsug som ligger kvar på platsen, oanvänd, efter att ambulansen åkt. Eftersom han stämplar ut 23.19-23.20-23.21, beroende på vilken av hans egna uppgifter man ska tro på, är han hyggligt bevisat nära attentatet, och alltså även senare, efter att ambulansen åkt. Han har däremellan sprungit in på Tunnelgatan. Anklagelser mot SE är inte populära, men tänk om vi fått fram liknande information om någon ännu icke känd, då hade vi alla tänkt: GM.
Det som är mest anmärkningsvärt är att SE starkt ogillade OP och ska ha ritat en ganska otäck nidbild av honom. SEs utseende bedrar, hans ansikte är runt men han var atlet och ansåg sig vara ganska hyfsad sprinter.

Men hans runda ansikte är inte det minsta likt CPs ansikte, vilket LP anser sig ha tittat upp emot. Dessutom ska SE och LP ha mötts vid ett tidigare tillfälle, vilket än mer talar emot att hon såg SE i det skedet.
Citera
2016-08-10, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det som är mest anmärkningsvärt är att SE starkt ogillade OP och ska ha ritat en ganska otäck nidbild av honom. SEs utseende bedrar, hans ansikte är runt men han var atlet och ansåg sig vara ganska hyfsad sprinter.

Men hans runda ansikte är inte det minsta likt CPs ansikte, vilket LP anser sig ha tittat upp emot. Dessutom ska SE och LP ha mötts vid ett tidigare tillfälle, vilket än mer talar emot att hon såg SE i det skedet.

Jag tror inte LP ljuger , dvs i sitt första utlåtande att hon ej sett aniktet på skytten. Och han var betydligt smalare 86-87 (bild länk) än vad bilden från CP rättegången ger sken av.
http://www.expressen.se/kvallsposten/skandiamannen-var-dar-nar-palme-skots/

Och att SE skulle ha ritat nidbilder av Palme vill jag ha en källa på ! Det låter som en skröna bara för att han åkte till Mariehamn där EAP hade sitt tryckeri.
Citera
2016-08-10, 14:47
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Så länge inte Dahlgrens berättelse kan avföras som falsk, så måste man ta med den i beräkningen. PU har aldrig kommenterat hans beskrivning. Liksom att Åsa aldrig kommenterat att hon var utpekad som vittne av Dallas för att skapa äkthet och stöd av densamma. Enda formen av officiellt uttalande jag sett är HHs ord om sinnesförvirrat svammel.

Jag vägrar tro att Holmer ingick i en mordkonspiration innan det finns bevis. Vilket då leder till att mordet utfördes av en annan grupp enligt mig. Som passade på i hans kölvatten efter att de blivit medvetna om Statsministerns närvaro. Mitt framför ögonen på SAPs mörkläggningsmaskin.

Sedan när det gäller bilar verkar du vara bunden till observationer för att kunna gå vidare. När ett vittne anger att vederbörande såg en bil som släppte av en person så måste det vara mördaren. Om ingen bil kan kopplas till mördaren kunde han alltså inte anlänt på detta sättet. Vilket enligt mig är helt felaktigt. Eftersom han kunde anlänt utan att bli iakttagen.

Alltså precis samma resonemang som du använder när det gäller Nieminens möte med mördaren. Eftersom det inte finns något vittne som anger att GM tog en annan väg så måste hon mött mördaren. Trots att tidsanomalierna pekar mot motsatsen. Där en välvillig jämkning mellan tiderna kan anses vara förklaringen till 90 sekunders felaktighet, och därmed en snitslad bana till Snickarbacken.

Påståendet om att mördargruppen skulle fått invänta nästa tillfälle om paret Palme tagit Taxi är helt gripet ur luften. Det saknas både fakta och vittnesmål som pekar i den riktningen. Samtidigt som du har uppfattningen om att mördaren var ett inhyrt proffs. Som tickar pengar till nästa eventuella tillfälle. Där man också riskerat att få åka hem efter det resonemanget.

Sedan när det gäller de som påståtts övervaka Palme innan mordet har aldrig utretts. SAs Säpotrio och Säpos övervakningspromemoria har begravts i PUs källare. Där jag är säker på att de aldrig kommer att presenteras offentligt i min livstid. Eller så har de redan strimlats på samma sätt som Säpos Stasilistor via politiska beslut i Nationens Intresse.

Ha ha, ja det är helt enkelt så att jag bestämde mig redan från början för att utgå från de initiala vittnesmålen när jag skulle analysera Palmemordet. Vad berättar vittnena om bostaden, tunnelbanan, Grand, Sveavägen, GM:s dåd, flykten?

Det finns ju ingen teknisk bevisning. Vittnesmålen är det enda vi har.

Utifrån vittnesmålen har jag sedan långsamt resonerat mig fram till försiktiga antaganden.

Jag har alltså från början helt struntat i motivet.

När jag tyckte mig få en relativt klar bild av mordkvällen (och på vissa punkter är det som bekant närmast omöjligt vilket man då tvingas acceptera) så började jag studera motivbilden. Vilka hade starka motiv att mörda Palme?

Det krävdes, menar jag, mycket starka motiv för att gå så långt som till att skjuta ihjäl statsministern. Det räckte alltså inte med att han oskadliggjordes politiskt genom planterade affärer. Han behövde verkligen mördas, menade mördaren/mördarna. Varför det? Och vad betyder det?

Vid tiden för mordet var Sverige ett helt annat land än i dag. Det fanns inga kriminella ligor som brände bilar, sköt ihjäl människor, id-kapningar etc. Och det fanns sannerligen ingen svensk tradition som berättade att misshagliga politiker skulle mördas.

Sverige var fjärran från allt sånt. Visst fanns brott och visst begicks mord men karaktären på brottsligheten var helt annan än i dag.

Det är - brant förkortat - i den kontexten jag studerar mordet.

Jag har också ingående studerat en mängd politiska mord i världen genom tiderna och funnit att morden vanligen begås av människor i samma land/region, att morden inspireras av politiska beslut i närtid (några månader) och att det antingen rör sig om konspirationsgrupper eller ensamma personer. I samtliga fall, även när det gäller ensamma mördare, sker viss planering.

I inget fall har mördaren/mördarna spontant upptäckt offret på stan och skjutit.

Amatörmördare grips vanligen på brottsplatsen. Eller 1-2 dagar efter mordet. De är för klantiga för att undkomma rättvisan.

Kompetenta mördare undkommer.

Vilka hade då starka motiv ? Några förslag:

1) Personer inom svensk höger och högerextremism vilket kan inkludera anställda inom säkerhetspolisen, polisen, militären och annan statlig verksamhet. I denna motivbild fanns resursstarka personer som kunde inrätta och utrusta lämplig attentatsgrupp inklusive en erfaren GM. "Högern" betyder alltså även adelsmän, bolagsägare osv.

2) CIA/Nato/USA. Ville förhindra att Palmes kärnvapenfria zon skulle ställa norra Europa utan Nato-skydd mot Sovjets kärnvapenbas i Murmansk. Såg ett intressant tv-program om detta för en tid sedan. Det var alltså fullt kallt krig som till och med blev lite hett ungefär vid tiden för Palmemordet. Amerikanska atomubåtar smög in mot Murmansk och ryssarna beordrade full attack. Dramatiska händelser norr om Skandinavien. Minns att den kärnvapenfria zonen även skulle spräcka Nato eftersom danskar och norrmän då skulle lämna västalliansen.

3) Sydafrika. ANC-stödet etc. Behöver väl inte ytterligare kommenteras kanske.

Att HH skulle ha varit inblandad i mordkomplotten tror jag inte alls på.

Jag lämnar öppet för att de 30 årens famlande faktiskt kan bero på polisiär inkompetens, möjligen i kombination med socialdemokratisk styrning som förhindrade utredning av vissa spår av skräck för att statshemligheter skulle avslöjas eller att relationen till främmande makt kraftigt skulle äventyras. Men varken jag eller någon annan kan ju bevisa något i den delen.
Citera
2016-08-10, 19:41
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Låter långsökt , varför skulle det vara så ? Och var är då SE under de 25-30 min som går mellan att han lämnar skandia till att han kommer tillbaka ?

Tja, det är ju inte omöjligt att han var ute och sprang i kvarterna nord-ost om mordplatsen och försökte smussla undan en magnum-revolver.
Han verkar ju inte ha varit på mordplatsen och gjort det han själv påstår i alla fall, men någonstans har han ju varit.
Citera
2016-08-10, 21:22
Bannlyst
Finns det namn på de tre säpomännen som bedrev egna spaningar på Palme?

Person 1. Arbetade på den tekniska sidan med tillgång till all teknisk utrustning Säpo förfogade över
Han hade också kontakt med underättelsenätverk utanför Säpo.

Person 2. Arbetade inom en styrka för "Insatser" riktade mot speciella personer

Person 3. Var känd att ha privat kontakt med högerextremister och med personer kring Kontra och Eap

Annars kan man ta kontakt med de ledande inom kontra på den tiden nu och fråga om de vet vilken person det var då kanske de andra två personernas namn kommer fram också.

Har dagens säpo tillgång till den tidens material eller det är bränt eller raderat?
Ni som läser tråden och arbetade på säpo på den tiden och vet fram med namnen nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in