2016-08-08, 11:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Läs detta och sedan kan vi prata-

https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vad-l%C3%A4r-bibeln/

Inget kan övertyga dig om du inte älskar livet.

Kan du inte börja med att presentera det i en egen sammanfattning, så läsare kan se om det öht är värd att spilla tid på?
Citera
2016-08-08, 11:11
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Jag kanske missuppfattade allt? Jag trodde det var en fråga i ditt "Petruscitat". Sorry, i så fall....

Det finns ingen anledning att be om ursäkt. Felet ligger troligen i att jag formulerat mig illa och eller slarvigt. Det har hänt förut...

Här följer ett försök till förklaring av mitt föregående inlägg:

"Jag önskar dig lycka till.
Du kommer troligen tyvärr inte att få något vettigt svar. Kanske ett par copypasta till."

Inlägget inleds med en lyckönskan till MrWalldemar om att han skall få ett vettigt svar på sin fråga.
Jag påpekar att det hos mig råder tvivel om detta, samt vad för slags svar jag misstänker är på väg.

"För vissa personer som klagar på andras bristande studie av gamla böcker, kan det vara av intresse att ta en titt på 1 Petrus 3:15"

Detta riktar sig till Varjverumxx som vid ett antal tillfällen anmärkt på bristande kunskap om bibeln hos andra, men av någon anledning missat just 1 Petrus 3:15. Medger att det är ett ganska billigt sätt att påpeka hyckleri, men det är ett sätt.

"Men ni skall hålla Kristus helig som Herre i era hjärtan och alltid vara beredda att komma med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni skall göra det med mildhet och djup respekt"

Citatet innehåller, som du redan misstänkt, ingen fråga, utan är en relativt klar uppmaning till de troende. De skall förklara varför de tror, för samtliga som frågar, och när de gör så skall de göra det med mildhet och djup respekt.
Jag tyckte det kanske var av vikt att minnas innan man kläcker ur sig att folk som inte läst bibeln inte skall ha någon åsikt om den...

"Så vad har ni för ursäkt att ducka när han nu så vänligt frågat?"

Denna fråga riktar sig samtliga kristna, eller de som i alla fall låtsas vara kristna i tråden att följa 1 Petrus 3:15 och besvara frågan som ställts av MrWalldemar samt även är i trådstarten.

Jag hoppas detta klarar upp mitt illa formulerade tidigare inlägg. Jag ber om ursäkt för de missförstånd som kan ha uppstått och lovar att bättra mig i framtiden.

*edit* Stavfel
Senast redigerad av Clovius 2016-08-08 kl. 11:14.
Citera
2016-08-08, 11:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clovius
Det finns ingen anledning att be om ursäkt. Felet ligger troligen i att jag formulerat mig illa och eller slarvigt. Det har hänt förut...

Du kommer troligen tyvärr inte att få något vettigt svar. Kanske ett par copypasta till."

Inlägget inleds med en lyckönskan till MrWalldemar om att han skall få ett vettigt svar på sin fråga.
Jag påpekar att att det hos mig råder tvivel om detta, samt vad för slags svar jag misstänker är på väg.

"För vissa personer som klagar på andras bristande studie av gamla böcker, kan det vara av intresse att ta en titt på 1 Petrus 3:15"

Detta riktar sig till Varjverumxx som vid ett antal tillfällen anmärkt på bristande kunskap om bibeln hos andra, men av någon anledning missat just 1 Petrus 3:15. Medger att det är ett ganska billigt sätt att påpeka hyckleri, men det är ett sätt.

"Men ni skall hålla Kristus helig som Herre i era hjärtan och alltid vara beredda att komma med ett försvar inför var och en som av er kräver ett skäl för det hopp som är i er, men ni skall göra det med mildhet och djup respekt"

Citatet innehåller, som du redan misstänkt, ingen fråga, utan är en relativt klar uppmaning till de troende. De skall, förklara varför de tror för samtliga som frågar, och när de gör så skall de göra det med mildhet och djup respekt.
Jag tyckte det kanske var av vikt att minnas innan man kläcker ur sig att folk som inte läst bibeln inte skall ha någon åsikt om den...

Denna fråga riktar sig samtliga kristna, eller de som i alla fall låtsas vara kristna i tråden att följa 1 Petrus 3:15 och besvara frågan som ställts av MrWalldemar samt även är i trådstarten.

Jag hoppas detta klarar upp mitt illa formulerade tidigare inlägg. Jag ber om ursäkt för de missförstånd som kan ha uppstått och lovar att bättra mig i framtiden.

No offence: Men vad har det med guds-"bevis" att göra?
Citera
2016-08-08, 11:29
Medlem
Citat:

Jag påpekar att det hos mig råder tvivel om detta, samt vad för slags svar jag misstänker är på väg.

Citatet innehåller, som du redan misstänkt, ingen fråga, utan är en relativt klar uppmaning till de troende. De skall förklara varför de tror, för samtliga som frågar, och när de gör så skall de göra det med mildhet och djup respekt.

*edit* Stavfel
Ok, tack för förklaringen.
Citera
2016-08-08, 11:30
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

1 Petrus 3:15 uppmanas kristna att redovisa anledningen/ar till de "tror" som de gör.
Om dessa anledningar lever upp till standarden "bevis" kan vi inte veta innan de troende berättat vad de är.
Det bör vara relevant för tråden att ge motivering till de troende att säga vad de baserar sin tro på.

Men jag kan ha fel. Det här tyvärr även det hänt förut...

*edit* Stavfel
Senast redigerad av Clovius 2016-08-08 kl. 11:34.
Citera
2016-08-08, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
1 Petrus 3:15 uppmanas kristna att redovisa anledningen/ar till de "tror" som de gör.
Om dessa anledningar lever upp till standarden "bevis" kan vi inte veta förrän de troende berättat vad de är.
Det bör vara relevant för tråden att ge motivering till de troende att säga vad de baserar sin tro på.

Tackar för ditt svar.

Detta vers säger:

"3:15 But sanctify the Lord God in you hearts: and be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear."

Och jag skulle för min del vara tacksam för troendes definition av "bevis".
Citera
2016-08-08, 12:06
Medlem
Citat:
Kan du inte börja med att presentera det i en egen sammanfattning, så läsare kan se om det öht är värd att spilla tid på?

Om du har intresse så läser du boken, har du inget intresse så låter du bli att läsa.
Citera
2016-08-08, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Om du har intresse så läser du boken, har du inget intresse så låter du bli att läsa.

Falsk dikotomi.

Jag varken kan eller vill slösa tid på all auktoritets-argumentation eller proxy-debatt som pådyvlas mig. Desutom blir det ju i sista hand ändå pådyvlaren av sånt som får stå för en diskusssion om det.

Du försöker bara pracka på oss andra ditt propaganda-material.
Senast redigerad av Bogomil 2016-08-08 kl. 12:14.
Citera
2016-08-08, 14:39
Medlem
MrWalldemars avatar
Citat:
Läs detta och sedan kan vi prata-

https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vad-l%C3%A4r-bibeln/

Inget kan övertyga dig om du inte älskar livet.

Så du har inte ens en egen uppfattning eller tanke om varför just din tro är bra eller logisk?

Om vi säger så här då, jag har läst boken och tycker allt är skitsnack och rappakalja,
kan inte du förklara för mig varför den inte är det?
Och om jag nu är en vilsen själ utan tro och hopp som kommer straffas den dagen jag står inför gud,
så ber jag dig som följer den rätta vägen att vägleda mig.
Citera
2016-08-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrWalldemar
Så du har inte ens en egen uppfattning eller tanke om varför just din tro är bra eller logisk?

Om vi säger så här då, jag har läst boken och tycker allt är skitsnack och rappakalja,
kan inte du förklara för mig varför den inte är det?
Och om jag nu är en vilsen själ utan tro och hopp som kommer straffas den dagen jag står inför gud,
så ber jag dig som följer den rätta vägen att vägleda mig.

Då tycker du så, det är då ditt vägval och jag önskar dig all lycka.

Ingen straffas, du säger bara helt enkelt nej tack till guds utsträckta hand om evigt liv i ett återupprättat paradis här på jorden, fritt från sjukdomar, lidande och död, som du kan läsa om i boken.
Citera
2016-08-08, 18:38
Medlem
MrWalldemars avatar
Citat:
Då tycker du så, det är då ditt vägval och jag önskar dig all lycka.

Ingen straffas, du säger bara helt enkelt nej tack till guds utsträckta hand om evigt liv i ett återupprättat paradis här på jorden, fritt från sjukdomar, lidande och död, som du kan läsa om i boken.

Tråden heter "Bevisa att Gud existerar" du kan ju inte ens stå till svars för din egen tro eller förklara nånting för det du står för.
Och ja jag säger gärna "nej tack till guds hand" om hans läror inte ens lär sina troende att kunna försvara eller vägleda andra med information om det dom står för.
Och att skicka en länk till jehovas vittnens "bible for dummies" är inget direkt försvar till varför att gud existerar?
Och bara för jag läser igenom bibeln så behöver det inte betyda att jag kommer tro på det som står där.
Och alla historier och berättelser man har hört tidigare om kristendomen verkar ju inte direkt realistiska för mig,
Och jag antar att dom historierna står i bibeln och massa andra historier som låter lika overkliga står där i med, så snälla kan du ge mig bevis på att gud existerar?
Och det behöver inte va vetenskapliga bevis, utan bara nått som rättfärdigar din tro och din uppfattning till att gud existerar.

Jag citerar det som en annan skrev innan:

Petrus 3:15

Citera
2016-08-08, 19:02
Medlem
Cloviuss avatar
Citat:
Och jag skulle för min del vara tacksam för troendes definition av "bevis".

Det som, i min begränsade erfarenhet, har visat sig vara det mest givande tillvägagångssättet i dessa diskussioner är följande:
Jag frågar om personen kan välja ut och delge den starkaste samt mest övertygande anledningen till att personen tror som den tror.

Detta svar ( eller vägran att svara ) kommer vara väldigt talande och avslöjande.
Ibland är det en troende, som mycket väl kan vara värd att föra en vidare diskussion med ( bedöma bevisvärde osv ).
I många fall visar det sig endast vara misslyckade troll, som copypastat ett avdankat kreationistargument. Dessa överlåter jag till de med mer tid samt energi.
Eller alternativ X, som täcker alla möjligheter jag inte får plats med här.

Ibland kan det vara mer givande att vänta en stund med att peka ut fel och brister i ett argument än att inte göra det.

Jag misstänker att vi antagligen har lika lite förhoppning om att det i denna tråd kommer komma något som lever upp till standarden "bevis".
Jag misstänker även att vi funnit denna tråd mer underhållande (av olika anledningar)än givande hittills.

Dock kan jag även ha fel om detta.

*Edit* Stavfel
Senast redigerad av Clovius 2016-08-08 kl. 19:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in