2016-08-06, 12:55
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Dvs 86% amorterar redan. Det amorteringskrav som bankerna i praktiken tillämpat har lett till att hela 86% amorterar. Endast 14% har lyckats undvika detta. (Ett typfall är när någon ungdom köper och vill slippa amortering. Då har banken kunnat gå med på det mot att föräldrarna (som är medlåntagare) i stället startar amortering på sina lån (som då kan vara under 50%). På så vis ser banken till att få in amorteringsbeloppet fast det inte blir "rätt" låntagare).

Har du någon källa på typfallet? Annars är det ju bevisligen så att stockholmarna, som sitter på dom största lånen, har minst andel som amorterar.

https://www.lindorff.com/sv-SE/sverige/takontroll/blogg/blogginlagg/konsumtionsprofilen-20160707

"Resultat från självskattningstestet Konsumtionsprofilen, som Lindorff lanserade i slutet av förra året, visar att så många som nästan 40% av de som har lån och bor i Stockholm inte amorterar. Jämförelsevis med andra regioner ligger Stockholm högst följt av Kronoberg och Kalmar. De regioner där flest personer med lån också amorterar är Norrbotten och Västerbotten."

http://www.di.se/artiklar/2015/12/18/sa-mycket-amorterar-svenskarna/

"39 procent av låntagarna i Stockholm amorterar inte på sitt bolån. I hela Sverige amorterar 22 procent inte alls och 12 procent betalar mindre än 500 kronor i månaden. I åldersgruppen över 60 år är det 34 procent som inte amorterar alls och 18 procent som högst amorterar 500 kronor i månaden."
2016-08-06, 13:34
Medlem
Scrofas avatar
Jag är också nyfiken på en källa, värdig forumet nationalekonomi, till alpha101s påstående. Och vad säger förresten kurt-sune om booli-siffrorna? Innebär detta ett bättre köpläge innan rekylen uppåt?
Senast redigerad av Scrofa 2016-08-06 kl. 13:40.
2016-08-06, 13:37
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Jag är också nyfiken på en källa, värdig forumet nationalekonomi, till alpha101s påstående. Och vad säger förresten kurt-sune om booli-siffrorna? Innebär detta ett köpläge innan rekylen uppåt?
Äsch, det är ingen mening att försöka pricka in dipparna. Du gör en lika bra affär även om du köper när priserna är höga, det stiger ändå. Ett högre pris innebär dessutom ett större lån som du kan amorteringsspara i.
2016-08-06, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
1. Dvs 86% amorterar redan. Det amorteringskrav som bankerna i praktiken tillämpat har lett till att hela 86% amorterar. Endast 14% har lyckats undvika detta. (Ett typfall är när någon ungdom köper och vill slippa amortering. Då har banken kunnat gå med på det mot att föräldrarna (som är medlåntagare) i stället startar amortering på sina lån (som då kan vara under 50%). På så vis ser banken till att få in amorteringsbeloppet fast det inte blir "rätt" låntagare).

2. Du bör kunna förklara den här meningen "The bottom line is that private sector expenditure in an economy can be measured as the sum of GDP plus the change in credit"
Annars vet du inte vad du hävdar.
(En omständighet är att i Sverige så konfiskerar staten ca 45% av BNP).

1. Du verkar inte ha öppnat upp länken med rapporten från finansinspektionen. Det släpptes 16 april 2016 och var alltså data INNAN amorteringskravet började gälla.

2. Jag svarade på din fråga som löd " Varför skulle det komma en finanskris? Kan du utveckla det resonemanget med mätdata och ett orsakssammanhang."

Mitt Svar:
" Skuldtillväxt i förhållande till BNP tillväxt, Forbes rankade Sverige på plats 3:e plats över alla de länder som man kan få data från i Bank for International Settlements statistik vad det gäller länder som riskerar få en skuldkris."

Övrigt:
Du och några till i denna tråd är komplicerade att diskutera detta med, när ni blir motbevisade med FAKTA så bemöter ni det oftast på ett av två olika sätt.

Metod 1.
Letar efter ett sakfel i texten, tex ett ord som egentligen har fel betydelse men som en 10 åring förstår vad det innebär i sammanhanget och sen börja ni fokusera diskussionen omkring det.

Metod 2.
Börjar prata bort er om något som inte har med sakfrågan att göra för att komma bort från att ni inte har rätt i era påståenden.

Jag kände att jag inte orkade svara på detta nu men gjorde detta ändå så jag kan kopiera och klistra in denna text för att påminna dig och andra igen nästa gång, när ni använder dessa 2 metoder när ni inte vet hur ni ska bemöta FAKTA.

Ett tips till dig och andra, om man har fel så framstår man som mer seriös genom att helst erkänna att man hade fel. Alternativ bara "hålla käften".
Senast redigerad av johnez 2016-08-06 kl. 13:50.
2016-08-06, 13:48
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Äsch, det är ingen mening att försöka pricka in dipparna. Du gör en lika bra affär även om du köper när priserna är höga, det stiger ändå. Ett högre pris innebär dessutom ett större lån som du kan amorteringsspara i.
Låter lovande men jag vill helst höra vad kurt-sune har att säga med tanke på hur länge han har haft rätt. Är det någon som vet varför han inte har skrivit i tråden på två dagar? Hur lång tid kommer det förresten ta innan jag kan öka på bolånet och köpa en XC90?
2016-08-06, 14:04
Medlem
Mess avatar
Citat:
Låter lovande men jag vill helst höra vad kurt-sune har att säga med tanke på hur länge han har haft rätt. Är det någon som vet varför han inte har skrivit i tråden på två dagar? Hur lång tid kommer det förresten ta innan jag kan öka på bolånet och köpa en XC90?

Min lägenhet har på automatisk "uppdatering" från Booli gått upp från 4.695.000 till 5.040.000 på en och en halv månad så räkna med ett liknande scenario så har du din nyvaxade XC90 på p-fickan runt början av September
2016-08-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mes
Min lägenhet har på automatisk "uppdatering" från Booli gått upp från 4.695.000 till 5.040.000 på en och en halv månad så räkna med ett liknande scenario så har du din nyvaxade XC90 på p-fickan runt början av September
Så prisras på 4,5% men din bostad ökar, trovärdigt... näää
2016-08-06, 14:39
Medlem
Bostäderna dippar alltid under sommaren eftersom utbudet och köparna är få under denna period.. Marknaden kommer garanterat dra igång igen nu vid månadsskiftet för fortsatt uppgång i denna lågräntemiljö. Nu har både BOJ och BOE sänkt räntan igen. USA går hur bra som helst. Ingves som styr i ränteläget har uttalat sig om att bostäderna kommer stiga kommande år. Ni får fortsätta hålla tummen med ångest att ni ständigt missar uppgången samtidigt som pengarna tappar värde eftersom det är gratis att låna.
2016-08-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XplayeR
Ni får fortsätta hålla tummen med ångest att ni ständigt missar uppgången samtidigt som pengarna tappar värde eftersom det är gratis att låna.
Äger redan fastigheter, vad exakt är det jag tjänar på en fortsatt uppgång?
Är set gratis att låna, kan du låna mig en miljon gratis?
2016-08-06, 15:01
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Bostäderna dippar alltid under sommaren eftersom utbudet och köparna är få under denna period.. Marknaden kommer garanterat dra igång igen nu vid månadsskiftet för fortsatt uppgång i denna lågräntemiljö. Nu har både BOJ och BOE sänkt räntan igen. USA går hur bra som helst. Ingves som styr i ränteläget har uttalat sig om att bostäderna kommer stiga kommande år. Ni får fortsätta hålla tummen med ångest att ni ständigt missar uppgången samtidigt som pengarna tappar värde eftersom det är gratis att låna.
Ångest över att positionera sig riskfritt? Tja, jag vet inte det. Hur mycket lastbil måste man köra för att betala av ett mångmiljonlån i händelse av en punkterad bubbla? Känns det inte ens lite nervöst om kvällarna?
2016-08-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ångest över att positionera sig riskfritt? Tja, jag vet inte det. Hur mycket lastbil måste man köra för att betala av ett mångmiljonlån i händelse av en punkterad bubbla? Känns det inte ens lite nervöst om kvällarna?

Haha, gillar inte att alla bubbelbabblare hoppar på en med skit så fort man kommer med bra fundamenta som styrker att vi kommer få se fortsatt prisuppgång. Kör inte lastbil, håller mig till börsen. Visst, vi kanske har en bubbla... Läget är stabilt och ingenting talar för att den ska spricka. Tvärt om - Ingers talar som sagt om att vi kommer se fortsatt stigande bostadspriser.
2016-08-06, 15:57
Medlem
Citat:

Så du lämnar garantier för att priserna fortsätter upp efter månadsskiftet, intressant låt oss följa upp ditt citat längre fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in