Jag vill posta en text från en annan tråd under Mordet på OP av Iesho 2012-09-04, 12:36 som ligger lite undanskymd som heter pusselbitar som är intressant och som nya i tråden kan ha missat och som jag tycker är relevant. Är det fel gjort får väl mod ta bort inlägget. Det verkade inte funka att ha olika underforum den tråden där jag plockar blev bara 7 inlägg stor. Men här finns mycket info så jag postar det här.
Det jag tycker är nytt för mig är att Lisbet blev rädd runt den 20 feb av männ som vistades utanför porten bara en sån sak borde rendera aktivt övervakningskydd av Palme detta ökar sannolikheten för att det är svenska hemliga bakom. Sen har vi dessa tre tysktalande männ som alltså har blivit igenkända att ha varit hemma hos Victor Gunnarsson

Sen verkar de ha gått bakom Palme ett antal dagar med pistolen innanför rocken för att hitta ett bra tillfälle att knäppa honom. Återigen de hemliga kamerorna i tunnelbanan återger de bara livebilder eller kunde de spela in också? I så fall borde dessa finnas på film.
Hösten 1985
En person som arbetar i Gamla Stan och som ofta är vid Västerlånggatan 31, såg två män som uppförde sig märkligt utanför Palmes bostad. Han kontaktade Säpo två gånger, men förhördes aldrig. Han uppger att han ofta sett mer eller mindre skumma personer komma dit, men tyckte att dessa var "annorlunda, allvarligare".
Före julen 1985
En bekant till VG såg tre män komma ut ifrån dennes bostad. De talade tyska och en av dem var mycket lång och blond.
Veckorna innan mordet
Tre gånger innan mordet men ingen gång efter, såg ett vittne på tunnelbanan tre män kliva på i samma vagn om mornarna, vid Gamla Stan. Alla hade läderjackor och två av dem såg mycket "osvenska" ut. Den tredje var 190 cm lång, blond och mycket kraftig. Näsan var knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt ansikte med sönderslagna ögonbryn. Liknade den förre världsmästaren i boxning jack Dempsey. Hade en grön jacka. Han med gröna jackan brukade sätta sig, medan de två med svarta jackor brukade stå vid dörrarna. Vid ett tillfälle växlade de några ord till varandra, på ett språk som vittnet trodde var tyska. Någon av de stående männen sade något och den sittande svarade med ett ord.
En kvinna hörde en diskussion i rulltrappan ifrån Tunnelgatan till Malmskillnadsgatan. En lång man med blont, stripigt hår hade sagt på svenska: "Händer det något mord så är det här".
c:a 20 februari 1986
Lisbet Palme såg två män utanför bostaden som uppförde sig mystiskt. Det hade varit mycket obehagligt, men föranledde ingen extrabevakning ifrån Säpos sida.
26/2
En lång ljus man i trettioårsåldern som tog in på hotel Klara den 14/2, försvann onsdagen den 26/2 utan att betala. Mannen hade sagt sig vara en tysk turist och uppgett ett ovanligt namn. Vid kontroll har det visat sig att ingen i Väst-Tyskland har det namnet, men några få i Österrike.
27/2
En lång, kraftig och blond man sågs följ efter Palme när han gick ifrån Rosenbad till PUB, för att handla en kostym.
28/2 kl 18.00
En konsthandlare hade sett två män utanför Palmes bostad och en av männen var "jättestor" med rödblont hår.
20.30
Ett vittne såg Olof och Lisbet Palme i tunneln ned mot tunnelbanestationen vid Gamla Stan. Fem meter efter paret gick en mörkhårig man vilken hela tiden hade ena handen i rockfickan. Mannen hade mörk skäggstubb och gick på ett ovanligt, smygande sätt.
Spärrvakten vid gamla Stan såg också en man komma gående all deles efter paret Palme. Mannen hade haft en mycket egendomlig blick.
22.50
En kvinna om bor på Johannesgatan såg två män, den ena med något i handen som kan ha varit en walkietalkie, stå och titta upp och ned längs Johannesgatan (som är enkelriktad). En röd bil stod på tomgång i närheten.
23.10
En kvinna såg en lång blond man och två mörkhåriga män springa ursinnigt på en parallellgata till Sveavägen (samma kvarter som biografen Grand) i riktning mot Adolf Fredriks kyrkogård.
23.13
Ett vittne mötte paret Palme och observerade att de var inringade av tre personer. Han trodde att de var Palmes livvakter. En bit framför gick två personer i mörka kläder och en bit efter gick en blond, "otroligt stor" man i grön militärrock med kapuschong.
23.14
Makarna korsade Sveavägen innan Adolf Fredriks Kyrkogata. Vittnet ovan, uppger att han fick intrycket att de främre männen väntade in paret vid korsningen, men att dessa valde att korsa Sveavägen innan de kom fram till de två männen. (Jämför tryckjakt ovan).
En vittne som gick mot biografen Grand mötte två män på trottoaren utanför kyrkogården vid Adolf Fredriks kyrka. När han sedan mötte paret Palme strax efter drog han slutsatsen att de två männen var livvakter. Efter Palme gick en storvuxen blond person. Palme kan här ha varit omringad av tre personer. När vittnet vände sig om såg han att de förmodade livvakterna hade stannat upp vid hörnet på andra sidan Adolf Fredriks kyrkogata, som för att vänta in paret. Men LP valde att gå över Sveavägen mitt i korsningen utan att gå fram till männen. (Jämför tryckjakt ovan). Till OP sa hon att hon ville titta i skyltfönster på andra sidan.
Vittnet KN såg ett par gå över Sveavägen vid korsningen till Adolf Fredriks kyrkogata. Hon såg också en man gå över efter paret, men tyckte att mannen försvann på ett konstigt sätt mitt på vägen, när hon vände bort blicken från honom.
Senast redigerad av iesho 2012-09-04 kl. 12:54