2016-08-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Men du tittar ju bara på demografin som antal födda. Var finns invandringen i detta?

Jag visste att du skulle ta upp den, eftersom det är "triumfkortet" som det talas så mycket om. Alla vågor av MENA män kommer ju självfallet köpa sig en etta på söder.

NEJ!, det är till och med kommunicerat att många av dom inte ens får stanna.

Sedan vet vi faktiskt inte vilken påverkan invandringen har, men om vi kan anta att demografin när det gäller födda och döda och att denna ändå utövat någon form av tryck när det gäller att driva upp priserna får vi väl anta att det motsatta förhållandet gäller när tryck inte längre finns från det hållet.

Du letar febrilt efter något att greppa tag om, för att slippa inse att en av de komponenter som gjort dig låtsasrik snart kanske försvinner, vad som händer då vet vi inte, men jag ställer frågan så vi kan fundera kring det.
2016-08-09, 11:47
Medlem
Citat:
Men du tittar ju bara på demografin som antal födda. Var finns invandringen i detta?

Beviljade uppehållstillstånd i Sverige.

År : Antal

2008 : 90021
2009 : 98395
2010 : 91436
2011 : 93105
2012 : 111090
2013 : 116587
2014 : 110610
2015 : 109235

Som du ser har invandringen agerat tryck under många år, det är liksom inget nytt som kommer ersätta förändringar i den demografi som avser födda och döda rakt av genom att öka, tvärtom kommer ju Sverige kommande år vara än mer restriktiva vilket då borde leda till mindre tryck på bostadsmarknaden från just invandringen, så tack för att du tog upp den bollen.
2016-08-09, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Du måste vara ofantligt rädd för att vi ska ha rätt.
Nu har jag inte följt diskussionen i detalj, men att du får rätt är det att vi kommer att se befolkningsminskning i Stockholm?

När börjar befolkningsmängden i Stockholm att minska?
(Ja, så att vi kan se om du får rätt).
2016-08-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nu har jag inte följt diskussionen i detalj, men att du får rätt är det att vi kommer att se befolkningsminskning i Stockholm?

När börjar befolkningsmängden i Stockholm att minska?
(Ja, så att vi kan se om du får rätt).

Du har inte följt i detalj, återkom när du gjort det.
2016-08-09, 12:47
Avslutad
Citat:
Jag visste att du skulle ta upp den, eftersom det är "triumfkortet" som det talas så mycket om. Alla vågor av MENA män kommer ju självfallet köpa sig en etta på söder.

NEJ!, det är till och med kommunicerat att många av dom inte ens får stanna.

Sedan vet vi faktiskt inte vilken påverkan invandringen har, men om vi kan anta att demografin när det gäller födda och döda och att denna ändå utövat någon form av tryck när det gäller att driva upp priserna får vi väl anta att det motsatta förhållandet gäller när tryck inte längre finns från det hållet.

Du letar febrilt efter något att greppa tag om, för att slippa inse att en av de komponenter som gjort dig låtsasrik snart kanske försvinner, vad som händer då vet vi inte, men jag ställer frågan så vi kan fundera kring det.
Det är inget trumfkort, det är en realitet som du helt förbiser. Klart att jag påpekar det.

Befolkningstillväxten i Stockholm består numera helt av positivt födelsenetto (fler födda än döda) och utrikes invandring. Det är ingen ström från landet till stan numera.
2016-08-09, 12:52
Medlem
Nya krissiffror: Bostadskön går baklänges
http://www.svd.se/nya-krissiffor-bostadskon-gar-baklanges/om/naringsliv
2016-08-09, 12:52
Medlem
Citat:
Det är inget trumfkort, det är en realitet som du helt förbiser. Klart att jag påpekar det.

Befolkningstillväxten i Stockholm består numera helt av positivt födelsenetto (fler födda än döda) och utrikes invandring. Det är ingen ström från landet till stan numera.

Så när Svenne-i-banan talar om urbanisering har han fel?

Fast att det föds fler i Stockholm idag hjälper ju inte eftersom dom nyfödda knappast söker sig ut på bostadsmarknaden, eller hur?

Möjligtvis kan det hjälpa till om sisådär 26 år.
2016-08-09, 12:55
Avslutad
Citat:
Beviljade uppehållstillstånd i Sverige.

År : Antal

2008 : 90021
2009 : 98395
2010 : 91436
2011 : 93105
2012 : 111090
2013 : 116587
2014 : 110610
2015 : 109235

Som du ser har invandringen agerat tryck under många år, det är liksom inget nytt som kommer ersätta förändringar i den demografi som avser födda och döda rakt av genom att öka, tvärtom kommer ju Sverige kommande år vara än mer restriktiva vilket då borde leda till mindre tryck på bostadsmarknaden från just invandringen, så tack för att du tog upp den bollen.

Den invandring som har varit har byggt upp ett massivt tryck på bostadsmarknaden i storstäderna. Samtidigt får kommunerna ökade kostnader för invandringen som t ex socialbidrag. De tvingas dra ner på andra poster i budgeten, t ex utbyggnad av äldreomsorgen. De äldre bor kvar hemma för det finns inga platser på äldreboenden, så deras bostäder frigörs inte. Menar du att denna situation snabbt ska lösa sig så att vi ser ett minskat tryck på bostadsmarknaden?

Stockholm bygger i panik undermåliga modulhus för att försöka ta fram bostäder till invandrare. Ta kontakt med Stadshuset och berätta att de inte behöver göra det, för snart är bostadsöverskottet ett faktum. De blir nog lättade att höra det.
2016-08-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicjoh
Nya krissiffror: Bostadskön går baklänges
http://www.svd.se/nya-krissiffor-bostadskon-gar-baklanges/om/naringsliv

Oj vad otippat att många med bostadsrätt står i bostadskön för att hoppas kunna casha ut men ändå säkra ett boende
2016-08-09, 13:02
Medlem
Citat:
Den invandring som har varit har byggt upp ett massivt tryck på bostadsmarknaden i storstäderna. Samtidigt får kommunerna ökade kostnader för invandringen som t ex socialbidrag. De tvingas dra ner på andra poster i budgeten, t ex utbyggnad av äldreomsorgen. De äldre bor kvar hemma för det finns inga platser på äldreboenden, så deras bostäder frigörs inte. Menar du att denna situation snabbt ska lösa sig så att vi ser ett minskat tryck på bostadsmarknaden?

Vore bra om du kunde presentera lite siffror på det där, för att liksom lägga substans bakom ditt påstående. Dessutom fokuserar du väldigt mycket på de som är äldre än dom unga som köper sin första etta, kan det hänga ihop med att du själv bor i hus och är rädd att det blir som jag säger att det kan bli? Vi vet med säkerhet inget alls.

Citat:
Stockholm bygger i panik undermåliga modulhus för att försöka ta fram bostäder till invandrare. Ta kontakt med Stadshuset och berätta att de inte behöver göra det, för snart är bostadsöverskottet ett faktum. De blir nog lättade att höra det.

Nej då, invandrarna måste fortfarande ha någonstans att bo, dom hjälps inte av att en etta i city tappar 1,5 miljon i värde, så modulhusen måste byggas.
2016-08-09, 13:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Så när vi ser tabeller som visar att de senaste 10-15 åren haft stöd i ökad efterfrågan och vi vet att dessa tabeller även visar att efter den perioden kommer motsvarande nergång demografiskt tycker du att det är samma sak som att en komet skulle slå ner i innerstan.

Du måste vara ofantligt rädd för att vi ska ha rätt.

Jag vet inte varför du så ofta tror att andra som inte håller med dig är rädda, eller jo det förstår jag. Genom sig själv känner man andra.
2016-08-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag vet inte varför du så ofta tror att andra som inte håller med dig är rädda, eller jo det förstår jag. Genom sig själv känner man andra.

Varför skulle jag vara rädd? Det är inte min tillgång vars värde vi diskuterar bubbelpriser i.

Visst skulle jag drabbas också eftersom jag äger både sommarhus och en annan fastighet, men det är sedan länge betalt och har inga planer på att sälja heller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in