2016-08-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Oroar man sig mycket för att gamla agda tvingas flytta ut från sin fyra i centrala Stockholm på grund av chockhöjda hyror så kan man ju införa systemet som finns bland annat i Zürich. När en ny hyresgäst flyttar in är hyressättningen fri, och upp till förhandling. Sedan finns ett indexreglerat tak på hur mycket hyran får stiga maximalt varje år. Detta vackra system skulle kunna införas direkt i Sverige utan större obehag för vare sig alla sossepampar som roffat åt sig lägenheterna i city, eller de få av deras väljare som haft turen att landa ett 1a-handskontrakt i attraktivt läge.
Det låter som något som, precis som du säger, skulle kunna införas omgående. Och vi skulle få en hyggligt långsam marknadsanpassning.

Och eftersom alla vet att de HR som blir lediga får marknadshyra som kommer köerna att upplösas omgående.

Och nyproduktion skulle få marknadshyra så det finns inget hinder för Fastighetsbolag att bygga HR där de ser att de går runt på det.
2016-08-10, 05:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
3500 kr är knappast mycket, fortfarande mindre än vad många studentbostäder kostar. Spela inte korkad du förstår min poäng.

Japp med marknadshyror kommer folk i större utsträckning att få dela bostad, men hur hemskt är det på en skala?

Det är väl bättre att ha ett hem än att stå i en kö som bara växer och växer?
2016-08-10, 06:15
Medlem
http://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid/om/naringsliv

Det finns hopp! Billigt & bra :-)
2016-08-10, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
http://www.svd.se/bostadskon-nya-lagenheter-slapptes-utan-vantetid/om/naringsliv

Det finns hopp! Billigt & bra :-)

Med andra ord dom som har gott om pengar kan bosätta sig i hyresrätt och åtnjuta service från en hyresvärd, medans dom fattiga måste belåna sig och köpa sin bostad?

2016-08-10, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Med andra ord dom som har gott om pengar kan bosätta sig i hyresrätt och åtnjuta service från en hyresvärd, medans dom fattiga måste belåna sig och köpa sin bostad?

Jepp! Verkar ju så... Sjukt ändå att man ej kan "hjälpa alla"..
2016-08-10, 06:52
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Japp med marknadshyror kommer folk i större utsträckning att få dela bostad, men hur hemskt är det på en skala?

Det är väl bättre att ha ett hem än att stå i en kö som bara växer och växer?
Såklart inte hemskt alls. Tvärtom är det en ganska mysig känsla att veta att så många har det sämre än en själv, eller hur?
2016-08-10, 08:08
Medlem
https://twitter.com/makroredaktion/status/763255042367492096

Inflationen låg.. Plus räntor låga.
Tror vi kan se samma priser vi har nu ett bra tag framöver.. 5-10 år?
2016-08-10, 08:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, hyrorna skulle inte gå upp, de skulle gå ned på en fri marknad och det rejält. Det är inte ens nära att vara någon spekulation kring det.

Det stämmer att godtyckligt subventionerade hyror skulle försvinna, men du måste inse att någon betalar för subventionerna. Svensk toppstyrning säljs in av politiker som någon slags gratislunch, men i verkligheten har man bara tvingat de mest produktiva människorna betala hela kalaset för dels de lata, dels de funktionsnedsatta, dels dem av lägre kvalitet, dels de som föds in i hyfsade arv. Även om man av någon oklar anledning tycker det upplägget är god moral försvinner inte faktumet.

Aldrig utan problem att ta bort en reglering en stat förstört marknaden med en längre tid (om du ger ett barn två kakor och tar tillbaka en lite senare så gråter ofta barnet), men angående tidpunkter så är det i det närmaste optimalt idag. I princip helt riskfritt vad gäller det större systemet.

* Vi har konvergerat vid betalningsförmåga, priserna för att hyra stiger inte och har inte gjort det på länge. D.v.s. marknaden är optimalt förstörd för att genomföra den här förändringen. Priserna riskerar inte gå upp ens kortsiktigt (föreställ dig att någon tänker "öhm, jo nu när vi har marknadshyra och jag får ut lika lite som förr ska minsann lägenheten stå tom istället!"... svårt?). Stockholm har alltså redan tagit smällen av regleringen, det kommer ingen baksmälla när den försvinner.

* Den enorma mängden tomma eller halvtomma subventionerade lägenheter i innerstaden kommer hyfsat snabbt ut på marknaden, eftersom de inte längre är subventionerade och alltså inte värda en massa pengar för dem som inte längre är intresserade av att bo i regionen.

* Den svarta försäljningen av köade kontrakt upphör ögonblickligen, därmed försvinner en enorm marknadsdefekt (asymmetrisk information; avsaknad av transparens) på sekunden beslutet är taget.

Om man är helt dum i huvudet förstår man inte dessa punkter och kan leva kvar i sin naiva tro på att landet man lever i inte är ett samhällsekonomiskt råtthål.
Problemet är bara att det inte bara är att sätta spaden i marken och börja bygga, det krävs infrastruktur, skolor, service, kollektivtrafik etc.
Däremot har du helt rätt gällande svartkontrakt, kontorisering av innerstaden skulle också upphöra och kanske minska.
2016-08-10, 08:37
Medlem
https://nexus.nordea.com/#/article/28270
2016-08-10, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Inte? Varför byggde man barnrikehusen på 40-talet och genomförde miljonprogrammet på 60-talet då? En gång i tiden ingick det i samhällskontraktet att hjälpa medborgarna med bostäder. Numera gäller det enbart utifrån kommande, sk "nyanlända". Vi som fötts här och står för skatteintäkterna får klara oss själva. Jag anpassar mig efter de nya villkoren.

Att kunna flytta hemifrån runt 20-årsåldern kallar inte jag för söndercurlat. Då är man vuxen och ska få leva ett liv separat från föräldrarna. Man ska få ta ansvar för sin egen ekonomi och tillåtas trampa ur barnskorna och klippa navelsträngen. Idag är det i princip omöjligt för ungdomar i Stockholm, om de inte betalar överhyror på andrahandsmarknaden. Då gör jag hellre en smart investering i en bostadsrätt som berikar dem.

Det är ingen idé att beklaga sig, det är bara att räkna ut hur samhället fungerar och anpassa sig efter det. Sen att inte alla kan göra det, tja trist för dem. Jag agerar på det sätt man förväntas och tar hand om mig själv och min familj. Inte mitt fel att det är det nya rätta.

Även om du såklart vill väl och "köper" en lägenhet åt barnen sätter du er i en knipa som det set ut idag.

För även om du förespråkar en stigande marknad och ser det som en investering idag gör du det i hopp och tro.

Jag klandrar inte er föräldrar men kommer inte heller tycka synd om er den dagen bubblan spricker. För visst kommer allt skyllas på pappa staten med Löfven i spetsen, för ni har inget ansvar i överhuvud taget!
2016-08-10, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Även om du såklart vill väl och "köper" en lägenhet åt barnen sätter du er i en knipa som det set ut idag.

För även om du förespråkar en stigande marknad och ser det som en investering idag gör du det i hopp och tro.

Jag klandrar inte er föräldrar men kommer inte heller tycka synd om er den dagen bubblan spricker. För visst kommer allt skyllas på pappa staten med Löfven i spetsen, för ni har inget ansvar i överhuvud taget!

Vad anser du är rimliga kvm-priser då?
2016-08-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det låter som något som, precis som du säger, skulle kunna införas omgående. Och vi skulle få en hyggligt långsam marknadsanpassning.

Och eftersom alla vet att de HR som blir lediga får marknadshyra som kommer köerna att upplösas omgående.

Och nyproduktion skulle få marknadshyra så det finns inget hinder för Fastighetsbolag att bygga HR där de ser att de går runt på det.

Det är i princip marknadshyror redan på nybyggda hyresrätter eller iaf väldigt nära nivån av vad marknadshyran skulle hamn på i vissa områden. Sen attraktiva lägen i Stockholm är det nog en bit kvar till innan prisnivån är på "smärtgränsen" även fast det börjar närma sig.

Vad sägs om tex. en hyresetta i Stockholms innerstad kan numera kosta 9.500 kronor i månaden och en femrummare drygt 22.000 kronor. Exemplen kommer från Södermalm där det allmännyttiga bostadsföretaget Stockholmshem låter uppföra ett helt nytt kvarter, kvarteret Tygeln.

"Malmös kommunala bostadsbolag säger nu nej till att bygga mer hyresrätter, då hyrorna helt enkelt inte kan betalas av speciellt många."

http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/gar-inte-att-hitta-hyresgaster-for-nya.html

"Ny typ av hyra får avgifterna att rusa"

http://www.dn.se/ekonomi/ny-typ-av-hyra-far-avgifterna-att-rusa/

"Bostäder med korta eller inga kötider

Det händer att vi förmedlar bostäder med korta kötider. Vanligtvis återfinns dessa bostäder i områden där vi förmedlar mycket nyproduktion samtidigt. Exempel på sådana områden 2015 var Sollentuna och Uppsala. 2015 förmedlade vi totalt 371 lägenheter med en kötid på under ett år."

https://bostad.stockholm.se/statistik/hur-lang-tid-tar-det/
Obs länken ovan kräver troligen konto på bostad Stockholm.
Senast redigerad av johnez 2016-08-10 kl. 09:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in