Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
1. Dvs 86% amorterar redan. Det amorteringskrav som bankerna i praktiken tillämpat har lett till att hela 86% amorterar. Endast 14% har lyckats undvika detta. (Ett typfall är när någon ungdom köper och vill slippa amortering. Då har banken kunnat gå med på det mot att föräldrarna (som är medlåntagare) i stället startar amortering på sina lån (som då kan vara under 50%). På så vis ser banken till att få in amorteringsbeloppet fast det inte blir "rätt" låntagare).
2. Du bör kunna förklara den här meningen "The bottom line is that private sector expenditure in an economy can be measured as the sum of GDP plus the change in credit"
Annars vet du inte vad du hävdar.
(En omständighet är att i Sverige så konfiskerar staten ca 45% av BNP).
1. Du verkar inte ha öppnat upp länken med rapporten från finansinspektionen. Det släpptes 16 april 2016 och var alltså data INNAN amorteringskravet började gälla.
2. Jag svarade på din fråga som löd " Varför skulle det komma en finanskris? Kan du utveckla det resonemanget med mätdata och ett orsakssammanhang."
Mitt Svar:
" Skuldtillväxt i förhållande till BNP tillväxt, Forbes rankade Sverige på plats 3:e plats över alla de länder som man kan få data från i Bank for International Settlements statistik vad det gäller länder som riskerar få en skuldkris."
Övrigt:
Du och några till i denna tråd är komplicerade att diskutera detta med, när ni blir motbevisade med FAKTA så bemöter ni det oftast på ett av två olika sätt.
Metod 1.
Letar efter ett sakfel i texten, tex ett ord som egentligen har fel betydelse men som en 10 åring förstår vad det innebär i sammanhanget och sen börja ni fokusera diskussionen omkring det.
Metod 2.
Börjar prata bort er om något som inte har med sakfrågan att göra för att komma bort från att ni inte har rätt i era påståenden.
Jag kände att jag inte orkade svara på detta nu men gjorde detta ändå så jag kan kopiera och klistra in denna text för att påminna dig och andra igen nästa gång, när ni använder dessa 2 metoder när ni inte vet hur ni ska bemöta FAKTA.
Ett tips till dig och andra, om man har fel så framstår man som mer seriös genom att helst erkänna att man hade fel. Alternativ bara "hålla käften".