2016-08-09, 13:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Befolkningstillväxten i Stockholm består numera helt av positivt födelsenetto (fler födda än döda) och utrikes invandring. Det är ingen ström från landet till stan numera.

Mnja det var väl som vanligt en sanning med visst svängrum (finns viss risk att man skulle kunna tolka dig som att inrikes inflyttning helt upphört)

Från scb http://i67.tinypic.com/4rxc38.png

Men visst, på tex 5 år har inrikes flyttnetto mer än halverats samtidigt som invandringsnetto ligger kvar på samma nivå.

Så totalt sett har den sammanlagda inflyttningen minskat, det var ju bra nyheter för alla som tycker det är svårt att köpa boende.

Nyproduktion under samma period är också trevlig läsning för den som misströstar i sin jakt efter boende: http://i68.tinypic.com/2qnpdtd.png
2016-08-09, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Vore bra om du kunde presentera lite siffror på det där, för att liksom lägga substans bakom ditt påstående. Dessutom fokuserar du väldigt mycket på de som är äldre än dom unga som köper sin första etta, kan det hänga ihop med att du själv bor i hus och är rädd att det blir som jag säger att det kan bli? Vi vet med säkerhet inget alls.

Nej då, invandrarna måste fortfarande ha någonstans att bo, dom hjälps inte av att en etta i city tappar 1,5 miljon i värde, så modulhusen måste byggas.
Jag har redan gett dig länkar och siffror på att platser på äldreboendena minskat radikalt sedan mitten av 80-talet och framåt. Har du redan glömt det? Stockholms kommun har dessutom höjt kommunalskatten två år i rad nu för att kunna kompensera för galopperande kostnader för invandringen. Behöver du länk på det också eller klarar du att googla fram det själv?

Jag äger både en etta och ett hus. Jag har varit med på både den fantastiska uppgången på smålägenheter de senaste åren och på uppgången på villamarknaden i attraktiva lägen, så jag sitter nöjd . Det är härligt att sitta med belåningsgrader på under 50% på bägge och kunna förhandla fram fina bankräntor. Det blev 0,8 i rabatt på den rörliga räntan sist, så jag har väl 1,2% nu. Långt från Svennes fina ränta förstås men jag är nöjd. Blir det en rekyl på bostadspriserna är det bara bra för mig, eftersom jag nu vill köpa en andra lägenhet till mitt andra barn som snart är flygfärdigt. Frågor på det?
2016-08-09, 13:46
Medlem
Citat:
Jag äger både en etta och ett hus. Jag har varit med på både den fantastiska uppgången på smålägenheter de senaste åren och på uppgången på villamarknaden i attraktiva lägen, så jag sitter nöjd . Det är härligt att sitta med belåningsgrader på under 50% på bägge och kunna förhandla fram fina bankräntor. Det blev 0,8 i rabatt på den rörliga räntan sist, så jag har väl 1,2% nu. Långt från Svennes fina ränta förstås men jag är nöjd. Blir det en rekyl på bostadspriserna är det bara bra för mig, eftersom jag nu vill köpa en andra lägenhet till mitt andra barn som snart är flygfärdigt. Frågor på det?

Nej inga frågor alls faktiskt, du lyckades jättebra helt på egen hand att berätta vilken exponering du har mot marknaden och klargöra vilka intressen du har i det här
2016-08-09, 13:56
Avslutad
Citat:
Nej inga frågor alls faktiskt, du lyckades jättebra helt på egen hand att berätta vilken exponering du har mot marknaden och klargöra vilka intressen du har i det här
Japp, mitt primära intresse nu är en saftig nergång så jag kan köpa en lägenhet till billigt men det tror jag inte att jag kommer kunna. Det blir nog tyvärr fortsatt uppåt.
2016-08-09, 14:01
Medlem
Citat:
Japp, mitt primära intresse nu är en saftig nergång så jag kan köpa en lägenhet till billigt men det tror jag inte att jag kommer kunna. Det blir nog tyvärr fortsatt uppåt.

Fast du som tror på evig uppgång kan ju köpa nu på "dippen" som den så fint kallas av er, vad hindrar dig från att slå till nu? Det blir ju aldrig billigare, eller?
2016-08-09, 14:06
Avslutad
Citat:
Fast du som tror på evig uppgång kan ju köpa nu på "dippen" som den så fint kallas av er, vad hindrar dig från att slå till nu? Det blir ju aldrig billigare, eller?
Tyckte jag var tydlig med att barnet snart är flygfärdigt? Jag inväntar rätt tid, som är beroende av mer än valuegards senaste redovisning.
2016-08-09, 14:08
Medlem
Citat:
Tyckte jag var tydlig med att barnetsnart är flygfärdigt? Jag inväntar rätt tid, som är beroende av mer än valuegards senaste redovisning.

Fast det blir ju aldrig såhär billigt? Du kan ju hyra ut den under tiden.

Eller avråder du från köp till dagens priser?
2016-08-09, 14:26
Avslutad
Citat:
Frågor på det?

Tycker du sammanfattat situationen för ganska så många som varit inne på marknaden ett tag: har relativt låg belåning, har ordnat boende men inser tex att det är rätt jobbigt att bli av med kidsen när den tiden kommer (eller skilja sig, eller flytta till större boende om det skulle behövas). Som du själv konstaterat skulle du faktiskt under de flesta omständigheter tjäna på en prisnedgång.

Tankelek: Hur skulle du själv agera idag om du var ca 25 år, singel, nyutbildad och behövde flytta till t.ex. Stockholm för att ta ett relativt välbetalt jobb? Hyra i andrahand till hög hyra? Hyra nyproducerat i förstahand till hög hyra? Låna upp ca 2.5 - 3 milj och köpa en liten etta?

Oavsett vad du svarar så ser marknaden väldigt annorlunda ut för förstagångsköpare (jämfört hur den ser ut för folk som varit med under åtminstone en del av uppgången) och det är inte helt självklart hur man ska göra. Jag menar att man måste vara helt säker, alltså 100% bombsäker, på att marknaden inte kan sjunka framgent för att man ska våga fullbelåna sitt första boende i nuläget.
Vad ger du för odds på att marknaden, i värsta fall, minst ligger kvar på nuvarande nivå?
Senast redigerad av Bruggen 2016-08-09 kl. 14:34.
2016-08-09, 14:53
Avslutad
Citat:
Fast det blir ju aldrig såhär billigt? Du kan ju hyra ut den under tiden.

Eller avråder du från köp till dagens priser?
Det finns regler att följa när man köper en bostadsrätt som framgår av föreningens stadgar. Man ska skriva sig där och man ska bli medlem. Det är olika regler i olika föreningar. Vissa accepterar att föräldrar deläger, andra accepterar inte. Vissa accepterar att en ungdom utan inkomst blir medlem, andra inte. Jag orkar inte navigera i det träsket utan väljer att vänta tills ungdomen är helt redo att kunna stå för en lägenhet och kunna bli medlem. Ska man hyra ut ska man ha vissa skäl t ex studier. Det kan man väl alltid komma runt men som sagt, jag håller det enkelt eftersom det inte är någon brådska. Jag avråder definitivt inte från köp.
2016-08-09, 14:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Tycker du sammanfattat situationen för ganska så många som varit inne på marknaden ett tag: har relativt låg belåning, har ordnat boende men inser tex att det är rätt jobbigt att bli av med kidsen när den tiden kommer (eller skilja sig, eller flytta till större boende om det skulle behövas). Som du själv konstaterat skulle du faktiskt under de flesta omständigheter tjäna på en prisnedgång.

Tankelek: Hur skulle du själv agera idag om du var ca 25 år, singel, nyutbildad och behövde flytta till t.ex. Stockholm för att ta ett relativt välbetalt jobb? Hyra i andrahand till hög hyra? Hyra nyproducerat i förstahand till hög hyra? Låna upp ca 2.5 - 3 milj och köpa en liten etta?

Oavsett vad du svarar så ser marknaden väldigt annorlunda ut för förstagångsköpare (jämfört hur den ser ut för folk som varit med under åtminstone en del av uppgången) och det är inte helt självklart hur man ska göra. Jag menar att man måste vara helt säker, alltså 100% bombsäker, på att marknaden inte kan sjunka framgent för att man ska våga fullbelåna sitt första boende i nuläget.
Vad ger du för odds på att marknaden, i värsta fall, minst ligger kvar på nuvarande nivå?
Jag skulle köpa en lägenhet i Västerort, Brommaplan tror jag är ett område som kommer putsas upp och stiga med tanke på all nyproduktion som planeras där. Kollade själv på en 2:a där i våras som slutligen gick för 2,5 mkr. Det tycker jag var ett rimligt pris. Abrahamsberg kan också vara av intresse (vissa adresser). Jag skulle inte betala en dyr andrahandshyra, det är att slänga pengarna i sjön.
2016-08-09, 15:02
Medlem
Norpheuss avatar
Det känns som att det är så många som förväntar sig en krasch att det snart blir självförverkligande: det enda som krävs är att köpare börjar vänta på bättre priser och säljare väljer att vänta likaså. Folk snackar fram och tillbaka i den här tråden om tryck, priser, ditt och datt, dagens marknader är minst lika psykologisk som ekonomisk och det är där bubblan kommer spricka.

Hur mycket kommer bankerna vilja låna ut till ungdomar utan kapital eller inkomst som vill göra sig ett kap i orostider?

Vilka gamlingar vill sälja av och flytta till äldreboende i en neråtsvacka?

Vem ska göra upp för förlorad efterfrågan? Arbetslösa invandrare?

Vad ska alla dessa unga, överbelånade par göra när deras lån-till-kapital ratio skjuter i höjden?

Ska staten som redan lånar i högkonjuktur utöka underskottet för att schyffa in de lägre skiktet i bostadsmarknaden och hålla trycket uppe?

Svenskarna är världens mest belånade folk, och hälften av oss tror redan på en krasch. Staten har inte utrymme att rätta en nedåtgående spiral, och inte heller har invandrarna kapital. Det har gått 20 år sedan senaste kraschen, och nu är det nog snart ut o åka igen.
Senast redigerad av Norpheus 2016-08-09 kl. 15:05.
2016-08-09, 15:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Det känns som att det är så många som förväntar sig en krasch att det snart blir självförverkligande: det enda som krävs är att köpare börjar vänta på bättre priser och säljare väljer att vänta likaså. Folk snackar fram och tillbaka i den här tråden om tryck, priser, ditt och datt, dagens marknader är minst lika psykologisk som ekonomisk och det är där bubblan kommer spricka.

Den bilden är lätt att få här bland alla bubbelbabblare (även om en del kanske har flera konton), men de senaste mätningen som presenterades i förra veckan är att andelen som tror på högre priser ökar och är långt fler än de som tror på fallande priser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in