2016-08-06, 16:23
Medlem
Cyxone - 83,6 %

Likvid - 16,4 %

Kursuppgång 1 mån: 18,59 %
Kursuppgång sedan köp: 24,49 %
Citera
2016-08-06, 23:58
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
TMG har väldigt många förvärv på väg och de verkar hittills ha hållit det de lovat. Aktien är billig och har gått upp snabbt under kort tid vilket visserligen är en varningsklocka, men den har inte gjort så utan anledning, utan som sagt så har de hittills förvärvat väl, de ligger knappt belånade och är på väg till riktigt stora vinster. Hoppas vi alla, åtminstone!

Och ja, jag borde kanske sälja Anoto direkt. Väntar kanske till lunch iaf, men annars så är det ingen mening som du sa.

H&M har ju gått stadigt neråt vilket jag hoppas betyder att den kommer gå stadigt uppåt strax. Stort företag som vet hur de sköter sin bransch så jag väntar mig inget utom stabilitet, både neråt och uppåt. Investmentbolagen är där för en bra grund som man kan bygga ut på med mindre aktier såklart, hoppas kunna slå index med alla tre dock. Speciellt Investor ska vara riktigt bra. Ska dock försöka roffa åt mig ett par procent i typ Avanza Zero, möjligtvis.

SPP vill jag helst behålla men har du något annat förslag? Som sagt, 90% aktier är en hel del och att hålla 10% i fonder är ju rätt så rekommenderat trots min ålder. Har du någon bra icke-räntefond jag borde spana in?
Avanza Zero kan vara bra, men titta gärna på någon globalfond eller något för att få global diversifiering typ Asien eller Afrika. Vietnam är riktigt populärt just nu, så det kan vara ett alternativ. Annars kan du ju titta på någon aktivt förvaltad aktiefond, typ småbolagsfond som Didner & Gerge Small and Microcap. Det blir lite högre avgift, men kan vara värt det.

Passar också på att tipsa om att läsa lite böcker, kolla snåljåpens sida så hittar du många bra.

Edit: Såg din andra trådstart nu. Globalfonder har ganska stor exponering mot USA, om det är diversifiering du är ute efter så är det ju vettigt. Söker du investmentbolag i USA är ju annars Berkshire Hathaway standard.
Senast redigerad av sheldor4599 2016-08-07 kl. 00:00.
Citera
2016-08-07, 00:10
Medlem
-Mystics avatar
Portföljen just nu:

Storlek: drygt 800 000

Innehav:

Gabather: 35 000 aktier, 68% av portföljen

Aptahem: 13 000 aktier, 16% av portföljen

Cyxone: 13 500 aktier, 26 000 TO's, 16% av portföljen

Riskfullt? Ja verkligen, men samtidigt så räcker det med att ett av dessa skriver ett bra avtal för att jag ska bli mångmiljonär. Ledningen/styrelsen i bolagen är väldigt erfarna, dessutom har de tidgare gjort storaffärer inom biotech.

Lär bli utskrattad av alla så kallade "experter" här, men det är jag förbered på.

Biotech är dessutom superhett just nu, de stora företagen lägger ner sina egna FoU och köper istället in mindre bolag för att fylla på sin pipeline. Alla dessa bolag verkar också inom områden där patent har gått ut/håller på att gå ut. T ex sjukdomarna som Gabather riktar in sig emot är värt ca 500 miljoner årligen
Senast redigerad av -Mystic 2016-08-07 kl. 00:15.
Citera
2016-08-07, 00:33
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Portföljen just nu:

Storlek: drygt 800 000

Innehav:

Gabather: 35 000 aktier, 68% av portföljen

Aptahem: 13 000 aktier, 16% av portföljen

Cyxone: 13 500 aktier, 26 000 TO's, 16% av portföljen

Riskfullt? Ja verkligen, men samtidigt så räcker det med att ett av dessa skriver ett bra avtal för att jag ska bli mångmiljonär. Ledningen/styrelsen i bolagen är väldigt erfarna, dessutom har de tidgare gjort storaffärer inom biotech.

Lär bli utskrattad av alla så kallade "experter" här, men det är jag förbered på.

Biotech är dessutom superhett just nu, de stora företagen lägger ner sina egna FoU och köper istället in mindre bolag för att fylla på sin pipeline. Alla dessa bolag verkar också inom områden där patent har gått ut/håller på att gå ut. T ex sjukdomarna som Gabather riktar in sig emot är värt ca 500 miljoner årligen
Nä då, inte ska du bli utskrattad, vill man ta hög risk så bör man givetvis få göra det utan att hånas. Däremot tycker jag att du ska fundera på följande: Har jag ökat mina möjligheter till hög avkastning lika mycket som jag ökat min risk? Syftar alltså på risk/reward, R/R. Jag tror att du kan ta ner din risk en hel del utan att för den skull sänka möjligheterna till avkastning. Om du till exempel tycker att biotech är hett och ser de största möjligheterna där, så som du skriver, då skulle du minska din risk rejält om du spred ut de 68% du har i Gabather på ytterligare två bolag i branschen, som du uppfattar har lika stor potential som Gabather.

Mitt tips är för övrigt att om du vill ha hög risk/höga avkastningsmöjligheter, så finns det ju bolag med sådan profil även i andra branscher. Letar du efter bolag med potentiellt stor marknad och en affärsmodell som kan skalas upp utan att öka kostnaderna i någon större omfattning så lär du hitta en del intressanta case.
Citera
2016-08-07, 00:59
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nä då, inte ska du bli utskrattad, vill man ta hög risk så bör man givetvis få göra det utan att hånas. Däremot tycker jag att du ska fundera på följande: Har jag ökat mina möjligheter till hög avkastning lika mycket som jag ökat min risk? Syftar alltså på risk/reward, R/R. Jag tror att du kan ta ner din risk en hel del utan att för den skull sänka möjligheterna till avkastning. Om du till exempel tycker att biotech är hett och ser de största möjligheterna där, så som du skriver, då skulle du minska din risk rejält om du spred ut de 68% du har i Gabather på ytterligare två bolag i branschen, som du uppfattar har lika stor potential som Gabather.

Mitt tips är för övrigt att om du vill ha hög risk/höga avkastningsmöjligheter, så finns det ju bolag med sådan profil även i andra branscher. Letar du efter bolag med potentiellt stor marknad och en affärsmodell som kan skalas upp utan att öka kostnaderna i någon större omfattning så lär du hitta en del intressanta case.

Bra inlägg, är öppen för förslag, är inte så insatt i så många branscher förutom just Biotech. Visst finns det också andra intressanta bolag inom biotech, men inte någon som jag är sådär jättesugen på att invenstera i just nu.

Anledningen till att Gabather är ett sådant stort innehav just nu är att man snart går in i klinisk Fas 1, vilket inte är sådär väldigt riksfyllt jämfört med senare faser då man främst testar säkerhetsprofilen i en liten studiegrupp. Kommer att minska och sprida ut innehavet i innan man går in Fas II, vilket är betydligt mer riskfyllt. Men just nu så känns R/R väldigt bra i Gaba, då jag också sitter på ett väldigt lågt GAV.
Citera
2016-08-07, 01:18
Medlem
FanMorrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheldor4599
Avanza Zero kan vara bra, men titta gärna på någon globalfond eller något för att få global diversifiering typ Asien eller Afrika. Vietnam är riktigt populärt just nu, så det kan vara ett alternativ. Annars kan du ju titta på någon aktivt förvaltad aktiefond, typ småbolagsfond som Didner & Gerge Small and Microcap. Det blir lite högre avgift, men kan vara värt det.

Passar också på att tipsa om att läsa lite böcker, kolla snåljåpens sida så hittar du många bra.

Edit: Såg din andra trådstart nu. Globalfonder har ganska stor exponering mot USA, om det är diversifiering du är ute efter så är det ju vettigt. Söker du investmentbolag i USA är ju annars Berkshire Hathaway standard.

Lagt till dessa i bevakningslistan så länge:

Berkshire Hathaway
AMF Aktiefond Nordamerika
SPP Aktiefond Global A
SPP Aktiefond USA

Kan nog lägga 2-5% i ett par av dessa gentemot min SPP Obligationsfond/månad, plus lite mer i Berkshire. Lär bli de två SPP-erna då jag gillar SPP, låg avgift och fina resultat vad jag sett. Ska försöka att inte satsa på 2 fonder som ligger i samma företag dock, hah. Det vore inte så smart.
Citera
2016-08-07, 02:52
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Bra inlägg, är öppen för förslag, är inte så insatt i så många branscher förutom just Biotech. Visst finns det också andra intressanta bolag inom biotech, men inte någon som jag är sådär jättesugen på att invenstera i just nu.

Anledningen till att Gabather är ett sådant stort innehav just nu är att man snart går in i klinisk Fas 1, vilket inte är sådär väldigt riksfyllt jämfört med senare faser då man främst testar säkerhetsprofilen i en liten studiegrupp. Kommer att minska och sprida ut innehavet i innan man går in Fas II, vilket är betydligt mer riskfyllt. Men just nu så känns R/R väldigt bra i Gaba, då jag också sitter på ett väldigt lågt GAV.
Jag kan inget om just det bolaget, men en generell sak att tänka på med bolag som har långt till färdig produkt (vilket också brukar påtalas just vad gäller biotech) är att deras pengar har en tendens att ta slut långt tidigare och långt oftare än vad dom från början informerat marknaden om. Du bör alltså vara inställd på att nyemission och utspädning förr eller senare kommer om bolaget inte går runt och håller på att ts fram en produkt som har långt kvar tills dess att den finns på marknaden.
Citera
2016-08-07, 04:06
Medlem
Just nu är jag all-in Avanza Zero. Men jag funderar på att köpa lite enskilda aktier i mindre svenska bolag som inte är med i OMXS30 index. Fast å andra sidan kanske det inte är någon idé och skulle bara kosta mig extra på längre sikt.
Citera
2016-08-07, 22:28
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Easyfill 29,2%
TMG 22,8%
Anoto 6,7%
F2M 1%
Autoliv 2,1%
Bettson 2,1%
Bonava 2,1%
Brighter 2,1%
Cyxone 2,1%
Delta minerals 2,1%
Provide 2,1%
Sportamore 2,1%
Starbreeza 2,1%

Säljer Anoto och F2M imorgon för Shortcut Media(ca 15%) och Maha Energy(ca 5%)
Citera
2016-08-07, 23:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM
Easyfill 29,2%
TMG 22,8%
Anoto 6,7%
F2M 1%
Autoliv 2,1%
Bettson 2,1%
Bonava 2,1%
Brighter 2,1%
Cyxone 2,1%
Delta minerals 2,1%
Provide 2,1%
Sportamore 2,1%
Starbreeza 2,1%

Säljer Anoto och F2M imorgon för Shortcut Media(ca 15%) och Maha Energy(ca 5%)
Nån som gillar att köpa bolagen högst upp på "snackislistan" ser jag
Citera
2016-08-07, 23:32
Medlem
EKOnotNOMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Nån som gillar att köpa bolagen högst upp på "snackislistan" ser jag

Gillar bolag med större risk. Väntar med spänning på rapporter TMG 16 augusti och EASY 31 augusti

Till hösten jag ska nog sälja 50% av TMG och Easy och investera i större bolag, har över 20+ kandidater på bevakningslista.
Citera
2016-08-08, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EKOnotNOM

Gillar bolag med större risk. Väntar med spänning på rapporter TMG 16 augusti och EASY 31 augusti

Till hösten jag ska nog sälja 50% av TMG och Easy och investera i större bolag, har över 20+ kandidater på bevakningslista.

TMG 100% avkastning hitills 483 % 4 mån kvar av året.Blir intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in