2016-08-07, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Har du någon källa på typfallet? Annars är det ju bevisligen så att stockholmarna, som sitter på dom största lånen, har minst andel som amorterar.

https://www.lindorff.com/sv-SE/sverige/takontroll/blogg/blogginlagg/konsumtionsprofilen-20160707

"Resultat från självskattningstestet Konsumtionsprofilen, som Lindorff lanserade i slutet av förra året, visar att så många som nästan 40% av de som har lån och bor i Stockholm inte amorterar. Jämförelsevis med andra regioner ligger Stockholm högst följt av Kronoberg och Kalmar. De regioner där flest personer med lån också amorterar är Norrbotten och Västerbotten."

http://www.di.se/artiklar/2015/12/18/sa-mycket-amorterar-svenskarna/

"39 procent av låntagarna i Stockholm amorterar inte på sitt bolån. I hela Sverige amorterar 22 procent inte alls och 12 procent betalar mindre än 500 kronor i månaden. I åldersgruppen över 60 år är det 34 procent som inte amorterar alls och 18 procent som högst amorterar 500 kronor i månaden."
Det fall jag nämnde var ett av de som kan leda till att någon får amorteringsfrihet under de senaste åren trots att bankerna i praktiken implementerat amorteringskrav. De som har belåning under 50% slipper ocks amortering. Iaf under en tid.
Det går npg att hitta undantag också. Men då får dom amorteringsfrihet under en tid. Efter en reset på lånet slås amortering på.

Låter väl troligt att folk i Stockholm amorterar minst. De har de högsta priserna och när man fått ned belåningsgraden har man ganska stora tillgångar. Sitter folk då med belåningsgrad under 50% och har en nettotillgång på över 2 MSEK i bostaden blir amortering något av onödigt sparande.
2016-08-08, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
1. Du verkar inte ha öppnat upp länken med rapporten från finansinspektionen. Det släpptes 16 april 2016 och var alltså data INNAN amorteringskravet började gälla.
Det jag pekade på var att bankerna i praktiken tillämpat amorteringskrav under en längre tid. Och vi haft uppgång under den tiden. Då får jag inte ihop logiken att amorteringskrav skulle ha orsakat den prisnedgång vi sett senaste månaderna.

Citat:
2. Jag svarade på din fråga som löd " Varför skulle det komma en finanskris? Kan du utveckla det resonemanget med mätdata och ett orsakssammanhang."

Mitt Svar:
" Skuldtillväxt i förhållande till BNP tillväxt, Forbes rankade Sverige på plats 3:e plats över alla de länder som man kan få data från i Bank for International Settlements statistik vad det gäller länder som riskerar få en skuldkris."
Jag ser dock inget spår av något svar.
Det du gör är att du refererar till en jeppe som skriver i en blaska.
Det är inte vad jag efterfrågar. (Dessutom berör inte jeppen i blaskan frågan jag bad dig detaljera).

Citat:
Övrigt:
Du och några till i denna tråd är komplicerade att diskutera detta med, när ni blir motbevisade med FAKTA så bemöter ni det oftast på ett av två olika sätt.

Metod 1.
Letar efter ett sakfel i texten, tex ett ord som egentligen har fel betydelse men som en 10 åring förstår vad det innebär i sammanhanget och sen börja ni fokusera diskussionen omkring det.
Jag synar naturligtvis påståenden. I nästan samtliga fall visar de sig vara helt grundlösa och rena fantasier eller något som någon lättmanipulerad virrpanna läst på någon blogg eller i ett diskussionsinlägg.

Du skriver "FAKTA" ovan. Jag välkomnar fakta och rationella resonemang baserat på fakta. Men jag ser inget sådant i det du skriver.

Jeppen i blaskan gjorde ett påstående som var grunden för dennes resonemang. Jag fann påstående något mystiskt. Och frågade efter en förklaring.
Hittills har jag inte sett någon komma med någon förklaring.
Och du borde ju ha kommit med en förklaring. Enligt ditt förmenande kan den meningen förklaras av en 10-åring.

Men eftersom det är tomt så antar jag att du anser att du och andra här inte kommer upp till en 10-årings nivå.

Citat:
Metod 2.
Börjar prata bort er om något som inte har med sakfrågan att göra för att komma bort från att ni inte har rätt i era påståenden.

Jag kände att jag inte orkade svara på detta nu men gjorde detta ändå så jag kan kopiera och klistra in denna text för att påminna dig och andra igen nästa gång, när ni använder dessa 2 metoder när ni inte vet hur ni ska bemöta FAKTA.

Ett tips till dig och andra, om man har fel så framstår man som mer seriös genom att helst erkänna att man hade fel. Alternativ bara "hålla käften".
Som jag uppfattar det så har jag efterfrågat en detaljerad förklaring till ett grovt och svepande påstående.
Du har inte levererat någon redogörelse utan pekat på ett citat ur en artikel.
Jag har efterfrågat en förklaring på vad en mening i det citatet betyder.

Du svarar inte på det utan ber mig i stället hålla käften. (Trots att detta är ett diskussionsforum).

Är det en beskrivning av händelseförloppet som du håller med om?
2016-08-08, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Instämmer men de som stannar kvar kommer betala. Vi kommer också se utländska investeringar i Stockholm inom bank, finans, it och sjukvårdskluster som kommer driva priserna av kapitalstarka personer. Inflation kommer så småningom men inte än på länge...
* Lite oklart varför bank/finans skulle välja ett högskatteland och med en Regering som dessutom inför en speciell bankskatt. Sverige borde snarare vara en plats man flyttar ifrån med sådan verksamhet. Inte till.

* Det med "sjukvårdskluster" är lite förvånande påstående. Vi har väl en vänstermajoritet i Riksdagen (skulle jag tro iaf) som ser med oblida ögon på just sjukvårdstjänster. Sverige borde snarare vara en plats man flyttar ifrån med sådan verksamhet. Inte till.
2016-08-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appendix
För att prata om bubbla så skulle jag säga att allt utanför Göteborg och Sthlm är kraftigt övervärderat idag och vi kommer se ett enormt ras i orter som Luleå när folk med relativt låga löner ska betala 5% ränta.
Finns det en förväntan om en inflation på 3-4%?
2016-08-08, 00:50
Medlem
Nu ska jag ge min syn på bostadsbubblan i tråden. Har följt den ett tag nu.

Att det råder en bostadsbubbla råder det inget tvivel om men varför uppstod den? För det första, till er som ropar "men sälja då om du är så rädd!" Ja visst, men vart ska de flytta? Alla som bor i en storstadsregion vet att det inte finns några hyresrätter lediga, själv står jag i en kö med åttiotusen köandes och 2800 lägenheter till godo, flera kan nog instämma i problematiken.

Hur kommer det sig nu att det finns så få hyreslägenheter? Jo, hyresreglering! Politikerna har aktivt valt att "underlätta" för låginkomsttagare genom att erbjuda ett prisvärt boende. Det har naturligtvis skapat ett längre incitament för byggherrar att bygga hyreshus. Nu byggs det uteslutande bostadsrätter (där till och med kommuner nu bjuder på)för att underlätta "integrationen", som det nu så fint heter. De allmännyttiga företagen, de som tidigare sålde ut bestånden (omvandlade till bostadsrätter), vad gör dem? Det kan ni nog lista ut, men ett tillfredsställande byggande ses inte till. Skulle fri hyresmarknad råda, skulle hyror så småningom upprätta en jämnvikt på både bostadsrätter och hyreslägenheter men så är inte fallet idag och kommer inte förändras. Vad sägs om vänsterradikala hyresrättsföreningen månne?

För det andra, varför höjs priserna så drastiskt? Är det någon skillnad om tjugo budgivare eller om tre budgivare funderar på att köpa ett objekt? Nej, svaret är vem som har störst möjlighet till krediter, utbud och efterfrågan är inte giltig i dessa tider. Argumentet "det flyttar in så många till storstäderna, det ökar efterfrågan" håller inte. Hur kommer det sig mån tro? Gratis pengar - minusränta. Alla som lyckas uppfylla någon form av inkomst - förmodligen inte ens det - är nu en spekulant, för de är vad de är, spekulanter: när priser ökar utan fundamenta är köp spekulation. Man belånar sig så högt med tron på bevarat värde eller att någon ny idiot köper för ännu högre.

Vart finns incitamenten? Jag menar, vem förlorar idag på att köpa bostad? För det första så gynnas slösare (låntagare). En låntagare får bidrag av hårt slitande arbetare i form av ränteavdrag - vem är vinnaren, spararen eller låntagaren?

När skuldsättning är överlägset billigast (du tjänar på att vara skuldsatt) vem är förloraren, den som är utanför eller den som är innanför?

När brakar allt ihop?

När usa med det berg av skulder måste betalas tillbaka, inom sinom tid måste dem det, faller ekonomin som en jordbävning. Om de inte bromsar ekonomin, och istället "stimulerar" ekonomin (de trycker pengar så klart) kollapsar dollarn - game over! Ingen kommer låna ut till ett land med 20 biljoner dollar i statsskuld och en belåningsgrad bland hushållen på 65 biljoner. Om ni vill låna ur, good for you baby...

Är euro-området i bättre skick tro?

Sverige

Sverige är en nation byggt på export. Vad sker med svensk ekonomi när alla behöver betala av sina skulder SAMTIDIGT? Vem köper svenska varor? Svensk arbetslöshet kommer vara all time high. Vem ska låna pengar till Sverige då? Statskulden växer ju nu - i högkonjunktur dessutom!

"Ekonomin går bra" - Magdalena Anderssons
(S)

Vad gör regeringen med löfven och Mp vid rodret, jag gissar på - de tar "ansvar" d.v.s matar ut pengar. Antingen via skattetryck eller sedelpressen (det andra mer troligt). Sedelpressen ska i uppdrag ersätta den trygghet man lovat. Den trygghet skattebetalarna pumpat in i systemet i åratal, men nu, nu är det konkurrens om stålarna: pensionärer, arbetslösa, nya arbetslösa, sjuka, invandrare, ännu mera invandrare, statligt drivande institutioner, poliser och infrastruktur m.m. se bara hur förorterna brinner idag, vänta tills ni får se 30-40% arbetslöshet!

Bostadsmarknaden

Ja ni förstår.
Det är bara de som hinner genom dörren först som klarar sig.

Kommentera gärna. Ska bli intressant
Senast redigerad av Hornstull86 2016-08-08 kl. 00:57.
2016-08-08, 01:18
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hornstull86
"men sälja då om du är så rädd!"
Finns en mycket mer förvirrande men snarlik: "men blanka marknaden då!". Filmen The Big Short rekommenderas faktiskt; jag undvek att se den i sin helhet för jag var säker på att den skulle dumma-ned och glorifiera det hela som någon slags genial hjältehistoria. Det gör den inte; situationen är inte rolig för någon som inte skräddarsytt politiken själv, det bästa man kan göra om man inte sitter i ett uppenbart profit-läge (tex vinner mycket på godtyckliga subventioner, eller har politisk makt, eller så enormt mycket kapital att man har makt, etc) är tvärt om att försöka undvika exponering bäst man kan utifrån sitt nuvarande läge.

Om man har en bostad kan det även betyda bo kvar och tex minska sina lån.
2016-08-08, 03:20
Medlem
Tack för svar. intressant. Jag håller med om att ett minska lånet är en prioritet men hey: varför betala ränta på 2% när du får 7% på börsen övertid - eller varför inte passa på att köpa en båt nu när det är så billgt? Jag vet inte vilka lån vi syftar på, kanske ser vi det ur olika marknader, men de lån mina kamrater och kollegor har går inte att betala av, speciellt inte med nuvarande löner. Om all skatt och alla avgifter blev lägre, ja visst, men inget pekar på lägre kostnader - sbarare tvärt om, håller du med?

Med en kraftigt åldrande befolkning och en kraftigt ny inflyttning (som saknar arbetspotential) ser ddet snarare ut som om skatt måste in; för ut kommer det flöda pengar. Då finns ju lån att ta men hur länge kommer krediter vara tillgängliga?

Som jag skrev tidigare: vart ska man flytta om man säljer? Det finns inget att hyra.

Mitt råd, och det är vagt för jag har ingen handelsutbildning eller liknande men om man kan; sälj och hyr ditt boende, för handen på hjärtat det är inte så farligt att bo i en hyres, det är i stort det samma.

The big short var lärorik och underhållande!
Senast redigerad av Hornstull86 2016-08-08 kl. 03:29.
2016-08-08, 07:05
Medlem
Efterfrågan och hyresregleringen är orsaker till hur det ser ut på bostadsmarknaden. Inflation och räntor varierar med tiden...idag är det låg ränta som driver priserna men i hög inflationstider är det just inflationen som driver priserna. Attraktiva områden är fortfarande underprissatta medan många ställen runt om i Sverige är överprissatta.
2016-08-08, 07:12
Medlem
Många här glömmer att politiker och näringsliv gör allt för att få upp inflationen genom låga räntor och stimulanspaket. Lägg till ökad segregering, ökad efterfrågan och hyresregleringen och vi kommer se fortsatt ökade priser. När inflationen tar fart på allvar ökar priser och hyror med den. Stockholm växer också enormt och drar med sig en hel del...
2016-08-08, 08:33
Medlem
Idag..

https://twitter.com/bergqvistrobert/status/762536841853734912

https://twitter.com/livesquawk/status/762536724962476032

https://twitter.com/makroredaktion/status/762537326241349633
2016-08-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Många här glömmer att politiker och näringsliv gör allt för att få upp inflationen genom låga räntor och stimulanspaket. Lägg till ökad segregering, ökad efterfrågan och hyresregleringen och vi kommer se fortsatt ökade priser. När inflationen tar fart på allvar ökar priser och hyror med den. Stockholm växer också enormt och drar med sig en hel del...

Det du inte förstår men som min yngsta på 12 förstår är att det redan är våldsamt mycket inflation inräknat i dagens priser.
2016-08-08, 09:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det du inte förstår men som min yngsta på 12 förstår är att det redan är våldsamt mycket inflation inräknat i dagens priser.

Räknade just på det egna huset prisutveckling (värsta Versaille allltså, jag bor ju i STÅÅÅÅKHÅÅÅLM)utifrån penningmängdens utveckling och jo för fan, den verkliga inflationen förklarar prisutvecklingen till 100%. Husets värde verkar under samma tid ha ökat med 0%, trots att det renoverades när jag köpte det. Min bostad är av typen att singlar eller det yngre paret utan barn kan flytta in i det. Just de grupperna har förlorat på de många år som gått sedan tusenårsskiftet så därför råder bubbla och jag har inte vunnit ett smack. Jag hade vunnit om samhällsutvecklingen i stort hade varit positiv under samma tidsperiod.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in