2016-07-31, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Har kämpat mig fram till de sista sidorna Kalentoft&Luttemans bok Zack. Har väl kommit fram till någon slags upplösning i boken, men det känns som totalt ointressant hur det slutar. Nu kan man emellertid lätt räkna ut att skurkarna kommer att få vad de förtjänar.
Annars handlar boken mest om en ICKE trovärdig knarkande polisman i ett ICKE trovärdig specialenhet i en ICKE trovärdig Stockholmsmiljö.
Istället för att skriva med lite finess gör författarna samma misstag som så många andra svenska "författare", nämligen att exilera i ICKE trovärdigt våld. Mer än lovlig PK-mässighet tillsammans med schablonmässiga karaktärer gör boken rätt förutsägbar och därmed ytterst trist att läsa. Inga överraskningar där inte

Författarna har hotat med att denna bok skall vara den första i en serie med samma huvudperson(er?). Kommer INTE läsa de eventuellt efterkommande!

Nomineras härmed som en stark kandidat till 2014 års sämsta bok.

läste de första kapitlen av denna när jag var hemma hos mamma. Det gamla vanliga om "klassamhället" och rasistiska vita svenskar. "Hatsajten" flashback fick sig en gänga givetvis...
Nästa bok blir garanterat om stackars afganska pojkar som blir hatade..
Citera
2016-08-02, 20:14
Bannlyst
Femtio nyanser-trilogin av E.L. James hör väl till det sämre jag tagit mig igenom. Det här är väl vad man kan "kiosklitteratur". Underhållande är de ju och jag gillar sex-delarna men böckerna är ju väldigt dåligt skrivna.
Citera
2016-08-02, 20:19
Medlem
Voelsens avatar
Allt med Maria Lang? Det skall väl vara deckare, men jag orkade en och en halv sida.
Citera
2016-08-08, 22:56
Medlem
Cohibas avatar
1. Utplåning av Thomas Bernhard

2. Da Vinci-koden av Dan Brown

3. Dagböcker av Mircea Cucufjanterescu

4. Det blödande hjärtat av Marilyn French

5. Orientalism av Edward Said
Citera
2016-08-09, 12:53
Medlem
Kundalinis avatar
Paulo Coelho - Alkemisten

Den är så kass att jag får aneurysmer i skrivande stund bara av att tänka på den.
Citera
2016-08-09, 12:54
Medlem
Kundalinis avatar
Ah, såg att någon nämnt Hypnotisören av det där obehagligt "erotiska" paret Alexorna.

Den kan nog konkurrera med Coelhos verk vad gäller uselhet.
Citera
2016-08-14, 02:23
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
1. Utplåning av Thomas Bernhard

2. Da Vinci-koden av Dan Brown

3. Dagböcker av Mircea Cucufjanterescu

4. Det blödande hjärtat av Marilyn French

5. Orientalism av Edward Said
Varför inte det blödande hjärtat?

Jag har inte hatat någon bok som Robert M Pirzig's
Zen eller konsten att sköta en motorcykel. Mer självgod intelligensbefriad huvudperson får man leta efter. Dessutom plågar han sin son.
Kvalitet är det som tillför en människa något där den befinner sig. End of!
Gå och dö
Citera
2016-08-14, 02:27
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus
Femtio nyanser-trilogin av E.L. James hör väl till det sämre jag tagit mig igenom. Det här är väl vad man kan "kiosklitteratur". Underhållande är de ju och jag gillar sex-delarna men böckerna är ju väldigt dåligt skrivna.
Jag försökte för att se vad allt fuzz handlade om. Den inre dialogen är en 14 årings. Och Tja hon var bra på att bygga upp spänning men första sexet var ett antiklimax. Orkade inte mer efter det
Citera
2016-08-14, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag försökte för att se vad allt fuzz handlade om. Den inre dialogen är en 14 årings. Och Tja hon var bra på att bygga upp spänning men första sexet var ett antiklimax. Orkade inte mer efter det

Samma här. De här böckerna är ju då rakt inga mästerverk. Karaktärerna utvecklas inte särskilt mycket under böckernas gång och som du säger så är Anastasia ganska omogen för sin ålder. Nu har jag förvisso bara läst trilogin i svensk översättning men jag är inte särskilt förtjust i språket heller.
Citera
2016-08-14, 15:22
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus
Samma här. De här böckerna är ju då rakt inga mästerverk. Karaktärerna utvecklas inte särskilt mycket under böckernas gång och som du säger så är Anastasia ganska omogen för sin ålder. Nu har jag förvisso bara läst trilogin i svensk översättning men jag är inte särskilt förtjust i språket heller.
Enligt bl.a. Salman Rushdie så är Fifty Shades of Grey den sämst skrivna boken han någonsin har läst:

http://www.returnofkings.com/66034/what-i-learned-about-women-from-the-worst-book-ever-written
Citat:
I was embarrassed not so much because the book is hardcore chick lit and I’m a man, but because it is arguably the worst novel ever written in the English language and I wasted some precious hours of my life reading it.

I’m not alone among men who have admitted to having read the novel and been dismayed by how poorly written it was. Salman Rushdie read it (or at least part of it) and gave this review: “I’ve never read anything so badly written that got published. It made Twilight look like War and Peace.”

Lesser-known novelist David Llewellyn tried to read it but couldn’t get past page four. He did, however, write a brilliant criticism of the novel’s opening paragraph. “I’m not judging the type of novel 50 Shades sets out to be,” wrote Llewellyn, “What I object to is bad writing.”

Bad indeed. Each time I sat down to slog through another chapter, I would wince at the poor grammar, overtly contrived plot, and the predictable, trite dialog.

The pain caused by reading Fifty Shades of Grey was far beyond anything I’d ever experienced in the reading of a book, even when I made the long march through War and Peace during my college days.

Llewellyn’s criticism went right to the heart of the matter: “The problem with 50 Shades is one of mechanics, of the basic engineering of almost each and every sentence. The reason I haven’t read past page 4 is because it hurt my eyes.”
Senast redigerad av NixYO 2016-08-14 kl. 15:25.
Citera
2016-08-14, 15:25
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Enligt Salman Rushdie så är Fifty Shades of Grey den sämst skrivna boken han någonsin har läst:

http://www.returnofkings.com/66034/what-i-learned-about-women-from-the-worst-book-ever-written

Det är ju nästan så att man blir sugen på att läsa den av just den anledningen. Rushdie brukar ha koll på vad han snackar om.
Citera
2016-08-14, 20:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Det är ju nästan så att man blir sugen på att läsa den av just den anledningen. Rushdie brukar ha koll på vad han snackar om.

En grej jag reagerat lite på men som jag glömt påpeka i tidigare inlägg är att relationen mellan Anastasia och Christian på en del ställen mer känns som far-dotter än pojkvän-flickvän. Får se om du också reagerar på om det om du skulle läsa böckerna nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in