Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-10, 22:12
  #77785
Medlem
I boken Blixt från hotfull himmel finns det en inte helt ointressant information om hur informationen om mordet sprids under mordnatten. Det är dåvarande chefen för kustflottan, Claes Tornberg, som berättar (s 39) att han förmodligen var "en av de första" i försvaret som fick veta att Palme var skjuten. Han blir uppringd av förste hovmarskalk "Kitte" Ahrén. (Han anger ingen tid för samtalet). Här ett ordagrant citat

"Det var i vår föreställnignsvärld en kupp. Därmed skulle sprdning av fartygen ske. [---] I alla fall satte vi igång förberedelser för spridning. Jag ringer till försvarsstaben. Jaha, vad gör försvarsmakten nu? Svaret blev 'Det finns inga indikationer på att detta är någon kuppsituation'. Vad i helsike visste man om det? Det var min omedelbara reaktion."
Citera
2016-08-10, 22:14
  #77786
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
Finns det namn på de tre säpomännen som bedrev egna spaningar på Palme?

Person 1. Arbetade på den tekniska sidan med tillgång till all teknisk utrustning Säpo förfogade över
Han hade också kontakt med underättelsenätverk utanför Säpo.

Person 2. Arbetade inom en styrka för "Insatser" riktade mot speciella personer

Person 3. Var känd att ha privat kontakt med högerextremister och med personer kring Kontra och Eap

Annars kan man ta kontakt med de ledande inom kontra på den tiden nu och fråga om de vet vilken person det var då kanske de andra två personernas namn kommer fram också.

Har dagens säpo tillgång till den tidens material eller det är bränt eller raderat?
Ni som läser tråden och arbetade på säpo på den tiden och vet fram med namnen nu.

Nr 1 Robert Stangesjö och Nr 3 Contra Stig Johansson
Citera
2016-08-11, 07:31
  #77787
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, ja det är helt enkelt så att jag bestämde mig redan från början för att utgå från de initiala vittnesmålen när jag skulle analysera Palmemordet. Vad berättar vittnena om bostaden, tunnelbanan, Grand, Sveavägen, GM:s dåd, flykten?

Det finns ju ingen teknisk bevisning. Vittnesmålen är det enda vi har.

Utifrån vittnesmålen har jag sedan långsamt resonerat mig fram till försiktiga antaganden.

Jag har alltså från början helt struntat i motivet.

När jag tyckte mig få en relativt klar bild av mordkvällen (och på vissa punkter är det som bekant närmast omöjligt vilket man då tvingas acceptera) så började jag studera motivbilden. Vilka hade starka motiv att mörda Palme?

Det krävdes, menar jag, mycket starka motiv för att gå så långt som till att skjuta ihjäl statsministern. Det räckte alltså inte med att han oskadliggjordes politiskt genom planterade affärer. Han behövde verkligen mördas, menade mördaren/mördarna. Varför det? Och vad betyder det?

Vid tiden för mordet var Sverige ett helt annat land än i dag. Det fanns inga kriminella ligor som brände bilar, sköt ihjäl människor, id-kapningar etc. Och det fanns sannerligen ingen svensk tradition som berättade att misshagliga politiker skulle mördas.

Sverige var fjärran från allt sånt. Visst fanns brott och visst begicks mord men karaktären på brottsligheten var helt annan än i dag.

Det är - brant förkortat - i den kontexten jag studerar mordet.

Jag har också ingående studerat en mängd politiska mord i världen genom tiderna och funnit att morden vanligen begås av människor i samma land/region, att morden inspireras av politiska beslut i närtid (några månader) och att det antingen rör sig om konspirationsgrupper eller ensamma personer. I samtliga fall, även när det gäller ensamma mördare, sker viss planering.

I inget fall har mördaren/mördarna spontant upptäckt offret på stan och skjutit.

Amatörmördare grips vanligen på brottsplatsen. Eller 1-2 dagar efter mordet. De är för klantiga för att undkomma rättvisan.

Kompetenta mördare undkommer.

Vilka hade då starka motiv ? Några förslag:

1) Personer inom svensk höger och högerextremism vilket kan inkludera anställda inom säkerhetspolisen, polisen, militären och annan statlig verksamhet. I denna motivbild fanns resursstarka personer som kunde inrätta och utrusta lämplig attentatsgrupp inklusive en erfaren GM. "Högern" betyder alltså även adelsmän, bolagsägare osv.

2) CIA/Nato/USA. Ville förhindra att Palmes kärnvapenfria zon skulle ställa norra Europa utan Nato-skydd mot Sovjets kärnvapenbas i Murmansk. Såg ett intressant tv-program om detta för en tid sedan. Det var alltså fullt kallt krig som till och med blev lite hett ungefär vid tiden för Palmemordet. Amerikanska atomubåtar smög in mot Murmansk och ryssarna beordrade full attack. Dramatiska händelser norr om Skandinavien. Minns att den kärnvapenfria zonen även skulle spräcka Nato eftersom danskar och norrmän då skulle lämna västalliansen.

3) Sydafrika. ANC-stödet etc. Behöver väl inte ytterligare kommenteras kanske.

Att HH skulle ha varit inblandad i mordkomplotten tror jag inte alls på.

Jag lämnar öppet för att de 30 årens famlande faktiskt kan bero på polisiär inkompetens, möjligen i kombination med socialdemokratisk styrning som förhindrade utredning av vissa spår av skräck för att statshemligheter skulle avslöjas eller att relationen till främmande makt kraftigt skulle äventyras. Men varken jag eller någon annan kan ju bevisa något i den delen.

Jag har levt med Palmemordet sedan morgonen när klockradion basunerade ut att Palme blivit mördad och därefter följt med i realtid mer eller mindre dagligen. Det mesta som idag länkas till youtube och tidningsidor, såg/läste jag redan när det direktdistribuerades. Alltså har informationen för mig kommit stegvis. Vilket då innebär att jag aldrig satt mig ner en dag ett antal år efteråt för att gå igenom materialet och börja analysera. För mig har analyserandet varit en nästan daglig process under 30 år.

Som sagt, vi är överens om grunderna och har tillgång till samma material och vittnesmål. Alltså är resten en fråga om tolkning.

Utesluter precis som du ensam galen mördare, amatörer, kriminella ligor osv.

Kompetenta mördare kommer undan. Vilket leder till den troliga slutsatsen att i detta fallet var gruppen i övrigt lika kompetent, beslutsam och iskall.

När det gäller mördarens agerande så är jag övertygad om att han ansåg sig göra rätt. Statsministern avrättades utan pardon. Och med en självklarhet som är slående. Vilket enligt mig tyder på ett starkt personligt patos. Utan att uppvisa någon form av affekt i ögonblicket. Alltså precis motsatsen till hur CP brukade bete sig i våldssituationer. Vilket då leder oss till en motivspekulation som du påbörjat.

3. Finns ingenting idag som tyder på SA skulle ingått i mordet.

2. Att CIA/Nato/USA skulle beordrat eller utfört mordet tror jag inte på. Däremot skulle man knappast lämnat in sitt veto om man känt till några externa planer under bordet. Samtidigt är det bestickande med CIA-närvaro i Stockholm mordnatten och i Holmers buggande av kurder. ICs beteende efter mordet med utplacering av SOSUS och statsbesök hos Reagan. För att inte tala om att HH inbjöds till ett personligt statsbesök. Men det var efter att problemet avlägsnats viket medförde att man var lika såta vänner som när Erlander besökte Truman 1952.

1. Skulle vilja ändra detta till landsförrädarspåret. Och utesluta finansvärlden. Enligt mig den troligaste hemvisten för mördargruppen. Försvars och säkerhetskomplexet i alla dess former. Från enskilda poliser till 12 edsvurna marinofficerare på en helsida i DN strax före mordet.

SB/AGAG, Säpo och dess bakgård, IB03 och SSI, Barbro och andra förnamnsgrupper m.m. Här frodades bevisligen Palmehatet och tanken om att han var en landsförrädare och ville sälja ut landet till ryssen. Där man matades med underrättelser från utländska säkerhetstjänster om att det just förhöll sig på det sättet. I denna världen var en Palmemördare en hjälte som man skålade för efteråt. Där sannolikheten att någon efteråt skulle läcka någon information är närmast obefintlig. Vilket bevisas av 30 års tystnad oavsett vad det än gäller.

En av dessa deltagare i säkerhetskomplexet, Donald Forsberg, har på senare tid angivit en sambandsövande Barbrogrupp som en förklaring till WT-iakttagelserna. Alltså de anonyma WT-bärarna som bildade en kuliss till mordet. Något som under 30 år varit tabu att utreda. Och där INGEN av dessa framträtt offentligt. Trots att det anses vara omöjligt att så många kan behålla en hemlighet så länge.

Vi befinner oss alltså i en värld där tystnaden är själva förutsättningen för verksamheten. En värld som inte låter sig kontrolleras av politiker. Utan snarare styr politiker och får de att mangrant ställa upp och hemligstämpla/mörklägga i det luddiga begreppet om nationens intresse.

Samtidigt är det ingen hemlighet att ett antal personer av de som från början ingick i PU kan kopplas till samma totalförsvar. Från den D-sektionsledande Länspolismästaren till vapen och kulmästaren Sonny Björk.
__________________
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-11 kl. 08:13.
Citera
2016-08-11, 07:32
  #77788
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Tja, det är ju inte omöjligt att han var ute och sprang i kvarterna nord-ost om mordplatsen och försökte smussla undan en magnum-revolver.
Han verkar ju inte ha varit på mordplatsen och gjort det han själv påstår i alla fall, men någonstans har han ju varit.

Det var någon tidigare i denna tråd eller tråden om Skandiamannen som undrade om SE ingick i civilförsvaret. I såfall skulle han kanske gått dit för att observera om han fick påringning när larmet gick, isåfall skulle han inte varit på plats när Palme sköts utan dykt upp där något efteråt. Men varför då påstå något annat kan man undra, det borde ju vara uppenbart att något antal är på plats(?).
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-08-11 kl. 07:39.
Citera
2016-08-11, 08:33
  #77789
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det var någon tidigare i denna tråd eller tråden om Skandiamannen som undrade om SE ingick i civilförsvaret. I såfall skulle han kanske gått dit för att observera om han fick påringning när larmet gick, isåfall skulle han inte varit på plats när Palme sköts utan dykt upp där något efteråt. Men varför då påstå något annat kan man undra, det borde ju vara uppenbart att något antal är på plats(?).

Problemet för alla SE-förespråkare är att man inte kan förklara varför han trädde in i handlingen just då. 23,18, 23,19 eller 23,20. Innan dess konverserandes med en vakt utan tillgång till WT. Var också vakten ingående i konspirationen.

Var SE en sovande kompetent mördare som slog till just efter att Palme bytte sida på Sveavägen. Något som aldrig kunde förutses.

Vilket då innebär att det i andra fastigheter längs Sveavägen, och i alla tänkbara riktningar dessutom, måste funnits likasinnade sovande celler i andra fastigheter. Annars hade man ju missat honom om han tog en annan promenadväg.

Frågan blir då vad alla dessa sovande celler gjort om OP åkt tunnelbana eller tagit Taxi hem. Följt efter springandes i flock, eller åkt hem och sovit på saken och drömt om nästa tillfälle.
__________________
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-08-11 kl. 08:59.
Citera
2016-08-11, 09:00
  #77790
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemet för alla SE-förespråkare är att man inte kan förklara varför han trädde in i handlingen just då. 23,19, 23,20 eller 23,21. Innan dess konverserande med en vakt utan tillgång till WT. Var också vakten ingående i konspirationen.

Var SE en sovande kompetent mördare som slog till just efter att Palme bytte sida på Sveavägen. Något som aldrig kunde förutses.

Vilket då innebär att det i andra fastigheter längs Sveavägen, och i alla tänkbara riktningar dessutom, måste funnits likasinnade sovande celler i andra fastigheter. Annars hade man ju missat honom om han tog en annan promenadväg.

Frågan blir då vad alla dessa sovande celler gjort om OP åkt tunnelbana eller tagit Taxi hem. Följt efter springandes, eller åkt hem och sovit på saken och drömt om nästa tillfälle.

Jag tänkte inte att civilförsvaret på något vis skulle vara inblandat i mordet som utförare. Utan att de får ett larm om att något hänt och skickar ut en gubbe för att observera. Möjligtvis om man exempelvis varit på alerten innan ifall man via tips från polis eller SÄPO fått indikation på att något verkar vara på gång, något som man kanske initialt trott rört intern uppgörelse i undre världen. Vilket skulle kunna förklara WT männen om de faktiskt existerat. Sedan vet jag inte riktigt hur det fungerar om exempelvis toppolitiker avböjer livvaktsskydd från SÄPO, ser man till att någon har koll på honom/henne när han går ut om än på visst avstånd kanske?
Citera
2016-08-11, 09:12
  #77791
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag har levt med Palmemordet sedan morgonen när klockradion basunerade ut att Palme blivit mördad och därefter följt med i realtid mer eller mindre dagligen. Det mesta som idag länkas till youtube och tidningsidor, såg/läste jag redan när det direktdistribuerades. Alltså har informationen för mig kommit stegvis. Vilket då innebär att jag aldrig satt mig ner en dag ett antal år efteråt för att gå igenom materialet och börja analysera. För mig har analyserandet varit en nästan daglig process under 30 år.

Som sagt, vi är överens om grunderna och har tillgång till samma material och vittnesmål. Alltså är resten en fråga om tolkning.

Utesluter precis som du ensam galen mördare, amatörer, kriminella ligor osv.

Kompetenta mördare kommer undan. Vilket leder till den troliga slutsatsen att i detta fallet var gruppen i övrigt lika kompetent, beslutsam och iskall.

När det gäller mördarens agerande så är jag övertygad om att han ansåg sig göra rätt. Statsministern avrättades utan pardon. Och med en självklarhet som är slående. Vilket enligt mig tyder på ett starkt personligt patos. Utan att uppvisa någon form av affekt i ögonblicket. Alltså precis motsatsen till hur CP brukade bete sig i våldssituationer. Vilket då leder oss till en motivspekulation som du påbörjat.

3. Finns ingenting idag som tyder på SA skulle ingått i mordet.

2. Att CIA/Nato/USA skulle beordrat eller utfört mordet tror jag inte på. Däremot skulle man knappast lämnat in sitt veto om man känt till några externa planer under bordet. Samtidigt är det bestickande med CIA-närvaro i Stockholm mordnatten och i Holmers buggande av kurder. ICs beteende efter mordet med utplacering av SOSUS och statsbesök hos Reagan. För att inte tala om att HH inbjöds till ett personligt statsbesök. Men det var efter att problemet avlägsnats viket medförde att man var lika såta vänner som när Erlander besökte Truman 1952.

1. Skulle vilja ändra detta till landsförrädarspåret. Och utesluta finansvärlden. Enligt mig den troligaste hemvisten för mördargruppen. Försvars och säkerhetskomplexet i alla dess former. Från enskilda poliser till 12 edsvurna marinofficerare på en helsida i DN strax före mordet.

SB/AGAG, Säpo och dess bakgård, IB03 och SSI, Barbro och andra förnamnsgrupper m.m. Här frodades bevisligen Palmehatet och tanken om att han var en landsförrädare och ville sälja ut landet till ryssen. Där man matades med underrättelser från utländska säkerhetstjänster om att det just förhöll sig på det sättet. I denna världen var en Palmemördare en hjälte som man skålade för efteråt. Där sannolikheten att någon efteråt skulle läcka någon information är närmast obefintlig. Vilket bevisas av 30 års tystnad oavsett vad det än gäller.

En av dessa deltagare i säkerhetskomplexet, Donald Forsberg, har på senare tid angivit en sambandsövande Barbrogrupp som en förklaring till WT-iakttagelserna. Alltså de anonyma WT-bärarna som bildade en kuliss till mordet. Något som under 30 år varit tabu att utreda. Och där INGEN av dessa framträtt offentligt. Trots att det anses vara omöjligt att så många kan behålla en hemlighet så länge.

Vi befinner oss alltså i en värld där tystnaden är själva förutsättningen för verksamheten. En värld som inte låter sig kontrolleras av politiker. Utan snarare styr politiker och får de att mangrant ställa upp och hemligstämpla/mörklägga i det luddiga begreppet om nationens intresse.

Samtidigt är det ingen hemlighet att ett antal personer av de som från början ingick i PU kan kopplas till samma totalförsvar. Från den D-sektionsledande Länspolismästaren till vapen och kulmästaren Sonny Björk.
Men när du utesluter "finansvärlden" så missar du ju att det där fanns traditionella och intima band till de hemliga grupperna.
I vissa fall var det ju dessutom därifrån finansieringen kom ifrån, och de har haft ledande befattningar på flera olika positioner.
Även så sent som Lundin på KSI.
Du missar väl inte att Lundin är "Lundin Oil" va?


Men det sambandet har som sagt funnits ända sedan för-starten på C-byrån, och sen genom alla de paramilitära SB/AGAG-grupperna, och gud vet vad mer ...


Så att helt utesluta näringslivet som du försöker göra, det finns det ju inget stöd för.
Nej, det betyder inte att de måste vara insyltade, bara att det inte går att utesluta det på det sätt du försöker göra ...
Citera
2016-08-11, 10:20
  #77792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Problemet för alla SE-förespråkare är att man inte kan förklara varför han trädde in i handlingen just då. 23,18, 23,19 eller 23,20. Innan dess konverserandes med en vakt utan tillgång till WT. Var också vakten ingående i konspirationen.

Var SE en sovande kompetent mördare som slog till just efter att Palme bytte sida på Sveavägen. Något som aldrig kunde förutses.

Vilket då innebär att det i andra fastigheter längs Sveavägen, och i alla tänkbara riktningar dessutom, måste funnits likasinnade sovande celler i andra fastigheter. Annars hade man ju missat honom om han tog en annan promenadväg.

Frågan blir då vad alla dessa sovande celler gjort om OP åkt tunnelbana eller tagit Taxi hem. Följt efter springandes i flock, eller åkt hem och sovit på saken och drömt om nästa tillfälle.
Vad får dig att tro att det var planerat? Varför måste man förklara hur SE kunde komma ut just framför (eller efter) näsan på Palme?

Du tycks utgå från att mordet tvunget skulle ske just då, just där. Någon annan möjlighet ser du inte.

Din slutledning om att vakten var inblandad, och att ett stort antal sovande celler vaktade alla riktningar från Grand ter sig smått ironiska. Men alla blir ju salig på sin tro.
Citera
2016-08-11, 10:34
  #77793
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Vad får dig att tro att det var planerat? Varför måste man förklara hur SE kunde komma ut just framför (eller efter) näsan på Palme?

Du tycks utgå från att mordet tvunget skulle ske just då, just där. Någon annan möjlighet ser du inte.

Din slutledning om att vakten var inblandad, och att ett stort antal sovande celler vaktade alla riktningar från Grand ter sig smått ironiska. Men alla blir ju salig på sin tro.

Du uppfattade det helt korrekt. Inlägget var ironiskt för att framställa hur absurt SEs påhittade deltagande i mordet är.
Citera
2016-08-11, 10:39
  #77794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ha ha, ja det är helt enkelt så att jag bestämde mig redan från början för att utgå från de initiala vittnesmålen när jag skulle analysera Palmemordet. Vad berättar vittnena om bostaden, tunnelbanan, Grand, Sveavägen, GM:s dåd, flykten?

Det finns ju ingen teknisk bevisning. Vittnesmålen är det enda vi har.

Utifrån vittnesmålen har jag sedan långsamt resonerat mig fram till försiktiga antaganden.

Jag har alltså från början helt struntat i motivet.

När jag tyckte mig få en relativt klar bild av mordkvällen (och på vissa punkter är det som bekant närmast omöjligt vilket man då tvingas acceptera) så började jag studera motivbilden. Vilka hade starka motiv att mörda Palme?

Det krävdes, menar jag, mycket starka motiv för att gå så långt som till att skjuta ihjäl statsministern. Det räckte alltså inte med att han oskadliggjordes politiskt genom planterade affärer. Han behövde verkligen mördas, menade mördaren/mördarna. Varför det? Och vad betyder det?

Vid tiden för mordet var Sverige ett helt annat land än i dag. Det fanns inga kriminella ligor som brände bilar, sköt ihjäl människor, id-kapningar etc. Och det fanns sannerligen ingen svensk tradition som berättade att misshagliga politiker skulle mördas.

Sverige var fjärran från allt sånt. Visst fanns brott och visst begicks mord men karaktären på brottsligheten var helt annan än i dag.

Det är - brant förkortat - i den kontexten jag studerar mordet.

Jag har också ingående studerat en mängd politiska mord i världen genom tiderna och funnit att morden vanligen begås av människor i samma land/region, att morden inspireras av politiska beslut i närtid (några månader) och att det antingen rör sig om konspirationsgrupper eller ensamma personer. I samtliga fall, även när det gäller ensamma mördare, sker viss planering.

I inget fall har mördaren/mördarna spontant upptäckt offret på stan och skjutit.

Amatörmördare grips vanligen på brottsplatsen. Eller 1-2 dagar efter mordet. De är för klantiga för att undkomma rättvisan.

Kompetenta mördare undkommer.

Vilka hade då starka motiv ? Några förslag:

1) Personer inom svensk höger och högerextremism vilket kan inkludera anställda inom säkerhetspolisen, polisen, militären och annan statlig verksamhet. I denna motivbild fanns resursstarka personer som kunde inrätta och utrusta lämplig attentatsgrupp inklusive en erfaren GM. "Högern" betyder alltså även adelsmän, bolagsägare osv.

2) CIA/Nato/USA. Ville förhindra att Palmes kärnvapenfria zon skulle ställa norra Europa utan Nato-skydd mot Sovjets kärnvapenbas i Murmansk. Såg ett intressant tv-program om detta för en tid sedan. Det var alltså fullt kallt krig som till och med blev lite hett ungefär vid tiden för Palmemordet. Amerikanska atomubåtar smög in mot Murmansk och ryssarna beordrade full attack. Dramatiska händelser norr om Skandinavien. Minns att den kärnvapenfria zonen även skulle spräcka Nato eftersom danskar och norrmän då skulle lämna västalliansen.

3) Sydafrika. ANC-stödet etc. Behöver väl inte ytterligare kommenteras kanske.

Att HH skulle ha varit inblandad i mordkomplotten tror jag inte alls på.

Jag lämnar öppet för att de 30 årens famlande faktiskt kan bero på polisiär inkompetens, möjligen i kombination med socialdemokratisk styrning som förhindrade utredning av vissa spår av skräck för att statshemligheter skulle avslöjas eller att relationen till främmande makt kraftigt skulle äventyras. Men varken jag eller någon annan kan ju bevisa något i den delen.
Dina inlägg bereder alltid god läsning. Men det innebär naturligtvis inte att jag delar dina åsikter

En tanke jag får när jag läser om vad du har funnit när du studerat andra politiska mord är att du drar slutsatser baserat på ett genomsnitt av historien. I genomsnitt har du ju därmed rätt, men om detta hade varit ett genomsnittsmord på en politiker så hade det varit löst nu. Den typen av låsningar har präglat poliser och privatspanare i 30 år, och leder inte framåt.

Jag tror att vi måste utmana ett antal troliga fakta och pröva om de verkligen är basfakta eller inte.

Att mordet var ett mord (i betydelsen planerat) är inte basfakta. Kan ha varit ett dråp, kan också ha varit ett försök att skada.

Att GM stod och väntade är inte basfakta. Just saying. IM kan ha förväxlat förmodade GM's oroliga vankande fram och tillbaka med någon annan, exempelvis AB.

Om man vågar ifrågasätta dessa två troliga fakta så öppnar sig andra möjligheter.
Citera
2016-08-11, 11:12
  #77795
Medlem
En öppen fråga till er FB:are i denna forumtråd.

Vilka var det största spåren närmast efter MOP?

VG, PKK, CP och RAF?

Kan det vara så att GM fanns i några av dessa spår men att utredarna helt enkelt misslyckades med att knyta GM till MOP?

Hur troligt är det att det kunnat vara VG?

Hur troligt är det att det kunnat vara PKK?

Hur troligt är det att det kunnat vara CP?

Hur troligt är det att det kunnat vara RAF?

VG var antisocialist och lätt fixerad vid OP.
PKK var och är en terrororganisation som utförd mord på svensks mark.
CP var en nedgången missbrukare med ett stort hat mot samhället.
RAF tog på sig dådet väldigt kort efter mordet.

Är det inte så att GM kan finnas bland dessa men att Svensk Polis är så inkompetent att den helt enkelt inte kunnat knyta en GM till MOP ens om han sprungit över Stureplan med revolvern i hand och skrikit "jag har mördat Palme"?


Det som hände direkt efter MOP är skrämmande.

Det var inte polis som hittade kulorna.
Brottsplatsen hade för liten avspärrning.
Viktiga vittnen fick prata med varandra och förstöra viktiga vittnesuppgifter.
Det viktigaste vittnet (LP) förhördes inte seriöst.

Det var värre än värsta Kling och Klang nivån på det hela.
Det har självklart lett till att många tror på att polisen var inblandad.
Jag tror inte en sekund på polisinblandning utan att de inte var bättre än så där.

Svensk polis är usel.
Utom på att sätta dit medborgarna för skitbrott som fortkörning, inte stannat för stopp plikt.
Att GM för mordet på Anna Lindh togs berodde ju inte på polis utan på PKU-registret.

SÄPO, Polis, försvarsmakt, tullen och REGERINGEN skulle helt klart gått upp i stabsberedskap eller vad de nu kallade det för på den tiden.

Alla gränser stängs, flygplan får inte lyfta eller starta, alla skepp likaså.

Polis, militär och SÄPO skulle stängt ner STHLM i minst två dagar. Utegångsförbud införts.

Landets Statsminister hade avrättats på öppen gata mitt under kalla krigets hetare år.

Tyvärr lärde sig statsapparaten ingenting av detta.
2003 blev landets utrikesminister mördad på NK.

Vad tror ni? Finns GM mitt i röran men Polisen klarar inte att knyta ihop säcken?

En liten stänkare på slutet. LGWP har ju anklagats för att vara GM.
Mycket komiskt. Jag tycker han borde anklagats för att ha stört utredningen med sina teorier och anklagelser hit och dit. LGWP:s senaste ("sista" höll jag på att skriva) fiasko var ju revolvern han fick av någon. Tror LGWP att han är Sherlock Holmes på riktigt?
Citera
2016-08-11, 16:13
  #77796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HolmgerKnutsson
En öppen fråga till er FB:are i denna forumtråd.

Vilka var det största spåren närmast efter MOP?

VG, PKK, CP och RAF?

Kan det vara så att GM fanns i några av dessa spår men att utredarna helt enkelt misslyckades med att knyta GM till MOP?

Hur troligt är det att det kunnat vara VG?

Hur troligt är det att det kunnat vara PKK?

Hur troligt är det att det kunnat vara CP?

Hur troligt är det att det kunnat vara RAF?

VG var antisocialist och lätt fixerad vid OP.
PKK var och är en terrororganisation som utförd mord på svensks mark.
CP var en nedgången missbrukare med ett stort hat mot samhället.
RAF tog på sig dådet väldigt kort efter mordet.

Är det inte så att GM kan finnas bland dessa men att Svensk Polis är så inkompetent att den helt enkelt inte kunnat knyta en GM till MOP ens om han sprungit över Stureplan med revolvern i hand och skrikit "jag har mördat Palme"?


Det som hände direkt efter MOP är skrämmande.

Det var inte polis som hittade kulorna.
Brottsplatsen hade för liten avspärrning.
Viktiga vittnen fick prata med varandra och förstöra viktiga vittnesuppgifter.
Det viktigaste vittnet (LP) förhördes inte seriöst.

Det var värre än värsta Kling och Klang nivån på det hela.
Det har självklart lett till att många tror på att polisen var inblandad.
Jag tror inte en sekund på polisinblandning utan att de inte var bättre än så där.

Svensk polis är usel.
Utom på att sätta dit medborgarna för skitbrott som fortkörning, inte stannat för stopp plikt.
Att GM för mordet på Anna Lindh togs berodde ju inte på polis utan på PKU-registret.

SÄPO, Polis, försvarsmakt, tullen och REGERINGEN skulle helt klart gått upp i stabsberedskap eller vad de nu kallade det för på den tiden.

Alla gränser stängs, flygplan får inte lyfta eller starta, alla skepp likaså.

Polis, militär och SÄPO skulle stängt ner STHLM i minst två dagar. Utegångsförbud införts.

Landets Statsminister hade avrättats på öppen gata mitt under kalla krigets hetare år.

Tyvärr lärde sig statsapparaten ingenting av detta.
2003 blev landets utrikesminister mördad på NK.

Vad tror ni? Finns GM mitt i röran men Polisen klarar inte att knyta ihop säcken?

En liten stänkare på slutet. LGWP har ju anklagats för att vara GM.
Mycket komiskt. Jag tycker han borde anklagats för att ha stört utredningen med sina teorier och anklagelser hit och dit. LGWP:s senaste ("sista" höll jag på att skriva) fiasko var ju revolvern han fick av någon. Tror LGWP att han är Sherlock Holmes på riktigt?
PKK
Jag finner det inte troligt
Ej sannolikt.
VG Ej troligt
PKK Ej troligt
CP frågar du mig idag har jag omvärderat men jag har trott på CP som mördare tidigare. Idag svarar jag ej troligt.Han är dock mer sannolik mördare än de andra.

Det var mycket som missades och som gick fel. Man blev tagen på sängen. Tror inte heller ett ögonlick på att ordningspolis eller Säpo är inblandade, det är absurt att fortfarande prata om det sk. polisspåret.
GM finns säkert i röran men bevisen räcker ej i dagsläget. Det mesta tyder på att GM var ensam och ingen mördargrupp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback