Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Artikeln i Expressen som länkades till tidigare, data förklarade:
http://cornucopia.cornubot.se/2016/08/booli-bekraftar-prisraset-pa-bostader.html
Sammanfattningsvis är det data av låg kvalitet. De visar att det har varit billigare objekt som har sålts, inte kvadratmeterpriset. Så, endast ett indicum. -15,48% för villor i Stockholm. Intressant.
Jepps, data av låg kvalité. När något ser för sensationellt ut så ÄR det för sensationellt (tyvärr, i detta fallet). Det är endast booli som kan visa upp dessa siffror, då är det ju garanterat nåt troll i siffrorna. Jag säger inte att priserna inte har backat något, men troligtvis inte 15% på så kort tid. Booli bygger ju inte på förstahandskällor utan de dataminar från tex budgivningar och publikt publicerade slutpris, finns en massa källor till skräp där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
En fråga till de som anser sig berörda: De stora prisrörelserna som bostadsmarknaden har haft historiskt, anser ni dem ha berott på varians i utbud och efterfrågan? Berätta gärna om det, med exempel på vad som skapade de två stora prisfallen på 80-talet och 90-talet.
I min värld är det inte utbud och efterfrågan som ensamt styr marknaden utan de är mestadels symptom på (eller utfall av) andra marknadspåverkande faktorer.
Om man vill så kan man säga att ett framtida prisfall skulle bero på kraftigt minskad efterfrågan i förhållande till utbudet. Men det skulle vara som att säga att någon dog av kraftigt ökande mängd kväve i lungorna i förhållade till mängd syre, när dödsorsaken är strypning. Båda är så klart rätt på sitt sätt men kväve-syre balansen har i min liknelse inte ändrats till fatala nivåer spontant.
Idag har vi hög efterfrågan. Anledningen till det är väl ganska så välkänt vid det här laget, efterfrågan beror på en hel uppsjö olika faktorer. Men att påstå saker som "efterfrågan kommer alltid vara hög de kommande XX åren" är bara dumheter, ändå upprepas det som ett mantra av vissa användare här. Efterfrågan är ingen naturlag.