2016-08-05, 14:38
Medlem
Snuset känns lite svagt, det bränner inget alls i princip.

Jag halverade mängden salt och natriumkarbonat för att det inte ska bränna för mycket.

Kan jag tillsätta 20-30g salt (löst i vatten) i en sats som redan har fått mogna 12 dagar samt som har essens tillsatt och rätt konsistens?

Tänkte isåfall lösa det i så lite vatten som möjligt, vispa länge, sen låta det dunsta till rätt vikt.
Citera
2016-08-05, 15:43
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Example
Snuset känns lite svagt, det bränner inget alls i princip.

Jag halverade mängden salt och natriumkarbonat för att det inte ska bränna för mycket.

Kan jag tillsätta 20-30g salt (löst i vatten) i en sats som redan har fått mogna 12 dagar samt som har essens tillsatt och rätt konsistens?

Tänkte isåfall lösa det i så lite vatten som möjligt, vispa länge, sen låta det dunsta till rätt vikt.

Salt kan du tillsätta efteråt utan att lösa upp det i vatten först. Bara att blanda i så löser det upp sig.

Att det är för svagt för dig beror på att du minskat ner natriumkarbonatsmängden till hälften. Redan full mängd, 50gram, ger ett något mildare snus än vanligt.

Du kommer att få problem med hållbarheten på det där snuset. Både salt och natriumkarbonat gör att snuset håller bättre. Du kan faktiskt blanda i oupplöst natriumkarbonat i snuset också, men bara om du har en köksassistent som bearbetar snuset långsamt och länge tills det löst upp sig.
Citera
2016-08-05, 23:54
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimo
Glycerin fungerar bra som förtjockningsmedel till hudkrämer och liknande som är för lättflytande. Till snus fungerar det inte på samma sätt.

Jag är inte helt emot vad du säger. Glycerol är inte lika bra som Gummi arabicum däremot så bidrar det till krambarheten.

Dessutom så bör exempelvis nötallergiker och folk som inte tål baljväxter (som tex ärtor) inte använda Gumni arabicum.
-men dessa ska utan risk kunna använda Glycerol alt propylenglykol (dessa ska nämligen inte ha några kända hälsorisker).

Fast jag måste samtidigt säga att många av dina råd och tips är riktigt bra!
Citera
2016-08-07, 15:13
Medlem
Citat:
Salt kan du tillsätta efteråt utan att lösa upp det i vatten först. Bara att blanda i så löser det upp sig.

Att det är för svagt för dig beror på att du minskat ner natriumkarbonatsmängden till hälften. Redan full mängd, 50gram, ger ett något mildare snus än vanligt.

Du kommer att få problem med hållbarheten på det där snuset. Både salt och natriumkarbonat gör att snuset håller bättre. Du kan faktiskt blanda i oupplöst natriumkarbonat i snuset också, men bara om du har en köksassistent som bearbetar snuset långsamt och länge tills det löst upp sig.
Om jag löser upp natriumkarbonatet före blandning, kan jag då använda mig av elvisp?

Blir jag tvungen att lagra snuset i 2-3 veckor till om jag tillsätter mer karbonat för att få det att smaka bra och få rätt PH?
Citera
2016-08-07, 19:24
Medlem
Ni som använder "araber i kummin " i snuset så fick jag till den bästa satsen någonsin nu använder exakt 2 1/2 matsked .
Citera
2016-08-08, 15:16
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Example
Om jag löser upp natriumkarbonatet före blandning, kan jag då använda mig av elvisp?

Blir jag tvungen att lagra snuset i 2-3 veckor till om jag tillsätter mer karbonat för att få det att smaka bra och få rätt PH?

Lös upp resterande mängd natriumkarbonat i så lite vatten som möjligt och blanda i.

Rekommenderar det inte, men du kan blanda ner det direkt i snuset. Men bara om du är helt säker på att du fixar att blanda tills allt verkligen löst upp sig. Kan vara svårt att se eftersom natriumkarbonatet färgas svart.

Jepp, det tar ett par dagar innan du kan använda snuset efter att ha fyllt på med natriumkarbonat. pH halten stiger rätt duktigt och sjunker sen till en stabil nivå.
Citera
2016-08-08, 22:19
Medlem
Citat:
Lös upp resterande mängd natriumkarbonat i så lite vatten som möjligt och blanda i.

Rekommenderar det inte, men du kan blanda ner det direkt i snuset. Men bara om du är helt säker på att du fixar att blanda tills allt verkligen löst upp sig. Kan vara svårt att se eftersom natriumkarbonatet färgas svart.

Jepp, det tar ett par dagar innan du kan använda snuset efter att ha fyllt på med natriumkarbonat. pH halten stiger rätt duktigt och sjunker sen till en stabil nivå.
Du är bäst, tack!
Citera
2016-08-09, 09:00
Medlem
TobaksHasses avatar
Aimo vet du varför industrin använder Natriumkarbonat och inte Bikarbonat (Natriumhydrogenkarbonat), vilket Natriumkarbonat omvandlas till när det upphettas?

Vore intressant att veta..
Citera
2016-08-09, 18:56
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Aimo vet du varför industrin använder Natriumkarbonat och inte Bikarbonat (Natriumhydrogenkarbonat), vilket Natriumkarbonat omvandlas till när det upphettas?

Vore intressant att veta..

För att det är olika produkter.
Citera
2016-08-10, 09:28
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
För att det är olika produkter.
(Fniss) ja det är sant, annars skulle jag väl inte ställt frågan.

-Det är ungefär som att Pottaska och natriumkarbonat är två olika "Produkter".

Jag kan dock ge både en snabb och en mer utförlig skillnad mellan Bikarbonat och Natriumkarbonat.

Natriumkarbonat påverkar PH-värdet. Medan Bikarbonat knappt förändrar det alls.

-Det är därför som Natriumkarbonatet alltid bör lösas i vatten innan den blandas i snusmassan, som bör vara varm (och fortsätta värmas).
Då omvandlas mer och mer av Natriumkarbonatet till Bikarbonat (som i mycket mindre grad förändringar PH-värdet).

Kortfattat: Så bör man aldrig blanda natriumkarbonat i något som inte sedan upphettas, hur noga man än blandar det så kommer inte processen bli fullbordad.
Citera
2016-08-10, 22:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
(Fniss) ja det är sant, annars skulle jag väl inte ställt frågan.

-Det är ungefär som att Pottaska och natriumkarbonat är två olika "Produkter".

Jag kan dock ge både en snabb och en mer utförlig skillnad mellan Bikarbonat och Natriumkarbonat.

Natriumkarbonat påverkar PH-värdet. Medan Bikarbonat knappt förändrar det alls.

-Det är därför som Natriumkarbonatet alltid bör lösas i vatten innan den blandas i snusmassan, som bör vara varm (och fortsätta värmas).
Då omvandlas mer och mer av Natriumkarbonatet till Bikarbonat (som i mycket mindre grad förändringar PH-värdet).

Kortfattat: Så bör man aldrig blanda natriumkarbonat i något som inte sedan upphettas, hur noga man än blandar det så kommer inte processen bli fullbordad.

Det där stämmer dock inte helt och hållet. Natriumkarbonat Na2CO3 omvandlas mycket riktigt till bikarbonat NaHCO3 i kontakt med vatten, men det är inte enbart bikarbonat som bildas, utan även hydroxidjoner. Detta för att vätet i natriumkarbonat kommer från vattenmolekylen. Det är hydroxidjonerna som gör lösningen basisk, inte bikarbonatet. Den här processen behöver ingen värme. Det värme påskyndar är andra processer som gör att ph-värdet sjunker igen när hydroxidjonerna reagerar med snuset, men den processen sker ändå (ca två veckor i kylskåp).
Citera
2016-08-11, 00:25
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steehle
Det där stämmer dock inte helt och hållet. Natriumkarbonat Na2CO3 omvandlas mycket riktigt till bikarbonat NaHCO3 i kontakt med vatten, men det är inte enbart bikarbonat som bildas, utan även hydroxidjoner. Detta för att vätet i natriumkarbonat kommer från vattenmolekylen. Det är hydroxidjonerna som gör lösningen basisk, inte bikarbonatet. Den här processen behöver ingen värme. Det värme påskyndar är andra processer som gör att ph-värdet sjunker igen när hydroxidjonerna reagerar med snuset, men den processen sker ändå (ca två veckor i kylskåp).
Absolut, jag lämnade hydroxidjoner och koldioxid utanför efter som att det inte direkt skiljer sig mellan Natriumkarbonat och Bikarbonat (kanske var fel av mig). Men till saken hör att dom faktiskt inte ska vara kvar i snuset efter själva upphettningen utan ska vara i gasform och inte ligga kvar i snuset (om jag nu inte är felunderrättad).
Men om det stämmer som du säger att det försvinner efter två veckor i kylskåp har jag faktiskt aldrig hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in