2016-08-09, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Tja, men jag har ju sett att ni redovisat ganska detaljerat data. Nog måste ni väl har räknat ut på ett ungefär när befolkningsminskningen inträffar.

Där har jag ju redan svarat nej, eftersom det är så många olika parametrar att ta hänsyn till för att få till en absolut precision.
2016-08-09, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jaha, DÅ är det ju skillnad! Bostäder vräks ju över svenska skötsamma ungdomar i massor!

Det har jag väl aldrig sagt?
2016-08-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hyrorna skulle gå upp rejält
Om du har hittat något fel i mina beräkningar så kan du ju visa var. Om du inte har hittat något fel så har du väl inte så mycket grund för ditt (ogrundade) påstående.

Citat:
eftersom det är ett enormt underskott av bostäder,
Hur har du mätt upp underskottet av bostäder?

Underskott på villor? Radhus? BR?

Citat:
varför annars införa marknadshyra ifall inte hyresvärdarna kan ta ut högre hyra?
Skälen till att införa marknadshyra är:
* Att inte behöva ha köer. Köerna upplöses samma sekund som vi inför marknadshyra. Det kommer att gå att skaffa sig en HR omgående.
* Att låta folket avgöra hur mycket HR och BR som ska byggas, genom att folket väljer hur de vill bo.
* Att det med marknadshyra byggs så mycket HR som folket visar att det vill betala för.

(Det med att fastighetsbolagen skall kunna ta ut högre hyra är nog något du läst i en kommunistisk pamflett. Det är istället så att konkurrensen pressar marginalerna).

Citat:
Alla kan maxa sina utgifter på hyra men alla kan inte ta ett hur stort bolån som helst.
Lite oklart vad du menar.
2016-08-09, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Där har jag ju redan svarat nej, eftersom det är så många olika parametrar att ta hänsyn till för att få till en absolut precision.
Någon absolut precision har jag inte efterfrågat. Tvärtom står det "på ett ungefär".
Något måste ni väl har räknat ut.

Ni har väl räknat?
2016-08-09, 21:30
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Hur har du mätt upp underskottet av bostäder?

Underskott på villor? Radhus? BR?
Boverkets rapport visar att det behövs 700 000 nya bostäder till 2025. Det kommer vi aldrig att komma upp till. Att vi har rekordmånga unga vuxna som bor hemma hos föräldrarna visar också att det är en brist.

Citat:
Skälen till att införa marknadshyra är:
* Att inte behöva ha köer. Köerna upplöses samma sekund som vi inför marknadshyra. Det kommer att gå att skaffa sig en HR omgående.
* Att låta folket avgöra hur mycket HR och BR som ska byggas, genom att folket väljer hur de vill bo.
* Att det med marknadshyra byggs så mycket HR som folket visar att det vill betala för.
Varför skulle vem som helst kunna få en HR omgående bara för att man inför marknadshyra? Kommer dessa hundratusentals bostäder som fattas enligt Boverket vara inflyttningsklara imorgon? Och vart ska dessa människor bo som eventuellt tvingas flytta för att dom inte klarar hyran? Det kommer alltid bli någon utan.

Citat:
Lite oklart vad du menar.
Om jag idag har en hyra på 5000 kr och det finns någon annan som är villig att betala 6000 kr i månaden för den eller varför inte två studenter som betalar 3500 kr var (totalt 7000kr/mån) så måste jag buda över även det. Då får vi ju buda över varandra hela tiden och det blir alltid den som får lägenheten som kommer behöva skaffa sig dubbla jobb för att ha råd med att köpa mat sedan.
2016-08-09, 21:33
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Nej, hyrorna skulle inte gå upp, de skulle gå ned på en fri marknad och det rejält. Det är inte ens nära att vara någon spekulation kring det.

Det stämmer att godtyckligt subventionerade hyror skulle försvinna, men du måste inse att någon betalar för subventionerna. Svensk toppstyrning säljs in av politiker som någon slags gratislunch, men i verkligheten har man bara tvingat de mest produktiva människorna betala hela kalaset för dels de lata, dels de funktionsnedsatta, dels dem av lägre kvalitet, dels de som föds in i hyfsade arv. Även om man av någon oklar anledning tycker det upplägget är god moral försvinner inte faktumet.

Aldrig utan problem att ta bort en reglering en stat förstört marknaden med en längre tid (om du ger ett barn två kakor och tar tillbaka en lite senare så gråter ofta barnet), men angående tidpunkter så är det i det närmaste optimalt idag. I princip helt riskfritt vad gäller det större systemet.

* Vi har konvergerat vid betalningsförmåga, priserna för att hyra stiger inte och har inte gjort det på länge. D.v.s. marknaden är optimalt förstörd för att genomföra den här förändringen. Priserna riskerar inte gå upp ens kortsiktigt (föreställ dig att någon tänker "öhm, jo nu när vi har marknadshyra och jag får ut lika lite som förr ska minsann lägenheten stå tom istället!"... svårt?). Stockholm har alltså redan tagit smällen av regleringen, det kommer ingen baksmälla när den försvinner.

* Den enorma mängden tomma eller halvtomma subventionerade lägenheter i innerstaden kommer hyfsat snabbt ut på marknaden, eftersom de inte längre är subventionerade och alltså inte värda en massa pengar för dem som inte längre är intresserade av att bo i regionen.

* Den svarta försäljningen av köade kontrakt upphör ögonblickligen, därmed försvinner en enorm marknadsdefekt (asymmetrisk information; avsaknad av transparens) på sekunden beslutet är taget.

Om man är helt dum i huvudet förstår man inte dessa punkter och kan leva kvar i sin naiva tro på att landet man lever i inte är ett samhällsekonomiskt råtthål.

Oroar man sig mycket för att gamla agda tvingas flytta ut från sin fyra i centrala Stockholm på grund av chockhöjda hyror så kan man ju införa systemet som finns bland annat i Zürich. När en ny hyresgäst flyttar in är hyressättningen fri, och upp till förhandling. Sedan finns ett indexreglerat tak på hur mycket hyran får stiga maximalt varje år. Detta vackra system skulle kunna införas direkt i Sverige utan större obehag för vare sig alla sossepampar som roffat åt sig lägenheterna i city, eller de få av deras väljare som haft turen att landa ett 1a-handskontrakt i attraktivt läge.
2016-08-09, 21:36
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Om jag idag har en hyra på 5000 kr och det finns någon annan som är villig att betala 6000 kr i månaden för den eller varför inte två studenter som betalar 3500 kr var (totalt 7000kr/mån) så måste jag buda över även det. Då får vi ju buda över varandra hela tiden
Jag är ledsen att studenterna använder sin starka CSN-köpkraft för att manövrera dig ur ditt boende, men det är åtminstone underhållande att föreställa sig dig och en annan intressent fastna i en oscillerande budgivning.
2016-08-09, 21:46
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag är ledsen att studenterna använder sin starka CSN-köpkraft för att manövrera dig ur ditt boende, men det är åtminstone underhållande att föreställa sig dig och en annan intressent fastna i en oscillerande budgivning.
3500 kr är knappast mycket, fortfarande mindre än vad många studentbostäder kostar. Spela inte korkad du förstår min poäng.
2016-08-09, 22:18
Avslutad
Citat:
Det har jag väl aldrig sagt?
Då är vi överens om att det är ytterligare en sak som man får lösa själv utan samhällets stöd? Ganska dyrt om man har flera barn.
2016-08-09, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Då är vi överens om att det är ytterligare en sak som man får lösa själv utan samhällets stöd? Ganska dyrt om man har flera barn.

Samhället har väl aldrig förväntats bistå med hjälp till att köpa en bostad, mer än det hutlösa i att få göra avdrag för räntan då möjligtvis.

Man kan anpassa sig på flera olika sätt, ett är att öka sin exponering mot en överhettad marknad som du tycks förespråka, det finns andra sätt, men då beror mycket på vilken standard ens barn är villiga att acceptera, har man curlat sönder dom sitter man då i skiten och får belåna sig ytterligare för att ens barn ska köpa bostad.
2016-08-10, 00:48
Avslutad
Citat:
Samhället har väl aldrig förväntats bistå med hjälp till att köpa en bostad, mer än det hutlösa i att få göra avdrag för räntan då möjligtvis.

Man kan anpassa sig på flera olika sätt, ett är att öka sin exponering mot en överhettad marknad som du tycks förespråka, det finns andra sätt, men då beror mycket på vilken standard ens barn är villiga att acceptera, har man curlat sönder dom sitter man då i skiten och får belåna sig ytterligare för att ens barn ska köpa bostad.
Inte? Varför byggde man barnrikehusen på 40-talet och genomförde miljonprogrammet på 60-talet då? En gång i tiden ingick det i samhällskontraktet att hjälpa medborgarna med bostäder. Numera gäller det enbart utifrån kommande, sk "nyanlända". Vi som fötts här och står för skatteintäkterna får klara oss själva. Jag anpassar mig efter de nya villkoren.

Att kunna flytta hemifrån runt 20-årsåldern kallar inte jag för söndercurlat. Då är man vuxen och ska få leva ett liv separat från föräldrarna. Man ska få ta ansvar för sin egen ekonomi och tillåtas trampa ur barnskorna och klippa navelsträngen. Idag är det i princip omöjligt för ungdomar i Stockholm, om de inte betalar överhyror på andrahandsmarknaden. Då gör jag hellre en smart investering i en bostadsrätt som berikar dem.

Det är ingen idé att beklaga sig, det är bara att räkna ut hur samhället fungerar och anpassa sig efter det. Sen att inte alla kan göra det, tja trist för dem. Jag agerar på det sätt man förväntas och tar hand om mig själv och min familj. Inte mitt fel att det är det nya rätta.
2016-08-10, 00:50
Medlem
Citat:
Boverkets rapport visar att det behövs 700 000 nya bostäder till 2025. Det kommer vi aldrig att komma upp till. Att vi har rekordmånga unga vuxna som bor hemma hos föräldrarna visar också att det är en brist.
* Tjänstemännen på boverket kan ju ha sina fantasier. Har dom verkligen undersökt folkets betalvilja? Nej det har dom inte. Och därför kan vi bortse från deras yrande.

* Att ungdomar med inkomst bor hemma beror på hyresregleringen. Den förhindrar dom från att få sig en HR.

Inget av ovanstående är det minsta lilla indikation på någon brist. Det första har ingen förankring i folkets betalvilja. Det andra är bara en yttring av statlig prisreglering.

Citat:
Varför skulle vem som helst kunna få en HR omgående bara för att man inför marknadshyra?
Hemnet kommer att ha ungefär lika många HR som BR ute.

Citat:
Kommer dessa hundratusentals bostäder som fattas enligt Boverket vara inflyttningsklara imorgon?
Om Boverkets tjänstemän tar av sina egna pengar och bygger dessa så kommer de att dyka upp. Men frågan är om dom vill "put their money where their mouths are". Jag är helt övertygad om att dom inte alls är det. Och därmed är det dom skriver av intet värde.

Citat:
Och vart ska dessa människor bo som eventuellt tvingas flytta för att dom inte klarar hyran?
Det är som idag. Dom flyttar till en billigare bostad.

Citat:
Det kommer alltid bli någon utan.
Hur många bor i tält idag?
Om det är som du tror att hyrorna kommer att krypa upp så lär väl folk välja att bo på lite mindre yta? Knappast större boyta. Och därmed så frigörs det boyta. Eller hur?
Det blir precis tvärtemot vad du antar. Det kommer att rymmas fler människor på den boyta vi har.

Citat:
Om jag idag har en hyra på 5000 kr och det finns någon annan som är villig att betala 6000 kr i månaden för den eller varför inte två studenter som betalar 3500 kr var (totalt 7000kr/mån) så måste jag buda över även det. Då får vi ju buda över varandra hela tiden och det blir alltid den som får lägenheten som kommer behöva skaffa sig dubbla jobb för att ha råd med att köpa mat sedan.
De som inte kan och som absolut inte vill bo i BR kommer att skaffa HR vid marknadshyra. Men de fyller inte alla HR.
På marginalen hamnar de som både kan hyra och kan köpa BR. De kommer inte att vilja betala speciellt mycket högre hyra än motsv boendekostnad för en BR. Drar fastighetsbolaget upp hyrorna får dom tomma HR och går i kk. Så det kommer inte att hända.
Den boendekostnad du kan räkna ut för en BR idag kommer att vara ungefär den hyresnivå du ser vid marknadshyra. (Jag skulle tro att nyproducerade HR med presumtionshyra skulle tvingas sänka hyrorna för att få boende vid marknadshyra).

Och vad marknaden vill betala i boendekostnad för en BR har jag länkat till. Det var något på 2400 i månaden för den utannonserade bostaden. Sedan la jag på lite för att folk kan tänkas vilja betala lite mer för en HR. Och så kom vi upp i 3000/månaden.

* Om du anser att folk vill betala mycket mer för en HR i månaden än en BR så får du gärna förklara varför.

* Om du tvivlar på att bostäder kan bli tomma så begrunda då följande. Nisse ska sälja sin BR men lägger sig över marknadspris. Får han den då såld eller kommer den att st tom så länge han kräver mer än marknaden vill betala?
Jag tror du inser att den kommer att stå tom.
På samma sätt kommer HR att stå tomma om fastighetsbolaget kräver för hög hyra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in