2016-08-10, 14:38
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Samma frågor och argument som för en vecka sedan

Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Samma argument som för en vecka sedan

Är det inte dags att ni skakar hand och väntar tills vi faktiskt kan få se hur det hela går?

För det börjar genuint bli tröttsamt att se er två dansa runt om exakt samma sak vecka in och vecka ut.
Citera
2016-08-10, 15:03
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenTuba
Varför inte. Hålfotsinlägg alltså.
När det gäller människors värde favoriserar jag alla människors lika värde. Teater eller inte.

På en dåtida slavauktion eller försäljning/utbyte av trälar så betingade nog unga kvinnor ett högre värde än äldre kvinnor, sätt detta i relation till den aktuella teaterföreställningen då en ung kvinna såldes som "slav" under ett offentligt vikingaspel som bara var en lek.
Citera
2016-08-10, 15:45
Medlem
Citat:
Absolut, men är det okej att ljuga om vad man gjort och hur man betett sig i sin anmälan då?

Har man inte skrikit och varit upprörd så säger man inte det, framför allt inte om det hela finns på film, för det motverkar ens trovärdighet. Hon kunde mycket väl ha berättat precis vad som hände och hur hon kände och betedde sig utan att ljuga in detaljer som inte hänt, det hade varit nog.

Citat:
Du har ju precis citerat vad hon ljugit om, läs för helvete!

Du har alltså sett filmen och vet att hon inte skrikit. Okej då vet vi!
Citera
2016-08-10, 16:43
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Du har alltså sett filmen och vet att hon inte skrikit. Okej då vet vi!
Du kanske har missat att kvinnan själv sett filmen och kommenterat att hon kanske ser lugn ut och att hon skrattar? Du har själv länkat till artikeln så du bör ha läst det. Eller är en upprörd skrikande person likvärdig med en lugn och skrattande person i dina ögon?

Kommer du med ytterligare ett svar som visar att du inte kan förstå vad du läser så är detta sista svaret från mig.
Citera
2016-08-10, 16:44
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Är det inte dags att ni skakar hand och väntar tills vi faktiskt kan få se hur det hela går?

För det börjar genuint bli tröttsamt att se er två dansa runt om exakt samma sak vecka in och vecka ut.

Absolut, men det är ju inget fel med om vissa faktiskt kan läsa den fakta som finns att tillgå, och att förstå det.

Vissa kan det oavsett inte, men det blir spännande att se hur ärendet går. Allmänheten har ju redan dömt dem baserat på en modifierad historia så dom lär få svårt att återhämta sig.
Citera
2016-08-10, 17:06
Medlem
Citat:
Du kanske har missat att kvinnan själv sett filmen och kommenterat att hon kanske ser lugn ut och att hon skrattar? Du har själv länkat till artikeln så du bör ha läst det. Eller är en upprörd skrikande person likvärdig med en lugn och skrattande person i dina ögon?

Kommer du med ytterligare ett svar som visar att du inte kan förstå vad du läser så är detta sista svaret från mig.

Vad pratar du om? Är en upprörd skrikande person likvärdig med en lugn och skrattande person?

Hon är väl en enda person? Det är inte två kvinnor det handlar om så varför ska jag jämföra två personer för?
Citera
2016-08-11, 00:34
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Vad pratar du om? Är en upprörd skrikande person likvärdig med en lugn och skrattande person?

Hon är väl en enda person? Det är inte två kvinnor det handlar om så varför ska jag jämföra två personer för?

Precis, hon är en enda person. Du ska alltså inte jämföra två olika personer utan hur hon enligt sin anmälan har reagerat och uppträtt, och hennes kommentar kring sin reaktion efter att sett den faktiska filmen.

Enligt sydsvenskan har hon angett i sin anmälan att hon blivit upprörd och skrikit när man kastat nätet över henne, och att hon protesterat. Länk

Citat:
Enligt hennes polisanmälan blev hon plötsligt övermannad bakifrån av fyra till fem män som kastade ett nät över hennes huvud. Kvinnan blev upprörd och skrek, och brukarna som var med henne blev skärrade.
Trots kvinnans protester satte männen en järnkrage runt hennes nacke och började släpa henne genom marknadsvimlet medan de ropade ut att hon skulle säljas som slav.

Precis samma person som sydsvenskan senare citerar, som har kommenterat att hon kanske ser lugn ut i videon och att hon försöker skratta sig igenom det. Länk, precis under Vad tänker du när du ser det här?

Citat:
Det kanske ser ut som att jag är lugn. Jag försöker skratta mig igenom det. Jag ser på mig själv att jag sätter upp en fasad och trycker ner mina känslor. För att det var så bisarrt, så pinsamt.

Det är som du säger, en enda person.
Ljuger videon där hon, enligt sig själv, ser lugn ut och där hon skrattar?
Ljuger hon, som enligt Sydsvenskan, säger att hon vid precis samma tillfälle ska ha skrikit och varit upprörd?
Eller är det Sydsvenskan själv som kryddat på historien, och varför protesterat inte kvinnan mot detta i så fall?
Citera
2016-08-11, 00:39
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Precis, hon är en enda person. Du ska alltså inte jämföra två olika personer utan hur hon enligt sin anmälan har reagerat och uppträtt, och hennes kommentar kring sin reaktion efter att sett den faktiska filmen.

Enligt sydsvenskan har hon angett i sin anmälan att hon blivit upprörd och skrikit när man kastat nätet över henne, och att hon protesterat. Länk

Precis samma person som sydsvenskan senare citerar, som har kommenterat att hon kanske ser lugn ut i videon och att hon försöker skratta sig igenom det. Länk, precis under Vad tänker du när du ser det här?

Ljuger hon, som enligt Sydsvenskan, säger att hon vid precis samma tillfälle ska ha skrikit och varit upprörd?
Eller är det Sydsvenskan själv som kryddat på historien, och varför protesterat inte kvinnan mot detta i så fall?

Vad är din poäng? Menar du att "vikingarna" är oskyldigt anklagade?

Om vi nu lämnar citat i tidningar en stund och tittar på det material vi själva kan se med egna ögon. Tycker du själv att deras agerande - rent generellt, i de filmer vi haft tillgång till - är OK?
Citera
2016-08-11, 00:39
Moderator
OYs avatar
Citat:

Vikingarna borde ha förstått bättre, en kvinna som skrattar undertrycker egentligen sina känslor och vill absolut inte vara med i leken.

Ett skratt = NEJ, jag vill inte vara med i er kränkande vuxenlek.
Citera
2016-08-11, 00:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Om vi nu lämnar citat i tidningar en stund och tittar på det material vi själva kan se med egna ögon. Tycker du själv att deras agerande - rent generellt, i de filmer vi haft tillgång till - är OK?

Vad är din poäng då?

Det enda som är intressant just nu är den filmen som kvinnan ses i, den filmen som hon själv har tittat på och kommenterat. Hon medger ju indirekt att hon inte talar sanning i sin polisanmälan, rätt fult gjort tycker jag.

Undertryckte sina känslor?

Hennes klienter tog illa vid sig då de genomskådade att hon undertryckte sina känslor, skrattet tolkades som att vårdaren inte ville vara med i leken?
Citera
2016-08-11, 00:50
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Jag kan inte säga om dom är oskyldigt anklagade, men dom säger själva att dom alltid kollar att det är okej först och om man inte vill vara med så slipper man.

Har man samtyckt till att vara med så ser jag inte vad som är fel i deras agerande. Frågan är väl snarare om hon samtyckt eller ej? Har hon ljugit om det jag skrev ovan så kan hon väl ha hittat på att hon inte samtyckt med, sen säger jag inte att det är så men den möjligheten finns och ska defenitivt inte strykas.
Citera
2016-08-11, 01:42
Medlem
Citat:

Detta skrevs i Sydsvenskan 13 juli.

Citat:
Enligt hennes polisanmälan blev hon plötsligt övermannad bakifrån av fyra till fem män som kastade ett nät över hennes huvud. Kvinnan blev upprörd och skrek, och brukarna som var med henne blev skärrade.

Hon blev upprörd när de kastade ett nät över hennes huvud och skrek.

Detta skrevs i Sydsvenskan 23 juli.

Citat:
När klippet börjar blir Cecilia omringad av fyra äldre män från teatergruppen. Hon får ett nät över huvudet och en järnkrage runt halsen innan hennes händer bakbinds.
Vad tänker du när du ser det här?

– Det kanske ser ut som att jag är lugn. Jag försöker skratta mig igenom det. Jag ser på mig själv att jag sätter upp en fasad och trycker ner mina känslor. För att det var så bisarrt, så pinsamt.
– De kom från ingenstans och kastade ett nät över mig. Ingen frågade mig om lov eller förklarade något om vad som skulle hända.

Att någon satte en järnkrage runt min hals chockade mig och jag kände mig sjukt förnedrad. Vad mer ska jag säga? Du ser ju själv. Jag är redan fångad.

Så om en person blir upprörd och skriker när ett nät kastas över henne bakifrån kan hon inte bli chockad när en järnkrage sätts runt halsen på henne då uppvisa en annan reaktion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in