Citat:
Ursprungligen postat av
exceptional
När jag läser ditt svar är det inte bara Evets som har läsförståelseproblem utan jag erkänner också.
okej, då tar jag det en sista gång. Överdriften/lögnen är MINST del av "Cecilias" berättelse i anmälan, beskrivningen om vad som hänt och hur.
Citat:
Enligt hennes polisanmälan blev hon plötsligt övermannad bakifrån av fyra till fem män som kastade ett nät över hennes huvud. Kvinnan blev upprörd och skrek, och brukarna som var med henne blev skärrade.
Trots kvinnans protester satte männen en järnkrage runt hennes nacke och började släpa henne genom marknadsvimlet medan de ropade ut att hon skulle säljas som slav.
Här berättar hon alltså hur hon plötsligt övermannats, att hon då blivit upprörd och skrikit. Hennes brukare ska ha blivit rädda, något människorna runt om kanske borde märkt men brukarna kanske inte visade rädslan. "Cecilia" berättar även att hon protesterat när hon fångades in.
Nyckelord:
*Upprörd
*Skrik
*Protester
Det är troligtvis vad man letat efter hos NISTC när man inte kunde lokalisera filmen, och när ryktet började gå att dom "tappat bort" just den filmen. Man hittade tydligen rätt film tillslut, Sydsvenskan skrev
denna artikel om när dom sett filmen tillsammans med "Cecilia", och jag citerar:
Citat:
Tidningen har tagit del av sekvensen där gruppen menar att Cecilia ger sitt medgivande. Vi träffas och tittar på filmen tillsammans.
När klippet börjar blir Cecilia omringad av fyra äldre män från teatergruppen. Hon får ett nät över huvudet och en järnkrage runt halsen innan hennes händer bakbinds.
Vad tänker du när du ser det här?
– Det kanske ser ut som att jag är lugn. Jag försöker skratta mig igenom det. Jag ser på mig själv att jag sätter upp en fasad och trycker ner mina känslor. För att det var så bisarrt, så pinsamt.
"Cecilia" berättar alltså i anmälan att hon övermannats, hon har varit/blivit upprörd och ska ha skrikit och protesterat, detta innan hon fått på halsjärn/järnkrage.
Videon som hon själv sett efteråt och kommenterat visar att hon varit lugnt och har skrattat, det nämns inget skrik eller något protesterande vid infångandet.
Hon säger alltså att hon
varit upprörd och
har skrikit, men har i själva verket
varit lugnt och
skrattat. Ganska stor skillnad i berättelsen och i videon, och detta gör hennes trovärdighet något lägre i mina ögon. Sen säger jag inte att hon hittat på eller ljugit om något mer, men jag säger heller inte att resten av historian är sann eftersom jag varken kan påvisa det ena eller det andra mer en det ovan.