2016-08-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Om det nu är så att de tar trupper ifrån Khanaserfronten vill säga, det är inget som vi vet dock, enda vi vet är att de tar sig fram den vägen.
Jag trodde att de tog trupper från Khanaserfronten.

Jag håller käften istället
Citera
2016-08-07, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre

Du kan ha rätt, jag vet inte var de tar trupper ifrån. Jag hoppas som du att de inte försvagar den fronten, är överraskad själv att ISIS inte tagit tillfället i akt att pressa på ifrån öst nu när SAA är upptagna i Aleppo.
Citera
2016-08-07, 20:14
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Låter inte bra för vem?

Hela grejen med att man slåss på så många fronter och i en massa olika koalitioner gör att man måste flytta manskap hela tiden för att täcka upp. Gäller både SAA och islamistgalningarna. Men för varje dag som går så minskar chanserna för de senare.

Rebellerna är lokala i sina områden. Alltså rebellerna från Idlib krigar inte i Damaskus eller Daraa eller Homs till exempel.

Men det finns inga frontlinjer i Idlib längre eftersom hela provinsen befriats. Ända sedan september förra året har det inte funnits några frontlinjer i Idlib. Det är bara några IS celler som man behövt oroa sig över och slå ner då dessa IS celler brukar avrätta rebelledare.

Sedan tidigare har frontlinjerna i Hama stabiliserats sedan den misslyckade ryska invasionen och i Lattakia har man stabiliserat frontlinjer denna sommaren också.

Resultatet är det vi ser nu. Rebellerna kan fokusera allt dem har i Idlib och skicka till Aleppo (det är typ 20 minuters bilresa från Idlib till Aleppo). Detta är en provins med 1,5 miljoner invånare där nästan alla stödjer rebellerna. Det är som Tartus är för regimen. Bara det att Tartus har endast hälften så många invånare som Idlib.

Medan rebellerna fokuserar allt dem har från Idlib till Aleppo så har regimen endast några NDF förband, privata miliser såsom Quds brigaden, och några utländska Shia miliser. Dem är alltså helt chanslösa.

Och regimen vet att förlorar dem Aleppo kommer dem nästa år förlora Hama också.
Citera
2016-08-07, 21:41
Medlem
Har ni hört ljudinspelningen med hezbollat soldater som klagar på SAA? Uppenbart att det finns vissa splitttringar.

F ö har SAA bytt ut den ansvariga för Aleppos säkerhetsoperationer nu.
Citera
2016-08-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chambre

Läste att de ska ha tagit en del från al-Hader osv. När rebellerna stormade i S Aleppo så var det nujabas flaggor som hängde, inte syriska.
Citera
2016-08-07, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Har ni hört ljudinspelningen med hezbollat soldater som klagar på SAA? Uppenbart att det finns vissa splitttringar.

F ö har SAA bytt ut den ansvariga för Aleppos säkerhetsoperationer nu.

Samtalet:

https://twitter.com/hasangneed1/status/762323557288378372

Avskedandet:

https://twitter.com/finriswolf/status/762362608137547776

Angående samtalet, svårt att veta om det är äkta eller om det är propaganda dock :/
Citera
2016-08-07, 21:50
Medlem
En twittrare som påstår att jaf har mycket kvar att ge:

JaF only used 1/5 of their manpower and weaponry so far... The remaining will now be used on western Aleppo city & with much new Weaponry

https://twitter.com/abu_summiyah/status/762373579145093120

Får se hur det stämmer, är det korrekt så lär det betyda en rejäl offensiv
Citera
2016-08-07, 21:55
Medlem
Citat:

JaF only used 1/5 of their manpower and weaponry so far... The remaining will now be used on western Aleppo city & with much new Weaponry

Baserat på al-Muhaisinis uttalande. Vet dock inte om det ger det mer vikt. Kan ju stämma att man inte använt mer än 1/5, men om det är räknat på totalen så lär ju inte 100% kunna användas ändå...
Citera
2016-08-07, 21:57
Medlem
Citat:
Samtalet:

https://twitter.com/hasangneed1/status/762323557288378372

Avskedandet:

https://twitter.com/finriswolf/status/762362608137547776

Angående samtalet, svårt att veta om det är äkta eller om det är propaganda dock :/

Förvisso. Stämmer dock med bilden åtminstone jag bildat mig genom konflikten. Hezbollat är motiverade jihadister, och har genomgått träning. Många i SAA är intvingade (även om de ev stödjer Assad), och shiitiska jihadistmiliser som fatimiyin är nog inte supermotiverade heller, och de är def sämre tränade.
Citera
2016-08-07, 21:58
Medlem
Citat:
Baserat på al-Muhaisinis uttalande. Vet dock inte om det ger det mer vikt. Kan ju stämma att man inte använt mer än 1/5, men om det är räknat på totalen så lär ju inte 100% kunna användas ändå...

Ne, tror inte heller det stämmer. Nog överdrivet i propagandasyfte, men de har garanterat en del i resev för att fortsätta sin offensiv.

Ser mer och mer ut som att de kommande striderna i Aleppo kan bli väldigt intensiva med massvis av manskap om allt stämmer med att rebellerna samlar mer manskap samt SAA förstärker sina trupper
Citera
2016-08-07, 21:58
Medlem
Citat:
Förvisso. Stämmer dock med bilden åtminstone jag bildat mig genom konflikten. Hezbollat är motiverade jihadister, och har genomgått träning. Många i SAA är intvingade (även om de ev stödjer Assad), och shiitiska jihadistmiliser som fatimiyin är nog inte supermotiverade heller, och de är def sämre tränade.

Absolut, det håller jag med dig om gällande motivationen. Är bara tveksam till inspelningen.
Citera
2016-08-07, 22:03
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:

Det är sant. Detta var den svåra biten, eftersom man hade öppen terräng vid utkanten av Aleppo. Ryska flygvapnet var enda problemet men det löste man. Nu kan man gå fullt ut i gatustrider då flygvapen inte kan göra skillnad i gatustrider, i alla fall inte det ryska.

Det ska tilläggas att denna twittraren är väldigt trovärdig. Han och andra jihadister påstod så tidigt som i juni månad att man planerade en stor offensiv mot Aleppo. Han har god insider information.

Fast först ska man nog behöva ta över Akademin i västra utkanten av Aleppo. Detta kan ta dagar, precis som Ramouseh. Basen är lite mindre än den i Ramouseh, dock är byggnaderna större så det kan bli mer blodigt där. Tar man denna är det öppen gata i västra Aleppo för JaF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in