2016-08-09, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Blir så med hyresreglering.

När (S) hade prisreglering på hotellrum så byggdes inga, och de som fanns var alltid bokade. Blev en del problem med utlänningar som kom hit i affärer och turister. Så (S) fick till slut ge upp vansinnet.
Men man har haft kvar vansinnet för hyresrätter.

Uppenbarligen tycker vänstern att det är väldigt angeläget att det inte byggs hyreshus. Man kan också se det på de som ger stöd till hyresregleringen. De bygger inga hyreshus.
Jag hade ingen aning om att vi haft en hyresreglering av hotellrum. Var tvungen att googla, vilket vansinne! Inga hotell byggdes, turistnäringen ströps, undantagsregler för att sysselsätta en armé av byråkrater infördes - totalt kaos! Hyresregleringen av hotellrum slopades 1956 - men regleringen av vanliga hyresrätter är kvar till dags dato. I trekvarts sekel har denna reglering tillåtits förstöra bostadsmarknade. Är det inte nog nu?
2016-08-09, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ganska trist att se unga generationer (sena 80-talister och framåt) bli utan bostad för att borgarna har släppt in en massa invandrare ska gå före i hyreskön, ombildat HR och att BR priserna är så dyra att dom inte har råd att köpa heller om dom inte har rika föräldrar.

Allt detta för att äldre generationer ska kunna sko sig och leva loppan på äldre dagar.
Leva loppan? Möjligen om man inte har barn. Har man barn får man lägga pengarna på att hjälpa dem med boende. Så har det blivit i Sverige - var och en för sig själv, samhällets hjälp kan man inte lita på.
2016-08-09, 18:35
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Leva loppan? Möjligen om man inte har barn. Har man barn får man lägga pengarna på att hjälpa dem med boende. Så har det blivit i Sverige - var och en för sig själv, samhällets hjälp kan man inte lita på.
Men så ska det ju inte vara. Vi vanligt folk utan rika föräldrar måste väl också ha någonstans att bo? Samhället hjälpte förut och bör göra det igen.
2016-08-09, 18:50
Avslutad
Citat:
Men så ska det ju inte vara. Vi vanligt folk utan rika föräldrar måste väl också ha någonstans att bo? Samhället hjälpte förut och bör göra det igen.
Det samhället har varit och farit. Var och en för sig själv gäller nu. Samhällskontraktet anno 2016 stipulerar att man pytsar in en jäkla massa skatt men inte har fräckheten att förvänta sig bra skolor, vägar, äldreomsorg eller sjukvård. Det ska man finansiera själv. Jag anpassar mig bara.
2016-08-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det samhället har varit och farit. Var och en för sig själv gäller nu. Samhällskontraktet anno 2016 stipulerar att man pytsar in en jäkla massa skatt men inte har fräckheten att förvänta sig bra skolor, vägar, äldreomsorg eller sjukvård. Det ska man finansiera själv. Jag anpassar mig bara.

Fast nu är det ju bostäder vi talar om.
2016-08-09, 19:59
Medlem
Citat:
Med marknadshyra skulle det finnas HR för er att flytta in i.

Det är hyresregleringen som hindrar er från att få er en bostad.
2016-08-09, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Eftersom vi inte har alla data i frågan är det svårt att beräkna exakt när det demografiska trycket lättar tillräckligt mycket för att få genomslag ner i prisledet.
Tja, men jag har ju sett att ni redovisat ganska detaljerat data. Nog måste ni väl har räknat ut på ett ungefär när befolkningsminskningen inträffar.
2016-08-09, 20:04
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Med marknadshyra skulle det finnas HR för er att flytta in i.

Det är hyresregleringen som hindrar er från att få er en bostad.
Vi har aldrig haft marknadshyror i Sverige men bristen har aldrig varit som nu. Ska svenskarna drabbas med chockhöjda hyror för att det väller in invandrare ifrån tredje världen?
2016-08-09, 20:18
Medlem
Citat:
Vi har aldrig haft marknadshyror i Sverige men bristen har aldrig varit som nu. Ska svenskarna drabbas med chockhöjda hyror för att det väller in invandrare ifrån tredje världen?
Varför skulle hyrorna bli chockhöjda?
Hur har du räknat ut det?

BR visar vilken boendekostnad folket är villigt att betala. Det är bara att räkna om till en hyra så ser vi vilken marknadshyra som skulle etablera sig.

Jag har räknat på detta flera ggr i olika trådar. Det är inga oöverkomliga hyror. Tvärtom.
Här är ett exempel. Själva bostaden har väl försvunnit från Hemnet men det borde gå att följa ändå.
(FB) Hur har människor råd att köpa bostad i Stockholm?

Så ca 3000/månad för ett rok. Låter som sagt inte alls oöverkomligt. Och detta är alltså vad marknaden är beredd att betala per månad för BR. Finns ingen anledning att man skulle kunna ta ut mer för HR.
Och som jag konstaterar: den som har 18K i månaden i lön har då 11.45 KSEK kvar när boendet är betalt. Jag har mycket svårt att se att det inte skulle gå att klara sig på.
2016-08-09, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Fast nu är det ju bostäder vi talar om.

Jaha, DÅ är det ju skillnad! Bostäder vräks ju över svenska skötsamma ungdomar i massor!

2016-08-09, 20:24
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Varför skulle hyrorna bli chockhöjda?
Hur har du räknat ut det?

BR visar vilken boendekostnad folket är villigt att betala. Det är bara att räkna om till en hyra så ser vi vilken marknadshyra som skulle etablera sig.

Jag har räknat på detta flera ggr i olika trådar. Det är inga oöverkomliga hyror. Tvärtom.
Här är ett exempel. Själva bostaden har väl försvunnit från Hemnet men det borde gå att följa ändå.
(FB) Hur har människor råd att köpa bostad i Stockholm?

Så ca 3000/månad för ett rok. Låter som sagt inte alls oöverkomligt. Och detta är alltså vad marknaden är beredd att betala per månad för BR. Finns ingen anledning att man skulle kunna ta ut mer för HR.
Och som jag konstaterar: den som har 18K i månaden i lön har då 11.45 KSEK kvar när boendet är betalt. Jag har mycket svårt att se att det inte skulle gå att klara sig på.
Hyrorna skulle gå upp rejält eftersom det är ett enormt underskott av bostäder, varför annars införa marknadshyra ifall inte hyresvärdarna kan ta ut högre hyra? Alla kan maxa sina utgifter på hyra men alla kan inte ta ett hur stort bolån som helst.
2016-08-09, 20:45
Medlem
Trillskes avatar
Nej, hyrorna skulle inte gå upp, de skulle gå ned på en fri marknad och det rejält. Det är inte ens nära att vara någon spekulation kring det.

Det stämmer att godtyckligt subventionerade hyror skulle försvinna, men du måste inse att någon betalar för subventionerna. Svensk toppstyrning säljs in av politiker som någon slags gratislunch, men i verkligheten har man bara tvingat de mest produktiva människorna betala hela kalaset för dels de lata, dels de funktionsnedsatta, dels dem av lägre kvalitet, dels de som föds in i hyfsade arv. Även om man av någon oklar anledning tycker det upplägget är god moral försvinner inte faktumet.

Aldrig utan problem att ta bort en reglering en stat förstört marknaden med en längre tid (om du ger ett barn två kakor och tar tillbaka en lite senare så gråter ofta barnet), men angående tidpunkter så är det i det närmaste optimalt idag. I princip helt riskfritt vad gäller det större systemet.

* Vi har konvergerat vid betalningsförmåga, priserna för att hyra stiger inte och har inte gjort det på länge. D.v.s. marknaden är optimalt förstörd för att genomföra den här förändringen. Priserna riskerar inte gå upp ens kortsiktigt (föreställ dig att någon tänker "öhm, jo nu när vi har marknadshyra och jag får ut lika lite som förr ska minsann lägenheten stå tom istället!"... svårt?). Stockholm har alltså redan tagit smällen av regleringen, det kommer ingen baksmälla när den försvinner.

* Den enorma mängden tomma eller halvtomma subventionerade lägenheter i innerstaden kommer hyfsat snabbt ut på marknaden, eftersom de inte längre är subventionerade och alltså inte värda en massa pengar för dem som inte längre är intresserade av att bo i regionen.

* Den svarta försäljningen av köade kontrakt upphör ögonblickligen, därmed försvinner en enorm marknadsdefekt (asymmetrisk information; avsaknad av transparens) på sekunden beslutet är taget.

Om man är helt dum i huvudet förstår man inte dessa punkter och kan leva kvar i sin naiva tro på att landet man lever i inte är ett samhällsekonomiskt råtthål.
Senast redigerad av Trillske 2016-08-09 kl. 21:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in