Citat:
Ursprungligen postat av
Hopes.N.Dreams
Syriens suveränitet är förverkad, vilket är därför du har USA och andra stater operera i Syrien mot IS utan att Ryssland eller Syrien försöker driva ut dom, och detta beror på att Assadregimen inte kan göra anspråk på suveränitet eftersom han praktiskt sett inte har det.
Detta är ju, vilket flera andra också påpekat, bara dina fria fantasier. Syriens suveränitet skulle alltså vara förverkad av den anledningen att USA m.fl. kränker denna suveränitet? Och det faktum att Syrien inte svarar militärt på dessa kränkningar av världens starkaste militärmakt är ett argument för att någon suveränitet inte längre finns? Man tar sig för pannan.
Citat:
Jag kan dock medge att det inte finns ett folkrättsligt mandat att avsätta Assadregimen, även om det borde finnas eftersom hans regim står anklagad av omvärlden för brott mot mänskligheten och satt sitt folk på flykt och land i spillror. Jag har inte förnekat icke-intervention, utan jag har argumenterat mot att det inte finns några undantag till en sådan princip eftersom det gör det.
Jag håller med om att starka stater kan slingra sig ut ur ICC, men det rättfärdigar inte icke-agerande mot stater som begår brott och där det finns möjlighet att agera mot dom, eller vill du låta Assadregimen slippa ansvar? Dessutom ställer USA sina soldater till svars av en egen militär och detta finns ett flertal exempel. Det gör inte Assadregimen, och det är häri den stora skillnaden ligger i.
Den dag USA, Israel, Turkiet, m.fl. får stå till svars för sina brott mot folkrätten bör även parterna på marken i Syrienkriget få göra det. I annat fall blir fokrätten bara ett redskap att selektivt använda mot för dagen misshagliga regimer.
Ett exempel på detta är att just USA av någon underlig anledning valt att ställa sig utanför ICC. Det är därför de så humant helt på egen hand och utan någon störande inblandning från FN kan åtala en och annan menig och något underbefäl när USA:s krigsmakt varit ute och härjat.
Citat:
Om du anser att oppositionen bör likvideras för att de begår folkrättsbrott bör även Assadregimen avsättas om du anger folkrättsbrott som orsak till intervention. Annat vore dubbelstandard och därför inkonsekvent.
Var har jag skrivit att oppositionen bör likvideras? Jag anser att, i enlighet med non-interventionsprincipen, utländska stater ska upphöra med att ytterligare gödsla extremistgrupper med vapen och pengar. Precis som i fallet Nicaragua vs. USA skulle förmodligen ICC fälla de stater som stödjer dessa grupper i Syrien om fallet skulle tas upp där.
Citat:
Du får spekulera hur mycket som helst. Hursomhelst har Internationella brottsdomstolen kommenterat Gazakriget 2014 och de har inte anklagat Israel för brott mot mänskligheten. Tycker det säger ganska mycket.
Vad är det som säger mycket? Bara krigsbrott och inte brott mot mänskligheten? För övrigt har ju FN krävt i årtionden att Israel ska dra sig tillbaka från ockuperade områden, riva muren de byggt, osv. Vi lär väl knappast höra några krav på en "humanistisk intervention" till förmån för Palestinierna för det.